Erik Norum

Alfa Romeo Bertone 1975( oppgradering, oppussing++)

84 innlegg i emnet

Litt sent ute med å lage en tråd, men bedre sent enn aldri.

Bertonen er en kjent bil i Alfa miljø men jeg tenkte å ta en liten historisk oppsummering av bilen.

Historien starter i 1975 i Sverige der den ble kjøpt av en dame som brukte den en del år før den ble satt bort.

Svensken Bo Johansson kom over den og GTA-ifiserte den og brukte den i svenske Roadsport serien i mange år. På slutten av 90 tallet

ble den restaurert og bygd om til gatebruk. Buret ble beholdt, racingtank ble montert i bagasjerommet sammen med batteriet.

Det ble også satt inn en Alfa 75 2,0 l twin spark motor med trimchip fra Alfa Rosso i Gøteborg + et åpent luftfilter.

Bilen ble solgt til Christer Lundem( ukjent person i Alfamiljøet ;D) som  oppgradere differensialen med GTA inngrep som  gir 75% låsing.

Han satt også på GTA replica felger med gateslick.

Som kjent greier ikke Christer å beholde bilene sine, så Paul Tsigakis, bedre kjent som Flipp overtok bilen.

Flipp bygget om gir overføring og satte på lystgass anlegg.

Etter det ryktene sier, så endte bilen i en sandfelle på en eller annen bane grunnet lystgass anlegget.

Etter dette tror jeg det ble frakoblet.

Bilen ble solgt til en dansk student som tok den med på flyttelasset til Danmark.

I 2010 bilen hentet tilbake til Norge av Jan Harald Andersen som har drømt om Bertone siden han var 16 år.

Endelig en Bertone på gårdsplassen...............

Siden den gang har den gått mye på trackdays i forbindelse med Corsa løpene og ferdighetskjøring i regi av NSK men det tar på en gammel dame å bli

kjørt hardt.

Etter ID i 2015 ble det bestemt å ta en liten oppgradering/ oppussing av drivlinjen.

Det ytre på Bertonen har også sett sine beste dager men vi fant ut at vi måtte ta drivlinjen først, så får vi ta karosseriet etter hvert.

Etter nærmere ettersyn så ble listen for oppgradering/ oppussing lengre og lengre, så tids rammen ble nok litt lenger enn vi hadde håpet på (2017)

Noe av det som skal gjøres:

- Motor/gearkasse skal tas ut

- Div simringer og pakninger skal byttes på motor

- Komplett clutch skal byttes

- Gearkasse skal byttes eller overhales

- Mellomaksel skal overhales

- Bakaksel skal sjekkes

- Foringer i bakaksel og forstilling skal byttes til polyflex foringer

- Div ledd skal byttes i forstilling

- Oppgradere bremser foran

- Montere Bilstein dempere foran/bak

- Motorrom skal renses, hull skal sveises igjen og el anlegg skal legges om.

+ masse annet.

Bilen er begynt på, så jeg legger ut en del bilder.

post-48023-14779361698818_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøff Bertone :)

Ser ut som 14" felger, er passende gateslics fortsatt å få kjøpt eller blir det byttet til 15" ?

Spør siden jeg har gta hjul i 14" selv, på min gtv 1750

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk :)

Dekkene ble kjøpt hos Holmen dekksenter i Smalvollveien, Oslo. Det var ikke hyllevare men han fikk tak i de gjennom bekjente.

Kjøpte bare 2 stk da vi hadde to foran som var ok.

Ble et par timer i garasjen i ettermiddag og fikk tatt ut stolene og teppe.

Ikke noen overraskelser i form av rust bare enda mer hull ;D

Finner mye rart under teppe :D

post-48023-14779361732606_thumb.jpg

post-48023-14779361736865_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å se at bilen er kommet i gode hender igjen !! :-)

Det var ikke jeg som demonterte lystgassanlegget, det gjorde dansken som køpte det. gudene vet hvorfor, for det var morro i den bilen, det ga 40-50+ hk ekstra ved behov :-)

Jeg satte også inn bremsekraftfordeleren, og den braketten som den står på.  Minnes å huske jeg laget nytt feste til alle bryterene også, slik at de kom nermere fører, siden jeg fikk laget en laaaang spacer til rattet. Vet ikke om den spaceren er på bilen lenger.

Men ja.. det stemmer at jeg dro i sandfella på ID et år, i "lugna timen" tilogmed... hoho...

Finnes gearstangen ennå ?

Damen i sverige var en lærerinne, og hun kunne fortelle at hvis man finner en bulk i taket, så er det etter en pistol !! :P...

Hold oss oppdatert på prosjektet.

FLiPP

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ikke jeg som demonterte lystgassanlegget, det gjorde dansken som køpte det. gudene vet hvorfor, for det var morro i den bilen, det ga 40-50+ hk ekstra ved behov :-)

Jeg satte også inn bremsekraftfordeleren, og den braketten som den står på.  Minnes å huske jeg laget nytt feste til alle bryterene også, slik at de kom nermere fører, siden jeg fikk laget en laaaang spacer til rattet. Vet ikke om den spaceren er på bilen lenger.

Men ja.. det stemmer at jeg dro i sandfella på ID et år, i "lugna timen" tilogmed... hoho...

Damen i sverige var en lærerinne, og hun kunne fortelle at hvis man finner en bulk i taket, så er det etter en pistol !! :P...

FLiPP

Savner ikke du den nøkkelen der? Den som lå under teppet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg satte også inn bremsekraftfordeleren, og den braketten som den står på.  Minnes å huske jeg laget nytt feste til alle bryterene også, slik at de kom nermere fører, siden jeg fikk laget en laaaang spacer til rattet. Vet ikke om den spaceren er på bilen lenger.

FLiPP

Gearstangen har sittet i bilen hele tiden og skal monteres tilbake. Bulken i taket skal jeg se etter ;D Moro med litt historie rundt bilen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å se at denne holdes i stand, knalltøff bil! Syns den ser ganske fin ut jeg, hva må gjøres på karosseriet?

Syns den er tøff med grønn nese, tenker du å beholde fargene?

Ser du har litt rare fremre bærearmer, er de triangelene for stabstag sveiset rett på støpejernet? I så fall kunne jeg tenkt med noen mål på det så jeg kan kopiere! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å se at denne holdes i stand, knalltøff bil! Syns den ser ganske fin ut jeg, hva må gjøres på karosseriet?

Syns den er tøff med grønn nese, tenker du å beholde fargene?

Ser du har litt rare fremre bærearmer, er de triangelene for stabstag sveiset rett på støpejernet? I så fall kunne jeg tenkt med noen mål på det så jeg kan kopiere! :)

Jeg skal ta noen bilder og legge inn mål.

Det har  begynt å ruste på nedre panelene på forskjermene men det synes ikke så godt(lappet litt over)

Så har lakken begynt å flasse litt av på enkelte steder.

Vi får ta en vurdering etter hvert som ting skrider frem, om vi skal begynne med karosseriet.

Det vi har planer om så lang, koster som kjent litt pææng og skal vi pusse å lakkere karosseriet koster den enda mer pææææng ::)

Fargene skal beholdes men skal bytte stripen i frontruten til grønn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her ja! Dette blir bra! :)

Hadde kanskje vurdert en litt vassere clutch dog.

Planen var å bytte svinghjul til alu.svinghjul og racingclutch men vi ville heller oppgradere bremsene og støtdempere, så får vi se neste gang clutchen må byttes

Ting er ikke gratis i denne bransjen.

Noen som har erfaring med å lette det originale svinghjulet?

Tenket å høre med et mekanisk verksted om å dreie/slipe ned svinghjulet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde nok "litt mere" enn å bytte til gta felger og gta inngrep diff, men samma det ;D La mange timer ned i denne bilen. Godt å se at den skal tilbake til fordums glansdager. Pøs på med bilder, det gjør godt å se at denne blir fin igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her ja! Dette blir bra! :)

Hadde kanskje vurdert en litt vassere clutch dog.

Planen var å bytte svinghjul til alu.svinghjul og racingclutch men vi ville heller oppgradere bremsene og støtdempere, så får vi se neste gang clutchen må byttes

Ting er ikke gratis i denne bransjen.

Noen som har erfaring med å lette det originale svinghjulet?

Tenket å høre med et mekanisk verksted om å dreie/slipe ned svinghjulet.

Jeg ville ikke gjort noe med svinghjulet på en orginal TS motor. Orginalt fungerer veldig fint. Jeg tenkte vel mer på at du kanskje burde hatt en sachs clutch, eller aller helst en forsterket sachs clutch siden du bruker bilen mye på bane. Da tenker jeg kun på holdbarheten :) LUK er vel liksom ikke kjent for toppkvalitet (mulig jeg er litt forutinntatt siden jeg har en alfa med havarert LUK clutch i garasjen nå..)  ::)

Ellers nevnte jeg vel for deg i sommer at jeg mener at orginale bremser med skikkelige klosser fungerer så bra at ingen trenger noe bedre på banene her til lands i alle fall. Kan kjøre runde på runde på runde uten noen form for fading og med fantastisk bitt.  8) Det eneste man oppnår med slissede og borrede skiver er litt dårligere bitt og at klossene blir fortere ødelagt. Alfaholics kalippere er jo flott og dyrt, men bortkastetede penger siden det orginale er så bra.

Bilstein dempere var et godt valg. De fungerer bra og er nesten evigvarende.  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når kona er på tur går mannen inn i furte-bu ;D ;D

Da er lørdagen brukt til litt rustsveising.

Banekjøring tærer på redskapen så festene til stabstanget var fått litt juling.

Prøver etter beste evne å lage nye.

post-48023-14779361852156_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det på tide med en liten oppdatering.

Det dukket opp litt mer rust enn ønsket men det må man nok regne med på gamle biler. :'(

Har derfor bestemt at karosseriet skal få en liten overhaling.

Siden jeg ikke har nok erfaring med rustsveising så blir Bertine sendt bort i løpet av høsten til en som har sagt seg villig til å ta jobben.

Har også fått sendt div deler til sandblåsing så når disse kommer tilbake blir de sendt til lakkering.

Neste på programmet er å lage en vugge slik at vi får snurret Bertine rundt og rundt.

Planen er å skrape bilen ren under.

Vet at det er en h.....vetes jobb men når vi først er i gang kan vi like godt gjøre den jobben.

Noen som har forslag til den beste arbeidsmetoden for denne jobben?

post-48023-14779367712758_thumb.jpg

post-48023-14779367714881_thumb.jpg

post-48023-14779367717036_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive