Gå til innhold
Landmann

Flushe automatkasse selv?

Recommended Posts

Jeg letet på forumet, men fant lite (eller ingenting) om vedlikehold av automatkasser, flushing etc med unntak av denne  http://cuoresportivo.no/index.php?topic=41986.0

~ Er det noen i menigheten, på de første benkeradene, som skifter olje selv på automatkassen (jeg vet at man får kun ut omlag halvparten ved ordinær tapping)?

~ til samme benkerad: er det noen som har flushet automatkassen selv?

~ har noen erfaring med QMI-produktet  http://www.qmi.no/pdf/datablad/Nye%20pdf/Qmi-automatgirbeh.pdf

På youtube finnes en haug av filminnslag der garasjemekkere bytter olje kjapt og tilsynelatende enkelt slik som denne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lette etter noen som hadde Aisin kasse som på AR159 som hadde flushet selv. Noe sted i verden. Uansett bilmerke. Uten hell. Fikk det gjort på lokalt volvo/ford verksted. Begge merkene har Aisin kasser så deres utstyr passer for flushing. De flushet med 12 liter...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innebærer ikke flushing at man lar olje renne igjennom kassa mens drivhjul henger i luften og ruller sakte på tomgang eller lav hastighet? Pluss skifte litt mellom PRND. Det skulle jo kunne la seg gjøre hvis man har løftebukk..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lette etter noen som hadde Aisin kasse som på AR159 som hadde flushet selv. Noe sted i verden. Uansett bilmerke. Uten hell. Fikk det gjort på lokalt volvo/ford verksted. Begge merkene har Aisin kasser så deres utstyr passer for flushing. De flushet med 12 liter...

Kjørte du på med fløsch pga følelsen av hard giring - eller var det for å forebygge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt begge deler. Jeg oppfattet at kassen fikk nølende gir/ikke-gir-skifte i svak oppoverbakke litt oftere, det er veldig irriterende der motoren gjør klar til girskift og drar av på gassen, girkassen høres ut som om den skifter, men gjør ikke det og du mister fart, kjedelig - autokasse som ikke får bestemt seg. Og så opplevde at girskift med kald motor/gir var hardere, men ble ok når motor/drivverk ble varmt.

Tok en prat med flere Volvo eiere /taxi næring) og en jeg kjenner på verksted som alle sa at det var meget viktig for levetid på kassene. De har opplevd ras på Aisin kasser som er "vedlikeholdsfrie", samt at de fortalte at disse ikke har noe slags filter som renser oljen. Da var det igrunnen enkelt. Jeg skiftet olje.

Men så skifter jeg motorolje og filter på halve intervall av serviceskjema...og bytter batteri i nøkkel hvert år...og vil gjerne gjøre slike enkle ting som får bilen til å vare og billivet problemløst...

Bilen ble så myk og fin i giring, at jeg hadde nok glemt hvordan den var som ny. For det var stooor forbedring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henger meg på her. Det har kommet meg for øre at BMW har flushe utstyr for autokasser ( mye zf kasser der i gården naturlig nok, som på 166) de har ikke noe intervall for å gjøre det, men gjør det når kunden ber om det...

Når man skifter olje kan den nye oljen løse opp eventuelle avleiringer. Disse kan havne i konvertern med påfølgende havari. Nevertheless min plan er å skifte. Vært forsøket. Bedre at den havarerer og man har prøvd å forebygge det enn det motsatte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Automat olje bør vel skiftes ca hver 60.000km.

C5 min blei bare tappa og fylt kjørt 1000km og skifta igjen.

Olja på den skulle vært gul men var som pepsi i farge.

Bilen girer mykere ved pen kjøring og hardere ved hard kjøring samt føles som den timer giringen opp/ned på bedre.

Hvis man flusher så kopler de til frisk ny olje på slangen på vei inn i kassa fra kjølern.

Samt man kjører fra kassa i ei kanne el.

Anbefales på det sterkeste å bytte olje på automat kasser.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok en prat med flere Volvo eiere /taxi næring) og en jeg kjenner på verksted som alle sa at det var meget viktig for levetid på kassene. De har opplevd ras på Aisin kasser som er "vedlikeholdsfrie", samt at de fortalte at disse ikke har noe slags filter som renser oljen. Da var det igrunnen enkelt. Jeg skiftet olje.

Flott.. Har en Volvo stående med kranglende Aisin kasse. Den ble flushet og byttet olje på i fjor. Skumle kasser!! Jeg kommer aldri til å kjøpe en bil med Aisin automat igjen. Manuell er bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men - er det ingen av dere som har gjort det selv; koblet fra "inn" og klargjort fruens saft-trakt - og koblet fra "ut" og knabbet 3 vaskebøtter?

OLJE

- hvilken olje brukers på f.eks. Autokassa til en 166, en ZF 4hp20-kasse?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er det jeg har gjort meg av notater ang. oljebytte:

Girkasse modell: ZF 4HP20

Girkasse olje: Esso ATF LT71141

Man får ut ca 3-4 liter gjennom tappepluggen, dette er ca halvparten av total kapasitet for kassen.

Ikke kompatibel med Dexron III AFT

Girkassen og oljen brukes i/av flere andre bilmerker under andre produktnummer.

Se liste under for alternative produktnummer:

Esso ATF LT 71141 in acc. with ZF Order Specification ZFB 838

=>Audi Oil No. G 052 162A1

=>BMW Oil No. 8 322 940 7807

=>Citroen Oil No. Z 000 169 756

=>Jaguar Oil No. JLM 20238

=>Mercedes Benz Oil No. A 001 989 2203

=>Peugot Oil No. Z 000 169 756 or 973622

=>Porsche Oil No. 999 917 547 00

Ellers så finnes det en tråd om selve byttet hos svenskene her http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=31837

Og siden franskmennene også bruker denne kassa så finnes det en teknisk håndbok med oppbyggning og funksjonsbeskrivelser(se vedlegg)

ZF 4HP20.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker Kopzta :)

Skummet meg gjennom den tekniske håndboka og merket meg at nivåsjekk av væske skulle skje hver 60.000 med evt etterfylling. Sealed for life :)  .... (For how long do you live?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips; kjøpte Febi bilstein LT71141 som skal være samme olje som Esso oljen på GS bildeler i Oslo.

Ikke skiftet olje, men har etterfylt,

Martin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips; kjøpte Febi bilstein LT71141 som skal være samme olje som Esso oljen på GS bildeler i Oslo.

Ikke skiftet olje, men har etterfylt,

Martin

Bra tips :)

Etterfylt, skriver du; hvor blir det av oljen når du må etterfylle?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aisin sin aut.kasse på 159 skal IKKE ha denne oljen !!!! Bare som et tips...

Autkassen på 159 krever AW1 std.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

MaMy kjører vel 166  - og da blir dét riktig ... men viktig påpekning fra AlfaAlfa.

Men asså' - ingen i menigheten har flushet selv!?  ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg oppfatter det er deler av problemet med flushing er å få til riktig mengde i kassa etter flushing. Men igjen på 159, der det ikke er noen metode for å verifisere rett mengde med olje etter flushing. Må bare da forte meg å si at joa fyller du på 10 liter og det har kommet 10 liter ut på andre siden så skal det være samme mengde i kassa. Ser det. Men det jeg ikke vet er om ved å bruke tilfeldig metode så vil det være mulig å få ut alt jeg fyller på, eller mulig å beholde rett mengde igjen i kassa.

Etter som det ikke ser ut til å være noen peilepinne/påfyllingshull ell. Det var mye derfor jeg valgte å la gutta med maskin til jobben som kan koble seg på den rare koblingen med dobbelfunksjon i bunnen av kassa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive