Gå til innhold
Runet

Runet sin garasje. Nå GT 3,2 og Giulia

Recommended Posts

https://shopeurocompulsion.net/

De gutta her har fått det til akkurat slik som jeg i alle fall ønsker det ;) mulig å "sladde" litt ekstra, ABS og TCS forblir på, de blir bare snillere i D mode, samt mer futt i bilen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På ‎27‎.‎01‎.‎2019 den 13.03, Stjerneglis skrev:

Har du "keyless entry"? På de tidlige bilene var det litt problemer med knappene på dørhåndtaket. Dette ble tatt som garanti. Var visst en filleting mhp passning av plastbitene.

Jeg bestilte min bil uten keyless entry og parksensorer foran... 😎

Er keyless ja. Ser Volvo plages med dørsensorer som svikter også... Skal teste litt til.

På ‎28‎.‎01‎.‎2019 den 9.59, Juan skrev:

Endel info om å skru av ESP her: https://www.alfaowner.com/Forum/alfa-giulia/1173997-ways-to-defeat-traction-control-and-stability-control.html

Er bilen produsert før februar 2018 høres alternativene med Multiecuscan eller Squadra sin dongle ikke så gale ut. For nyere biler enn det er mulighetene færre enn så lenge. Alternativene med å koble ifra batteripol eller sikring og sladde rundt mens bilen er i nødmodus høres litt vel hackete ut for meg.

Min er nok produsert etter feb 18.

Ellers mener jeg det samme som deg om at den øvelsen med frakoble batteri osv ikke er aktuell. Ok når man har planlagt lang tid på for eksempel bane, men ikke når man får lyst på noen minutters "tulling".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 timer siden, alfadude skrev:

https://shopeurocompulsion.net/

De gutta her har fått det til akkurat slik som jeg i alle fall ønsker det ;) mulig å "sladde" litt ekstra, ABS og TCS forblir på, de blir bare snillere i D mode, samt mer futt i bilen. 

Takker! Mye rart her 😎

Vi få se hva det blir til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må si jeg er imponert over Trym på RSA Drammen. Skal inn på noe småtteri med bilen om 2 uker og sendte en epost om det for en time siden.

Fikk svar nå kl 0230! Slå den 😎

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Runet skrev:

Må si jeg er imponert over Trym på RSA Drammen. Skal inn på noe småtteri med bilen om 2 uker og sendte en epost om det for en time siden.

Fikk svar nå kl 0230! Slå den 😎

Bruker også RSA Drammen, de følger bra opp. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke at jeg kjører for å spare drivstoff, men jeg er ikke helt bevisstløs heller.... Og jeg er ikke kjent for å lage kø...

Jeg fylte tanken (den er på 52 liter) fredag morgen og kjørte 230 km. Før ferja over Nordfjorden (nesten hjemme) viste den rekkevidde på 1032km på gjenværende drivstoff. Den oppga lenge mellom 1000 og 1100km rett før så det dette er stabile tall. Kjapp hoderegning sier 52/(1032+230) = 0,41 l pr mil. Det er vakkert i drittværet!! Om den oppgir riktige tall vet jeg ikke, men nåla på måleren har ikke beveget seg mye.

Mandag morgen blir Eid Oslo og søndagen etter Oslo Eid. Ca 1080km. Det skal gå på en tank, og det har jeg bare klart på GT diesel før.Da kan jeg jo toppe både før og etter turen så får vi regne manuelt. Dritten er jo at jeg må kjøre Hemsedal og det er jo bare opp og ned og svinger hele veien.

Den skal også innom RSA Drammen for justering av diverse som plager den (og dermed meg).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 9.2.2019 den 0.50, Runet skrev:

Ikke at jeg kjører for å spare drivstoff, men jeg er ikke helt bevisstløs heller.... Og jeg er ikke kjent for å lage kø...

Jeg fylte tanken (den er på 52 liter) fredag morgen og kjørte 230 km. Før ferja over Nordfjorden (nesten hjemme) viste den rekkevidde på 1032km på gjenværende drivstoff. Den oppga lenge mellom 1000 og 1100km rett før så det dette er stabile tall. Kjapp hoderegning sier 52/(1032+230) = 0,41 l pr mil. Det er vakkert i drittværet!! Om den oppgir riktige tall vet jeg ikke, men nåla på måleren har ikke beveget seg mye.

Mandag morgen blir Eid Oslo og søndagen etter Oslo Eid. Ca 1080km. Det skal gå på en tank, og det har jeg bare klart på GT diesel før.Da kan jeg jo toppe både før og etter turen så får vi regne manuelt. Dritten er jo at jeg må kjøre Hemsedal og det er jo bare opp og ned og svinger hele veien.

Den skal også innom RSA Drammen for justering av diverse som plager den (og dermed meg).

Det er lovende tall dette her Rune, og jeg kan bekrefte at det i alle fall stemmer overens med en annen Giulia diesel (mor sin), mens det samme kan ikke sies om min egen dessverre, er en 2.0 bensin, men 0.81 på landevei kjøring er en smule over det jeg syns er ok :( Til og med min 155 med 2.5 V6 bruker mindre og har langt finere lyd enn Giuliaen, da denne høres nokså kjedelig ut (nesten diesel aktig) men jeg blir vel steinet for slike utsagn ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, alfadude skrev:

Det er lovende tall dette her Rune, og jeg kan bekrefte at det i alle fall stemmer overens med en annen Giulia diesel (mor sin), mens det samme kan ikke sies om min egen dessverre, er en 2.0 bensin, men 0.81 på landevei kjøring er en smule over det jeg syns er ok :( Til og med min 155 med 2.5 V6 bruker mindre og har langt finere lyd enn Giuliaen, da denne høres nokså kjedelig ut (nesten diesel aktig) men jeg blir vel steinet for slike utsagn ;) 

Å nei da. Kvitt deg med bakerste potte så får du _litt_ fetere lyd på 200 hesteren. Selv synes jeg at eksosanlegget slipper gjennom noe mer nå etter 2 år, men fortsatt ikke like tøff som Giulietta og Mito. Savner fortsatt de laveste tonene på lydskalaen :)

Er 0.81 det du får opp som gjennomsnitt? Trykk deg heller videre på kjørekomputeren og følg med på søylediagrammet. Det er mye morsommere da dette er øyeblikksforbruk uavhengig av individuelt kjøremønster. Der ligger min og vaker rundt 0.6 på motorvei (110-120 km/h).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
34 minutter siden, Stjerneglis skrev:

Å nei da. Kvitt deg med bakerste potte så får du _litt_ fetere lyd på 200 hesteren. Selv synes jeg at eksosanlegget slipper gjennom noe mer nå etter 2 år, men fortsatt ikke like tøff som Giulietta og Mito. Savner fortsatt de laveste tonene på lydskalaen :)

Er 0.81 det du får opp som gjennomsnitt? Trykk deg heller videre på kjørekomputeren og følg med på søylediagrammet. Det er mye morsommere da dette er øyeblikksforbruk uavhengig av individuelt kjøremønster. Der ligger min og vaker rundt 0.6 på motorvei (110-120 km/h).

Hmm, fruen er ikkje heilt med på "potte-løs-giulia", i alle fall ikkje under garanti tiden. Jeg nevnte ordet "omprogrammering" her om dagen, og ble nesten jaget med en kjepp... fæle greier... 

0.81 er gjennomsnittet ja, men jeg kjører 90% motorvei uten kø i 120km/t og 10% lokalt til butikken, håpet på bedre likevel. Øyeblikk-forbruket ligger rundt 0.8 men minste vindkast skremmer denne over literen.

Men jeg bør vel gi meg mens leken er god, og ikke si for mye da det er mange som syns Giulia er et underverk på lik linje med Galileo's teleskop. 

Giuliaen er strengt tatt fruens maskin, og var kjøpt fordi den var rød 🙄 og stilig, jeg kjører den dog noen ganger i uken, men klarer meg ellers helt utmerket med 155 og en oppskremt 128;) Håper å bytte sistnevnte ut med en 105 serie etter sommeren. 

Sånn, da skal jeg ikkje "rote" mer i tråden til Rune her ;) takk for innspill vedrørende lyd og forbruk Tin. 

Endret av alfadude

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, alfadude skrev:

Tin er udelt positiv, uansett kritikk av enkelt detaljer på Giulia. Vi andre håper jeg tegner et et litt mer nyansert bilde av fordeler og ulemper. Om det så er Giulia eller GTV6 for den del. Alt er ikke bare positivt, det vet alle, og her inne så håper jeg at vi kan ha en litt med ærlig tilnærming til de bilene/  modellene vi liker og stifter erfaring med. Som regel er det kjøregleden som gjør at man velger Alfa. Der er det ikke mange andre merker som har så mye å stille med i den prisklassen. Men kvaliteten kunne stått litt mer i tråd med prisen på bilene. Det er nå min erfaring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, jeg kan sikkert liste opp flere ting som jeg ikke liker på Giulia etter 2 år bak rattet. Velger heller å fokusere på det positive i motsetning til enkelte her som er udelt negative kun for å fremheve og trolle om andre biler som til og med er helt urelevante i et entusiastforum for Alfa Romeo.

Endret av Stjerneglis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å bare fremheve det positive og bortforklare eller unnskylde det negative, uansett hva det negative er, virker på meg som om man ikke har innsikt i hva man prater om. Noe som ikke er tilfelle med deg Tin. Det kan oppfattes som om man nesten med vilje villeder folk. På meg virker det ubalansert og useriøst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok gutta nå sklei dette helt ut her, utsagn om at noen sier “ditt” og andre som sier “datt” slik vil det altid være men føler ikkje det hører hjemme her. Jeg skulle i bunn og grunn kommentere mitt forbruk sammenlignet med Rune sin diesel utgave. Ser nå at dette skulle eg vel kanskje ha unngått, vi har jo en Giulia like/dislike tråd så får vi la andres tråder være ifred tenker eg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det kommer til forbruk kan jeg ikke si at det er en av tingene med Stelvio'en (bensin) som imponerer meg akkurat, men er nok ikke så galt når man tar hensyn til at det er en høyreist bil med store hjul, 280 hester og 4WD. Havner som regel et stykke opp på 0,8 tallet på pen kjøring på en blanding av motorvei/landevei.Til sammenligning brukte eks. Subaruen som riktignok hadde 110 hester mindre og var 100 kg lettere 0,2 mindre i snitt på mila. Men var det forbruk som telte mest hadde jeg fortsatt kjørt Subaru og ikke Stelvio som familiebil:)

Eksoslyden på Stelvio'en er ikke noe å skryte av, men motorlyden i kupen er bra til å være en moderne familiebil synes jeg. Kan være litt dieselaktig ved kaldstart og på lave turtal, men tar seg betraktelig opp når man gir på litt. Synes også det er litt bedre/mer motorlyd i Stelvio'en enn i Giulia med samme motor jeg har kjørt. Ikke kjørt de back to back så skal ikke være for bastant på det, men det er i hvert fall inntrykket jeg satt igjen med. Regner i så fall med at det kommer av "engine sound enhancement" som etter det jeg skjønner er standard på Stelvio, men kom som tilvalg på Giulia senere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har bilen vært hos RSA Drammen siden mandag mens jeg har vært på reise.

Skal plukke den opp søndag kveld og kjøre hjem.

De fant hull i intercooler (noe jeg påpekte da jeg henta den) og ny er bestilt for levering 20. februar. Da tenker jeg traktorlyden blir mindre hørbar. Tror ikke hullet skyldes steinsprut da feilen var der ved utlevering nybil.

Byttet tanklokk og dørhåndtak venstre foran (ustabil touch på låsing og opplåsing)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive