Gå til innhold
Stiletto

Giulia - en vurdering

Recommended Posts

Jeg er ikke noen utstyrsfreak og er i utgangspunktet ute etter en "analog" bil som er vakker å se på, god å sitte i og god å kjøre. Minst mulig stæsj og ting som piper, blinker og kan konfigureres.

Er imidlertid paddle-shift et must å få med på automat? Skjønner at de adderer til sportsligheten og er tøffe å ha, men brukes de i praksis (av dere som har)?    

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Enfemni skrev:

Jeg er ikke noen utstyrsfreak og er i utgangspunktet ute etter en "analog" bil som er vakker å se på, god å sitte i og god å kjøre. Minst mulig stæsj og ting som piper, blinker og kan konfigureres.

Er imidlertid paddle-shift et must å få med på automat? Skjønner at de adderer til sportsligheten og er tøffe å ha, men brukes de i praksis (av dere som har)?    

Helt på linje hva gjelder alskens ekstrautstyr, som snarere hindrer en god kjøreopplevelse. 

Uansett; Jeg hadde paddle-shift (F1-giring 9_9på min forrige bil, men brukte dette minimalt, grunnet en temmelig god 8-trinns automatkasse.

Har ikke paddle shift på min nåværende bil, som er utstyrt med samme 8 trinns ZF-kasse som Alfa opererer med (ZF 8HP). Og merker intet savn.

Det hjelper naturligvis at man kan sette automaten i ulike moduser. Og man kan da alltids gire med spaken.

Endret av CorsoDante

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Enfemni skrev:

Er imidlertid paddle-shift et must å få med på automat? S

Tror dette vil være litt ut i fra om man kommer fra automat eller som meg alltid har kjørt manuell. For meg var det absolutt et must. 

Har den veldig sjelden i manuell-mode, bare på kortere partier med litt inspirert kjøring, men hendlene buker jeg nesten på hver tur.

Den velger jo gir selv veldig bra, men når man skal opp en liten kneik så er det mer uanstrengt å ha den i rett gir før bakken, eller når den av og til er litt overivrig med motorbrems ned bakker så er det mye lettere med et lite klikk på hendelen enn å finne girspaken. Ellers bruker jeg dem også under akselerasjon, ikke nødvendig, men fører det er greit å ha kontroll på når girskiftene kommer under litt frisk akselerasjon. Muligheten har man jo også med girspaken, men det føles mye mer naturlig når man har det så tilgjengelig med begge hendene på rattet. Det skader heller ikke med det pene lille klikket man hører og den lette presise følelsen man får ved å betjene aluminiumshendlene. Og store faste er absolutt et pre fremfor små hendler som følger rattet som andre sverger til. 

Ellers setter man den jo også i gir med +-hendelen, et trykk på startknappen og et lite klikk på hendelen bak rattet og man er avgårde, girspaken rører man ikke. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Olscar skrev:

Ellers setter man den jo også i gir med +-hendelen, et trykk på startknappen og et lite klikk på hendelen bak rattet og man er avgårde, girspaken rører man ikke. 

Ok den funksjonen var jeg ikke klar over. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Trekk i begge hendlene samtidig så settes bilen i N. Meget nyttig under navigering på speilblank holke.

- Trekk og hold i venstre hendel og bilen finner selv det giret som passer best ift turtallet for nedgiring.

Utrolig mye nyttige funksjoner til småpenger som disse koster, og i tillegg er de stilige og gir det lille ekstra på førerplassen.

Endret av Stjerneglis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken erfaring har dere av Giulia Q2 på vinterføre? Forrige vinter var sykt mye snø, hvordan funker den? 

dårlig brøyting er velkjent problem her jeg bor. Er bra prishopp til Q4, men er det verdt penga? Ønsker ikke stå fast å kødde om morran, om dere forstår. 

Noen med erfaring med bakhjulstrekk? Anbefales eller ikke?

Kjør debatt 🙂 

Endret av lesken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk prøve denne en dag, domeste jeg har gjort......... 

Litt utenfor rekkevidde akkurat for øyeblikket, så det ble jo litt selvpining.

Fantastisk bil å kjøre. Meget overasket over hvor godt støydempet den er kontra 159,G og mito. 

Herlig snerr i motoren. Likte spesielt godt muligheten for å gjøre demping noe mindre stiv selv i D modus. 

Sete var litt stramt i sidestøtten helt til jeg fant ut at den kan justeres :)

IMG_20181010_184159.jpg

IMG_20181010_184124.jpg

IMG_20181016_183548.jpg

Endret av Tiller

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enten har noen bomma på dekkprofilen eller så trenger Giulia Veloce sårt senkefjærer... Det der ser snålt ut. Tipper det første siden andre bilder av Veloce ser langt mer sportslig ut. Ellers fin bil ☺️

Endret av Arvid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig fått lånt en Giulia veloce, sportsseter. Men, rart de ikke har vippefunksjon ? Kona er 180cm og hun klagde med en gang 🙂 på prøvetur. Med pute under knær hjalp det 🤔

fant iallefall ingen mulighet for å vippe sete. Bare opp/ned og frem/tilbake.

er det slik at vippefunksjon ikke finnes? Rart... eller? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen vippefunksjon i min Stelvio heller. Jeg skulle gjerne hatt det og synes det er rart at de ikke har fått dette med på de ellers veldig gode setene. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, stelvio skrev:

Ingen vippefunksjon i min Stelvio heller. Jeg skulle gjerne hatt det og synes det er rart at de ikke har fått dette med på de ellers veldig gode setene. 

Skikkelig nedtur for henne, passet bra for min del. Men kjøper bil for begge, nå spørs om det blir noe av..

jævlig synd isåfall....setene burde jo kunne justeres i alle retninger.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 minutter siden, Arvid skrev:

Du kan bestille Veloce med komfortseter - de har vipp ☺️

Akkurat ja, var ikke klar over det.. ikke sett noen veloce  med det enda.. skal ikke ha splitter ny bil, blir nok noe brukt. Så spørs hva som er tilgjengelig på markedet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er ikke fullt så sportslige men vesentlig bedre enn de flate standard setene. Kanskje de er like som Super ? Mulig eiere kan steppe inn med mer info. Det finnes iallefal èn Veloce-eier her på forumet som har komfortseter.

Endret av Arvid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, lesken skrev:

Skikkelig nedtur for henne, passet bra for min del. Men kjøper bil for begge, nå spørs om det blir noe av..

jævlig synd isåfall....setene burde jo kunne justeres i alle retninger.. 

Vil tro det er mulig å fore opp under seteramma i forkant. det vil bli fast montering men, det er en mulighet ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 21.10.2018 den 16.57, lesken skrev:

Endelig fått lånt en Giulia veloce, sportsseter. Men, rart de ikke har vippefunksjon ? Kona er 180cm og hun klagde med en gang 🙂 på prøvetur. Med pute under knær hjalp det 🤔

fant iallefall ingen mulighet for å vippe sete. Bare opp/ned og frem/tilbake.

er det slik at vippefunksjon ikke finnes? Rart... eller? 

Det var en klaff på setekanten som kan skyves fram og tilbake på den jeg prøvde. For å gjøre sete lengre om du skjønner. Men det hadde kanskje ikke hjulpet? 

Jeg synes det var mer behagelig ihvertfall med mine 189cm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Tiller skrev:

Det var en klaff på setekanten som kan skyves fram og tilbake på den jeg prøvde. For å gjøre sete lengre om du skjønner. Men det hadde kanskje ikke hjulpet? 

Jeg synes det var mer behagelig ihvertfall med mine 189cm

Ja, dro ut den men kona satt ikke komfortabelt som passasjer. Selv satt jeg godt.

prøvd en super igår me vanlige seter, ikke at de kan vippes heller men kona satt bedre, litt bløtere sete og mer flatt. Kan hende det blir en slik. Blir jo ikke veloce Q4 somjeg vil ha men det kan bli Giulia super..

Skjønner meg ikke på kona 😊 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jakob Ingebrigtsen er en Giulia. Sitat fra faren Gjert i boken:

«Jakobs enorme kapasitet og styrke er også et problem. Han er i den fasen av livet hvor han vokser enormt og ting skal gå seg til, både fysisk og emosjonelt. Kroppen hans rives i stykker, den er ikke fysisk sterk nok for den kapasiteten han har. På mange måter har han en Ferrari-motor, men karosseriet til en Alfa Romeo», forteller Gjert Ingebrigtsen i boken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer litt på ny bil.... og ser på noe sånt:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132988748

Egentlig vil jeg ha automat på sånt, men 2 av ungene bør ta lappen osv.

Diesel er helt ok til mitt bruk på denne, men dere som har kikka på Giulia lenge og kan disse utstyrspakkene, mangler denne vesentlig utstyr?

Og er det sånn at automat er mye dyrere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rune den hadde mye utstyr, men manglet soltak og sportstoler :). Soltak er et must når man skal cruse opp og ned gubransdalen :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Runet skrev:

Lurer litt på ny bil.... og ser på noe sånt:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132988748

Egentlig vil jeg ha automat på sånt, men 2 av ungene bør ta lappen osv.

Diesel er helt ok til mitt bruk på denne, men dere som har kikka på Giulia lenge og kan disse utstyrspakkene, mangler denne vesentlig utstyr?

Og er det sånn at automat er mye dyrere?

Kan skrive under på at diesel funker bra, drar godt og billig.

kjøpt selv med automat, normalt er pris noe høyere med aut vil jeg tro.

bilen du har sett på ser meget bra ut, super setene er gode. Kona mi foretrakk de foran sport så derfor endte opp med en super. Litt mer komfort.

Vet du hva den koster den uten leasing? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, integrale skrev:

Rune den hadde mye utstyr, men manglet soltak og sportstoler :). Soltak er et must når man skal cruse opp og ned gubransdalen :) 

Soltak trenger jeg ikke rett og slett fordi jeg aldri bruker det, men sikkert kjekt å kunne vise til hvis bilen en gang skal selges brukt.

Sportsseter derimot synes jeg hadde gjort seg, men det skal sies at jeg ikke har prøvd setene som sitter i denne.

32 minutter siden, lesken skrev:

Kan skrive under på at diesel funker bra, drar godt og billig.

kjøpt selv med automat, normalt er pris noe høyere med aut vil jeg tro.

bilen du har sett på ser meget bra ut, super setene er gode. Kona mi foretrakk de foran sport så derfor endte opp med en super. Litt mer komfort.

Vet du hva den koster den uten leasing? 

Den koster 449000 uten leasing. Ja har fulgt med i tråden din om det med setene.

26 minutter siden, stelvio skrev:

Ser ut som en veldig gunstig pris på den leasingen synes jeg. 

Ja, jeg syns også det. Innskuddet er på 75000 så det må jo også regnes inn over leieperioden, men ser ok ut uten at jeg har sjekka det så veldig nøye..

Men det står i annonsen at det er en Super. Er det feil bilder innvendig da siden det ikke er sportsseter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Rune

Super har ikke sportsseter som standard, det er tilvalg/ekstrautstyr. 

Endret av Mads Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du er over 1.80 Rune så fungerer ikke original setene til deg. Sitteputen blir for kort og setene er veldig flate. Den vi prøvde hadde heller ikke mulighet til å heve sete i forkant. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive