Stiletto

Giulia - en vurdering

2 080 innlegg i emnet

Merkelig at før var forumet fullt av ”tyskerhat” ved at bilene deres ble kalt auda, kjønnsløse, kjedelige og kalde. Nå da Alfa Romeo har fått en nøyaktig lik bil har pipen fått en annen lyd.  Spørsmålet er for tiden ”hva er galt med at Alfa ligner en annen bil?”. Andre sier at utseende vokser time for time, tøff! herlig design, ”den skiller seg virkelig ut”,” penere enn tyskere” og ”at min 159 plutselig ser gammeldags ut” (sic!).  Andre påstår at kritikerne er et hylekor! Vel floraen er både rikholdig og motsetningsfylt.

Men hva så med bilen?  Hittil har det kun vært generell utsagn om stygt og pent, liker, misliker - noe som skjuler både subjektive og objektive oppfatninger, mine egne inkludert. Ved å gå litt analytiske til verks blir kanskje helhet og del litt klarere:

Fronten: Det første som slår meg er at den gir ett flatt og halvveis krasjet inntrykk forfra. Den rette grillen skal virke aggressiv i følge rådene design retorikk, men misser helt. Grillen i seg selv virker heller billig, innrammingen tilsvarer den i Giulietta og som forenklet utgave sitter den i 4C. Enda mer billig og nakent er det å se inn i ”radiatoren” der det bare er en godt synlig plate med et grovt ”plastgitter” som grill. Ingen tversgående ribber i krom som i tidligere Alfaer. Og innsettet av en U eller V ser mest ut som plast støpt i matt sølv. Vel er dette en GTA men dette ser heller uferdig ut. Tverrgrillene er på samme måte ganske uformelige og skrikende med en tvilsom innmat som man også her ser tvers igjennom. Hvor mye bedre hadde det ikke vært hvis disse var langt smalere og avtagende i formen og montert lenger opp. Som vist i noen tegninger. Frontlyktene ser ut som noe som sitter på alt fra Tesla til BMW og kjennetegnes av at de først og fremst har de rette kinkene og vinklene. Bortsett fra at her er flyter alt i en linje. Avslutningen rundt siden er ikke spesiell, men likevel kompetent utført. Mot grillen er det en glasstarm som minner sterkt om både Audi og BMW, særlig sistnevnte etter siste revisjon av designpolicyen. Selve glasset er ganske flatt og konturløst, ikke så bulete som på Giulietta, som er en fin detalj å oppdage. Idet hele tatt har fronten få detaljer som gjør den spennende utover det helt ordinære.

Summa summarum må jeg si at bilen virker anonym ut forfra. På avstand kan det like gjerne være hva som helst og den virker ikke Alfa aggressiv og nedsenket, heller ikke i GTA versjon. Her står den langt tilbake fra den opprinnelig Giulia, som så ut som en sint okse. Og ett ”spionfotografi” viser klart hva den mangler som predator.

Siden: Designet av dører og glassarealer er konservativt utformet. Proporsjonene mellom glass og metall er lite bemerkelseverdig og mangler karakter. Mer bemerkelseverdig som en Alfa er at den ikke har noen tilskråning bakover og at kupeen i overkant er en svak halvsirkel, igjen helt etter normen. Bakdøren som er det elementet du kan legge inn flest løsninger på er igjen fullstendig konvensjonell. Borte er det typisk italienske designen som man så i 156, 166 ogQPIV med rettere linjer og helt sidevindu. Kombinert men en klar kileform var det ett av de mest markante trekkene på disse bilene. Et positivt element på Giulia er scalloperingen som går langs siden fra luftslissen bak forhjulet. Bakdelen er at den ser litt grunn ut og den har ikke noen særlig kontrast i underkant som på 166, der metallet svinger inn - i motsatt retning. Det er også synd at scalloperingen fader formålsløst ut like foran det bakre dørhåndtak, i stedet for å ende i en spiss helt bak. I overkant ødelegger de tykke dørhåndtakene ved at de tar bort elegansen og det hele virker bare solid og formløst. Dermed blir det heller ikke noen linje langs bilen som kan understreke dynamikken. I stedet er bakparten skjemmet av et stort bensinpåfyllingslokk på ene siden. Lykteglasset som smyger seg fremover på siden er både for bredt og langt til å fremkalle eleganse. Lyktesnippen møter heller ikke noen sammensmeltende linje som kommer forfra. Fra siden bakfra virker det som designerne har hatt en fridag i zoo og beundret apeburet. Heldigvis er det nok bare GTA som får disse dysene av noen stumpeklumper, men dog.

Bakfra: Er designet helt ordinært med  runde hjørner og et mykt og rett innfall der bagasjeroms døren er, med plass for skiltet som er belyst ovenifra. Baklyktene minner om hvordan disse er arrangert på Maserati og Audi, uten at det er mulig å si at Alfa er mer vellykket. Faktisk syntes jeg Audi gjør dette med mer karakter. Halvt bakfra minner faktisk bilen mer om en japaner enn en italiener, selv om det er et hint av Ghibli i en linje.  Også innholdet i lykten virker kjedelig mot Giuliettas led ring med utvekster, noe som er en tydelig signatur i mørke. Selv utformingen av lykten er også langt mer vellykket her da den er en kombinasjon av 8C runde og 156 lange. Utformingen på Giulia har ingen tradisjon hos Alfa og er av elementene som gjør den historie og identitetsløs.

”GIULIA” som skrifttype virker som tatt fra et steinbrudd, ufikst og et par lysår unna elegansen i ”Giulietta”. Dessverre speiles det i resten av bilen.

Interiøret: Inntrykket av dashbordet er langt lysere, selv om det er svart på bildet. Forhåpentligvis kommer det her flere todelte fargekombinasjoner uten karbon. Designet er ikke nyskapende og retro som på 156 med følger også her normen med en fremhevet bue som forsvinner i en manglende overgang mot døren, der det er et middels design rot. Men dette har S klasse også.. Det er også litt merkelig at de har valgt Mercedes dyser på midten og Ferrari sirkler på siden. Uansett fungerer kombinasjonen greit, mye på grunn av at det er så funksjonsrent ellers. Høydepunket syntes jeg er området rundt skjermen der de har valgt en skråstilt spiss del som drar seg over instrumentene i en buet linje, der de stikker seg frem på 156 vis. Litt synd er det at det bare er en markering, ikke to hele klokker. Det er også positivt at de har valgt mekaniske instrumenter, noe som blir et ekko av bilens natur. Men de har dessverre glemt de tre runde på siden, noe som ikke er en ”GTA” verdig.  Midtkonsollen mangler – men er intet savn. Reguleringsrattene som sitter midt imellom kunne godt vært mer pekende og dristig utført, gjerne i metall som luftdysene til baksetet. Bilens dristigste element og ”helt Ferrari”. Oppbygningen mellom forsetene fungerer veldig bra, med en harmonisk og symmetrisk layout av betjeningsrattene .

Rattet syntes jeg er et av de fineste på markedet. Det fungerer bra med den sorte Alfalogoen, og den røde startknappen er noe alle biler burde hatt. Hvorfor lete bak rattet for og start bilen? Håper den kan nås med tommelen fra rattet. Oppdateringen av logoene ellers på bilen med grovt metall i kjernene tar litt tid å venne seg til. Men det er en populærkulturell oppfatning at det må være rått og tøft for appellere til yngre årsklasser. Selv liker jeg den gamle logoen godt.

Mye er bra men jeg får heller ikke her følelsen av at dette er helt vellykket. Det er rett og slett noe som mangler -  en helhet. Vitner dette om at de har prøvd å gjøre for mange tilfreds på en gang? Litt rart er det at en bil blir vist med manuell giring på denne måten i 2015.

Som helhet: Hovedinnvendingen mot designet er at det ikke representerer Alfas DNA. Og da blir heller ikke røttene representert, slik retorikken rundt bilen er fra FCA sin side.  Unntaket er muligens ett par mislykkete design fra tidlig på 50 tallet. Med ligger idealet her? Bilrøtter har og en tendens til å skyte nye skudd hele tiden og bli til hard ved, men ingenting fra tiårene 60,70 og 80 tallet, eller fra gullalderen mellom 95 og 05 er representert noe sted i det ytre. Tragisk.

Den andre innvendingen er at bilens design overhodet ikke avspeiler de ultradynamiske egenskapene den er ment å ha. Det virker som designet gjør alt for å dekke de til, nesten på japanske vis. For hele meningen med en Alfa er at jo karakteren skal ose igjennom og gi deg en telepatisk opplevelse uten at du behøver vri om nøkkelen. Det rå maskuline ved bilen har heller ingen kontrast i feminine trekk, noe som må til for å gi den karakter og dynamikk.

Den tredje hovedinnvendingen er høyst subjektiv og kan best uttrykkes med ord som kjedelig, kjønnsløst, lik alle andre osv. Auda…

Selv tror jeg bilen vil være tilvent før lanseringen og at designet vil bli oppbrukt de første to produksjonsårene, mens 159 fortsatt virker ny og evig tiltrekkende 10 år etter lanseringen. Her ligger også forskjellen på en middelmådig og stor design.

På en skala: Vurdert som en trend design på en skala fra 1-10 vil jeg derfor gi bilen 5. 5 fordi den selv innenfor dette segmentet mangler personlighet og detaljer som kunne vært løst langt bedre. Det er et tankekors at flere av de utskjelte japanere har mer spennende design i dag. Både Mazda og fronten på Toyota er mer tiltrekkende, det samme er de fleste småbiler som Renault Zoe med sine 156 lignende linjer.

Vurdert mot en typisk italiensk design, igjen på en skala fra 1-10 får den 0. Her er jeg litt i tvil om jeg allikevel skal slå til med 1 pga av baklyktene, men da disse ikke er typisk ”italienske” blir det 0. For øvrig er det lett å si at Honda i dag er mer italiensk enn Alfa.

Vurdert opp mot konkurrentene Audi, BMW, Mercedes og Jaguar vil jeg rangere den på linje med BMW og Jaguar (XE) -nederst. Muligens vil jeg vurdere å gi den førsteplassen blant disse, men kun da for interiøret.

Vurdert opp mot de mange spekulative skissene vi er blitt vist vil jeg også her plassere den langt nede, kanskje på sisteplass.

Kunne det ha vært gjort annerledes? Å, jada. Jeg går ut fra at med røtter så mener Alfa 116 serien og transaksel. Den kunne de gjeninnført og dermed vektet designet bort fra BMW, s balansestrategi med motor langt inne i kupeen. Men også den valgte løsingen kunne fått et helt annet uttrykk hadde de valgt å arbeide mer med sidene, fronten og bak enden ved å videreføre mer av dagens design i ny fortolkning. Konservativt nok for det amerikanske marked kunne også dette blitt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Engelsk subtitle. Tenk om 10 år så har en lønnstaker tjangs å få klørne i en slik fin maskjin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett en grundig analyse om man er enig eller ikke.

Jeg mener bestemt at Giulia er hastverksarbeid. Det ligner ingenting de har gjort før og det er ingenting i designen som tilsier at dette er en Italiensk bil. Sett bort fra emblemet.

At den har 510 hester har ingenting med saken å gjøre. Neste uke kommer BMW med 600 ( det gjør de sikkert ikke men)

Poenget er: det må mer til enn bare brunst. En Alfa skal være vakker. Slik som 159.

Så er det sikkert de som mener at Giulia ER vakker, også er vi igang igjen.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det lettere blanding av kvasivitenskaplig synsing av hva som er "typisk" italiensk design.

164 = Peugeot 605 (samme italienske designhus)

Alfa33 forskjell fra annet

Etc etc

Det viktigste fra mitt ståsted er å bryte med doktrinen fra sent 90-tallet "vi skal lage vakre biler" da det kan alle. Man mistet fokus på kjøreopplevelsen som nå er i fokus på meldinger fra Alfa. Nå syns jeg at eksisterende tyskere er kjedelige saker å ratte (men bra teknisk design) som har fokus på sine kjerneområder. Slik som andre produsenter. Alle kan ikke lage den "beste" bilen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen klager over verken påståtte kjøreegenskaper eller futt. Hvorfor skal alle dra fram dette elementet hver gang det diskuteres design? Vi er vel alle enige om at Alfa skulle hatt bakhjulsdrift og heftige motorer i mange år nå ( og nå har de det endelig, vel og bra det)

Hvorfor velger de utstikkende dørhåndtak i plast? Som alle andre, bare for å ta en enkel ting. Det ser så billig og lite veloverveid ut. Det finnes da penere løsninger.

Det ble satt en " dead line" ( 24 juni) og den kom litt for fort i dette prosjektet her. Det synes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig med Øyvind! Særlig første setning.

Og jeg foretrekker å gjøre som på fesjå: vente med bedømmelsen til jeg har sett den.

Jeg minnes for litt over 20 år siden å ha sett bilder av GTV 916 og syntes ikke den var særlig pen. Snarere det motsatte.

Men første gang jeg så den med egne øyne falt jeg pladask! Den går nok i boka som en klassiker, ialfall om jeg har stemmerett.

Jeg har også opplevd motsatt reaksjon. Så jeg venter.........

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må si jeg egentlig synes det ser ut som en evolusjon av 156-designet, men med mer bakhjulstrekk-proposjoner.

alfa-romeo-156-2.5-v6-q-system-02.jpg

alfa-giulia-2015-002.jpg?itok=4jbUAHrq

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Konservativt nok for det amerikanske marked kunne også dette blitt.

Det er nok dette som er spikern på hodet(evt. i kista).. Etter å ha tilbrakt endel tid i California i år, så syns jeg det skinner klart og tydelig igjennom hvilken marked denne skal selge på.. Når jeg kjørte rundt der ble jeg nærmest fasinert av hvor forferdelig like og kjedelige alle sedanene er, de europeiske bilene er rene fargeklatter i trafikkbildet. Japanerene har sett dette, og designet egne modeller for det amerikanske markedet som faller innenfor rammene i markedet. Disse rammene virker veldig faste, akkurat som at alle amerikanske sportsbiler skal være retro muskelbiler(og helst med stiv bakaksling!).

Jeg tror denne treffer veldig bra der, med muskuløs fremtoning, men ellers ikke så veldig anderledes.

Krysser fingrene for at dette er melkekua, og at de er litt mer "vill og gal" på neste 2 dørs coupè. ;) Syns som mange andre bilen ser litt for generisk ut, og håper de slår ut håret litt neste gang. Det blir også spennende å se hvordan den ser ut litt mer nedtonet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driver du med industridesign til vanlig, eller har du studert det?

Nei, overhodet ikke, jeg er utdannet statsviter så det eneste jeg har greie på er politisk design. :D Det jeg har gjort er å se det hele fra en amatørs sysnvikel og prøve å sette noe ord på deler og helhet. Sikkert mye subjektiv "synsing", men tror det også det ligger noe her man kan enes rundt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det en del synsing, noe "kvalifisert" tolkning og mye bedømmelse av andres meninger om den nye Giulia. Biler og bildesign er høyst subjektivt og handler mye om følelser og det burde gå an å diskutere uten å bli rakket ned på. Jeg har en sterk tro på at en mer folkelig variant av bilen vil få en mer harmonisk front uten den bulende nedre frontspoileren og en scudetto med horisontale ribber. Ikke glem at QV er ekstremversjon hvor alle grensene er strukket til det maksimale. Giulia er kanskje ikke like tidløs på overflaten som 159, men dens indre verdier mhp ytelse og teknologi gjør ar den kanskje ikke trenger like mye eksponering gjennom utseendet? La oss håpe at de store kundemassene som Alfa sikter mot foretrekker "ulv i fåreklær" fremfor "får i ulveklær"... For meg er dessuten valget lett hvis jeg skal kjøpe ny Alfa Romeo, og de eneste mulige alternativene er to frosker og en bulldog...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det lettere blanding av kvasivitenskaplig synsing av hva som er "typisk" italiensk design.

164 = Peugeot 605 (samme italienske designhus)

Alfa33 forskjell fra annet

Etc etc

Det viktigste fra mitt ståsted er å bryte med doktrinen fra sent 90-tallet "vi skal lage vakre biler" da det kan alle. Man mistet fokus på kjøreopplevelsen som nå er i fokus på meldinger fra Alfa. Nå syns jeg at eksisterende tyskere er kjedelige saker å ratte (men bra teknisk design) som har fokus på sine kjerneområder. Slik som andre produsenter. Alle kan ikke lage den "beste" bilen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har ikke først og fremst bedømt den ut fra om den representerer italiensk design, men om det er en dårlig eller god design. Om det er kvasiviteskapelig eller ikke får andre bedømme, men hvis du er uenig får du gå inn i  argumentene og motsi de derfra.

Mulig alle kan lage vakre biler, men gjør de det? Dessuten ser jeg ikke motsetningen mellom kjøreegenskaper og design der man kompenserer med det ene. Faktisk ble sprek design satt opp som pk. nr 5 i presentasjonen av masterplanen ifjor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig at før var forumet fullt av ”tyskerhat” ved at bilene deres ble kalt auda, kjønnsløse, kjedelige og kalde. Nå da Alfa Romeo har fått en nøyaktig lik bil har pipen fått en annen lyd.  Spørsmålet er for tiden ”hva er galt med at Alfa ligner en annen bil?”. Andre sier at utseende vokser time for time, tøff! herlig design, ”den skiller seg virkelig ut”,” penere enn tyskere” og ”at min 159 plutselig ser gammeldags ut” (sic!).  Andre påstår at kritikerne er et hylekor! Vel floraen er både rikholdig og motsetningsfylt.

Ja, dette er merkelig. Et forum hvor alt det tyske og det som kan minne om tysk form blir sett på som pest og kolera snur totalt om når "tyske" Giulia kommer. Vel, la oss nå håpe at Giulia selger slik at Alfa og italiensk bilindustri tjener penger framover.

Har man først solgt sjela så bør det i det minste være lønnsomt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig at før var forumet fullt av ”tyskerhat” ved at bilene deres ble kalt auda, kjønnsløse, kjedelige og kalde. Nå da Alfa Romeo har fått en nøyaktig lik bil har pipen fått en annen lyd.  Spørsmålet er for tiden ”hva er galt med at Alfa ligner en annen bil?”. Andre sier at utseende vokser time for time, tøff! herlig design, ”den skiller seg virkelig ut”,” penere enn tyskere” og ”at min 159 plutselig ser gammeldags ut” (sic!).  Andre påstår at kritikerne er et hylekor! Vel floraen er både rikholdig og motsetningsfylt.

Ja, dette er merkelig. Et forum hvor alt det tyske og det som kan minne om tysk form blir sett på som pest og kolera snur totalt om når "tyske" Giulia kommer. Vel, la oss nå håpe at Giulia selger slik at Alfa og italiensk bilindustri tjener penger framover.

Har man først solgt sjela så bør det i det minste være lønnsomt!

Poenget er vel at det er uenighet om at dette faktisk er en Tysk bil slik som enkelte (ganske tåpelig om jeg får si det selv) påstår. Selv om man aksepterer at bilen er 100% en kopi av Bmw 3serie utseendemessig, noe den ikke er, så gjør ikke det bilen plutselig Tysk. Fiat 1500 og Volvo Amazon for eksempel var ikke Amerikanske biler selv om man ganske tydelig lot seg inspirere av Amerikanske design.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vedkommende er åpenbart en amatør som ikke vet noe som helst om design. Vedkommende har en romantisert forestilling om at alt som er italiensk skal ha et helt spesifikt design, i motsetning til bare et meget bra design.

Og takk for at AR har gått bort fra fjolleriet om at alle bilene skal være kileformede.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vedkommende er åpenbart en amatør som ikke vet noe som helst om design. Vedkommende har en romantisert forestilling om at alt som er italiensk skal ha et helt spesifikt design, i motsetning til bare et meget bra design.

Og takk for at AR har gått bort fra fjolleriet om at alle bilene skal være kileformede.

Fint om du kan relatere "åpenbart amatør som ikke vet noe som helst om design" til teksten og utvikle det litt videre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ELGY:

Vedkommende har allerede bekreftet at han er en amatør. Dvs at han ikke har bildesign som sitt fagområde. Noe svært få, om noen, på denne type forum i det hele tatt har. Og med mindre du selv har bildesign som ditt fagområde, er du jo også å anse som en amatør som dermed også burde ha veid dine ord litt mer forsiktig? Jeg mener, det er vel få som synes det er hyggelig å få servert slike nedlatende påstander? ("Ikke vet noe som helst om design".. etc)

Hvis du ikke synes diskusjoner relatert til design er interessant for deg, vil jeg anbefale deg å la være å bruke tiden din på det.

Jeg er helt sikker på at om du hadde vært opptatt av design så ville du i større grad ha satt pris på andre sine meninger og tolkninger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men folkens.......å sammenligne Giuliaen med BMW eller hva som helst ?  Hvem vil vite det.... Gå og snakk med folket som kjører rundt i disse tyske premiums-merkene , da finner en fort ut av forskjellen.

Og hvis den nye Giulia er bare en kopi..... da er det jo bedre hvis dere kjøper Originalen.

http://bimmers.no/page/index

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1968 BMW 2800CS

-etter min mening et av de aller beste design i hele bilhistorien. Designet i Italia av Bertone.

En tysker i italiensk drakt og et bevis på at god design er uavhengig av merket. Om viljen og fokuset er tilstede.

Flere av oss er litt skuffet over at Gulia ble en italiener i en tysk drakt, og diskuterer dette med andre på dette forumet.

Å oppsøke BMW er jeg redd ikke er et alternativ som vil lindre skuffelsen..

post-409-14779355970428_thumb.jpg

post-409-14779355971642_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bmw 2800cs ble designet (i den grad du kan kalle det å sveise på en e3-front på et 2000cs karroseri for å designe) av Bmw selv. Linjene på kupeén er riktignok en videreføring av linjene fra Bmw 3200cs som Bertone stod bak, ispedd noen av linjene fra tidlige '60-talls New Class som igjen er tydelige inspirerte av Amerikanske Chevrolet Corvair.

Dette for øvrig det eneste nye designet Alfa Romeo lanserte selv i slutten av '60-årene:

alfa-romeo-1750-2000-04.jpg

Ganske mye trausere.

Flere av oss er litt skuffet over at Gulia ble en italiener i en tysk drakt, og diskuterer dette med andre på dette forumet.

Og enkelte igjen er ikke enige om det faktisk ble en Tysk drakt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei jeg har faktisk ikke et overromanstisk forhold til italiensk bildesign, snarere et lidenskaplig. At italiensk design ikke behøver være spesifikk er på mange måter Alfa et bevis på. Endringene fra 50 til 90 tallet er jo ganske formidable men nesten alltid med dette litt udefinerbare og magnetiske, selv om det har sett ut som en boks. Det er vanskelig å gi en eksakt definsjon men jeg tror et slags minste felles mulitiplum av det hjemmesnekrete slaget må bli - "helhet, proposjoner og symmetri som fikserer blikket og lar det bli der". Du kan gjerne legge til noen klassiske elementer som grasiøst, linjelekkert og rent, men bare pent er ikke dekkende som definisjon. Selv vil jeg legge til uvanlig og nyskapende som viktige tilleggskriterier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bildesign kan være så mangt. I de fleste tilfeller prøver den vel å plassere en bil i vilha delen av flest mulig hjerner.

Så er det noen som prøver seg på visuell sampling. Ved å trekke inn tidligere design elementer og smelte dem sammen til en helhet som appelerer til en smalere gruppe. (Oss?)

Eller å kaste alle gamle skisseblokker og starte med blanke ark og et uttrykk ingen før har våget. Ofte med økonomiavdeling utestengt og praktiske innsigelser oversett. Slik skapes nytt grunnlag for forrige kategori.

Alfa Romeo har praktisert dem alle. Og denne ser ut til å passe i første kategori. Men de har da hatt ba11er til å praktisere de andre også i våre dager. Så ingen grunn til panikk. Ialfall ikke ennå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bmw 2800cs ble designet (i den grad du kan kalle det å sveise på en e3-front på et 2000cs karroseri for å designe) av Bmw selv. Linjene på kupeén er riktignok en videreføring av linjene fra Bmw 3200cs som Bertone stod bak, ispedd noen av linjene fra tidlige '60-talls New Class som igjen er tydelige inspirerte av Amerikanske Chevrolet Corvair.

Dette for øvrig det eneste nye designet Alfa Romeo lanserte selv i slutten av '60-årene:

alfa-romeo-1750-2000-04.jpg

Ganske mye trausere.

Og enkelte igjen er ikke enige om det faktisk ble en Tysk drakt.

Man lærer så lenge man lever, og man skal ikke tro alt man leser. Og ihvertfall ikke på nettet.

Noen skriver 2800cs er designet av Bertone, men jeg er ihvertfall nå overbevist om at den ble designet av BMW selv.

Og da må man jo takke for oppklaringen og beklage feilinformasjonen!

Når det er sagt er jeg lut lei hele diskusjonen, og siden den også er "tabu" legges den død for mitt vedkommende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er et diskusjonsforum og ikke et styremøte hos Alfas designavdeling. Det må være lov å komme med velbegrunnede meninger, og fornuftige tilsvar. Det hadde vært stusselig om alle innlegg var av typen "Den er fin, jeg liker den" - "Den er ikke fin, du er dum".

Når det er sagt så er jeg mekanisk yrkesskadd og er vel så interessert i det tekniske og hvordan den er å kjøre! Og kanskje viktigst av alt: hvordan standardutvalget blir. Ingen her kommer til å kjøpe en QV, sannsynligvis...

Vi får lage en egen tråd med det som er under huden ;)

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive