Gå til innhold
sundy

Sundy`s 166 TS

Recommended Posts

Etter noen år med Selespeed og GTV TB..... Har jeg endelig (etter mye om & menn) fått kloa in en "våksenbil" som jeg liker.

Orginalt undestell, så kona ikke trenger å rette på BHèn etter hver dump, noe extra pepper i TS`en så far kan få leke litt, diskret utseende som ikke tilltrekker "lensmann og prest". slitesterk, ny regrim og pumpe, motor bare gått 110.000K, passasjerer fornøyd å slippe å baki en sportsbil og faktisk represenativ i 2014.

Bilen er stille iht. vind og dekkstøy i cabin. Så den fortjener bedre bilsteriolyd. Og Iphone tilkobling.... Forslag om oppgadering av soundsystem i 166 motaes med takk!

post-47999-14779351556714_thumb.jpg

post-47999-14779351558688_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis, denne blir du glad i ;D

Kjøpte denne, men har bare brukt den på GPS'en Som Mp3 og trådløs tlf. Funker helt greit  :D

http://www.ebay.com/itm/B65-Brand-New-Monster-iCarPlay-Cassette-Adapter-800-for-iPod-iPhone-MP3-3-feet-/331398533875?pt=US_Cassette_Adapters&hash=item4d28e452f3

Versåsnill! ikke noen kassetløsning, Her skal det bli golyd! Vil bytte høytalere i dørene og nerme meg dagens standard. I Selespeeden la jeg inn bare en pioner subwofer i reservehjulet, skrude ned bassen i dørene.. Det virket tilfredstilendes.

Men anlegget i 166 er mer utfordrendes å få till.

Jeg er sikker på noen har gått denne "stien" før, trenger tips. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I 166'n jeg hadde koblet jeg på en ny forsterker til å drive alle høyttalerne og satte inn 2 8" sub i hattehyllen slik noen blir levert med, dette gav en solid forbedring, og jeg var veldig fornøyd med lyden. Spilleren som sitter i 166 har allerede 4 kanals utgang til forsterker.

For å få bra lyd fra en telefon i 166 må du nok på jakt etter noe du kan sette inn i stede for cd veksleren alla Loudlink. Har ikke prøvd noe sånn selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er stille sier du - da ville jeg beholdt roen og skrudd alt av. Mye bedre sånn...

Gratulere med en tidløs og staselig bil med en sjelden og flott farge. Med kun 110 000 er den nesten på mitt nivå.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, takk alle sammen.

Jeg liker musikk...da. Så helt stille blir litt stusseligt i lengden. Tror jeg skal studere nærmere på et lignende opplegg som Bue foreslo.

Sillysped... denne har ikke vert parkert i Uelandsgt.

At en blir glad i denne bilen, det trur jeg på. Nygelige seter, komfortabelt normalt understell, Alfa-handling i aks,brems og kurv. Ja, og så er den faktisk tøff å se på.

Likte ikke utseende på desse før, som så mangen andre så syntes jeg front og lyktene var teit. Men den er som ofte med melodier av kvalitet, de "gror" bedre for hver gang en hører på de.  For nå ser jeg ikke den teite fronten mere....... BORTE!      Er ikke det rart?

Ja.. forresten nå har jeg tilogmed begynt å kjøre som "folk"  Bare cruse..... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Nydelig bil, flott farge. Har samme fargen på min 166, nypolert og i solskinn er det skikkelig

fint spill i lakken.

Hold gjerne oss 166 eiere oppdatert om oppgradering av stereo og hva du kommer frem til.

Hvis du er interessert har jeg forresten 4 x originale 17" felger til 166 liggende.

Mvh Martin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, takk alle sammen.

Jeg liker musikk...da. Så helt stille blir litt stusseligt i lengden. Tror jeg skal studere nærmere på et lignende opplegg som Bue foreslo.

At en blir glad i denne bilen, det trur jeg på. Nygelige seter, komfortabelt normalt understell, Alfa-handling i aks,brems og kurv. Ja, og så er den faktisk tøff å se på.

Likte ikke utseende på desse før, som så mangen andre så syntes jeg front og lyktene var teit. Men den er som ofte med melodier av kvalitet, de "gror" bedre for hver gang en hører på de.  For nå ser jeg ikke den teite fronten mere....... BORTE!      Er ikke det rart?

Ja.. forresten nå har jeg tilogmed begynt å kjøre som "folk"  Bare cruse..... :)

Gratulere med fin bil.

Det som er saken med 166n og fronten er følgende: Jeg bruker endel tid på å fundere på om jeg skal bytte i noe "tøffere" fra tid til annen. Og når jeg er inne på nettet for å studere "tøffere" objekter (alltid Alfa), så slår det meg gang på gang at 166n sjeldent ser bra ut på bilder forfra. nesten uansett vinkel. (Jeg syntes at bildene de fikk til på den originale brosjyren er ganske bra dog.) derfor får jeg lyst til å bytte.

MEN så er jeg ute i garasjen for å gjøre ett eller annet, f.eks skru litt på QVen, så slår det meg. Den 166n er jammen en fin bil :).

Med andre ord, den må sees i 3D. Det er først da utseende kommer til sin rett. Så hjelper det selvsagt at bilen er din egen, og at man har oppdaget alle de andre kvalitetene som kun 166n har, som gjør at man syntes at den bare blir enda finere.  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å ta biler av biler, så trur jeg en skal være obs på hvilken brennvidde en bruker. Jeg bruker iPhone og den har veldigt vidvinkel, som mye annet av mobiler og pocketcameraer.

Det har jeg sett at der forvrenger linjene på bilen, spesielt om man går nermed. (Se bilde)

Trur det er bedre med større brenvidde. Før sa de at 50mm linse var nermest det en såg med egne øyner.

post-47999-14779351569649_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil gjerne høre mer om oppgraderingen din når du kommer i gang. Har selv vurdert å prøve å få fatt i DSP-forsterker og subber i hattehylla (Alfa sin oppgradering) men det blir dyrt og komplisert. Heller derfor mot det samme som deg, men har null peiling på bilanlegg og tilhørende elektronikk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I 166'n jeg hadde koblet jeg på en ny forsterker til å drive alle høyttalerne og satte inn 2 8" sub i hattehyllen slik noen blir levert med, dette gav en solid forbedring, og jeg var veldig fornøyd med lyden. Spilleren som sitter i 166 har allerede 4 kanals utgang til forsterker.

For å få bra lyd fra en telefon i 166 må du nok på jakt etter noe du kan sette inn i stede for cd veksleren alla Loudlink. Har ikke prøvd noe sånn selv.

Dette er interessant ;) Har du el.skjema som viser de 4 linjeutgangene på spilleren, eller farge/plugg beskrivelse? Kanskje tips til en forsterker med med linjeinngangfor ellefon/mp3? Og høytalere i hattehyllen, hva skal en se etter der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Linjeutgangen er samme som på de fleste Blaupunkt spillere blant annet. Du trenger da en adapter som denne: http://www.ebay.com/itm/Blaupunkt-Mini-Iso-4-Kanal-Chinch-Adapter-Line-Out-/350747302294

Jeg brukte bare en vanlig billig 4 kanals forsterker på 4x50w jeg hadde liggende i kjelleren. Av basselementer satte jeg inn 2 stk 8" Kicker elementer med lav byggehøyde. Dette fungerte veldig bra, men mener det var litt jobb å få på plass elementene. Det er nok endel enklere med de originale som finnes om man får tak i disse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men eksisterende høytalere i dørene, koblet du de på ny forsterker eller brukte du den orginale?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, takk alle sammen.

Gratulere med fin bil.

Det som er saken med 166n og fronten er følgende: Jeg bruker endel tid på å fundere på om jeg skal bytte i noe "tøffere" fra tid til annen. Og når jeg er inne på nettet for å studere "tøffere" objekter (alltid Alfa), så slår det meg gang på gang at 166n sjeldent ser bra ut på bilder forfra. nesten uansett vinkel. (Jeg syntes at bildene de fikk til på den originale brosjyren er ganske bra dog.) derfor får jeg lyst til å bytte.

MEN så er jeg ute i garasjen for å gjøre ett eller annet, f.eks skru litt på QVen, så slår det meg. Den 166n er jammen en fin bil :).

Med andre ord, den må sees i 3D. Det er først da utseende kommer til sin rett. Så hjelper det selvsagt at bilen er din egen, og at man har oppdaget alle de andre kvalitetene som kun 166n har, som gjør at man syntes at den bare blir enda finere.  ;D

Akkurat! Jeg har vel skrevet om dette før, men jeg tror det er så enkelt som at her har faktisk Alfa fått det helt rett, men at det tar tid å skifte fokus bort fra malen andre fabrikker setter på god design. Dessverre er det sånn at det de fleste syntes er "pent" bare er sånn middels hvis man trekker fra vanen. God design kjennetegnes nesten alltid av noe som utforderer og er  ukjent til å begynne med. Derfor er det litt rart at fronten på 166 diskuteres så mye mens resten av bilene i samme alfagenerasjon overhodet ikke nevnes på samme måte. Ta f.eks den lavt monterte lyslisten på GTV 916, feil ifølge konvensjonell visdom men akkurat det som skal til for å stå til resten av hekken. De små frontlyktene til 166 finnes også på 147 og GT til og med Giuliettea har disse smale hjørnemonterte frontlyktene noe som hever designet flere hakk, der det også faller igjennom. Da 156 kom lagde grillen et dypt hakk i fronten, stygt og merkelig til å begynne, men akkurat det som skulle til over tid. For ikke å  glemme (det italienske..) skiltet på skrå. At 166 ikke er flott forfra er derfor en like merkelig som utbredt oppfatning. Jeg vil vel heller si at det er nettopp her dens virkelige styrke ligger med det store frontoverhenget og de smale og små frontlyktene som minner litt om kjørelysene til 70 tallets vippelyktdesign. Less is more er sjelden teit. Bakover er overgangen til den brede skjermen gjort på en karismatisk  måte, der andre smiler korrekt oppover har denne en nedbrettet og elegant lyktespiss som rundes mot siden og som fanges opp i baklysdesignet. Absolutt perfekt proporsjonert til bilens linjer forøvrig. Det stikk motsatte så man bevis for på FL til 147 der lyktene foran og bak ble større og mistet målestokken til resten av designet.

Ti skritt tilbake og fronten svinger inn fra siden og ned og gjør den like spiss som bred. Fronten sett på skrå bakfra minner om Monteral og Maserati Kamshin og er så typisk italiensk og særpreget som det går an. Alt dette er dessverre ødelagt på FL. Og til slutt, en italiensk bil skal vel ikke være tøff, da kan man heller kjøpe seg en amerikansk truck med stigbrett og veltbøyle integrert i eksosen.

Krølltoppen over alle krølltopper og sarkasmens mester mente at endelig hadde de rettet opp feilen da 2004 utgaven av 166 kom. Merkleig greier. :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men eksisterende høytalere i dørene, koblet du de på ny forsterker eller brukte du den orginale?

Jeg koblet alle høyttalerne til den nye forsterkeren ja. Det jeg gjorte var å legge kabler til de originale høyttalerne frem til ICSen, kjøpe en ISO kontakt og koble på kablene og ta ut pluggen som går til høyttalerne fra ICSen og plugge sammen med den nye kontakten. Gjorde det slik for at det skulle være lettest mulig å sette ting tilbake som originalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driving home for Christmas, pitstop Cobenhagen.

Fant på en ny vri å kjøre Oslo - Bergen i drittvær før jul:

Motorvei til Kjøbenhavn, motorvei til Hirtshals så danskeferja til Bergen.

post-47999-14779351807031_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Well, overfarten: Ombord Hirtshals kl. 2130........ Ankomst Bergen kl. 1300 dagen etter. Kr; 1600 for to pers. + bil og lugar.

Masi, asfalt fikk jeg jeg i massevis. (Motorvei velogmerke) med vinusviskre på full gass! I norwest kuling og regn, med nærlysene til Alfa som vi alle kjenner, "snittfart" fra 120 - 140. To dager.

Var vell fornøyd med asfallt jeg. Maten kunne vert bedre på båten.... da. Det var det eneste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive