Gå til innhold
doc knutsen

13" felger GTA/GTAm

Recommended Posts

Etter lang tids forsinkelser og veiing for og imot racing i periode F eller G, er Birgers og min GTA replica endelig i god gjenge. Det blir en 1300GTA replica for G, ettersom klasse F er i ferd med å dø ut i Norge...

(men om noen har et Bertone prosjekt til salgs, har jeg alle 1600-delene for en F-bil på hylla...)

Lurte på om noen har erfaring med de 9x13" felgene som hører til en GTA/GTAm? Det er jo flere leverandører, men noen har priser som virker litt i overkant...alle tips mottas med takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde vært flott om du kunne legge ut litt mer info om bilen din, spennende prosjekt!

Må felgene være orginalstørrelse? Alfaholics selger vel nyproduksjon i 15" også? Det ser jo litt anderledes ut, men er kanskje greiere å få dekk til?

Uansett, lykke til, gleder meg til å se den på banen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde vært flott om du kunne legge ut litt mer info om bilen din, spennende prosjekt!

Må felgene være orginalstørrelse? Alfaholics selger vel nyproduksjon i 15" også? Det ser jo litt anderledes ut, men er kanskje greiere å få dekk til?

Uansett, lykke til, gleder meg til å se den på banen!

Joda, det har tatt tid å samle deler og bestemme oss for spesifikasjoner. Bilen er en opprinnelig en 1300Junior som ble påbegynt bygget til 1300 Historisk racer av Lart-Kristian Ekorness, og jeg kjøpte den av ham for fem år siden. Sønn Birger og jeg planla opprinnelig å bygge den som Periode F 1600GTA replica, ettersom alt av GTA-biter etterhvert var tilgjengelig fra både Furiani og Alfaholics, blant andre.  Så det ble samlet deler, GTA topp, kamdeksel, sump,1600 veiv med moderne motvekter, videre 1600 råder og stempler, alt av verste sorten. Vinteren 2011/2012 begynte jeg å strippe av utvendige karosseri, og som man forventer var det plenty med både rust og plast-"reparasjoner", made in Sweden visstnok. Men endel sveising hadde jeg jo regnet inn uansett. Det jeg ikke hadde regnet med, var at jeg våren 2012 måtte flytte verkstedet mitt, noe som gjorde at alle pågående prosjekter måtte settes på vent. Og med smått og stort, innredning, snekring og flytting, tok det et år før nytt verksted var good to go, og GTA-prosjektet kunne komme igang igjen. Men i mellomtiden hadde historisk racing i Norge forandret seg, med "lille G", dvs biler fra 1966-1972, i sterk ekspansjon, mens periode F, 1962 til 1965, har skrumpet og er mindre interessant. Birger og jeg har kjørt i lille G og vært rimelig konkurransedyktige med våre 1000 kubikk Hillman Imp, men i 2014 kom Atle Ramberg med en vass 1300 Ford Escort (lille G er begrenset oppad til 1300ccm) som la lista vel høyt for konkurrentene. Så mot den bakgrunnen endret vi på planene med GTA-prosjektet, og bygger en 1300GTA istedet. Og det vil si 9x13" felger, glassfiber panser, dører og skjermutbyggere, og motor med 45 DCOE (sprut kom fra periode H dvs 1972, men da måtte man bruke glass i sideruter heller enn Lexan, så vi holder oss i G.) Bilen hadde en GTA 1300 shortmotor, så vi bytter toppen og fordeler, og håper å se godt over 140 hester. Vi sikter mot 740kg vekt, eller helst ennå lavere, og må ha ventilerte skiver framme med korrekte Ate bremsecallipere. Med aluminium ytterpaneler og magnesium clutch-hus og diff-hus samt bånnkasse bør dette kunne bli konkurransedyktig med Escort, regner vi med. Historisk racing i Norge har blitt litt vel mye Escort i store klassen, og Cooper S i den lille, så litt italiensk fullblod bør live opp en del! Ketil Thorbjørnsen og jeg har knivet mye, han har den lille røde Abarthen som mange sikker kjenner, men har nå sagt at han legger opp. Så vi gleder oss til å få vår lille italienske skjønnhet på banen (endelig!)... Forza!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok mange med meg som har siklet på furiani og alfaholics' GTA biter, så det er jo fantastisk at noen bygger en slik bil i norge! Du må gjerne holde oss oppdatert, helst med masse bilder! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok mange med meg som har siklet på furiani og alfaholics' GTA biter, så det er jo fantastisk at noen bygger en slik bil i norge! Du må gjerne holde oss oppdatert, helst med masse bilder! :)

Nå er alu karosseriet på plass og tiilpasset, og prøvet med 9x13" GTA felger fra Alfaholics, samt Avon ACB10. Det ser rimelig gromt ut...skal komme tilbake med noen bilder asap her.

Neste skritt er å strippe ut all mekanikken, og sandblåse karosseri/chassis-stammen. før lakk. Og deretter montering av alle bitene, så ytre karosseripaneler. Skikkelig racerbil, you bet!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Doc, dette blir spennende å følge med på fremover! Jeg kjørte tidligere med ACB10 245 på min GTAm-klon, og det både satt og så veldig mye bedre ut enn Toyo R888-ene jeg har kjørt med de siste årene. Slites fort dog ...

Det finnes andre alternativer også, danskene kjører mye på Kumho og noen på superraske, men dyre Michelin.

Stian S. Oslo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Doc, dette blir spennende å følge med på fremover! Jeg kjørte tidligere med ACB10 245 på min GTAm-klon, og det både satt og så veldig mye bedre ut enn Toyo R888-ene jeg har kjørt med de siste årene. Slites fort dog ...

Det finnes andre alternativer også, danskene kjører mye på Kumho og noen på superraske, men dyre Michelin.

Stian S. Oslo

Birger og jeg har veldig gode erfaringer med ACB10 på Impene, både mgt grep og holdbarhet...men bilene er lette. (snaut 700kg.)  1300GTA blir jo ikke mye tyngre. Dessuten ser dekkene riktige ut for historisk  racing, jeg klarer ikke å få hue rundt moderne dekk med rette skuldre og rar profil på historiske racerbiler. Men det er jo bare en personlig nerde-greie, selvfølgelig.

Men at det ser flott ut på Alfaholics 9x13 magnesiumfelger, det er helt klart.

Skal prøve å få lagt ut noen bilder ila jula.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var lenge siden sist....!

Men det er nå god progresjon med byggingen av min 71 GTAJunior replica.

Prosessen med å skrelle av stålpaneler for å erstatte disse med aluminium og g/f avdekket mye uhumskheter,  rikelig jernoksyd  hadde vært kamuflert av søta bror. Så det ble et år med skaping, sandblåsing og skjæring av råtten plate, deretter sveising av midtre og ytre kanaler (nye ytterkanaler hadde vært sveiset over pill råtne indre sådanne) og fire nye gulvpaneler.  Forrige vinter gikk med til å lakkere under og innvendig, montere stol og dashbord (Alfaholics' ultralette glassfiber sådanne) samle legge et ledningsnett egnet for racingbruk.

Etter at racingsesongen 2017 var ferdig har det vært fullt trøkk på 1300GTA-prosjektet igjen. Koni-dempere, ventilerte skiver og aluminium callipere montert framme, alt til Autodelta GTAJunior 1971 homologering. Så var det i gang med fintilpassing av karosseripanelene, etter at verket ble satt ned på gulvet og rullet på 9x13 magnesium GTAm felger med Avon ACB10. I øyeblikket er siste fintilpassing av panelene snart ferdig, med sliping for grunning og lakk rett etternyttår. (Jeg trenger fargekoden for Rosso Corsa for 1300GTAJunior 1971 vintage...anyone?) Motoren er benket til 151 bhp hos Alfaholics, med bra dreiemomentkurve fra rett over 4K rpm. Så nå ser vi fram mot banedebut mai 2018...det har bare tatt meg ti år å komme så langt!

Alfa motore.JPG

Alfa november 17 (2).JPG

Endret av doc knutsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yes, endelig litt bilder i denne tråden! :)

Ser jeg panser og dører i glassfiber fra alfapanels?

Er det magnesium bunnpanne? Hvor ligger turtallssperra på denne? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er g/f paneler fra Alfaholics. Og korrekt, sumpen er helt i magnesium...skarre værra, så skarre værra! Nylaget 1300GTA veiv fra Alfaholics, safe opp til 10 000 men med maks effekt på 8400 er det litt å gå på. Una bella macchina, definitivt!

Takk for hyggelige kommentarer forresten, moro å se et åpent forum som fortsatt lever i en tid der FB ser ut til å ha overtatt så mye. Forumet til Historisk Racing Norge ser ut til å være utdødd.

Har noen bilder av forstilling, skal poste flere bilder ganske snart. Noen som har korrekt fargekode for korrekt rødfarge?

Doc....eh, Dottore!

 

 

Endret av doc knutsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det!  Korrekt rosso er bestilt for lakk i januar. Mht fronten, er det meningen å lakkere et gult kontrast-"flash", litt overtro ut og går. Alle mine racerbiler som har hatt gulfarge, har fungert bra siden 1976...forsøk med andre farger har bare ført til bedrøveligheter. Rindts fabrikksbil fra Kanonloppet 1966 hadde hvit hø forskjerm, og det var en bil og en kjøring som inspirerte. Vet du noen fargekode for den gule som fabrikken brukte? Tia!

Mvh Fredrik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
54 minutes ago, doc knutsen said:

Takk for det!  Korrekt rosso er bestilt for lakk i januar. Mht fronten, er det meningen å lakkere et gult kontrast-"flash", litt overtro ut og går. Alle mine racerbiler som har hatt gulfarge, har fungert bra siden 1976...forsøk med andre farger har bare ført til bedrøveligheter. Rindts fabrikksbil fra Kanonloppet 1966 hadde hvit hø forskjerm, og det var en bil og en kjøring som inspirerte. Vet du noen fargekode for den gule som fabrikken brukte? Tia!

Mvh Fredrik

Fabrikken benyttet flere ulike farger for å skille førere og team fra hverandre, da de passerte i rask rekkefølgeforbi pitten. Med gult vil jeg foreslå Ferrari fargen "Giallo Fly" En varm gulfarge som går godt sammen med rosso, paint code 20Y490. Sånn som dette. (se bildet) Men her tror jeg Yellow ocre har blitt benyttet.

 

Mvh, Christer

c.jpg

Endret av Benzina Vintage Finder

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite problem som har dukket opp...min basisbil, en 1967 1300Junior, har hydraulisk clutch, men jeg må konvertere til wire-clutch for korrekt 1300GTA standard. Noen som vet hva som går å gjøre? Holder det å bytte clutchus  (Alfaholics har et magnesium hus som er en korrekt GTA-kopi...ikke billig men dette er ikke noen billigbil,pølse i slaktetiden og alt det der...og hva med clutchpedal, og relevante armer og ledd og det der, går det å få tak i? Noen der ute som har gjort den jobben og har noen råd å komme med?

Grazie mille!

Dottore, Alfisto apprendista

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering, om noen fortsatt leser denne spalten og ikke bare fokuserer på asosiale medier...

Det ble altså ingen banedebut i 2018, men det er ikke mye som står igjen. Den gamle forklaringen om TTT er fullt gyldig også i Tistedal. Jeg fikk lakkert bilen i korrekt Rosso i mars, og så var det finmontering av all mekanikken, strekke bremserør, montere bremsepumper og reservoir for bremsevæske, deretter montering av motor og gearkasse, med Alfaholics clutch-hus i magnesium på plass, og montering av deres race spec clutch-utløsersystem. Da var vi nær ved sommerferien, og jeg la ut litt forespørsler om bilder av wire-clutch-mekanismen. Men der stoppa det gitt! Jeg bad Max hos Alfaholics om et bilde fra under bilen, og la ut en meding på det internasjonale Alfa-forumet...men ingen svarte. Så da var det bare å klø de små grå og sette i gange med å lage aksler  og armer slik jeg trodde det skulle se ut. Men det tok tre ukers fritidsarbeide å finne ut av, konstruere og lage bitene før jeg til slutt fikk til en clutch som fungerte etter planen. Etter dette la jeg opp til et dobbelt wire-system for gasspedal heller enn det originale stagsystemet som er vrient å komme til uten å demontere Weberne. Så nå har jeg både clutch, brems og gasspedal som  fungerer. Så var det dags for startmotor, som er den lille lette racingvarianten fra Alfaholics igjen. Men den ville ikke sitte ordentlig. Det maskinerte festet i clutchuset så ut til å være ca en halv mm for trangt, og en hjelsom kompis skrudde fra hverandre startmotoren for å spenne opp den bakre delen av huset for å dreie ned dette en halv mm. Et tips: Prøv ikke å demontere en sånn starter i heimen! Det lar seg ikke montere igjen, selv for ti fingre med mange års erfaring innenfor kirurgi! I øyeblikket er starteren levert til det lokale bilelektriske verkstedet for å se om de kan få montert den...

Så for øyeblokket pågår finmontering av el-anlegget, med kabeltilslutning på de dertil passende steder. Jeg har brukt en ny  original sikringsboks og partert et nytt originalt ledningsnett, og snart vil det vise seg om jeg har støm der det bør være slik, og ikke på steder det ikke bør være.

Når el-anlegget er ferdig og fungerer, gjenstår å sette tilbake stol og veltebur samt belter, og så montere ruter, dører, frontlykter og blinklys framme. Jeg har som målsetting å være ferdig med dette pr 1 januar, og da skulle det være fullt mulig å få bilen ut på banen i mai måned. Det har bare tatt med ti år siden jeg kjøpte bilen av Lars-Kristian...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for oppdatering, denne følger jeg definitivt med på. 

Du vet at bilder kan legges inni svarfeltet med "Drag&Drop" fra andre vinduer? Denne trenger vi flere bilder av! Også finmekanikken du lager, det er god motivasjon. Spesielt den vaierløsningen du snakker om, jeg har tenkt å gjøre det samme selv, så det hadde vært nyttig. 

Gleder meg til å se den på banen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig spennende prosjekt Doc!

Jeg kan istemme med Forzealfa at det hadde vært supert med litt bildedokumentasjon på prosjektet. Det må bemerkes at det viktigste er at du blir ferdig og kommer deg ut på banen, men inspirerende med bilder også i høstmørket ;o)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, har vært og tatt en hel del bilder, jobber med å finne ut av hvordan jeg skal få dem inn her, må konsultere data-kyndig svigersønn så blir det vel snart noe her...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, da fikk vi ved felles einzats lagt inn noen bilder fra sist helg. Bilen stod på gamle 6" felger, men en av mine Alfaholics 9x13" magnesiumfelger vises på bilde no 4, korrekt lakkert i gull, og med ACB10 Avon dekk. Ellers viser bildene at Alfa'n er i godt selskap på verkstedet, mellom to Jaguarer - min C-type replica, og den 3.8 Mk 2 FIA racer som er neste byggeprosjekt når Alfaen er oppe og går. Forgasserbildet viser wire-arrangementet for gassen, og nærbildet fra torpedoveggen viser den andre enden. Jeg har sveiset på en liten stuss på den originale sotpperen på gasspedalen, med feste for doble wire. Ellers er det et oversiktbilde av motoren uten kjølere, og et bilde fra kofferten med alu-tank, doble bensinpumper og Aeroquip slanger til alt, både bensin, olje og instrumenter. Clutchen er som nevnt wire-typen.

Ellers synes jeg rødfargen virker gråblå-blass på bildene, den er jo den korrekte dype blodrøde og ser veldig fin ut i virkeligheten.

Det begynner å bli bil av dette...

IMG_0257-2.JPG

IMG_0258-1.JPG

IMG_0260-1.JPG

IMG_0287-1.JPG

IMG_0294-1.JPG

IMG_0295-1.JPG

IMG_0296-1.JPG

IMG_0298-1.JPG

Endret av doc knutsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×