Gå til innhold
Rudolf

Samantha

Recommended Posts

Samantha

En Fiat er ikke en Fiat .....

... i hvert fall ikke en slik Fiat jeg vokste opp med og som folk flest forbinder med bilmerket.

Etter at jeg kjøpte meg en Lancia Beta Montecarlo, ......

http://cuoresportivo.no/index.php?topic=38893.0

DSC01771.jpg

.... så tok det meg ikke lang tid før jeg fant ut at Montecarloen egentlig var en Fiat.

Den startet som en Fiat X1/8, gikk via Fiat X1/20 og endte opp som en Lancia Montecarlo.

Å forklare at min Bertone X1/9

http://cuoresportivo.no/index.php?topic=38891.0

DSC042261.jpg

... egentlig er en Fiat, er vel mindre vanskelig.

I fjor var jeg på sommerferie i Italia (med bil) og turen gikk innom flere flotte bilmuseer.

Der kunne jeg se Fiater-rariteter som f.eks denne:

1-DSC03139.jpg

Fiat ?

Ja, i høyeste grad.

Men sånne som denne er jo uoppnåelig  ::)

Men i fjor høst ble jeg lurt med på tur av noen dårlige kammerater til Padova i nord Italia for å se på biler som var til salgs !

Farlige greier .....

01-DSC03802.jpg

02-DSC03872.jpg

04-DSC03892.jpg

03-DSC03883.jpg

10-DSC04026.jpg

07-DSC03985.jpg

05-DSC03916.jpg

Alle disse flotte doningene er Fiater  :o

Jeg var blitt hekta og jeg hadde nå innsett at det var mange flotte eksemplarer der ute.

Men dessverre var de jeg så i Padove for dyre.

Samtidig har jeg (og andre med meg) funnet ut at det av og til dukker opp flotte klassiske biler her i Skandinavia.

Og ofte er prisene her i nord betraktelig lavere en i Europa ellers.

Akkurat samtidig med at min etterlengtede Volvo P1800 dukket opp, og ble kjøpt, så dukket denne annonsen opp på Blocket.

1-Blocket.jpg

Jeg fikk en venn av meg som bor i Stockholm, der bilen sto, til å kikke på bilen.

Samtidig som jeg svingte inn i Sinsengarasjen med min nyinnkjøpte P1800, ringer min venn fra Stockholm.

"Erik, du må kjøpe bilen. Hvis ikke gjør jeg det".

Jeg stod et minutt eller to i garasjen, før jeg bestemte meg for å være fornuftig.

"Ikke bland sammen to prosjekter" tenkte jeg.

Volvo og Fiat er to forskjellige ting.

Neste: Litt om rariteten Fiat 124 S Vignale Samantha

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor var den butikken i Padova? Drar nedover i september...

Kjempespennende bil du har fått tak i !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skjønner jeg.... Klarer jeg å snike meg unna en helg i oktober tro  ::) :-\ Kanskje jeg kan få lagt inn et bizznizbesøk hos en leverandør i Venezia...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Carrozzeria Alfredo Vignale

Carrozzeria Alfredo Vignale var et designhus og karosserimakeri i Torino som kanskje er mest kjent for å lage konsept-biler til utstillinger for de store italienske bilprodusentene.

Men Vignale tegnet og bygget også "produksjonsmodeller for merker som Ferrari, Alfa Romeo, Maserati, Lancia og Jensen.

Her er en merittliste over biler som Vignale har laget:

http://web.archive.org/web/20091019213830/http://geocities.com/MotorCity/Garage/2068/vignale_creations.htm

Som man ser så sto det flere Fiater på denne lista:

1954 FIAT Vignale Coupe V-8

vignale_fiat_8V_1.jpg

1957 FIAT 1100/103 E TV "Coupé Printemps"

vignale_fiat_1100_coupe_printemps2.jpg

1965 FIAT 850 Coupè Sportivo

vignale_fiat_850_coupe_sportivo_2.jpg

Og på slutten av sekstitallet kom flere modeller basert på Fiat chassis, drivverk og motorer.

Her kanskje den rareste:

1967 Vignale Gamine

The%20ex%20Enid%20Blyton%20'Noddy%20Car'.jpg

Disse modellene var basert på (i parentes); Gamine (500), 850 Special (850), Eveline (124) and Samantha (125).

I desember 1969 solgte Alfredo Vignale firmaet sitt til DeTomaso.

DeTomaso var, som Ghia, allerede eid av Ford.

Tre dager etter at Alfredo Vignale hadde solgt selskapet ble han drept i en bilulykke mens han kjørte sin Maserati .....

Carrozzeria Vignale, som var en svært moderne fabrikk, ble brukt til å produsere DeTomaso Pantera sports biler frem til 1974 da den ble nedlagt av eieren Ford..

Fiat 124 S Vignale Samantha

Samantha var den desidert mest luksuriøse av "Fiat-Vignaler" som ble produsert på slutten av 60-tallet og den ble første gang vist på Torino Motor Show i 1967.

index.php?action=dlattach;topic=13670.0;attach=26372;image

Det ble sagt at Alfredo Vignale fikk tegnet bilen for eget bruk.

Han ønsket en fullverdig fireseters Coupe, med komfort gode kjøreegenskaper og pene linjer.

Hvorfor det ble produsert 100 stykker er det ingen som vet, men det var ikke uvanlig for Vignale å produsere i små serier.

vignale_125_samantha.jpg

De ca. 100 bilene ble, som de andre "Fiat-Vignalene", ikke solgt gjennom Fiat sitt forhandlernett.

Bilene ble solgt av forhandlere som hadde spesielle og sjeldne biler som sitt spesiale.

De 20-30 gjenværende eksemplarene er godt spredt utover kloden, med biler bl.a. i Australia, Sør Afrika, Spania og Irland.

Det finnes ikke noe register over de gjenværende bilene, men en eier i Spania og undertegnede jobber med å få dette etablert.

Det er forhåpentlig enda noen biler igjen, men da kanskje i en tilstand som dette (?)

1970-Fiat-Vignale-Samantha-Barn-Find-Project-For-Sale-Half-Car.jpg

14.jpg

1970-Fiat-Vignale-Samantha-Barn-Find-Project-For-Sale.jpg

img_m5419ej4hhfz5qjc5ymga.jpg

Tekniske data

To dørs fireseters coupe.

Motor 1.6l TwinCam 100Hk

Fem trinns girkasse.

0-100km/t 12.6 sek.

Maks hastighet 170 km/t

Vekt 1300kg

Luksuriøs skinninnredning med mange detaljer i krom.

Liggeseter foran, bakseter adskilt med armlene/konsoll

Fire interiørlys, varsellys i bakkant av dører.

Fjernstyring av bagasjeromåpner, lys i bagasjerom.

Elektriske sidevinduer, elektrisk oppvarmet bakrute.

Elektriske vippbare hovedlys med lyshorn.

Instrumenter med turteller, trippteller, kjølevann-temperatur, oljetrykk, elektrisk ur

Mange av disse detaljene var svært uvanlig for en bil laget i 1967.

Prisen i 1967 var ca dobbelt så mye som for en Fiat 125 Special.

fiat_125_samantha_vignale_21_resize.jpg

En bisarr historie

Alfredo Vignale døde i en bilkollisjon like etter at Samantha-en var lansert.

Men også den engelske importøren og forhandleren Frixos Demetriou skulle dø en voldsom død.

Dette er historien om kasino eieren og Gresk-Kyprioten Dementriou som en dag "snublet" over en Samantha.

Han hadde lite hell med salg av Vignale-Fiater i England.

Returen til Kypros var heller ikke spesielt vellykket:

http://www.mixe.demon.nl/gamine/gamine_uk_history.htm

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samantha er innvilget norsk statsborgerskap

En deilig dag i Drøbak ......

1-DSC05020.jpg

Dette var andre boller  :)

Samantha er godkjent for registrering i Kongeriket uten noen kommentarer overhodet !

Før dagens førstegangsregistrering av Samantha har jeg bevisst søkt meg vekk fra Risløkka trafikkstasjon.

Der har jeg tidligere bare opplevd trøbbel, vrangvilje og arroganse ved registrering av mine andre biler.

Jeg måtte klype meg i armen et par ganger under dagens seanse på Drøbak trafikkstasjon.

Der ble jeg møtt av hyggelige, blide og serviceinnstilte folk.

De var oppriktig interessert i arbeidet sitt og tok imot meg og bilen med et smil.

Hvis det var ting de stusset ved eller ikke forsto, så spurte de om jeg hadde opplysninger som kunne hjelpe til i prosessen.

De brukte skjønn og vurderte bilen utfra den alderen og det bruksområdet som var aktuelt for bilen.

Noe småplukk fant de, men det ga de vennlig beskjed om med kommentaren: "dette vil jo du fikse i løpet av restaureringen".

Jeg er helt målløs.

Så er det altså allikevel mulig, det går an å bruke sin kompetanse og sitt skjønn.

Man kan finne løsninger og være fleksibel.

Det var noe annet en de grenseløst gretne og sure folkene på Risløkka som setter alle sine krefter inn for å konstruere feil

(og som alltid har måttet gi seg etter måneder med saksgang og klagebehandling).

Kort sagt: HURRA for fornuften, takk til fornuftige og dyktige saksbehandlere ved Drøbak trafikkstasjon.

;D

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig i vurderingen av Drøbak trafikkstasjon :) En stund etter godkjente de en rød Giulietta 2.0 (83-/84-mod) ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint nummer

Jeg fant et ledig nummer i den tresifrede A-serien.

Det fikk jeg lov til å bruke uten å krangle med biltilsynet.

Samantha er dermed registrert med nummer A-685.

Nå venter jeg på skilter som lages i Bergen  :o

(siden skiltfabrikken i Oslo gjerne ville krangle litt......)

Så jeg får det som jeg vil, det tar bare litt tid.

;)

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veidirektorotet prøver/prøvde jo å legge ned i Drøbak. Men da ble det huskestue her! Vi skal ikke se bort fra at de har merket seg den goodwill de har i distriktet.

I "gamle dager" var det en notorisk kranglefant der, men han sendte de til Risløkka.  ;D

Etter det så er mine erfaringer med dem som du beskriver. De er hyggelige og hjelpsomme uten å være slappe.

Om de prøver igjen å legge dem ned så kommer jeg til å bråke som et trekkspell med lause basser!

Nå skal det vel sies at på Risløkka finner du også hyggelige ansatte, men de er vel kanskje i et område hvor de er vant med at klientellet prøver å dra dem i ballene litt for ofte? Jeg kan huske dengang jeg vanket der og vi hadde alt fra Furnes til Neslein. Det er sannsynligvis fortsatt slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La oss snakke om noe hyggelig dere ...

;)

Jeg har besluttet å foreta en "nut & bolt" restaurering av Samantha.

Bilen skal plukkes helt ned og restaureres fra bunnen av.

Heldigvis er bilen helt komplett med noen ubetydelige unntak.

Motor, understell og drivverk er jo Fiat 125 S, så det skal ikke by på noe problem.

Jeg vurderer å sandblåse karosseri og understell, så der er jeg ute etter tips om noen som jeg kan bruke til dette.

Etter hvert vil det bli noen karosseriarbeid og sveising, der vil jeg også gjerne ha tips om dyktige folk.

Mekanikk, interiør, montering og elektrisk gjør jeg gladelig selv.

Så da slipper jeg å kjede meg når høststormene setter inn.

Det er jo noe å trøste seg med i sommervarmen.

;D

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å unngå sandblåsing. Om det ikke gjøres riktig så vil plater slå seg. Og sand finner veien inn der den aldri kommer ut igjen.

Om du går for sandblåsing så sjekk at vedkommende vet farene ved å sandblåse en bil.

Og italienerene brukte typisk 0,7mm plate. Dvs. at de må behandles mye forsiktigere enn en amerikansk bil med mye tykkere plater.

Større plane eller nesten plane flater sandblåses ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var gode råd.

Da tenker jeg at sandblåsing blir begrenset til understell og løse deler.

Noen tips om karosserimaker/rustsveiser til et slikt prosjekt ?

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo begynne på toppen: http://www.meekcustoms.no/

Jeg har sett Tommy Meek in action og trodde ikke vi hadde karosserimakere av dette kaliber i Norge.

Ikke regn med at arbeide på dette nivået er billig. Men så gjelder det å skille mellom billig og prisverdig.

Men en bil som dette fortjener mer enn en billigjobb.

Du bør ialfall kontakte ham!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her ja.

Flott med info om andre eksemplarer.

Foto er veldig interessant.

Denne bilen har uoriginalt ratt og dashbord, men ellers ser det ganske riktig ut.

Jeg prøver å få i gang et register over de gjenlevende eksemplarene.

Så denne skal jeg "gripe tak i".

Tusen takk for tips.

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint nummer

Jeg fant et ledig nummer i den tresifrede A-serien.

Det fikk jeg lov til å bruke uten å krangle med biltilsynet.

Samantha er dermed registrert med nummer A-685.

(skiltfabrikken i Oslo gjerne ville krangle litt......)

Så jeg får det som jeg vil, det tar bare litt tid.

;)

Erik

Hva er tanken bak å sette et A-nummer på en bil fra sent sekstitall?

"Denne bilen kommer jeg til å holde så original som mulig.

Og da er det greit å vite hva som er originalt ..."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er tanken bak å sette et A-nummer på en bil fra sent sekstitall?

Har jeg dumma meg ut nå?  :o

Var det sånne xx-yy-zz nummer på sekstitallet ?

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7520

"I 1958 hadde Oslo kommet opp i så mange registrerte biler, at man gikk over til 6 sifrede kjennemerker. ( 22 33 44 ). Det var ikke flere A kombinasjoner igjen.

Midt på 60 tallet hadde også Akershus brukt opp sine kjennemerker og da så man seg nødt til å begynne med 1 bokstav og 6 tall der.

Ikke alle fylker tok i bruk slike sekssifrede nummer med en bokstav, siden de fortsatt hadde ledige nummer igjen.

Men dette var vanskelig å lese, og noen år senere innførte man dagens system med 2 bokstaver og 5 tall.

Nærmere bestemt i april 1971. "

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da lurer jeg på følgende:

Er det mulig at en bil som ble ny-registrert i Oslo på sekstitallet kunne få A-skilter på bilen ?

Noen som kan svare på det ?

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke dummet deg ut Erik, men du har heller ikke gjort et spesielt tidsriktig valg. Skiltene med 2 bokstaver kom  i 1971 (1.4). På sekstitallet(egentlig fra 1958) i Oslo var det slutt på  A-skiltene, og de startet med 6-sifrede tall.

Men, til ditt forsvar var det stadig noen i de finere kretser som klarte å¨holde på skiltnummer med lavere nummer. Reglene var slik at innen ett år kunne det samme nummer ikke brukes på flere kjøretøyer, men avskiltet du en bil i romjulen, kunne du igjen benytte samme nummer på en ny bil fra 2. januar. En slik bil som du har her, er jo såpass spesiell, at det ville være en familie/person med litt mer enn middels bilinteresse og økonomi som kjøpte denne, og derfor også muligens benyttet seg av muligheten av å føre over skiltkombinasjonen fra en av familiens utskiftede biler.

Ikke bruk mer tid på dette Erik, du trenger all din tid til å stelle med dine biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke dummet deg ut Erik, men du har heller ikke gjort et spesielt tidsriktig valg. Skiltene med 2 bokstaver kom  i 1971 (1.4). På sekstitallet(egentlig fra 1958) i Oslo var det slutt på  A-skiltene, og de startet med 6-sifrede tall.

Men, til ditt forsvar var det stadig noen i de finere kretser som klarte å¨holde på skiltnummer med lavere nummer. Reglene var slik at innen ett år kunne det samme nummer ikke brukes på flere kjøretøyer, men avskiltet du en bil i romjulen, kunne du igjen benytte samme nummer på en ny bil fra 2. januar. En slik bil som du har her, er jo såpass spesiell, at det ville være en familie/person med litt mer enn middels bilinteresse og økonomi som kjøpte denne, og derfor også muligens benyttet seg av muligheten av å føre over skiltkombinasjonen fra en av familiens utskiftede biler.

Ikke bruk mer tid på dette Erik, du trenger all din tid til å stelle med dine biler.

Takk for meget informativt innlegg.

Da velger jeg å tilhøre kategorien "familie/person med litt mer enn middels biinteresse".

Erik 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×