Gå til innhold
Rudolf

Lancia Montecarlo 1975

Recommended Posts

Lancia Montecarlo 1975

Som jeg skriver i tråden om Bertil Bertone, så har jeg vært hekta på små to-setere i noen år.

Det har vært opptil fire samtidige Mazda MX5/Miata i min garasje.

Men disse bilene er jo fryktelig kjedelige ....

De går aldri i stykker  ;)

Så på ettersommeren 2012, satt jeg og surfet litt på bilsidene på Finn.no (risikabel sport  ::)).

Der dukket det opp en snåling av en bil.

Italiensk, hmmmm

Lancia, dobbel hmmmm

En kjent person i Lancia miljøet hadde en pen Montecarlo til salgs, og jeg greide ikke å la være .....

_DSC1926.thumb.jpg.8c3ba58bce4542c3a48a69a9983b4a43.jpg

_DSC2679.thumb.jpg.2afc268e71c81f6a7574b387fbb93d6d.jpg

_DSC2674.thumb.jpg.b9ffaefd6832bf13481c15829a372e51.jpg

Bilen var i nesten kjørbar stand.

Det elektriske var hoved problemet så her ble det en liten "økt".

Dashbordet ble plukket fra hverandre og 37 års ledningssalat ble nøye gjennomgått og ryddet opp i.

Heldighvis fant jeg skjemaer på nettet, så det var ikke så veldig problematisk å rette opp i kaoset.

_DSC3838.thumb.jpg.e7f2a45194998f38eaa7b86bdcd4e403.jpg

Mellom 20 og 30 feilkoblinger, strømtyver, sammensurrede ledninger uten lodding og isolasjon, jording i plastikk og finurlige snarveier ble fikset.

Så nå funker faktisk alt det elektriske  :)

Etter noen dager med kobling var bilen klar for ilddåpen.

Classic and Sportscar Meeting 2012 med Sportsvognklubben på Gol.

_DSC2566.thumb.jpg.18785bdda0624b42264af82cb332508f.jpg

_DSC2582.thumb.jpg.5f2316f9ee0d78bcc98584110a80acc2.jpg

_DSC2709.thumb.jpg.19ed39fd92ed6e55cd2f6d7c04390641.jpg

_DSC2649.thumb.jpg.0c2b9a16e08e8646d7da7f51679bef74.jpg

Montecarloen klarte turen til Gol med glans.

Dårlig med bremser og mye bomgiring, men det passet meg fint.....

Endelig noe som ikke virker.

Så nå har jeg fått noe å pusle med......

_DSC2511.thumb.jpg.870a35cbb6182bf1bdc37b772601b111.jpg

Jeg regner med at dere får høre mere fra Sinsengarasjen (der bilene mine bor), etterhvert som jeg dykker ned i Montecarloen og Bertonens mysterier.

Erik


 

Endret av Rudolf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt om status på bilen, etter at jeg gikk den nærmere etter i sømmene:

Interiøret var i ganske god original stand:

DSC00763.jpg

Uoriginalt ratt, men ellers komplett.

DSC00752.jpg

Inni dører var det bare velstand:

_DSC2544.jpg

Fiat planla tidlig på 70-tallet en sportsbil med en 3l V6 midtplassert motor, en X1/8.

På grunn av oljekrisen modererte de seg litt og gikk for en 2l motor og prosjektet fikk navnet X1/20.

Siden Fiat i mellomtiden hadde kjøpt Lancia, ble det besluttet å lansere bilen som en Lancia.

Speedometeret avslører prototypenummeret X1/20 og slektskapet til Fiat/Bertone X1/9.

_DSC2480.jpg

Karosseriet ser bra ut innvendig:

_DSC2806.jpg

Men under teppene var det modent for litt "opprydding".

Det ser stygt ut, men er heldigvis bare overflaterust.

IMG_0371.jpg

IMG_0376.jpg

Søk etter deler er en viktig del av slike prosjekter og etter noen måneder med hektisk søk og forespørsler fikk jeg tak i det som manglet:

Originalt ratt, original grill og ikke minst de svært sjeldne originale lyktene:

DSC00806.jpg

Alt dette skjedde sist vinter og jeg skal følge opp med bilder av den videre prosessen.

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med fantastisk fin bil! (Jeg er heldigvis alt for lang i kroppen for å eie en). Lurer på om mitt første "møte" med en slik en var i "Herbie". I en av de filmene forelsker han seg i en Monte Carlo, om jeg ikke tar feil. Gleder meg til å se denne i treffsammenheng!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med fantastisk fin bil! (Jeg er heldigvis alt for lang i kroppen for å eie en). Lurer på om mitt første "møte" med en slik en var i "Herbie". I en av de filmene forelsker han seg i en Monte Carlo, om jeg ikke tar feil. Gleder meg til å se denne i treffsammenheng!

Stemmer.

Det var eeegentlig en Scorpion (US versjonen av Montecarlo) som Herbie ble forelsket i.

Her et Paparazzi-bilde fra innspillingen:

kaufmanngiselle.JPG

Plakat:

HerbieGoestoMonteCarlo_BrianBysouth.jpg

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bil! Må si jeg likte bildet av Montisen med han som sparker i bakdekket... Hvorfor gjør man egentlig det? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bil! Må si jeg likte bildet av Montisen med han som sparker i bakdekket... Hvorfor gjør man egentlig det? :)

Misunnelse, .....ren misunnelse  ;)

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gulvet innvendig trengte som sagt litt omtanke.

IMG_0375.jpg

Fant ut at noen timer med en vinkelsliper og stålbørste ville fjerne overflaterusten.

19-203_m.jpg

DSC00825.jpg

Deretter brukte jeg Brunox som ble penslet på.

DSC00834.jpg

Og til slutt, to lag Bengalakk:

_DSC3547.jpg

_DSC3549.jpg

Biltema har mye kjekt, så jeg kombinerte disse platene:

DSC01751.jpg

...og dette materialet som til sammen gir god lydisolasjon:

DSC01756.jpg

De gamle teppene ble levert til salmaker.

_DSC3530.jpg

Og nye tepper ble sydd og installert.

DSC01761.jpg

Jeg brukte for øvrig stoffrestene etter restaurering av en av Slottets biler.

Så denne stoffkvaliteten bruker Harald og jeg ......  ;D

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En utilgivelig kommentar  :o men likevel: jeg merket meg teksten under ett av bildene dine -"god lydisolasjon" - og husker at jeg aldri ettermonterte isolasjonsmatter i min AR 90 QO med 3.0 V6 på grunn av det motsatte - "god lyd"  ;D Altså go'lyd fra en brummende sekser.

Fin bil bilen din  :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En utilgivelig kommentar  :o men likevel: jeg merket meg teksten under ett av bildene dine -"god lydisolasjon" - og husker at jeg aldri ettermonterte isolasjonsmatter i min AR 90 QO med 3.0 V6 på grunn av det motsatte - "god lyd"  ;D Altså go'lyd fra en brummende sekser.

Hvilket igjen minnet meg på; Hvor er bildene på alle disse kule gamle alfaene dine? Jeg begynner nesten å tro at det hele kun er oppspinn, og at alt du eier er en gammel Vespa (eller var det Lambretta)? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En utilgivelig kommentar   :o men likevel: jeg merket meg teksten under ett av bildene dine -"god lydisolasjon" - og husker at jeg aldri ettermonterte isolasjonsmatter i min AR 90 QO med 3.0 V6 på grunn av det motsatte - "god lyd"  ;D Altså go'lyd fra en brummende sekser.

Fin bil bilen din  :)

Jeg har ikke isolert mot motorrommet (Weber forgasser sitter rett bak øret  ;)).

Jeg har isolert mot lyd fra undersiden av bilen.

Da hører jeg motorlyden bedre.

See ?

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som eier av Japanske sportsbiler, så hadde jeg begynt å kjede meg.

De gikk jo aldri i stykker  ::)

Så en av grunnene til å velge Italiensk, var jo å få noe å drive med ......

Men etter å ha gått grundig gjennom Montecarloen, så var i grunnen det meste i orden.

Så endelig !

Jeg fant en feil  ;D

_DSC3662.jpg

Traversen som holder oppe motoren var knekt tvers av  :o

Motoren hang og dingla, mest av gammel vane.

Bra jeg ikke hadde dratt på Europatur med dette ......

Så da var det bare å skru i vei.

Demontert travers:

IMG_0410.jpg

Rengjort travers:

_DSC3686.jpg

Stygg sak:

_DSC3690.jpg

Reparasjon:

_DSC3732.jpg

Forbedret, forsterket og ferdig:

_DSC3747.jpg

Montert:

_DSC3821.jpg

Samtidig hadde jeg også funnet ut at noe akutt måtte gjøres med bremsene.

Men mer om det senere.

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi! Det var en stygg sak gitt! Imponert over effektiviteten din :)

Nydelig bil du har, veldig kjekk tråd å følge :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fine biler og artig tråd. Disse har alltid fristet meg også. Holdt på å kjøpe en i orginal stand, mørk grøn metallic med brunt interiør Scorpion i LA for noen år siden, men bena er dessverre for lange :-(  Den hadde en pussig innretning, en vifte som blåste friskluft inn i eksosen. Årsaken var vistnok å klare de høye eksosutslippkravene. Denne finnes vel ikke på din ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fine biler og artig tråd. Disse har alltid fristet meg også. Holdt på å kjøpe en i orginal stand, mørk grøn metallic med brunt interiør Scorpion i LA for noen år siden, men bena er dessverre for lange :-(  Den hadde en pussig innretning, en vifte som blåste friskluft inn i eksosen. Årsaken var vistnok å klare de høye eksosutslippkravene. Denne finnes vel ikke på din ?

Takk for det  :)

US versjonen Scorpion var en noe redusert variant ja.

Den hadde 80Hk mens Montecarloen har 120.

Min har ingen finurlige innretninger for å redusere utslipp.

Bilen er i grunnen finurlig nok i seg selv ......

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremser

Jammen på tide å oppdaterer litt her  ;)

Jeg plukket ut "pedal-boksen", demonterte den og rengjorde delene.

Nye master-sylindere for både brems og klutsj bel montert i nylakkert boks.

Pedalene fikk ny gummi.

_DSC3767.jpg

_DSC3774.jpg

Reservoarene ble rengjort og nye slanger ble montert.

_DSC3782.jpg

I Sinsengarasjen har vi bremsetester, så jeg planlegger å måle effekten av oppgraderingen jeg planlegger på bremsene.

Motor-service

En enkel motoroverhaling.

Registerreim er skiftet til en bredere (1") variant.

Fikk god hjelp av spesialverktøy lånt av Paul Courtenay i Montacarlo Consortium.

Verktøyet viste at auxillary hjulet var helt ut av synk, så nå er det på stell.

DSC01738.jpg

En relativt sliten vannpumpe ble også skiftet ut.

Fikk også reparert dårlige gjenger i topplokket til den ene tennpluggen.

DSC01728.jpg

Prøvekjøring av motor viste at den nå går mye bedre en før  ;)

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøring

Selv om jeg etter hvert har noen biler, så skal de ikke bare skrus på.

Kjøring er gøy ......

Men min første EU-kontroll måtte gjøres ferdig før 1. august i fjor.

Onsdag 31. juli var det oppmøte på verksted og resultatet ble; godkjent, 0 hull.

Dette måtte feires, så bilen fikk seg en tur til Toten, og oppførte seg helt eksemplarisk.

Nye giroverføringer, bremsesylindere, pedalboks, sveiset travers, registerreim og diverse oppryddinger i det elektriske.

Alt funker  :D

Jeg er svært fornøyd med kjøreferdighetene.

Presis i styringa, fast i fisken, greit veigrep og overraskende gode bremser  ;D

DSC01801.jpg

DSC01809.jpg

Så var det bare å få gjort seg ferdig med interiøret......

Men først litt show-off i hovedstaden:

DSC01771.jpg

Rudskogen

Tid for å prøve Montecarloen på Rudskogen sammen med Sportsvognklubben.

MX5 vennene mine "omringet" meg der jeg sto og ventet på utslipp.

DSC_8954_zps9911443e.jpg

Jeg er meget overrasket, og ikke lite imponert over hvordan bilen oppførte seg på banen.

Mye drag i motoren, overraskende godt grep men Nanking  ::) dekk, og gode svingegenskaper.

Til og med bremsene virket greit.

Detter er jo en bil som er svært så original i oppsettet.

Originale 13" felger, originalt understell (dempere, fjærer, krengestag osv).

Motoren har enkel forgasser, standard kammer og original eksos.

Bremsene er originale, bare overhalt.

Eneste problemet var at jeg tror jeg mista litt av oljetrykket i svinger.

Jeg måtte derfor "begrense" meg litt  ;)

Så hvis jeg skal fortsette med dette, så må dette undersøkes nærmere.

2013-09-12172435.jpg

2013-09-12172715.jpg

2013-09-12173835.jpg

2013-09-12172453.jpg

Som man ser så er sjåføren ganske fornøyd .....

Dette fristet til gjentagelse  :)

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Harrytur og representasjonsvirksomhet

Etter hvert som Montecarloen opparbeider seg troverdighet og ry, så øker bruken og lengdene på turene  :)

Helgen 2-3 november inviterte Lanciaklubben til Harrytur til Arvika, og det måtte jeg få med meg.

DSC04167.jpg

DSC04159.jpg

Hmmm ......

DSC04163.jpg

I løpet av høsten ble det familieforøkning med en lille/store bror, Bertone X1/9:

DSC04273.jpg

Så kom det en gamling, en Austin inn i familien:

1-DSC04432.jpg

I slutten av April startet "ute-sesongen" med vårslipp i Sandvika der jeg stilte med X1/8 (X1/20) og X1/9 :

1-DSC_0403_01.jpg

Andre søndagen i Mai inviterer Sportsvognklubben til utstilling på Øvrevoll, og jeg stilte med Japansk og Italiensk (MX5 og Montecarlo)

2-DSC_0774.jpg

6. Juni var det Nasjonal Motordag på Rådhusplassen.

Etter hvert blir man litt blasert av all denne oppmerksomheten.

1-DSC04657.jpg

Her er det samferdselsministeren som har fått øye på noe vakkert.

4-DSC04672.jpg

5-DSC04679.jpg

Så nå er det snart ingenting som kan stoppe oss.

Hva med en tur til Nordisk Lancia-treff i Danmark ?

Liten bil, stor båt.

1-DSC04687.jpg

Montecarloen er reiseleder for 10 andre Lanciaer på små krokete veier ned mot Mols.

1-DSC_1188.jpg

Vente på ferge på Jylland  ???

1-DSC_1161.jpg

Elegant ankomst til hotellet.

1-DSC_1216.jpg

Den store familien samlet.

IMG_001417.jpg

Den noe mindre familien samlet.

2-DSC_1436.jpg

Og da var vil vel noenlunde oppdatert frem til i dag.

Kort sagt, Montecarloen går som en drøm.

Overhode ingen problemer etter at den ble "satt i drift".

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pilegrimsreise ?

Sverige, Danmark, ja det gikk jo bra.

Da tenker jeg vi kliner til .....

Italia, må jo være et fint reisemål for en 40 år gammel Montecarlo ?

Om litt over en uke, pakker jeg snippesken og prøver å få litt tyngde foran i Montecarloen.

"Jukser" litt med å ta ferge til Kiel og biltog fra Hamburg til Østerrike.

Da blir mere "fokus" på kjøring i Østerrike, Kroatia, Italia, Sveits, Tyskland og Frankrike.

I Italia står selvfølgelig Torino og en tur langs Via Lancia på programmet.

Jeg vil gjerne innom Lancia-huset i Fobello

foto1_1.jpg

Det blir også diverse museumsbesøk der jeg skal drive litt research i biblioteker (Vignale Samantha).

Jeg lover å ikke kjøpe flere biler ....   ::)

Så får vi se ut i september om både jeg og Montecarloen kommer hjem like hele.

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som en fin tur,

men synes ikke du skal love til oss her inne at du ikke skal kjøpe flere biler.

Eller leser kona forumet? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×