Sillyspeed

Speedos rosenrøde skrytetråd (2004 156 JTS)

271 innlegg i emnet

Min Alfa Romeo 156 2.0 JTS Selespeed Distinctive ble født i Napoli i mars 2004. Den har frekventert det tekniske forumet med sine motor- og airbaglamper, barnesykdommer som foreldrene ikke fikk vaksine mot. Noen "røde hunder" til tross, den er jo blitt litt av i skreppe med årene! Ni år gammel, sier du? Det skulle man ikke tro. Stort sett oppvokst i byen med asfalt under dekkene, men Speedo er også en habil turkamerat. To par slalom og to par langrenn, pluss oppakning til 3 personer og snekkerverktøy ble slukt med tvilsom glans i alle hulrom sist påske. Så kan dere kløner med SUV i Hemsedal stå der og ikke rekke opp til takstativene deres.

Den liker seg også på fjellet, og har utviklet et godt forhold til lyng, fjellbjørk og Synnfjellet.

Se bare her!

post-48104-14779344093317_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og de felgene der var skitfine på 156 Facelift!  ;)

Takker! Forrige eier hadde så god smak at jeg sliter med å finne noen like pene 16". Har lyst til å bytte på pga komfort og støy, altså mangel på førstnevnte og plenty av sistnevnte. Forslag/noen som har lyst til et byttekjøp?

Det må bli minst én oppdatering i denne tråden for hver ting på det tekniske forumet - alt det positive og kjøregleden ved denne bilen overstiger milevis småfeilene ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vakker facelift :-) Likte felgene godt, noe uvanlig iforhold til alt annet som brukes på 156. Er det 17"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, takk takk, felgene er fine de, nr. 24 på denne siden http://www.autoital.no/felger.html med 215/45-17, to år gamle bare. Jeg håper det blir bedre komfort når conti sport contact 3-ene en gang må byttes, for nå er det uholdbart i 100+ på slitt E6-asfalt. Hvis ikke så er jeg åpen for byttehandel mot pene, originale 16-tommere :)

Bjørkeløv i nesa. Atsjoo!

post-48104-14779344123036_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig flott 156, hadde en 2000 modell tidligere, 159 Ti i dag. Fantastisk fin bil!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for bilder ;)

Som en kuriositet, en slik som ekte alfaentusiaster ikke bryr seg om(?), kan bensinforbruket til Speedo utgreies:

Som en fin målestokk brukes turen til hytta, ref bilder over/under. Vi snakker altså Oslo-Verskeid som ligger i Vestre Gausdal (nær Skeikampen hvis det er mer kjent) 950 meter over havet. Innebærer start i Oslo sentrum, E6 til Lillehammer, så østover mot Gausdal og deretter noe sånt som 700 meter stigning de 7 siste kilometerne. Ca 220 km hver vei, inkl noen stopp her og der på veien for å fylle på mat og bensin.

Ved første måling i år brukte den 0,76 l/mil. Så ble tennplugger skiftet. Neste forsøk viste 0,72. For to uker siden snek den seg så vidt ned på 0,69! Det innebar også mye motorveiskjøring i hundresone med nogo attåt, noe som ikke er ideelt med bare 5 gir og 3000 rpm allerede i 100 km/t.

Totalt ca 420 kr i bensin tur-retur. Tog er minst dobbelt så dyrt,bare til Lillehammer. Noen som mener bensin er dyrt her i landet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fylte 98 oktan for 17kr og 20øre for noen uker siden. Desverre var tanken nesten tom og jeg hadde ikke noe annet valg enn å fylle statskassa. Satan for noe priser!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Totalt ca 420 kr i bensin tur-retur. Tog er minst dobbelt så dyrt,bare til Lillehammer. Noen som mener bensin er dyrt her i landet?

Vi som ikke relaterer bensinpriser til togpriser gjør det, ja. Samme summen kunne tatt deg til Nice med fly ;)

Pen bil, og fine bilder!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har ikke tog her.

En umulig sammneligning ;D

Men dårlige veier har vi. (selv om våre veier er de kjekkeste alfaveiene..)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensin koster € 1,50 i Hellas, dvs ca 12 kr. Minstelønn og vanlig arbeiderlønninger ligger rundt 6000-8000 kr netto per måned. DA kan man klage på at bensin er dyrt. I Norge er det nybilprisene som må ned, forbruksbaserte avgifter er tross alt mest fornuftig, spør du meg. Hvis man er 2-3 stykker i bil med baggasje er det mye som er dyrere selv på lange avstander.. du kommer ikke tur-retur Nice for tre personer til 400 Kr (Ryanair teller ikke!) ;)

Og 98 oktan på JTS er penger ut av vinduet ;)

Den dagen bilister ikke blir ei mjølkeku for staten.. det blir en kald dag i helvete!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt tidlig med vinterdekk, men det begynner å bli fare for snø over Lygna og på fjellet. Dessuten trengte vi to nye vinterdekk, og jeg gidder ikke å stå i kø med resten av Oslo ved første snøfall.

Var heldig på dekkverkstedet og fikk den ene bukken der støtteplanker var inkludert i prisen :P

Betalte 3000,- for to stykk Hakka R2 inkl montering av alle hjul.

post-48104-14779344845926_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hyggelig felghandel og dekksparking hos "Giulietta-Sprint" i Rakkestad, og to medlemmer kvalifiserer som kjent til treff. Det var dessuten ca. 12 alfaer tilstede :D

Forbruket tur/retur Oslo-Rakkestad-Tøkksfårs var latterlige 0,63 l/mil. Direkteinnsprøytning lenge leve!

post-48104-14779344919845_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er alltid hyggelig å treffe rettroende :)

Fikk ånden over meg og tok et tak med to av felgene. Det måtte til ca to timer med albuefett og fem runder med felgvask og avfetting pluss mye skrubbing. Det ble til og med en runde med årgangs-turtle wax. Så snart er hjulene klare for ti nye år på veien  8)

post-48104-14779344927945_thumb.jpg

post-48104-14779344928408_thumb.jpg

post-48104-14779344928825_thumb.jpg

post-48104-14779344929088_thumb.jpg

post-48104-1477934492935_thumb.jpg

post-48104-14779344929744_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var synd jeg ikke fikk tipset deg om Ferrobets Alurens. Den hadde tatt den inngrodde møkka på første forsøk... BTDT :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset, syrevask tar sikkert det meste. Jeg bruker jo kun produkter som selges i motorklubben, så Sonax sin får duge ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble ikke bestilt detailing på denne siden av vinteren, så det ble en manuell vask og polering. Ca 3,5 timer, to personer. Flotte høstfarger i Veritasparken :)

post-48104-14779345008348_thumb.jpg

post-48104-1477934500931_thumb.jpg

post-48104-14779345010087_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive