Alfanatiker

EDIT: GTV6 WB Corsa (motor på plass!!)

353 innlegg i emnet

Da har vi fått startet motoren, men ingen justering enda. Det blir først imorgen.

Her er en liten video hvor man hører det durer iallfall :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En update: 320nm @5350rpm og 264hk @6400rpm. Har forøvrig ikke dratt mer turtall enda. Fortsetter imorgen

For ordens skyld gir motoren og 260nm @2000rpm og passerer 300nm etter 3800.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eksosventilene måtte etterjusteres en del på nye kammer og nye løftere. Hadde nesten 0,35 på løfteren og justerte dem til 0,25 (resulterer i 0,49 til 0,35 på ventilen, samt mer durasjon og annen timing på eksosventilene). Håper dette og utgjør en merkbar forskjell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg funnet det endelige resultatet.

280hk på 6950-7150 og 323nm på varierende mellom 5100-5400. Håper det flytter seg i en GTV6. Selvom den blir den svakeste bilen i klasse 1 (når den i en fjern framtid blir klar) ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DEILIG! B-)

Fine tall, er du fornøyd?

Legger du ut grafer?

Har ikke noe ferdig lagret, men kan legge ut en fra når jeg testet race fuel, som ikke utgjorde så mye som en eneste hest forskjell. Det er bensinen bare grovjustert for å gå reint/greit. Kan få tatt et bilde etterpå.

Er fornøyd, men hadde jo vært ekstra gøy om den nådde 100hk per liter. ;)

Tror problemet er ingen porting på eksos, og alt for liten diameter på grenrøra, men større finnes ikke. Kanskje finne eller lage noe annet senere for å finne litt mer hk. ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er da et ark fra et forsøk med racefuel. Det var en test i håp om å få mer effekt, noe det ikke gjorde. Men derfor er AFR kun grovjustert for å kunne ta noen drag.

IMAG0362.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan godt sommerlagre motoren i bilen min om du har dårlig plass ;) må bare friske opp bremsene litt først

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan godt sommerlagre motoren i bilen min om du har dårlig plass ;) må bare friske opp bremsene litt først

Idag har jeg fått tak i boltene jeg trengte, så jeg har fått skrudd fast svinghjulet og svinghjulskåpa. Satser da på å forsøke å hive inn motoren i løpet av morgendagen. :)

Det kommer litt ann på hvor vanskelig det er uten å lage riper, eller om naboen evt er tilgjengelig for å hjelpe til.

IMAG0363.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt modifiseringer på bolter til motorfester og starter idag. Så når naboen kom hjem fra jobb fikk jeg satt motoren på plass!!

På tur opp og over!

20160627_210937-20160627-225941440.jpg

På tur ned i posisjon!

20160627_211915-20160627-225917928.jpg

Siste finjusteringer for å få entret boltene til motorfestene!

20160627_211905-20160627-225929576.jpg

Endelig på plass!!  ;D

20160627_220235-20160627-230102804.jpg

Jeg er på vei til å få den KULESTE GTV6´en jeg vet om!!  ;D ;D ;D ;D :D :D :D8) 8)

20160627_220254-20160627-230042283.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir gromt! Hvordan går det med panser og klaring?

Ingen problem!! Sjekket det og det er ikke noe problem i det hele tatt. Men jeg tror at jeg uansett skal få tak i et par 90 grader og evt 135 grader banjokoblinger for å få bedre rettninger på returen bort til trykkregultoren.

P.S Det er forresten veldig merkbar lavere komp i motoren som kald kontra når vi kjente på den varm, så det var ikke rein innbilning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt mål er iallfall at alt som en enhet når 280hk

Tenkte jeg bare måtte sitere meg selv her.. ettersom det jeg har hatt som mål og tro i 1,5 år faktisk ble tilfelle!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Ronny. :)

Dette blir flotte saker,  morsomt at du velger sugemotor og legger så mye jobb racer'n,  blir jo rene utstillings skicket dette.

Det blir spennende og se hvordan den blir på banen,  det ser i allefall ut til at det blir et vellykket resultat.

Kjør på ;D

mvh H.R

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gratulerer så mye med dette! ;D  Stor stas at det endelig funker og effekten er jo ganske bra. Å lage sugehester er ikke enkelt, du har hvertfall funnet 100 nye hester i den motoren!

Ser også glitrende ut( godt at stemplene funket også...)

Mats

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gratulerer så mye med dette! ;D  Stor stas at det endelig funker og effekten er jo ganske bra. Å lage sugehester er ikke enkelt, du har hvertfall funnet 100 nye hester i den motoren!

Mats

Med nøyaktig utregning er det litt under 95hk Per liter. Har selv gjettet på at begrensningene ligger i at eksosen er uportet, samt at primerrørene mine kun er 37,5 og 39,5mm ID mener jeg å huske. Ifølge en del kalkulasjoner er dette godt i underkant på motoren min, men det var det største som var å oppdrive uten å spesiallage. Hadde ikke du en del erfaringer og med at rørdimensjonen måtte opp en del?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det ikke en nederlandsk tuner som leverte større innsugsrør til 12v ? Jeg hadde disse på min GTV6 3.0. De var portet opp og hull i plenum var matchet til å passe. Husker ikke navnet  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det ikke en nederlandsk tuner som leverte større innsugsrør til 12v ? Jeg hadde disse på min GTV6 3.0. De var portet opp og hull i plenum var matchet til å passe. Husker ikke navnet  :)

Jeg snakker selvfølgelig om eksosen. Innsuget mitt er mer enn stort nok. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mats

Med nøyaktig utregning er det litt under 95hk Per liter. Har selv gjettet på at begrensningene ligger i at eksosen er uportet, samt at primerrørene mine kun er 37,5 og 39,5mm ID mener jeg å huske. Ifølge en del kalkulasjoner er dette godt i underkant på motoren min, men det var det største som var å oppdrive uten å spesiallage. Hadde ikke du en del erfaringer og med at rørdimensjonen måtte opp en del?

Jo men det avhenger jo av hvor man ønsker å ha dreiemomentregisteret. I mitt tilfelle var den kun det som skjedde over 6000 omdr som var viktig. Så om du går opp med rørdim eksos så mister du også dreiemoment noen steder i register, så da blir neste spørsmål hvilket turtalsområde er resten av motor bygget for? Om du ikke er komfortabel med å dra motor mye over 7000 rpm kan det godt hende at eksoses din er perfekt slik den er. effektkurven kan jo tyde på det.

M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv synes jeg at 280 Hk er kjempebra for en 3L V6 med uportet eksos, fordi der er flowen ganske beskjeden (og faktisk lik 2,5L motoren), spesielt sammenlignet med 24V motoren.  Ronny har bevist at det kan tas ut vesentlig effekt med uportet eksos.  Men, som han sier så er det mer å hente.  Sammenligner man med andre prosjekter som ga 315 hester så kan det ligge 35 hester til på lur eller mer. Så kan man se om man er villig til å hente ut enda mer. Jeg tipper de nåværende 280 kommer til å holde godt en stund!

G.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive