Alfanatiker

EDIT: GTV6 WB Corsa (motor på plass!!)

353 innlegg i emnet

og jeg limte fast et gitter ved luftinntaket til panseret. Limet var hvitt, men jeg får vel rettet opp i de fargene siden.

Da hadde jeg heller ventet altså..  :-X For det var vel ikke noe som hastet...

Limet er fleksibelt, og det er ingen problem å skrape vekk overflødig som nå syntes. Trodde du jeg skulle la det være slik eller? ;)

Forøvrig er det og limt fra baksiden selvsagt!! Ligger ingen ting utvendig på panseret :D

Så at det er limt på baksiden, så er igrunn overasket over alt griset.. :P

Og selv om man kan skrape bort overflødig lim, så er er ekstra jobb man kunne spart seg for.

Man klipper jo på overmål og bretter eller legger gitteret godt innenfor kantene. og så legger man limet slik at det ikke tyter og blir synlig, helst bare i punkter og ikke hellimer rundt hele.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

og jeg limte fast et gitter ved luftinntaket til panseret. Limet var hvitt, men jeg får vel rettet opp i de fargene siden.

Da hadde jeg heller ventet altså..  :-X For det var vel ikke noe som hastet...

Limet er fleksibelt, og det er ingen problem å skrape vekk overflødig som nå syntes. Trodde du jeg skulle la det være slik eller? ;)

Forøvrig er det og limt fra baksiden selvsagt!! Ligger ingen ting utvendig på panseret :D

Så at det er limt på baksiden, så er igrunn overasket over alt griset.. :P

Og selv om man kan skrape bort overflødig lim, så er er ekstra jobb man kunne spart seg for.

Man klipper jo på overmål og bretter eller legger gitteret godt innenfor kantene. og så legger man limet slik at det ikke tyter og blir synlig, helst bare i punkter og ikke hellimer rundt hele.. :)

Griset ligger kun i selve gitteret. Det kommer av at jeg manglet verktøyet til å klemme ut "fugemassen" siden det knakk ::) Og derfor måtte jeg bruke fingeren. Da blir det litt gris ;)

Gitteret var allerede tilpasset og har vært limt tidligere, men tydeligvis med et lim som var for lite fleksibelt, og det gjorde at det sprakk opp og gitteret datt av en gang som panseret blåste igjen for meg. Ikke tror jeg du vet hvordan dette ser ut på baksiden heller. Det er ikke nødvendigvis noen kanter å legge gitteret "godt innenfor" ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Griset ligger kun i selve gitteret. Det kommer av at jeg manglet verktøyet til å klemme ut "fugemassen" siden det knakk ::) Og derfor måtte jeg bruke fingeren. Da blir det litt gris ;)

Du er en sånn grisegutt altså!  :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er en sånn grisegutt altså!  :P

Viss tuben ikke funker, må du fram med fingeren ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips:

Som kjent er 12V motoren notorisk til å hoppe over tennene på høyre kamdrev!  Har opplevd skrekken med høye kammer og stive ventilfjærer, spesielt ved start!  Grunnen er at remmen har for liten kontaktflate med tanndrevet.  Har sett en løsning på å plassere et ekstra strammehjul mellom kammene slik som på 24V motoren, men den så litt hjemmesnekra ut.  Men her var det en med twin turbo prosjekt som plasserte et slikt strammehjul med en løsning som ser ut til å være tatt fra 164 24V motoren. Enkelt og greit og pent! 

Kanskje greit å ha på en motor med høye kammer og stive ventilfjærer slik som din?

G.

post-919-14779364340563_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der så ikke dumt ut! Men hvordan går dette med tanke på lengden av reima? Er den original?

Ellers...  hva gjorde de på gruppe A som dro 8-8500 rpm?

ellers 2: Jeg har hentet stemplene mine fra maskinereren i kveld, han hadde enda ikke startet på dem, så nå får jeg heller hjelp av en annen kjent trimmer fra forumet her, med tilgang på skikkelig verktøy 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er et bilde som viser problemet jeg støtte på med stemplene.

Tegningene fra Spruell, og fresen skulle vært lenger ut mot sylinderkanten. Stemplene ble bestilt med 52,4mm diameter til ventilene, men fikk i underkant av 49. Hadde de vært så store som bestilt, hadde nok heller ikke dette vært et problem.

Jeg får se hvordan den nye maskinisten min velger å løse det, men det må iallfall bli ventillommer lenger UT! :)

IMAG1025.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For de som ikke ser det med en gang: "Ripen" på kanten mellom ventillomme og ytterkant av stempelet er innsugsventilene som kommer i konflikt på tdc/veksling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der så ikke dumt ut! Men hvordan går dette med tanke på lengden av reima? Er den original?

Ellers...  hva gjorde de på gruppe A som dro 8-8500 rpm?

Remmen må rimeligvis være lengre enn opprinnelig siden veien blir lengre!  Skulle gå an å spørre hvilken rem som brukes med en slik løsning!

Ellers ikke så relevant å sammenligne med Gr.A motorene da det der var en bestemmelse at ventilløft ikke kunne være større enn originalt, mens åpningstid og timing var fritt. De kammene rev vel ikke så fælt!  Ellers så brukte de orignal remstrammer som hydraulikken var satt ut av spill og ble holdt fast manuelt med strammeskrue, så da seilte ikke strammeren rundt slik som på gatemotoren!

G.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, Production, der hadde de andre kammer og forgassere,  samt at de hadde andre ressurser bakom som tålte et ras eller to!  Gjelder jo å ha en bra strammer og bytte remmen ofte.

Her er det bare et tiips for å unngå det. Er du heldig så unngår du et ras, men får du et så er det trist. 

G.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kjøpte du gitteret til luftinntaket? Trenger sort gitter til frontfangeren min

Dette kjøpte jeg faktisk ikke selv. Det var de som lakket bilen som skaffet det. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemplene var da tilbake fra maskinering. Han siste på jobben var litt raskere enn han første for å si det sånn (som hadde stemplene 4-5mnd uten å ta i dem). ::)

Jeg hentet dem på posten i ettermiddag. Og satte i pinner og låseklips. Nå i kveld skal jeg bort til en alfakompis for å hente et meget hendig ringkompressorverktøy, da jeg ikke gidder stresset med de "slangeklemmegreiene" fra biltema rett og slett ;)

IMAG1091.jpg

received_10156647929320538.jpeg

Neste økt blir å fikse et par småting på blokka før jeg hiver stemplene på plass igjen. Kanskje allerede imorgen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe sier meg at jeg må se litt på klaringene på eksossiden og. ::)

Hva med å få laget tykkere (spacere) toppakninger a la Turbo... Maskinering igjen nå høres ikke fristende ut..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig har jeg de klaringene jeg trenger. Det viste seg at jeg og var nødt for å modifisere eksosen, ettersom ventilene på 12v er sideforskjøvet, og dette har tydeligvis ikke JE eller spruell fått med seg. Eksosventilene mine er faktisk av original størrelse, og ENDA passet ikke ventilene i lommene, men klatret på oversiden.

Nok om det problemet. Nå er iallfall toppene på igjen, ventilklaringer justert, motoren går rundt, og jeg har fortsatt litt videre med montering av toppdeksler og innsugsrunnere med spjeldhusa. Usikker på om jeg skal fortsette mer idag, men i så tilfelle så blir det å montere bunnpannen og termostathuset.

Et par bilder fra underveis idag.

received_10156654771720538.jpeg

IMAG1118.jpg

IMAG1120.jpg

IMAG1121.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive