• Kunngjøringer

• Vedlikehold av forumet   10/06/2017

Det er planlagt vedlikehold av forumet denne helgen, noe som kan resultere i treghet eller utilgjengelighet i korte perioder. Beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre.
mekaniac

75 3.0qv-91, Gtv 1750 -69, 159swti-09,GTV1,8T-83 +++

227 innlegg i emnet

I 1991 bestilte min onkel Rolf og hans kompis hver sin sorte 75 3.0 qv.

Rolfs 75 ble bestilt med orginalmontert Alpine stereoanlegg (til ca22k) ansa eksos med grenrør og chip ble også montert i 93 samt noen mer passende felger (ala ronal a1 men polerte), gule (justerbare) konidempere og senkefjærer ble også montert.

I perioden 91-98 som min Onkel hadde bilen fikk jeg ved flere anledninger være passasjer både på gata og en gang på bane (alfa treff i trøndelag med rebusløp, og banekjøring på lånke).

Jeg må si at opplevelsene mine som liten gutt fra 12 års alderen og opp i denne Alfaen har satt uslettelige spor, denne bilen var bare SÅ tøff med et rått drag og en deilig lyd.

Det hjalp ikke mindre å få høre Rolf fortelle fra kjøring på ringen,at de dro ut speedometeret på langsletta og få høre fra div israce og frisk kjøring på tvers.

Etter jeg selv fikk førerkort har alltid en 75 3.0 stått på ønskelisten og jeg har jevnlig holdt meg oppdatert på bruktmarkedet, men det er først nå det har klaffet slik at det har blitt kjøp ;D

Jeg så ved en tilfeldighet at Andreas Øwre Hadde en 75 3.0 for salg  som en liten notat i profilen hans på forumet.

Etter masse mail og pm fikk jeg endelig bilder av bilen og bilen var identisk med den min onkel hadde da jeg var liten, samme ratt,takluke,vindavvisere på framdørene, alfaklubb klistremerke i v-passasjerdørvindu osv, etter en mail til Onkel Rolf fikk jeg bekreftelsen på at jo dette var den samme bilen som han kjøpte ny i 91.

To minutter etterpå fikk Andreas Øvre et bud på bilen og kort tid etterpå var jeg den lykkelige eier av (en av) mine barndomsdrømmer ;D

At bilen skulle være i meget bra stand med hensyn til rust var et stoort pluss samt at den var registrert og kjørbar.

Men det var endel feil på bilen som måtte utbedres:

-Utslitte bremser bak

-Frieksos

-Oljelekasje bakre simmering på motor

-Slitte hardykoblinger

-Slitne drivakslinger

-Slitne girkassefester

-Treg clutch

-Varmeapp blåser bare varmluft

-Vifta går bare på max

Men deler til utbedring av dette fulgte bilen så det var bare å lære seg å skru Alfa transaksel  8)

Bilen sto også på nesten ubrukte Compomotive mo5 i 7x17.

Bilder tatt av Andreas Øwre

post-1424-14779331479904_thumb.jpg

post-1424-14779331481298_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da Jeg Bor i Nord-Trøndelag og Herr Øwre ca 5 mil sør for Oslo ble det bestilt flybilett nedover til den 28/juni og buss videre.

Etter ankomst i son ble jeg hentet av Andreas i 75`n og vi dro til han for gjennomgang av deler og signering av papirer etter en liten prøvekjøring.

Jeg fikk også sett på den nydelige bertone coupeen til andreas,min neste bil må bli en bertone coupe.

Da jeg endelig kunne vri om nøkkelen i MIN egen 75 dro jeg fra trivelige Andreas og kjørte til sarpsborg for overnatting til et søskenbarn som forøvrig er sønn av første eier og kjørte denne bilen mye,første eier var også på plass så det ble mye mimring og prøvekjøring av bilen.

Km stand på 75`n er nå 258000km men det som er ganske utrolig er at den var på ca 220000km i 98 da den ble solgt av min onkel.

Så iløpet av de siste 13årene å minst 3nye eiere (jeg tror jeg er eier nr 5) har bilen bare gått ca 40000km og det ser ut til å stemme bra for den er nesten identisk nå med slik den var i 98, men noen fordel med tanke på pakninger,simmeringer og foringer er det vel ikke...

Turen Fra Sarpsborg og hjem gikk uten problemer i god å varm bil med kun varmluft og over 25grader, puuuuh

Jeg kjørte direkte med kun en bensin og burger stopp på shell ved tiuren kro.

Planen med bilen var først og fremst og ordne det nødvendigste som bremser bak og oljelekasje slik at jeg kan nyte bilen fram til vinteren og ta en litt mer omfattende oppstrekking da.

Men da jeg skulle ut å vaske bilen på fredag luktet det bensin og jeg fant raskt ut at bensinrøret fra returen var rustet så da ble Alfan kjørt inn under tak for rep.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var artig lesning. Riktignok er Alfamiljøet lite, men at du skulle snuble over akkurat den bilen som vekket Alfa-viruset i deg var moro.

75 er tøffe biler. Angrer på at jeg solgte min så fort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis! Husker denne fra Lånke jeg også. Herlig lyd og god fart rundt banen, Hadde den på video, men den finner jeg sikkert ikke igjen..

Tipper jeg riktig hvis du holder til på Steinkjer eller ?

Mvh Rune, Røra

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk, dette er morro og bedre blir det, at bilen finner veien tilbake til familien er bare rett og rimelig 8)

Grattis! Husker denne fra Lånke jeg også. Herlig lyd og god fart rundt banen, Hadde den på video, men den finner jeg sikkert ikke igjen..

Tipper jeg riktig hvis du holder til på Steinkjer eller ?

Mvh Rune, Røra

Du er ikke langt unna men jeg er nærmere, jeg bor i leksdalen, Flatås gaarden ved krysset til tevo/musum.

Det hadde vært skikkelig artig om du fant igjen filming fra lånke, hvilken bil kjørte du der? det var et par jeg husker ekstra godt, Rosso 155en og en caravelle mv6 som prøvde seg rundt banen, den skilte seg litt ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter at jeg fikk bilen på bukker og studert litt under ble det et par økter i helga ;D

Der er morro å skru transaksel, faktisk så morro at bensinrør og bremseklose skifte bak tok av litt :P

post-1424-14779331491181_thumb.jpg

post-1424-14779331492607_thumb.jpg

post-1424-14779331494316_thumb.jpg

post-1424-14779331495858_thumb.jpg

post-1424-14779331497325_thumb.jpg

post-1424-14779331499219_thumb.jpg

post-1424-14779331501238_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det på tide med en liten tilstandsrapport:

-Rustne bensinrør

-Fingjenget mutter til nedre dynamobolt/servobrakett mangler

-Lekasje på tannstang

-Lekk bremsefordelingsblokk

-utslitt framre eksosfeste

-elendig eksosanlegg, mye heimelaga ræl og bulker og rusthull i grenrør

-utslitt bakre motorfeste

-morkne motorfester

-utslitt gummi mellomaksel opplagring

-morken dynamo og servoreim

-rusten handbrekk wire

-rustne bremserør

-slitt bakre og framre girkassefester

-slakke i giroverføringer

-treg clutch/clutchpedal henger

-div lekk og svetting på motor

-alt av foringer er slitt/morkne og rustetfast i bolter,bolt til bakre girkassefeste og de til wattlink måtte kappes

-rustne bakfjærer og støtdempere (bolt knakk)

Tja det som er positivt er at bilen ser bra ut mht rust, har dog ikke demontert alt enda men det beste av alt er at bilen var utrolig stabil også i høy hastighet,og lå meget bra på veien, kjente faktisk ikke noe svikt i understell før jeg fikk testet på noen lokale svingete veier, du kan kjøre overraskende fort inn i sving og det sitter bra ved pådrag ut, når det slipper slipper det progressivt og fint,styringen er også presis og tight.

Med så bra kjørefølelse og egenskaper med gammelt og slitt undestell må dette bli helt rått når jeg blir ferdig ;D ;D ;D

Det fulgte endel deler med bilen:

-oppgraderte bremseskiver og klosser fram og bak

-alt av pakninger og simmeringer til motor

-reg reimer

-cnc midtdel av eksos uten kat

-stebro rustfri bakpotte

-framre girkassefester

-alle hardykoblinger

-lager til mellomaksel oppheng men uten gummien

-stålomspunnede bremseslanger fram og bak

-nye brukte stikkaksler

En god start men en bestilling til ron simmons måtte til med alt han har til understell utenom coiloversettet, da det får komme senere.

Ellers blir det bestilt div slitedeler hos ebspares og poly til øvre bærearmer.

Planen ellers er (ikke i kronologisk rekkefølge):

Sandblåsing og (pulver)lakk av alle understellsdeler.

-demontering og inspeksjon av motor med bytting av det som er nødvendig samt innkjøp av en ekstra motor for trimming og senere montering (24v?).

-Flytte batteri bak.

-fjerne bensintank og kappe ut reservehjulsbrønn, forsenke fuelcell i bagasjerom slik at overdel ligger plant med bagasjeromsgulvet.

-fjerne rustbeskyttelse under bilen samt punktsandblåse og lakkere.

-bytte stive og sprø ledninger

-rydde og fjerne alt unødvendig i motorrom samt muligens lakkering

-rep av grenrør

-muligens demontere diff og bygge om fra 25%-50% sperrevirkning

-overhale servotannstang eller montere tannstang uten servo ?

-montere alt av understell med nye friske deler og oppgradert der det er mulig.

-Kjøpe rsr coilovers fort som f... når resten er ok.

Vel ,dette er planen i utgangspunktet så får vi se hvordan det utvikler seg, glassfiberdeler,bredding,bur ,bøttestoler og hellakkering får komme senere om x-antall år.

Dette er første gang jeg skrur Alfa Romeo så kom gjerne med tips og råd, er det noen som har deler for salg så gi et hint.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk hvor langt du har kommet allerede Thomas, og godt å se at bilen er i gode hender. Ser av "smørbrødlista" di at det var en del feil på denne bilen ja - og det hadde vel aldri blitt til at jeg fikk somla meg til å fikse dem.

Jeg har jo hatt en del 75er gjennom årene og alle som en har hatt karosserier som har vært oppspist av rust. Denne bilen har nok sin prosjon, men er langt unna tilstanden på den røde TSen (R.I.P.) som jeg brukte som dagligbil i nesten 5 år før den ble ramponert og forsøkt stjålet på Sonsveien.

Jeg gleder meg til å følge denne tråden og jeg kjenner et stort SUG i brystet etter en ferdig fiksa 75 3.0 en gang i fremtiden. (Du vet jo nå at det er god kotyme å gi selgeren muligheten til å kjøpe sin egen bil tilbake...)

Og hvis noen andre trenger en bil så er det bare å rope ut... (Alfettaen er fortsatt til salgs.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Istedenfor coil over settet fra RSR ville jeg gått for tykkere torsjonsstaver. Liiiitt vanskeligere å oppdage enn sånn upgrade fra stalinistene i BT...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser helt klart at det må til alfatreff i NT nå.  :)

Torsdag klokken 19?

Jepp, passer fint det, alltid ledig pga pappa perm jeg ;D

Hvor,hvordan? Får dessverre ikke kjørt Alfan hehe.

Istedenfor coil over settet fra RSR ville jeg gått for tykkere torsjonsstaver. Liiiitt vanskeligere å oppdage enn sånn upgrade fra stalinistene i BT...

Njæi, føler det blir litt mer flexsibelt med RSR pga flere og enklere justeringsmuligheter, er jo fort gjort å bytte tilbake også.

Ellers, takk for tilbakemeldinger folkens .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra og se att bilen har kommet i riktige hender. Skal bli kult og følge med videre på tråden :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått demontert det meste i understell ,vasket og klargjort for sandblåing

Motor og girbox er ikke demontert enda.

Ikke rart clutchen oppførte seg rart, kula som clutcharma sitter i var knekt, jeg vurderer og bytte clutch med det samme, noen som har tips til en sterkere clutch enn org? blir en tur til clutch og brems om ingen har noen bedre tips.

ebspares er effektive, blir spennende å se med tollen/posten:

k07-07-2011  18:03  Delivery Agent - OSLO - PTT Awaiting Customs clearance

06-07-2011  00:37  International Hub Forwarded for export

05-07-2011  23:36  International Hub Received and processed

05-07-2011  17:19  99999999 Forwarded for processing

05-07-2011  15:47  Bristol North Depot Collected from customer

05-07-2011  13:52  WDM Online

RSR har jeg ikke fått noe feedback fra,heller ikke sporingsnr  ???

Mekonomen har levert  og forza.se har ikke kommet med noen bekreftelse annet enn at ordre er mottatt.

Vi får se hvor laaang ventetiden blir......

Hvor handle lameller til sperre??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faster.se leverer også grovere stabstag, SZ replica de-dion smultring og feite trosjonsstaver.

Jeg regner med at Ron & Co. har vært på raceevent i Poznan denne uka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har funnet ut det, men har allerede betalt til rsr, har ikke fått med meg at det var arrangenent i polen men da er kansje det en god forklaring på treg respons.

Grovere torsjons staver er vel ingen god kombinasjon med rsr coilovers ? har ikke bestilt coilovers enda men det er planen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nope, det er enten coilovers (som ikke blir godkjent av bilsatan) eller så er det grovere staver som de ikke kan se...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiter i bt ang coilovers, er enkelt å bytte ved eventuell visning/eu.

Har fått svar fra RSR og delene blir sendt mandag :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra at ting kommer fram. Har du shoppa hele kitet?

(Når du monterer coiloverne foran så husk at det er jævlig liten klaring mellom øvre bærearm og selve coiloveren. Jeg måtte slipe av et par mm for å få god nok klaring.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra at ting kommer fram. Har du shoppa hele kitet?

(Når du monterer coiloverne foran så husk at det er jævlig liten klaring mellom øvre bærearm og selve coiloveren. Jeg måtte slipe av et par mm for å få god nok klaring.)

Jeg har funnet ut det, men har allerede betalt til rsr, har ikke fått med meg at det var arrangenent i polen men da er kansje det en god forklaring på treg respons.

Grovere torsjons staver er vel ingen god kombinasjon med rsr coilovers ? har ikke bestilt coilovers enda men det er planen.  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes iingen grunn til at demperne fram ikke skal bli godkjendt så lenger torsonsstavene er på plass. Så man skal strengt tatt bare få mangel bak,så om noen har hatt problemer med å få bilen igjennom biltilsynet med rsr kit så skal det som sagt bare være bak.

Hæ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg aner ikke hva Satans Vegvesen vil si om du kommer med RSR-kit på bilen din. Jeg har bare erfaring med hvor helvetes plundrete det var å få coiloverne på plass foran.

Hø?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive