lo

Anbefalt intervall for registerreimskifte på 159 jtd?

20 innlegg i emnet

Hei!

Er eier av en 08 159 1,9 TI. I manualen angis intervallet for registerreimskifte til 140k eller 4 år, men jeg ser at flere britiske verksteder nå anbefaler 3 års intervall i kaldt klima (som bør gjelde oss.) Dette gjelder blant annet: http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_159_brera_service_schedule.shtml og http://www.alfacare.co.uk/Servicing/timing_belts.php og http://www.autolusso.co.uk/new/index.php?option=com_content&id=129

Noen som vet hva som er rådende anbefaling her oppe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket nylig Bravo 2008 med RSA Bil på Hvam, 1.9 literen på 120 hk. Fikk da oppgitt 4 år og 120.000 km. Dette er samme motor som sitter i 159 (8V'en). Ikke umulig at 16V'en er tøffere mot reg reimen. Ring RSA og hør

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

28/4-2009 fikk jeg dette svaret fra Autovia på spørsmål om en 1,9-16v i en GT:

Importøren i Norge sier 3-år eller 80.000km.

Pris på skifte av reima er ca:6000-6500,-inkl.

Vennlig hilsen/Cordiali saluti

Morten Andersen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, jeg ble skriftlig informert av hans kollega Are Lorentz i juni 2010 at bilen min hadde reg.rem intervall på 120 000km / 5 år (eller var det 4 år? skal sjekke imorgen...) Kan dette være modellavhengig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var derfor jeg satte dato for når jeg fikk svaret. Tror ikke det er modellavhengig, men de gjør seg nok erfaring etterhvert og derfor endrer anbefalinger.

Jeg har pr dato ikke hørt et eneste tilfelle om ras pga reim på denne motoren, og da åpner det kanskje for å strekke intervallene litt.

Jeg ville uansett spurt RSA om siste nytt tror jeg, heh.... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.

Egentlig merkelig at det skal være så mange forskjellige opplysninger.

Saab har vel 5 år og 120 kkm.

Har ikke hørt om noen begrensninger her pga. Kaldt klima.

Er jo samme motor.

Til ettertanke. Arbeidsbilen min. En Ford connect 1,8 Tdci 90 hk har

intervall på 150 kkm eller 10 år :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen.

Manualen jeg har angir som nevnt 140 000km eller 4 år ”for particular demanding use (cold climates, driving in the city, idling for a long time)” og 5 år ellers.

Etter hva jeg har hørt ble serviceintervallene for disse bilene på et tidspunkt (MY08?) endret fra 30kkm til 35kkm, noe som forklarer at registerreim intervallene kan ha blitt flyttet fra 120kkm til 140kkm.

Jeg har heller aldri hørt om ras pga registerreim på disse motorene, og det interessante er jo da hva disse britiske verkstedene vet/tror/hevder (de har vel også noe interesse av frekvente bytter) som gjør at de anbefaler 3 år i kaldt klima.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

28/4-2009 fikk jeg dette svaret fra Autovia på spørsmål om en 1,9-16v i en GT:

Importøren i Norge sier 3-år eller 80.000km.

Pris på skifte av reima er ca:6000-6500,-inkl.

Vennlig hilsen/Cordiali saluti

Morten Andersen

6000kr??? betalte 2500kr for skjekke om reima har rappla på min Thema (de tok av reima, skjekket merking og satte den på igjen, ink.balansereim. samme arbeidet altså) og da inngikk det at de måtte slepe bilen 400m til verkstedet, diagnosering etterpå (siden det var ikke det som laget ulyden) mm. Ei regreim koster ikke mer en 200kr... så det synes jeg hørtes ut som overbetalt:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nettopp byttet på våre to 159 begge 2007 mod betalte 6300 med vannpumpe og strammehjul hos autosportiva i trondheim -lokale verksted skulle ha ca 8000  og da var de kampanje pris som de sa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror isåfall at det vil lønne seg å handle reim selv, å så få de til å sette den på for timespris:p 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå sjekket informasjonen jeg fikk fra Autovia i juni 2010, og det er 120 kkm / 4 år. Det er uansett lurt å skifte noe før enn å følge intervallet slavisk... 6300,- med vannpumpe og strammer er en helt kurrant pris sammenlignet med andre bilmerker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regreimskifte kødder man ikke med nei. Og hvem bytter bare reim uten å ta tilhørende deler?

Det blir som å dusje og la være å vaske seg i skrittet :P::)

Jeg skifter feks ikke reim selv uten at jeg skal ha bilen selv til neste skift.

Jeg vil neppe kjøpe en nyere Alfa der selger har bytta selv heller. Gammal er forsåvidt ok siden "ny" motor neppe koster all verden. Hvis flere er som meg, sparer du ingenting ved å bytte reim selv fordi det ikke blir vektlagt særlig ved salg.

Setter jeg bilen på verksted med deler levert av meg, må verkstedet gi garanti på hele. De vil de sjelden og bør ikke heller fordi man ender opp i en diskusjon om delene eller arbeidet var dårlig....

Reimer er ferskvare, og hadde JEG drevet verksted, ville jeg helst levert både deler og arbeid hvis jeg skal gi garanti.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regreimskifte kødder man ikke med nei. Og hvem bytter bare reim uten å ta tilhørende deler?

Det blir som å dusje og la være å vaske seg i skrittet :P::)

Jeg skifter feks ikke reim selv uten at jeg skal ha bilen selv til neste skift.

Jeg vil neppe kjøpe en nyere Alfa der selger har bytta selv heller. Gammal er forsåvidt ok siden "ny" motor neppe koster all verden. Hvis flere er som meg, sparer du ingenting ved å bytte reim selv fordi det ikke blir vektlagt særlig ved salg.

Setter jeg bilen på verksted med deler levert av meg, må verkstedet gi garanti på hele. De vil de sjelden og bør ikke heller fordi man ender opp i en diskusjon om delene eller arbeidet var dårlig....

Reimer er ferskvare, og hadde JEG drevet verksted, ville jeg helst levert både deler og arbeid hvis jeg skal gi garanti.

Godt sagt, og det er vel dette som skiller de seriøse fra de litt mindre seriøse, både eiere og verksteder.....  ::)

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

6000kr??? betalte 2500kr for skjekke om reima har rappla på min Thema (de tok av reima, skjekket merking og satte den på igjen, ink.balansereim. samme arbeidet altså) og da inngikk det at de måtte slepe bilen 400m til verkstedet, diagnosering etterpå (siden det var ikke det som laget ulyden) mm. Ei regreim koster ikke mer en 200kr... så det synes jeg hørtes ut som overbetalt:p

Årsaken er nok nettopp garanti. Tar de av en gammel reim og setter den på igjen behøver de selvsagt ikke gi garanti for at reimen holder i 3-4 år. Ellers er det jo vanlig å bytte både reim, løpehjul, strammer, vannpumpe og evt balansereim. Da løper det fort på et par tusen i deler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje ikke forumet for Ford, men på konas Mondeo er det også 200.000 km.

Du bør nok opprette et eget emne under Skravlerommet hvis du skal diskutere Ford ;) Å endre emnet på en eksisterende Alfa Romeo tråd slik vil jeg nesten anse som litt ufint.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive