Gå til innhold
Masi

Masi`s Alfa-garage

Recommended Posts

"sjåførdøren lukket seg og sentrallåsen kvitterte med å låse bilen, Masi, hvordan kan det skje?  Her må det vel være noe alvorlig feil? Uff, det må shit. Da er det lurt å sette seg ned å ta en røyk og kaffe før en finner frem hammeren for å ta ruta:D. Du fikser det meste og begynner å bli en spesialist på 159. Flott av deg å hjelpe:D. Lykke til og håper for nye eier at bilen er bedre stand en første inntrykk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vurdert å skru av EGR ventil og rense denne selv, men vil jeg få feilkoder etterpå når alt kobles sammen igjen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei ,ikke hvis du bare ta av stikkontakten til EGR ventilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På ‎29‎.‎01‎.‎2018 den 23.43, Dysan skrev:

"sjåførdøren lukket seg og sentrallåsen kvitterte med å låse bilen, Masi, hvordan kan det skje?  Her må det vel være noe alvorlig feil? Uff, det må shit. Da er det lurt å sette seg ned å ta en røyk og kaffe før en finner frem hammeren for å ta ruta:D. Du fikser det meste og begynner å bli en spesialist på 159. Flott av deg å hjelpe:D. Lykke til og håper for nye eier at bilen er bedre stand en første inntrykk.

....venstre framhjul hadde jeg jekket opp og hjulet snurret rundt , så låser jo dørene automatisk.:o  Ingen feil altså.....bare jeg som bommet.

Ferdig med behandlingen av fremre hjulhusene og montert bremsen bak på Q4...snart ferdig altså, skal skifte olje og erstatte begge pakninger av termostathuset pga lekkasje.

WP_20180131_004.jpg

WP_20180131_006.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Operasjon termostat-hus......ny gummi og pakninger ,blir bra dette B|

WP_20180201_003.jpg

WP_20180201_004.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

så bra, da ble vi ferdig med "Schweizeren".......helt overbevist etter prøveturen, en flott 164. Tirsdag ruller dama til EU kontroll. Men hvordan er det egentlig ? Er det lovlig å kjøre til EU kontrollen, selv om den skulle vises innen Nov17, eller må jeg hente røde skilt ? 

WP_20180210_002.jpg

WP_20180210_003.jpg

WP_20180210_004.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke mulig å leie røde skilt på en bil som er registrert. Dersom de er skikkelig firkantet, kan det være de egentlig sier at reglene er slik at man først må avregistrere bilen, for så å låne skilter. Men strengt tatt skal en bil med røde skilter og være i "forskriftsmessig stand". Så kanskje alternativet evt er å frakte den på henger.
Personlig hadde jeg gitt blaffen og kjørt som den var, på de skiltene som er på. Skulle du mot formodning bli stoppet, har du dokumentasjon på at du faktisk er på vei til verkstedet for å godkjenne bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde jeg også gjort. Skal ha maks uflaks om du blir stoppet på vei til kontrollstedet. Kjørte hjemmefra helt til Vear (13 mil) med QV for EU etter at fristen var ute for lengst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hærverk på garasjetomten. Noen idioter har prøvd seg på å fjerne klistremerker fra panseret til Dagfinns 147 ? Denne karen ville vel ikke lime det på Toyotaen sin.....en Alfaeier på bomtur?

Skit au.... Å fjerne klistremerker  i kulden er uansett meningsløst O.o

WP_20180212_005.jpg

WP_20180212_007.jpg

WP_20180212_008.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gikk i boks som bare det ......"Schweizer" med 0 poeng i PKK :P  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi rettet litt på bakenden til Dagfinn sin 147, som ble påkjørt............... med sleggen O.o . Selvfølgelig ingen dokumentasjon :P I alle fall åpner og låser seg bakluken igjen, muligens bedre en før. Fant ingen skader på karossen ellers.

Da er det bilen til Solomon, jeg skiftet hjullager til denne videoen ( lengre opp i tråden)..... Lageret hadde allerede delt seg . Hele bilen er i dårlig forfatning ,uten at jeg så nøye på hjuloppheng etc enda, med hensyn av PKK. Kunne godt tenke meg en PM fra den tidligere eieren av denne 159 , men det er vel ønsketenking.

Med motoren kom jeg litt videre, den har nå tidvis gange og turbotrykk som den skal , men så faller den igjen i nødmodus....har ikke lest  feilkoder etter siste prøving.

Tom mekkeplass i garasjen, ett sjelden syn....:D

WP_20180217_010.jpg

WP_20180217_013.jpg

WP_20180217_004.jpg

WP_20180217_002.jpg

WP_20180217_003.jpg

WP_20180217_014.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok enda en runde på EGR , pinnen satt fast igjen .....så det skulle byttes på sikt . Jeg fant ikke bare rust på kanalen, jeg fant også den mest avanserte innfeste av viskerbladene....frontruten er allerede ødelagt.

WP_20180218_002.jpg

WP_20180218_003.jpg

WP_20180218_004.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har denne bilen gått i Holmestrand-området tidligere? Så en meget rusten rød 159 der for noen år siden

Endret av Multijet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Multijet, jeg har ikke forsket enda, han Solomon vil i sin situasjon ikke provosere noe krangel .  Bilhenting endte allerede i  Lillehammer ,da ga bilen opp. Jeg ville ha hevet kjøpet eller kraftig avslag. I tillegg er det slik at Solomon har 0% anelse av bil. Ingen av oss ville ha kjørt med dette hjullageret, han hørte ingenting :o

I alle fall den mest rustne 159  jeg har sett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

muligens postet tidligere....men likevel. Fra 5.22 vises at regreimen kan legges på uten "spesialverktøy" B| men da må vel blokken være ute.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 12 ventileren trenger du ikke spesialverktøy Thomas. Likevel brukte vi micrometer i plugghull 1 for å være sikker på at zyl 1 sto på topp, og at alle merkingen sto riktig før vi plukket av reimen, og erstattet den med ny reim. Nei motoren satt montert i bilen. Ikke noe problem

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er korrekt Atle....jeg ville bare vise at det er full mulig, men da er jo motoren nytt og kamhjulene stå rett......

Vi plukket ned en TS i går , dama er klart til siste turen...farvel B|

WP_20180224_001.jpg

WP_20180224_002.jpg

WP_20180224_003.jpg

WP_20180224_004.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

neste TS på vei til hugging. Bilen parkerte i 6 år, 3 liter frisk bensin, liten kak på startmotoren.....2,0 8v er solide saker  :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå