Gå til innhold
Masi

Masi`s Alfa-garage

Recommended Posts

Takk.... bestefar kan ikke uten sine biler. Vi er i gang med Q4 til PKK . Bare å skifte bremser er  ikke mulig ,  det må være en skikkelig spa-behandling ..... og det tar litt tid.

Fremre fjærbeinslager må skiftes, men jeg har bestemt meg for å skifte dempere som jeg hadde liggende.

Så kom Dagfinn med sin nye leke....en alfa rosso  2,4 sedan, gratulerer med bilen. Vi satte inn ny multimedia-spiller i dag.....ble bra. Dama var preget av vinterføre , så bilder følger etter neste bilvask.

Sønnen mener det er på tide å lære Maja Alfa-tuting :P

tut tuuut.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Planen var god, men realiteten er annen . Fjærbeins skålene er ubrukelig. Så , her fant jeg ett svakpunkt på bilen selv om den ellers ikke har rust-problemer.

Nå er spørsmålet om skålene fra  vanlige V6 dempere passer til de elektroniske dempere .....noen som vet? 

Det ble kjøreforbud for Sveitseren på saltete veier !

Bilen til Kim fikk nytt/brukt batteri...tut og kjør.

WP_20171217_002.jpg

WP_20171217_001.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ouch, den skålen så ikke fin ut!

Jeg monterte i sin tid q4 el.dempere på en 2.0TS Super jeg hadde, og alt passet rett på.. Så da er nok skålene like på alle sammen.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag kom Arve med sin TBi for å lese feilkoder, litt kontroll av kontaktene til første lambda, ....feilmeldingen forsvant (i alle fall foreløpig) 

Så bytte av noen lyspærer, skiltpalter og emblemene på Dagfinns 2,4.......og mye kaffe ble det i kveld.B|

WP_20171219_024.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alfa-nissen siktet også...bedre bilder følger, det var i  kirketiden , mange  feilmerker på parkeringen :o

WP_20171224_001.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen traff jo "Professor" min venn med sin GTA 3,7.......nå er det ikke lenger en 3,7. Ny motor nye muligheter  156 GTA  4,0

Bilen var på rullen og motoren har allerede gått 4 tkm. Han snakket over 1 timer om alle detaljene, la meg si, det ble en god jobb, til og med 2. vannpumpe (elektr) osv.

Denne gangen ga han vekk bilen og har ikke gjort det selv. (pga garantie osv) I dag ble bilen godkjent av TÜV.

Her er hjørne-faktene: . 384 hk----- 478 NM -------3922 ccm-----cirka 15 k euro

GetFileAttachment (3).jpg

GetFileAttachment (4).jpg

GTA 012.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var da voldsomt da!!! Er den første Gta jeg har hørt om hvor motor nå er mer enn 3,8 liter. Satt jo på med «professoren» når det satt en 3,7 i bilen og det gikk jo helt greit det også....🏎

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror diffen sperrer 40% og han nevnte at det går helt greit i 4.og 5. gir. Han lager flott dokumentasjon som jeg skal legge ut her (en dag) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Garantert et råskinn og grensa for utvidelse av Busso blokka er vel nådd :) Men,3922 ccm er jo ikke en 4.0 men en 3.9. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Arvid skrev:

Garantert et råskinn og grensa for utvidelse av Busso blokka er vel nådd :) Men,3922 ccm er jo ikke en 4.0 men en 3.9. 

Og ikke minst en ganske heftig spesifikt moment, 120 Nm/liter er samme som 458 Italia :D.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men motor-byggeren vet hva han gjør.....topp alfa-tuning adresse. Jeg personlig er spent på holdbarheten av hele pakken, understell, girkasse og ikke minst av Bussoen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fuktighet i dørken høyre bak på159 til sønnen.......dette måtte vi ta tak i , det ble alt for mye fuktighet inn i bilen, en dårlig kombinasjon med vinter . Elles en gjennomsikt og grundig vask. Bilen klar til neste runde student-ung-familie-liv.......B|

WP_20180114_002.jpg

WP_20180114_001.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

endelig kom fjærbein tilbake på sin plass......Det tok alt for lang tid, men slik er det bare av og til. Rusten var det lite av, men inn i tårnet ble det litt pussing og behandling. Så på med Fluid Film og montering av delen. Innerskjermer monteres i morgen.

WP_20180120_002.jpg

WP_20180120_003.jpg

WP_20180120_004.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ny dame i garagen ........MKL lyser , håper det ordner seg på en enkel måte. Eieren fikk beskjed fra verksted, at turboen er gåen og det er det i alle fall ikke , selv om jeg i kveld bare tok en liten runde på problemet .

WP_20180126_003.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mye slark i hjulet ......hele bilen i dårlig forfatning, en av de verste 159 så langt . Stusser litt på,  at noen selger en slik bil til en ung afrikaner som ikke har noen form for peiling på bil.Bilen klarte ikke en gang henteturen fra Oslo til Ålesund, tror en Nordmann ville har hevet kjøpet ? !.....Skit au ,nå skal jeg prøve å hjelpe Solomon, han fortjener det.

Men nå skal jeg fortelle hvordan jeg har jo dummet meg ut i dag......O.o 

Rensket altså EGR som var tett, noen hull i undertrykkslanger, slettet feilkoder og tok meg en prøvetur. Oh, bilen gikk i første omgang som den skulle , turboen jobbet fint før MKL lyser opp igjen og motoren mistet all kraft. Ok .....men du verden dette hjullageret, jeg var nesten redd for å miste hjulet på vei tilbake til garasjen. Jekket opp framhjulet for å ta i hjulet, ja der er det mye slark og nesten ikke mulig å snu , så startet jeg motoren satte den i gir for å høre ulyden , dette må jeg ta en liten video av tenkte jeg, tok mobilen og startet altså opptaket.

Ja og hva skjedde da (naturligvis !) jo...... sjåførdøren lukket seg og sentrallåsen kvitterte med å låse bilen. Prima, da gikk motoren i gir med surrende framhjul og ingen sjanse for å åpne eller stoppe maskineriet:P Heldigvis hadde jeg åpnet panseret , tok kontakten fra railen og motoren stoppet, så av med batteri.....Da jeg var alene i garasjen ,kallet jeg meg selv IDIOT med ett lite smil. Ble noen kaffe og røyk. Solomon kom med reserve nøkkel så det ordner seg vel i morgen. Tror det blir en del jobb med den , skal til EU i mars også, jeg gruer meg litt for å se bilen fra undersiden.

WP_20180127_002.jpg

WP_20180127_005.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oisann...det var vel den værste egr jeg har sett...

Du er en snill mann! Ja, og hjullageret også! Håper den blir bra til slutt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis nøkkelen sitter i tenningslåsen og bilen er låst , kan den bare åpnes manuelt, fjernbetjening fra reservenøkkelen er uten virkning. Den manuelle låsen blir jo aldri brukt, så det var en liten utfordring å åpne med nødnøkkelen.

Ellers valgte vi en rolig jobb i dag etter all panikken i helgen :P

Monterte bakre bremse på Schweizeren B|

WP_20180129_006.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå