Gå til innhold
Stjerneglis

Stjerneglis sine Alfa Romeo eventyr

Recommended Posts

Hei Alfa-entusiaster!

Jeg er fersking her på forumet, og dette er mitt aller første innlegg på CuoreSportivo.no ...

Idag skal jeg avtale en date med en mørk italiensk skjønnhet som jeg forhåpentligvis får møte om 3 uker.

Hun har skostørrelse 19", beina godt plantet på bakken med senket understell, røde Brembokalippere, blanke øredobber i sølv og kledd i sort. Under det italienskdesignede antrekket har hun Recaro i skinn med røde sømmer!

Litt om meg selv: Jeg er det som de fleste ville kalt over middels bilinteressert eller "bilnerd" (som onde tunger vil ha det til) :) Koser meg stort med alt som har 4 hjul og ratt. De siste 10 årene har jeg vært Mercedes-entusiast og er det fortsatt. Jeg har også eid andre bilmerker som VW, Toyota, Hyundai som jeg stortsett har gode erfaringer med. Men livet er for kort til å kjøre samme bilmerke hele tiden, og derfor fikk jeg lyst til å prøve noe nytt og spennende uten å gi slipp på entusiasmen og mystikken rundt bilene. Hva er da mer naturlig enn å velge Alfa Romeo?

Har alltid likt Alfa Romeo, men har aldri turt å ta skrittet helt ut pga ryktene og historikken rundt de tidligere modellene fram til noen få år siden. Jeg har derfor absolutt ingen personlig erfaring med Alfa bortsett fra det jeg har lært av noen entusiastiske kolleger og bilvenner som er alfisti. Har også lurket rundt på forumet her i mange uker for å lære meg mest mulig mens jeg er på utkikk etter bil. Håper dere bærer over med meg og mine evt dumme spørsmål i tiden som kommer :)

Skal poste bilder etterhvert når jeg får møte damen som akkurat nå befinner seg lenger sør i Europa!

Mvh

Tin Nguyen

Endret av Stjerneglis

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Tin.

Velkommen på forumet, og lykke til med "daten"

Uvitenhet er ikke dumhet, det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.

Hilsen Odd Atle, også MB-entusiast ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må jeg si Tin!  :)

Gratulerer med en bil du helt sikkert vil trives med!!

Er også både MB og Alfaentusiast, og det må selvsagt være helt lov. 2 veldig ulike bilmerker som begge har sine fortreffeligheter.

Litt problematisk å prioritere tid til alle forum man burde fulgt med på, hehe  ;D

Vi skal nok følge med tråden din ja!

mvh Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var moro Tin. Velkomen hit til oss andre.  ;D

Jeg gleder meg til å se din utkårede. Hvilken blodtype pumper rundt i årene hennes?

* Edit. SÅ det i overskriften.  :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei Tin,

gratulerer med flott bil, godt valg den dama di.

Til spørsmålet om blodtypen må svaret bli AAAAAAA OOOOOOO +++++ he he.

Uansett en rå og fin dame.........venter på bilder

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei Tin,

gratulerer med flott bil, godt valg den dama di.

Til spørsmålet om blodtypen må svaret bli AAAAAAA OOOOOOO +++++ he he.

Uansett en rå og fin dame.........venter på bilder

Hehe! I like ;)

Har dessverre ikke bilder av bilen, men her er noen bilder som jeg har sett på sånn omtrent 24 ganger daglig :)

I følge Are hos Autovia er min ganske identisk bortsett fra motortype, og selvfølgelig prisen... Min har dessuten aluspeil og soltak!

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=19602726

26_2064703821.jpg

Fikk forøvrig beskjed idag at transport til Norge var bestilt asap...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trenger hjelp til å velge vinterfelger på Alfaen min...

Fikk først tilbud på replica hesteskofelger i 17" (bildet viser felgene i 18")

03_752343293.jpg

Alternativet er disse originale i 17"

84_64213074.jpg

84_-1981879155.jpg

Hva synes dere passer best til en sort TI SW?

De originale er selvsagt bedre kvalitetsmessig og renholdsmessig vinterstid, men jeg er redd de vil se litt puslete ut... På en annen side er jo TI senket og da vil hjulene fylle ut hjulhusene bedre... Er veldig i tvil nå   :-\

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da lblir det replica hestesko!

Noen av dere som har bilder av 159 TI med 17" hesteskofelger? Er det noe særlig smart med 18" på vinterføre bortsett fra at dekkene koster skjorta?  :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å korte ned ventetiden har jeg idag kost meg med Jeremy Clarksons hyllest av Alfa Romeo 159:

You're dead meat, top gun

Jeremy Clarkson

How many actors are there in the world? I’m counting everyone, from the “boy” in an amateur dramatic society’s performance of The Winslow Boy, to the Latvian teenager who appears only on webcams, covered in baby oil.

I’m counting people in Bollywood, people in French art house films, people at provincial Brazilian drama colleges. And if you do that, the number must be into the millions.

Some of them must be very good. It stands to reason. But they’ll never make it. The hand of fate will continue to deal them low diamonds and mid-range clubs until eventually they wind up teaching Stanislavski to self-harming inmates at Pentonville. Even those who make it to the top struggle to become Tom Cruise. The big-name star. The guarantee of bums on seats.

Take Christopher Walken as a prime example. He’s big, all right. He could get a table at the Ivy any time he wanted. And he’s also fabulously watchable. That gold watch scene in Pulp Fiction was, I think, the finest performance from any big screen actor since . . . well, ever.

But he still couldn’t fill a theatre. I mean, since Pulp Fiction he’s appeared in Kangaroo Jack, Engine Trouble, The Country Bears, Poolhall Junkies, The Affair of the Necklace, Joe Dirt, Jungle Juice, The Opportunists, Kiss Toledo Goodbye, Mousehunt and countless other movies that I can pretty much guarantee you haven’t seen. Since Top Gun, however, there isn’t a single Tom Cruise film I’ve missed. In fact there isn’t a single Tom Cruise film I don’t own on DVD. Of course Tom’s a fine actor. His performance alongside Dustin Hoffman’s twitchery in Rain Man was especially memorable. But is he better than Walken?

So it goes with all things, especially cars. Last week, after a hard day’s filming, I drove home in a new 3-series BMW. The Tom Cruise of motoring. The machine you would automatically choose if you wanted a well-made, reasonably sporty four-door saloon. And it was fine. But the next day an Alfa Romeo 159 arrived at my house. Now this is a car you would automatically not choose if you wanted a well-made, reasonably sporty four-door saloon. This is Christopher Walken.

Actually, that’s one of my less risible metaphors. Because in its long history of making cars, Alfa only rarely produces a Deer Hunter or a gold watch scene in Pulp Fiction. The vast majority of its offerings are complicated, silly and badly made. And as a result most go straight to the discount DVD bin at Blockbuster.

The thing is, though, with the exception of the simply appalling Arna, I’ve loved all Alfas. In fact I’ve argued time and again that nobody can be a petrolhead until they’ve owned one. It’s a rite of passage. Think of it as the great sex that leaves you with an embarrassing itch.

Take the old GTV6 as a prime example. I owned one once and it was a nightmare. The worst car I’ve owned. Deeply uncomfortable, spectacularly impractical and blessed with steering so heavy that navigating into a London parking space was like navigating a donkey into a budgie cage.

Then there was the complete lack of quality. Nothing worked. And when you got one thing fixed something else would break on the way home. Once it tried to murder me. The linkage from the gearlever to the rear-mounted gearbox fell off and jammed the prop shaft, causing a sound not heard on earth since Krakatoa blew up, and the rear wheels to lock.

But behind the oyster-like impregnability of its ergonomics and hidden in the sea of snot were two perfect pearls. The styling. And the howl from its V6 engine. In a tunnel, at 4000rpm, it was more sonorous than any music. It was like having your soul licked by angels.

In essence, then, Alfa has always understood what makes driving a thrill. But it has never been able to make a car. Well, not a car that a rational, normal human being might want to buy.

Think of them as underground German art films. Great for serious-minded critics but not quite in the same everyman league as BMWillis on an asteroid.

At first I thought the 159 would be more of the same. The boot release button is in the roof, just where you wouldn’t expect it to be, the electric windows have a mind of their own, and like the Fiat Grande Punto I reviewed last week, it couldn’t find or hold Radio 2. It could pick up pigs squeaking on Io, and Radio Leicester. But not Johnnie Walker.

These, however, are trivial faults. No more annoying in the big scheme of things than the iDrive in a BMW or the harsh ride you get on an Audi. Unlike Alfas of old you have to look long and hard in a 159 to find something deeply disturbing. But I found it, all right.

The greatest sensation of speed afforded to ordinary man is not on a go-kart or a rollercoaster. It comes when you’ve got the cruise control set at 70mph, the traffic in front is stopping and momentarily you can’t find the button to turn it off. In that hiccup of time it doesn’t feel like you’re doing 70mph. It feels like you’re doing three times the speed of light.

That’s why, in most cars, the cruise control “off” button is clearly visible and easy to use in a hurry. Not in the Alfa it isn’t. It looks like one of the pieces from a game of Risk and it’s mounted on a stalk just below and slightly behind the indicator.

So when the traffic ground to a halt on the M40 I bet the chap behind me was keen to know why I didn’t slow at all and then, for no obvious reason, suddenly indicated left. This, then, is proper swivel-eyed Alfa lunacy but it is the only thing in the car that’s truly wrong and there’s a simple way round the problem. Ignore it. Pretend it isn’t there.

But do not pretend the 159 isn’t there next time you want a mid-range four-door saloon because that would be a mistake. A bad one. First of all, it is exactly one million times better looking than a BMW 3-series. And with those triple headlamps, and perfect proportions, at least half a million times better looking than any rivals from Audi, Mercedes or Jaguar.

Inside, it’s even better. The driving position is spot on, the dials look like they’ve come from a Swiss watch and the quality of the leather, especially if you have it in red, gives the impression that it costs Rolls-Royce money.

But it doesn’t. A 159 Lusso, which is the luxury version, is £22,395. That’s about what BMW charges for a 320i SE, but Alfa gives you far more equipment as standard and lots more power as well. The 2.2 litre engine is a peach that just begs to be taken outside and given a damn good thrashing. Porsche engineered an exhaust rasp into the Boxster at 5000rpm to reward the sporty driver. Alfa hasn’t bothered. It just gives you a simple four-cylinder engine that, all on its own, sounds better and better until you’re up at 6500 when it sounds like a metallic werewolf.

You can pootle around slowly but somehow you tend to drive the 159 very hard and very fast. But the engine, torquey, powerful and smooth though it may be, is not the best part of this car. That accolade goes to the steering. It’s fast, sharp, more informative than the internet and more tactile than a freshly carved stone otter.

The handling is also sweet and yet the ride isn’t even slightly uncomfortable. Which means that the 159 drives and feels like no other car in its class. If you have even the faintest trace of petrol in your veins, if you are even on nodding terms with the concept of simple, good engineering, you should drive this car. Because it doesn’t matter what you have now, you’ll be smitten. I was.

This is one of those cars that’s demonstrably and appreciably better than any other mid-range four-door family saloon. And unlike any Alfa of the past, you don’t have to machete your way through a million inconveniences to find the point. This car does not hide its gold watch up its behind. It is an absolute gem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da lblir det replica hestesko!

Noen av dere som har bilder av 159 TI med 17" hesteskofelger? Er det noe særlig smart med 18" på vinterføre bortsett fra at dekkene koster skjorta? :)

Hei Tin!

Ville bare si at dette er det vakreste valget ja, men vær klar over at disse kan samle skikkelig med snø. Litt skjelving må påregnes om du ikke er veldig pirkete med snø/slapsfjerning...

Brukte slike på min første GT.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Tin!

Ville bare si at dette er det vakreste valget ja, men vær klar over at disse kan samle skikkelig med snø. Litt skjelving må påregnes om du ikke er veldig pirkete med snø/slapsfjerning...

Brukte slike på min første GT.

Dette vil ikke bli noen problem da bilen min stortsett kjører fra garasje til garasje året rundt... Noen (biler) har det godt  8)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg hentet hjem min sorte skjønhet igår ettermiddag! Takk til gutta hos Autovia som har virkelig stått på for at vi skulle få bilen før ferien. Har benyttet enhver anledning til å kjøre en tur med bilen, og det er bare en ting å si: Fantatisk herlig! Bilder kommer etterhvert, for nå skal det kun nytes og kjøres! 8)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Æsj! For et stygt stasjonsvogndesign...

NEI! Jeg mener det ikke! Du verden for en flott bil. Må være noe av de fineste stasjonsvognene jeg vet om. Og jeg liker den mye bedre enn Berlina (sedanutgaven).

Kos deg masse med bilen i sommer! Det er vel fortjent sikkert.

Kanskje jeg ser deg underveis i sommer. Ser til stadighet en hvit 159 SW TI her i Sandefjord. Trendy bil med trendy farge er jo helt rått!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige tilbakemedlinger  :)

Bilen blir muligens å se på svingete veier retning Atlanterhavsveien en gang i sommer. Skal passe på å hilse til alle Alfaer jeg møter på veien!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spotta deg downtown Oslo på Lørdag, brede glis på både sjåfør og passasjerer :)

Meget fin bil, gratulerer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spotta deg downtown Oslo på Lørdag, brede glis på både sjåfør og passasjerer :)

Meget fin bil, gratulerer

Takk takk, vi har noen bilinteresserte amerikanere på besøk. Jeg hentet bilen mens de var her. Nevnte at jeg skulle kjøpe en Alfa. Men da han så bilen utbrøt han "Wow, it's a TI!"... imponerende med tanke på at de ikke har Alfa over there...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

159 tar seg best ut som SW etter min mening og en TI gjør den bare mer perfekt. Men hvorfor har noen TIer dobbel eksos bak mens andre ikke? Den kraftige og store baken på disse bilene fortjener dobbelt ut bak!

Gratulerer med ny herlig bil! ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×