Rune R.

Ultimate corsa suport kjøretøy

430 innlegg i emnet

Hva er det? Har lekty en del med tanken og synes følgende:

• Den må ha litt klasse
  • Stor nok motor og kjøreegenskaper som holder følge med trafikken uten nevenverdig problemer
  • Plass til raceren og verktøy selvfølgelig
  • Soveplass er kjekt, ettersom det jo er innlagt overnatting på flere av raca våre
  • maks 7,5 tonn totalvekt da jeg ikke gidder å ta lastebil lappen
  • Ikke koste skjorta (i allefall ikke hele  ;)

En henger / trekkvogn kombinasjon som ferrari teamet kommer med er jo intresant, men ikke så stilig den trekkvogna da.

En eldre lastebil / biltransporter kan jo være intresant, men de er jo sjelden gode og kjøre.

En gammel racing transporter er jo kjempe stilig, men langt utenfor mitt budskjett

Få høre da, hva drømmer dere om ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett fett hva man drar bilen med spørru meg. Det er bilen på hengeren som teller. Posing i depot er bare harry i en lavbudsjett racingserie..

:)

Her spør jo Rune  på en seriøs måte etter noe som ikke skal koste skjorta,så å påstå at dette ligger an til harry depotposering er vel å dra den litt langt? :)

For alt jeg vet skal jo kanskje ekvipasjen som handles inn brukes til noe mere enn kun til de 5 helgene vi mest sannsynlig skal kjøre løp neste år...

Jeg forstår godt at de som kommer langveisfra har lyst til å dra med noe som er komfortabelt,driftssikkert og som dekker behovene til den enkelte.

Det må nesten få bli opp til hver enkelt  å definere sine egne behov og hvordan de velger å løse dette. Uansett om noen føler seg akterutseilt i depotet,så har de da en gylden mulighet til å hevde seg på banen hvor poengene deles ut ;)

Om lottokupongen min går inn så satser jeg på en helintegrert bobil basert på Mercedes Sprinter med 150hk diesel og en anstendig lukket henger ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke å dra det for langt nei når det er snakk om ekvipasjer som racingservice bruker. Hvordan skulle det sett ut om 40 personer skulle møtt opp på ruskogen med noe sånt? Vi hadde jo ikke klart å få løpsbilene ut av hengeren en gang..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er kanskje ett fett når man bor rett bort i gata... da trenger man strengt tatt bare et prøveskilt på ræseren...

Men når man må trekke henger på kryss og tvers av Norge i dagevis per løp, stiller det helt andre krav til utstyr.

Jeg har klart meg i 3 sesonger med en Thema turbo stv. og den har fungert utmerket som trekkdyr. Råsterk turbomotor der man knapt merker hengeren i oppoverbakkene. Men det spørs jo hvor lenge den stakkars Themaen orker, eller rettere sagt hvor mye penger og tid jeg skal legge i den videre... rusten gjør desverre sitt fremtog.

Jeg er også på utkikk etter en passende ekvipasje til kommende sesonger, og det er ikke enkelt hva man skal velge når budsjettet skal være lavt.

Den ultimate løsning hadde vært en bobil med hengerfeste. Da kunne man ha stoppet underveis hvor som helst og laget seg skikkelig mat og tatt seg en blund, men dette koster desverre mer enn det smaker om man skal ha noe som er bra.

Buss e.l. utgår med skyhøye kneløft, da dette ikke kan brukes til noe annet, samt å drifte en buss krever mer enn et par fastnøkler og et pipesett.

Har også lekt med tanken på å innrede en HiAce eller lignende, men kjørekomforten i disse suger, og noen brukbar "bobil" hadde det aldri blitt.

Som kompromiss ender man opp med en "vanlig" bil med hengerfeste som også kan brukes til daglig.

Min erfaring tilsier da at man må ha en stasjonsvogn med turbomotor, men hvilken?

Etter noen timer på Finn har jeg kommet frem til at den gunstigste og beste bil til formålet da blir en Saab 9-5 stv med 2,3l turbo (med enkle tiltak kan denne maskin lett og uanstrengt levere 230+ hester og fremdeles være noenlunde økonomisk i bruk). 2001 modeller som har rullet 150k km koster rundt 100 lapper, og det er mange mil igjen i en slik svenske uten for mye utgifter.

Men det er ikke lett å bestemme seg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Retro/matchende trekkvogner er kult Ola. Hjelper ikke å gå i fin dress når fotttøyet er lilla crocs!

Jeg har vært innom det meste fra VW T2 Bay, via Dodge A100, Astro med v8 til kjedlig dieseldyr.

For min del som ikke kan kjøre slike store tunge doninger hadde det vært snasent med en W123 stv med V8 og automat, med smale hjul og blanke navkapsler...

Men har jo en RRC, ikke ille den heller....

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig at matchende retro trekkvogner er kult.. Men 20 meter med us servicehenger med boblebad og champiskjøler er ikke det.

Jeg hadde vært glad hvis jeg hadde hatt en Opel Vivaro jeg. God plass, god å dra med, gode kjøreegenskaper og lite forbruk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har akkurat prøvd ny trekkbil uten å tørre å nevne navn ;). Den trekker i allefall på 4 hjul, går på diesel, har 350Nm med 4 sylindre i boxerkonfigurasjon... Hvis det blir mer snakk om lavbudsjett i absolutt alle kriker og kroker av dette nå så spyr jeg - et absolutt minimum er uansett påkrevd for å komme seg sikkert fra A til B til A og de 12 gangene rundt banen 10 ganger i året - presser man det for langt kan det gå virkelig galt og da er det fort kroken på døra. Dette kommer uansett ALDRI til å bli en billig hobby. Begrepet er dessuten svært relativt.

Stian S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var da voldsomt med meninger du har ang. dette Ola. Kan jeg foreslå at du ikke poster i tråder når du likevel ikke har tenkt å svare trådstarter på hva han ber om?

Rune, skal du bruke bilen primært til å frakte raceren, eller skal den kunne brukes til andre ting også. Minimum antall seter?

Selv har jeg en drøm om å bruke en Fiat 238 pickup med litt lengre plan, servostyring og Croma 2.0 i.e. motor og gir. Den har plass til verktøy og tre personer, og bør klare å  å holde følge med trafikken. Det blir jo ikke like komfortabelt som en mer moderne trekkvogn, men jeg slipper i alle fall hengeren.

Det finnes jo andre og mer moderne servicevogner med plan. Kanskje det hadde vært noe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jasså... Har jeg så voldsomt med meninger da? Er vel kanskje bare at meningene mine ikke er lik alle andres.. og da skal man selvsagt holde kjeft.. ellers får man seg en smekk av moderatoren?

Jeg har svart trådstarter om hva jeg kunne tenke meg jeg. En varebil som orker å dra racerbilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig at matchende retro trekkvogner er kult.. Men 20 meter med us servicehenger med boblebad og champiskjøler er ikke det.

Jeg hadde vært glad hvis jeg hadde hatt en Opel Vivaro jeg. God plass, god å dra med, gode kjøreegenskaper og lite forbruk.

Bare å spy i veg! Lavbudsjett er det jo ikke lenger uansett.

Snedig så du klarer å snu spørsmål og tanker til en surmaga negativ tråd!

Hvis du ikke har annet å komme med kan du vel la være å poste??

Du må respektere at folk har andre budsjetter og ønsker/drømmer en deg. Sånn vil det alltid være, uansett hva du driver med!

Og som Stian sier, lavbudsjett er et veldig relativt begrep.. Noen har 10.000,- i budsjett, andre har 100.000,- og definerer det som lavt.

Hvis jeg ikke husker helt feil, så kom du deg ikke til Mo I Rana på grun av den trekkvogna du har/hadde,

å da var det vel ikke det som stod på hengern som telte likevell, men hvordan/om man kom seg dit med det man hadde, å kunne delta i løpene..

Det er greit at ting skal være lavbudsjett, men hvis man ikke kommer seg til løp på grunn av det, vil det jo være veldig vanskelig å delta..

Vil ikke si at den hengeren som Racingservice har er så veldig snobbete jeg.. Kan ikke tro at den var så fryktelig dyr i innkjøp, det samme om Picupen deres.

Vet at hengeren ble importert fra statene for hvertfall 10-12 år siden, av Amcar klubben i Trondheim. Og de eide den hvertfall i 5-6 år før de solgte den videre.

Den er stor/lang ja, men den har hverken boblebad eller sjampiskjøler (som jeg har sett)  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste hadde vært å ha løpsbilen på høykant inni en varebil :)

Det er skummelt med brede biler eller hengere på smale svingete veier.

Dette er på ingen måte reklame for VW eller diesel, men til og med golfen med 2liter kan trekke ganske mye (1500 tror jeg)

På samme tid er det en grei hverdagsbil som bruker mindre enn 0.5 på milen.

Hva suger Lanciaen din over fjellet da Trond? 8 liter på milen ;) hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo litt artig med tidsriktig trekkvogn..

AL1.jpg

:)

Hm! drømmer jo om en 400GT eller 412i som trekkvogn, men da må jeg nok begynne å spille på lotto ;D

"Posør jeg? er ikke lenge siden Olagutten brukt hele sin energi på kjefte på meg fordi jeg ikke var flink nok til å polere Alfaen, enda værre ble det jo når jeg brukte 75'en på vinteren :P"

Vet ikke helt hva jeg skal satse på, Konemor vil bytte ut Mercedesen med noe mindre, så noe er jeg nødt til å handle, har vurdert en slik amerkansk van av eldre årgang, de er sterke og har god plass til å rigge til en grei overnatting eller to, de ville jo også fungere som grei turbil for familien, men de er elendige å kjøre på dårlige veier.

Skulle veldig gjerne hatt en slik lastebil som vitamin mannen snakker om, men de som er brukbare er langt utenfor mitt budskjett (i allefall de jeg har sett så langt) skal du imortere blr de jo bare 3 setere.

Selvfølgelig kan jeg selge den hengeren jeg har nå og kjøpe en mindre slik at jeg kan bruke 166'en som trekkbil, men da er alternativet telt eller hotell når overnatting er påkrevd (telt er jeg lei av :o), og det er veldig behagelig å kunne overnatte på veien i en del tilfeller. Kansje man skulle satse på ett slikt taktelt som landrover gutta har ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det vært Corsa Froskebil kunne jo denne som jeg så i Berlin forleden vært aktuell.

L1020538.jpg

Og har teamet mange Hangarounds kunne man jo tatt med vogna i bakgrunnen også.  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Den må ha litt klasse
  • Stor nok motor og kjøreegenskaper som holder følge med trafikken uten nevenverdig problemer
  • Plass til raceren og verktøy selvfølgelig
  • Soveplass er kjekt, ettersom det jo er innlagt overnatting på flere av raca våre
  • maks 7,5 tonn totalvekt da jeg ikke gidder å ta lastebil lappen
  • Ikke koste skjorta (i allefall ikke hele  ;)

Jeg er også i markedet etter noe som bilhenger lovlig med BE-lapp uten og slite seg ut og gjerne en 2-tonns båt i ny og ne. Helst 4x4 men ikke et absolutt krav. Men jeg vil ha noe som også kombinerer bruksbil slik at jeg slipper for mange biler på skilt. Etter en del frem og tilbake har jeg landet på følgende dieseldyr: Land Cruiser HJ 80/100, Range Rover P38A (er dog skeptisk til motorkvaliteten), Nissan Patrol (3,3 eller 4,2) eller Geländewagen 400 CDI. Av bensinerne ser jeg at selv styggdommen Cayenne begynner og komme ned i en akseptabel pris. Ser ikke ut i måneskinn men fungerer visstnok ypperlig som kombinert trekk -og bruksbil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis Cayenne regnes som akseptabel pris vil vel en Massif også være i nærheten?

600iveco_massif.jpg

Så har du noe å måke snø med om vinteren og.

Er ikke en 166 2,4 god nok som trekkbil altså? Er det pga plass at den utgår, eller andre ting?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er også i markedet etter noe som bilhenger lovlig med BE-lapp uten og slite seg ut og gjerne en 2-tonns båt i ny og ne. Helst 4x4 men ikke et absolutt krav. Men jeg vil ha noe som også kombinerer bruksbil slik at jeg slipper for mange biler på skilt. Etter en del frem og tilbake har jeg landet på følgende dieseldyr: Land Cruiser HJ 80/100, Range Rover P38A (er dog skeptisk til motorkvaliteten), Nissan Patrol (3,3 eller 4,2) eller Geländewagen 400 CDI. Av bensinerne ser jeg at selv styggdommen Cayenne begynner og komme ned i en akseptabel pris. Ser ikke ut i måneskinn men fungerer visstnok ypperlig som kombinert trekk -og bruksbil.

Når du først er inne i det markedet ville jeg helt klart vurdert en Volvo XC90 med D5 motoren.

Har selv kjørt dette i snart 2 år nå og er storfornøyd.

Har et par kompiser med Cayenne og jeg er ikke i tvil hva jeg ville valgt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rune ikke kjøp Van hvertfall ikke Chevy.

En kompiss som lever av og reparere disse og han lever godt... Les diesel motor og automat kasser i fleng.

Komfort kan du glemme, og kona blir garantert ikke fornøyd etter og ha kjørt Vito.

Ford Van er skikkelig traktor både motor og chassi men holder bedre.

Hva med Renault Traffic, Opel Vivaro el Nissan av samme type d er samma bilen laga på samme fabrikken.

Ellers står det en 70tall Chevy pick up med 4x4 og 350cid motor i knall fin stand i Arendal hos en ex kollega i...

Konfy veeeellll... soffan kan jo soves i da.

Lykke til med "jakta".

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drøbaksmafiaen ankom jo Mo i Rana i Dodge Ram Hemi pick up 4x4 med henger type stor. De var knallfornøyd fordi de hadde klart å pyse den ned i 1.63 liter/mil hvis de var veldig forsiktige på gassen...

Selv ruslet vi t/r Mo med Mercen + henger på 0.85 liter diesel pr. mil, synes det er akseptabelt.

99.9998 % av tiden/strekningene med en slik bil foregår jo på landeveien med tørr asfalt under hjulene så litt motorstyrke og komfort er å foretrekke.

Forbruk er jo også et tema da det ofte blir maaaange mil til/fra arrangementer.

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive