integrale

Utløser lager clutch

14 innlegg i emnet

Hei

Var og kikket på en bil. Når jeg trykket inn clutchen så ble det stille, mens når den var ute var det en pitte liten skrangle lyd.

Noen som vet hvor lang tid dette varer før det sier takk for seg. Er en Integrale  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er slurelyd du hører så er dette en ganske "normal" ulyd fra trøstelageret og holder sannsynligvis clutchens levetid...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

på 33`n, så bytta jeg utløserlageret, men selv om det blei bedre.. så var det fortsatt litt lyder når clutch ikke var inne.

Er vel ikke noe fasitsvar på hvor lenge et utløserlager varer, men plutselig så spiser det vel opp clutchen din.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det lite olje på integralekassa så kommer det ofte en sånn lyd.

Lyden kommer fra lager på inngående aksel som er ett svakt punkt på disse kassene.

Følgeskade av dårlige simringer etc.

Grei jobb og bytte da du slipper å ta ut kassa, men splitter den i bilen.

Tar snaue to timer inkludert den obligatoriske kaffen =)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var bra med olje på kassa, men mulig det er som du beskriver Virrum. Sattser på at dette ikke er noe som havarerer før tid for clutch skifte. Bilen har gått 110000km.  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når lageret virkelig går er ulyden svaker  etterhvert som du girer opp =)

Men du skifter lageret uten å ta ut kassa så skal du ta med clutceh, så er det straks litt mer jobb.....

Tror det kjappeste jeg har gjort en sånn jobb på er en 5-6 timer og jeg har skrudd på disse greiene siden de kom....

Ikke en kremjob for å si det sånn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Snakker en fagmann???

Nei fagmann har jeg da aldri gitt meg ut for å være, men har hatt denne lyden på ca. halvparten av bilene mine (nå ca. 25?) og clutchen har ryki lenge før lageret. Fikk faktisk ulyd fra lageret på en bil hvor det var byttet komplett Sachs clutchkit for rett over to år siden og bilen knapt kjørt siden... Svaret fra de mekanikerne jeg har vært i kontakt med er at dette er bare å kjøre med og ikke noe å bekymre seg for. Er det metallisk ulyd ja da har man kanskje grunn til bekymring, men ikke nokså vanlig "slurelyd" fra utløserlageret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har vært diskutert før. Utløserlageret er uten belastning (og lydløst) når clutchen er ute. Det er når du trår inn clutchpedalen utløserlageret blir belastet. Er det ulyd da betyr det trøbbel. Når gearkassen står i fri og du har clutchen ute er det akslingen inn i gearkassen du hører.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har vært diskutert før. Utløserlageret er uten belastning (og lydløst) når clutchen er ute. Det er når du trår inn clutchpedalen utløserlageret blir belastet. Er det ulyd da betyr det trøbbel. Når gearkassen står i fri og du har clutchen ute er det akslingen inn i gearkassen du hører.

Enig!

Merkelig at alle tror det er utløserlageret som skrangler når det ikke er i bruk..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he,,

Enig med dallara og 916.

Om utløserlageret er dårlig så lager det lyd ved belastning ja, er det derimot slik at det skrangler på hylsen så blir u-lyden borte når man trykker inn pedalen ca 1cm(lett trykk).

Et lager som skrangler på hylsen er faktisk ikke uvandlig, men ufarlig.

Er lyden slik at den ikke er borte før pedal er inntrykt så er det inngående lager i kassa som er def(om den står i fri og bilen står stille)

H.R

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm..

Har nylig hatt 159'en til rep. Det har hørtes en lett "lagerskurring" fra utløserlageret (trodde jeg), et par mnd., det ble stille når pedalen ble belsatet. Tenkte at det gjør jo egentlig ingen ting, men at det skulle klages på (garanti på bilen) ved neste service. Men plutselig en dag begynte det å ramle noe jævlig foran der, men det ble fremdeles stille ved inntrykt clutchpedal, bilen ble kjørt til verksted og komplett clutch ble byttet på garanti (heldigvis). Bilen ble bra, den, men hørte ingen ting om noe dårlig lager i gearkassa.

(på denne er slavesylinder og utløserlager en enhet, etter hva jeg har funnet ut, vet ikke om det har noe å si, har heller ikke truffet mekanikeren, så jeg vet ikke hva som konkret hadde skjedd)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann og takk for sist..

Sansynlig at det er de små blekkene som holder selve trykkplaten fast til ytterkappen som er røket, vandligvis er det 3 stk og når en ryker blir det litt ramling og når neste ryker blir det jæ#%¤  ramling.

H.R

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
...er det derimot slik at det skrangler på hylsen så blir u-lyden borte når man trykker inn pedalen ca 1cm(lett trykk).

Et lager som skrangler på hylsen er faktisk ikke uvandlig, men ufarlig.

I stand corrected, men da stemmer det jo at det er ufarlig :) Og skulle jeg bekymret meg for alle ulydene på mine italienere så ville jeg blitt sprø (vel det er jeg jo forsåvidt) og forlengst byttet merke. Det er noe som heter at sålenge det knirker så holder det. Er bilen fri for ulyder så er det absolutt grunn til bekymring, kanskje er det montert japanske deler... :) Alternativt har motoren stoppet og du står stille!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja spørs om det ike er bare selve blekket på utløseren som skarangler litt. Når clutchen trykkes inn en 1/2 cm så blir det stillt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive