håk

hvining fra girkasse 164

31 innlegg i emnet

min kjære super lager en smule hvine lyd i tredje giret. er pittelitt på 2. og 4. også, men er hovedsaklig 3. begynte litt etter litt etter at jeg hadde skiftet girolje. da jeg synes den var litt skrapete å få i andregir så gikk jeg over til en smule tjukkere olje. har også behandlet med noe omega tilsetning. allikevel er det blitt denne hvine lyden som sagt :-\. det er castrol girolje.

noen ideer? er det giroverføringene som er litt slitte?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Giroverføringene har nok ikke noe å si her tror jeg,sålenge den er myk og fin å sjalte. Har du sjekket at det er nok olje på kassa ? Endel 164 har hatt problemer med ulyd på femte gir men du beskriver 2 og 3. Er lyden der konstant,ved pådrag,når du slipper gassen ? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ganske konstant. kassen er heller ikke så myk og fin som du sier. den er litt dårlig fra 1. til 2. gir. skal ta å sjekke oljenivå en dag...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke i farten om 164 har peilepinne på kassa men hvis den har det så finner du den i bakkant av kassa,inn mot torpedoveggen. Der skal det stikke opp et liten sak på 5-6 cm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror ikke jeg har den, men i værste fall får man tappe av og fylle på en gang til slik at man er 100% sikker på å få rett mengde. hvilke typer er å anbefale? er castrol bra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol er absolutt til å anbefale. Har hatt det samme, hørtes ut som når et lager var gåent, med castrol forsvant lyden. Måtte dog fylle/tømme med ny olje flere ganger. Dette var ikke på Alfa men..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol bør vel være bra greier men det finnes jo forskjellige kvaliteter av den også.

Her er de tre Castrol anbefaler til din bil : SMX-S 75W-85 - Syntrax Universal - EP 80W. Best kvalitet nevnt først. Mengde = 1.8 liter.

Sjekk kassa for lekkasjer. Se om det drypper ut av akslingene inne ved kassa eller om det henger dråper mellom motor/gear.

Arvid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

virker som det drypper/svette litt ja. men ikke i sånn grad at jeg har brydd meg. har også spurt mekaniker om dråpene, men han sa det var så lite at ikke noe problem

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et "sinnsykt" forslag. Hvinte girkassen det FØR du byttet olje, hørte du noen antydning til det? Hvis ikke, så KAN det hjelpe med å hive litt sagspon ned i kassa.  :o Dette har gutta på verksted gjort i lange tider... Grunnen er at sagsponet blander seg med oljen og minsker avstanden mellom drevene... Det er ofte slik at når lagre i kassa har kjørt seg en stund så blir det en liiiiiten slark i de... Da får du feil avstand på drevene og kassen begynner å hvine litt...Litt sagspon gjør biffen.

Hvis du ikke hørte at kassa hvinte før du byttet olje, så kan du ha feil olje på kassa. Castrol anbefaler SMX-S 75W-85 til bilen din.. (164, 3.0V6 Super, hvis jeg ikke tar helt feil...?? )

Evt kan du prøve å gå over på en HPPC olje... Da gjerne en Valvoline HPPC olje...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har peilepinne på kassa håk hvis du ser det sorte dekslet i plast som ligger oppå kassa bak den ligger det en gummimoffe somgår ut fra kassa

på skrå ned fra den finner du den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et "sinnsykt" forslag. ..... så KAN det hjelpe med å hive litt sagspon ned i kassa.  :o Dette har gutta på verksted gjort i lange tider... Grunnen er at sagsponet blander seg med oljen og minsker avstanden mellom drevene...

Ikke ukjent trylletriks: ..... slitne differensialer på arbeidshester som Volvo 240 ble jukset til på denne måten. Oljetrukket sagspunn gav stille gange  ;D Penger spart og ingen skjede skadd!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du har fylt for mye blir det voksent trykk husk at det er ett ganske lite volum som skal på går pakninger men peile kassa de først du

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har peilepinne på kassa håk hvis du ser det sorte dekslet i plast som ligger oppå kassa bak den ligger det en gummimoffe somgår ut fra kassa

har prøvd fra oversiden i motorrommet nå, men finner ingenting. må jeg til fra undersiden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å blande meg borti.. men 24 ventiler har vel en annen kasse enn 12 ventiler? Getrag om jeg ikke husker feil. Ikke sikkert peilepinnen sitter på samme sted?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vært inne på deletegningen på disse kassene og huset ser ut til og være likt

du finner pinnen oven fra men er jæ.... trangt der

den plastboksen som sittter på kassa som giroverføringen går inn bak siden av den  finn gummimoffa som beskytter staget som går inni kassa

på skra ned for den ut mot hjulet  du har nr mitt så hvis du ikke finner så ring meg da

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da var det gjort :-X;D.  etter eks antall ganger jeg svelgte i meg stygge ord og ukontrollerte slag og spark, fikk jeg endelig fiklet ut peilepinnen. en god, gammeldags italiens vri på den. "gjør den så liten som mulig og plasser den så langt vekk som mulig".

men det var som forventet litt mye olje på. etter å ha tappet litt og hatt på litt sagmugg så var det tid for prøvetur. mye bedre. nesten ingen skraping i giringen nå, og deffinitivt mindre hvining. men i tredje gir er det fortsatt litte grann. er mer sagmugg veien å gå? har hatt nedpå veldig lite, siden jeg var usikker hvor mye man kan bruke...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kom igjen nå. har merket etter litt mer kjøring at 2. fortsatt er litt småvrien, men mye bedre. 3. gir summer/hviner fortsatt litt. vil gjerne bli kvitt dette om mulig. mer sagmugg? hvor mye kan/bør man bruke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ærlig talt og hold your horses. Sagmugg er noe som ble brukt av gassglade ungdommer med Ascona B på 80-tallet med syngende bakaksel og av mer eller mindre tvilsomme bruksbilselgere før når de skal bli kvitt en bil med ulyder i girkasse/bakaksel. Sagmugg reparerer ikke slitne kulelagre, det demper kun hviningen fra dem, dog ytterst temporært. Forsvinner ikke hvinelyden med en god olje av korrekt type fra f.eks. Castrol eller Redline så er det ingen annen quick fix enn og overhale girkassen. Man kan aldri vite hvor lenge en kasse med slitte lager vil fungere men og vente på at lagrene skal skjære seg er sjelden noe sjakktrekk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive