Mats

GTV 2.0 Corsa prosjekt

654 innlegg i emnet

Ja har faktisk snakket endel med han vedr dette. Han gikk bort fra kompressor her pga to havari på Vortec typen som han brukte..

Vi trenger også en stor intercooler, hehe

M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er pros and cons. bedre forbrenningskammer på TS og ventilvinkler. men igjen ikke mulig å ha like store ventiler som i Nord. pluss at når vi har lavkomp stempler i NORD med flatere topper kompenserer man også litt av forbrenningskammer problemet.

Så har jeg en topp som allerede fløder bedre enn de fleste TS topper som er å oppdrive. MAO her må det leges ned mye arbeid og penger om jeg bytter tilTS + jeg har en del  spesielle dyre deler som fungerer veldig bra på NORD toppen som f.eks innsugsmanifold og custom 4-1 headers fra Mobeck. Så kan jeg også bygge litt på grunnkompetansen vedr nord som jeg har fra før. Må også ha 8 coiler istedenfor 4 som lager mer vekt og tar mer plass og mer feilkilder:-)

Man ser på sugemotorer som er trimmet rundtom, ikke mye mer folk klarer å få ut av TSene likevel.

Går sånn cirka opp i opp vil jeg tro og vel så det kanskje slik jeg ser det.

M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja har faktisk snakket endel med han vedr dette. Han gikk bort fra kompressor her pga to havari på Vortec typen som han brukte..

Vi trenger også en stor intercooler, hehe

M

Du har får vel ikke så mye over 1 bar med pressa.?

Det jeg fikk fortalt var at vannkjølt intercooler er tingen.

Jeg har en vannkjølt fra en japse bil som er 50% mindre i størrelse i forhold til en luft kjølt intercooler.

Da slipper du alle bend som stjeler trykk og at det er ikke noe som står i veien for radiatoren

post-2101-14779351459064_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hakkje tenkt på det. V får se hvordan vi får det til med intercooler og godt designet opplegg rundt dette.

Har igjen ingen peiling på overlading og bitene det involverer, så Polly Motorsport tar det meste av avgjørelsene. Jeg måler, mekker, maskinerer og betaler. Orker ikke bruke penger på feile løsninger og komponenter.

M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg driver å kalkulerer litt opplegg på min egen motor her nå, og lurer i den forbindelse på om du har noen flowdata på portene i toppen din? :)'

Ligger du helt oppe på 125cfm eller høyere?

Helst i CFM målt med 10in trykk vann (leser i boka til Kartamalakis).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det på tide med en liten update.. ;D

Motor er ferdig bremset i dyno og vi er virkelig fornøyd.

Sentrifugal kompressoren har resultert i en nesten i overkant turtalsvillig motorkarekteristikk, men jeg ba jo egentlig om det ved å velge denne type overlading.

Ladetrykket øker så det holder helt til vi ikke tør dra mer turtal pga grense for kompressor.

pga ladetrykket og litt høy komp i motor har vi måtte ty til mer bankefast drivstoff type racefuel.

E85 var også vurdert og testet littegrann men pga diverse omstendigheter valgte vi det bort i denne omgang selv om det vill gitt mer marginer og effekt.

Turbo ville gitt rikelig mer dreiemoment spesielt i mellomregister og i tillegg mye mer effekt + ødelagt drivlinje.

Nå har jeg gått for en pakke som er veldig kjørbar og ultraresponsiv ZERO lag for å si det sånn.

Legger ved DIN korriget kurve fra når vi gav oss igår. Akkurat som med sugemotor er det mer og hente både med kammer og trakter osv osv, men et sted måtte jeg si stopp da dette har tatt nok tid og penger som det er..

Nå gjenstår endel småknask ihht til å få opplegget i bilen. Noe nye radiatorer som må ha tilluft og plassering av tørrsumptank osv osv.

Mats Fin Din Rotrex.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Over 400hp i en liten GTV må jo bli ganske vilt Mats??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du har kjøpt turboplenumet til jenvey. Kjører du fortsatt med alpha-n mapping (kun TPS) eller har dere map-korreksjoner i tillegg? Hvordan har du evt løst det med tanke på vakuum/trykksensing?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott!

Ser at det ikke er satt vifte mot ladeluftkjøleren, så dette må være forhåndsinnstillingene før effektmålingen! :)

Ronny:

Vurderer du å sette på turbo på din motor også når du først er i gang?  :)

G.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ronny:

Vurderer du å sette på turbo på din motor også når du først er i gang?  :)

G.

Neinei. Kun nysgjerrig på hvordan han har løst det, ettersom jeg har interesse på området. Og at jeg har de samme spjeldene som Mats har, på Bertonen min. :)

Skulle jeg hatt turbomotor i raceren, ville jeg ikke bygget på den motoren jeg har, men enten en 2,5 liter eller enda en 3,0 164 qv motor jeg har stående.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei ja kjøpte det plenumet men endte opp med å modifiserre det med sidemating istedet.

hva mener du med vifte på intercooler? hadde ikke tenkt å ha det, hehe. Men i dyno rommet for øvrig er det en mega tilluftskanal som står utenfor bildet:-)

post-228-14779364307746_thumb.jpg

post-228-14779364314259_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er som regel kun vann-luft intercoolere som har vifter. Har forøvrig bestilt et slikt kitt til 164´en.

Mulig det er noe slikt Gabor tenkte på? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva mener du med vifte på intercooler? hadde ikke tenkt å ha det, hehe. Men i dyno rommet for øvrig er det en mega tilluftskanal som står utenfor bildet:-)

Neida, jeg tenkte ikke på vifte i bilen, men kunne ikke se noen vifte i testrommet til å kjøle ned intercooleren for å få opp virkningsgrad.  Da vi jobba med S2 justeringen så var det så mye kjølig luft at det nesten ikke var mulig å oppholde seg der! :)

G.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

haha ja de suser godt med kald luft over motor heldigvis. innsugsluft 13 grader og ca 33 grader inn i motor så intercooler gjør en fin jobb den:-)

Mats

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive