Forzaalfa

Ispettore
  • Innholdsteller

    2 942
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Forzaalfa vant sist dagen den 26. november 2016

Forzaalfa hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

20 Buona

Om Forzaalfa

  • Rang
    Ispettore
  • Bursdag 03. jan. 1983

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Kongsberg
  1. Ypperlig! Jeg skal se litt på om det er forskjeller fra '67 til '72, hvis jeg ikke finner noe så tar jeg kontakt når det nærmer seg. Takk! Ingen som har tips angående beltefeste?
  2. Et lite tips fra en som har sveiset rust i det siste: Det var nyere asfaltplater i gulvet på sud'en, og de var ikke klippet til og formet riktig til underlaget. Dette laget luftlommer som pustet mange steder, og her lagres fukt. Vips så forsvinner metallet! Bruk et kvarter ekstra og gjør jobben skikkelig er vel konklusjonen..
  3. Enig, jeg har også hatt litt hat-forhold til dette, spesielt sveising underfra. Denne gangen gikk det mye bedre, med løftebukk og fokus på at flatene som skal sveises er helt rene. Selv nye plater må renses grundig langs kantene, og all rust må elimineres på det eksisterende. Når det er tilrettelagt og sveiseapparatet er stilt riktig, så er det ganske trivelig. ☺ det å ikke varme for mye og risikere gjennombrenning er en utfordring, bare trening som hjelper. Når dette er gjort skal en drivakselmansjett byttes, så er den klar for tur! Har fortsatt hengerkrok og reservehjulsbrønn igjen, men det kommer etterhvert.
  4. Denne henger fortsatt på bukken, og innerskjermer bak og høyre side foran er ferdig sveiset. Jekkfestene foran så litt slitne ut, og når jeg begynte å grave forsvant det mer enn forventet.. Så mye at jeg et øyeblikk lurte på om dette var noe vits! Jeg bestemte meg likevel for at denne skal få leve, det er tross alt en av ganske få registrerte og fungerende Alfasud 5M i norge. Tidligere sveisejobber har stort sett sett veldig bra ut på denne, men som vanlig er det de enkle reparasjonene av gulv folk slurver med. Her var det punktet fast plater med 2cm overlapp og sikaflex som tetting. Dette holder godt på fuktighet, så selv om det fortsatt hang sammen valgte jeg å skjære vekk alt sammen. Det ble jo ganske store områder til slutt, men platestål er jo billig på Biltema. Alfa Romeo har jo også laget noen solide rustfeller her, gulvet er punktet opp under indre del av kanalen, og når flensen nederst på kanalen skades trekker dette inn vann som bare det. Byggskummet i bærebjelker var heller ingen stor ide! Jeg gikk derfor for å helsveise butt mot butt (1.2mm stål i bærende og 0.9 i gulv), og sveise gulvet mot kanten av kanalen uten overlapp. Dette blir også mer oversiktelig senere. Dette dekkes etterpå med 2 lag brunox, og tynnstoff under. I hjulbuene bak hadde jeg på fiberarmert understellsmasse siden det får litt mer bank her. Jekkfestene foran er midt under bærebjelken som slanger ser framover til motorrommet, der la jeg inn forsterkninger så de ikke siger inn over tid.. Når siste kanalen er komplett blir det å sprøyte inn tynnstoff, så håper jeg dette holder noen år til! Det er fortsatt noen dårlige reprasjoner igjen midt på gulvene foran baksetene, men de sparer jeg til neste sveiseøkt. der er understellsmassen fortsatt intakt. Kom gjerne med tilbakemeldinger om jeg skulle gjort noe anderledes, sveisejobb er en konstant læringsprosess.
  5. Det hadde vært fint, jeg kan nok presse behovet mitt ned til noen dager om nødvendig. ;-)
  6. Er det ikke på tide med en egen skrytetråd om den bilen din? Vil se flere bilder og gjerne litt mer av historien dokumentert!
  7. Joa, har tenkt på det, men jeg tror de avslører den på høyden.
  8. Mitt forsøk på å oppdrive TUV papirer på APEX fjærene jeg har på bertonen strandet - APEX kunne ikke skaffe noe på disse. Noen som har et sett orginalfjærer som jeg kan kjøpe/låne for en stund? Jeg mangler også det ene beltefestet som sitter litt bak B-stolpen og holder trinsen, noen som har/vet om en slik? Det er en litt grov 3kant brakett..
  9. Good man! Har diverse liggende på hylla jeg og om du trenger noe småtteri. Har skrevet det meste opp i deledatabasen, men ikke alt.
  10. "Kjøpt"? Fortell!
  11. Har ikke du Alfasud da? Sett penga I den istedet, alt for få av de på veien! Jeg sveiser på min egen nå så den holder noen sesonger til.
  12. Flott om du kunne sjekket, har ikke bestilt noe enda. Den virker enda, så det er ikke bråhast..
  13. Tar frem min egen huskeliste, og legger til noen punkter: Trekke om passasjerstol koble om bensintilførsel Tette rundt rutene trekke om hattehyle Førerstolen er trukket om i samme stil som baksetet, det var ikke enkelt! Morro å prøve uansett, gjøre ting man ikke kan. Resultatet er stadig bedre, men er fortsatt milevis unna hva de proffe gjør. det får duge til jeg kan prioritere nye trekk/stoler. Syns forøvrig det ser ut som ryggen er litt skjev, høyere på siden med justering.. Noen som vet hvordan man justerer dette?
  14. Ikke for duetto, den har 4x108. ☺
  15. Ooh der traff du et svakt punkt! Favoritt camaroen min det der, kulere enn 67ern som alle maser om. Gratulerer!