Forzaalfa

Ispettore
  • Innholdsteller

    2 889
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

9 Neutro

Om Forzaalfa

  • Rang
    Ispettore
  • Bursdag 03. jan. 1983

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Kongsberg
  1. Mye brukbart her ja, tar nok kontakt nærmere våren.. Du får legge inn noen linjer i deledatabasen, så forblir det synlig. ☺
  2. Absolutt, men at de går for slike priser vil naturligvis trekke opp bunn nivået også. Dette er jo enn så lenge et ekstremt tilfelle, men blir det flere slike eksempler kommer nok Porsche effekten her også. ☺ Syns salg som dette sier nye om hvor vellykket og hvor bred appell denne gamle bilen har. Har aldri hørt noen si at dette er en stygg bil..
  3. Vi har handlet ny girkasse til raceren, dette er en 1.6 Giulietta kasse som har M10 bolter i medbringerene på diffen. På denne er det da en spacer mellom drivaksel og kasse. Vi har bremseskiver til den nyere varianten med M8 bolter, har disse samme offset som M10 skiver? Er det bare å borre opp skivene til M10? Planen er å kjøre med korte akslinger og spacere, så hvis noen vet om dette er dårligere/bedre enn lange akslinger så er det bare å si fra.
  4. en 130 til 30k trenger nok mer en småfiks er jeg redd.. Vil tro det er Thema/Chroma/164 som kan finnes i OK stand til den prisen, men man vet jo aldri.. Det finnes automat alfaer helt tilbake til (minst) 60 tallet, så det er mulig.
  5. En annen ting du kan sjekke er konnektorer, de er av forholdsvis laber kvalitet.. Det lumske med feil i de er at du kan måle 12V ute på forbrukeren, men at den stuper når du prøver å trekke strøm.. På 33en (86 modell) min var noen av de så ille at det var brudd, så etter en gjennomgang på det fungerte absolutt alt av elektronikk! Noen av de måtte byttes, men er det bare lett korrodert kan det hjelpe mye bare å ta ut og sette inn igjen noen ganger, gjerne en dusj med kontaktrens også. Fint puslearbeid i snøværet det.
  6. Tror det blir verre, det er 4mm forskjell på stempelbredden, så da møtes nok ikke foringer og topp som de skal. ;-) Kammene kan det derimot hende at passer, men det får ekspertene uttale seg om.
  7. Det siste først: Hvilken pol du setter på først har ingenting å si for resten av systemet, men det er definitivt lurt å starte med + polen siden du da kan veive borti metallet rundt uten å lage kortslutning. Har denne bilen slike runde sikringer (ikke nyere innstikkversjon)? Disse kan korrodere på tuppene såpass at det blir dårlig kontakt og skjer rare ting, ta ut alle sammen og rens opp alle kontaktflater. Ha gjerne på litt syrefri vaselin etterpå også. en annen ting: Jeg ble litt lurt av at når man åpner døren så er det kun det dørstolpelyset på den siden du åpner som lyser, men du har vel prøvd bryteren på selve lyset?
  8. Gratulerer! Så den første Giuliaen i kongsberg også, lett henslengt over stripa mellom 2 parkeringsplasser.. Han var nok bekymret for parkeringsbulker! Så lik ut som denne, aner ikke hvilken motor som sto i..
  9. Enig i det, siden det er jordtilkobling.. Det jeg ikke skjønner er hvorfor tåkelyset er blandet inn her, alt man trenger er jo : - styrestrøm til relè som kan gå via bryter (på #3) fra tenningssignalet (så du kun kan ha rutevarme på når tenning er på) - Hovedstrøm til relè som kan hentes via sikring fra en permanent strømkilde (rett fra batteri, eller via en annen kobling som tåler den ekstra belastningen)
  10. Dette var rare greier! Hvilken bil er dette til? Det ser ut som strøm til bakruta hentes fra tenningslåsen, som typisk er overbelastet på mange biler som den er.. (og sjelden lett å bytte) Hvis du har tråder i ruta så er det nok også en sikringsplass for denne, da ville jeg heller koblet meg inn på den, som får en strømforsyning som er laget for det.. De blå "Strømtjuvene" som er med her er også noe skikkelig rask, som å be om mystiske feil litt frem i tid! Til spørsmålet: en 3 pols bryter slutter gjerne 2 konnektorer i hver stilling, hvis du vet hvilke som skal kobles sammen i hver stilling så kan du bruke en hvilken som helst bryter (som tåler relestrømmen riktignok, tipper alle i bilavdelingen på biltema funker).
  11. Sier dere at man ikke kan justere TOE på 166?? altså det man justerer på alle biler med lengden på styrestaget? Hørtes rart ut..
  12. Ikkeno "basert" her, den themaen er amerikansk helt frem til merket i grillen (i den gran den er amerikansk). Helt tullete! Å sette flavia navne på en.. Sebring.. Man kan jo håpe at pengene går til en egenutviklet lancia modell, men disse selger vel ikke nok til det.. De som vil ha disse vil jo ikke kjøpe et italiensk merke..
  13. Jeg fant pakninger som var bra på andre forsøk, de kjøpte jeg fra classicalfa. De jeg kjøpte hos EB var ALT for stive, men det er riktignok 10 år siden..
  14. Hvor mye blir det da? disse er jo uansett for gamle til at man kan aldri får igjen pengene (ikke før om 20 år til i hvert fall), men bruksverdi over noen år kan jo være bra..
  15. Da fikk jeg endelig tid til å lese dette, og jeg vil også skryte litt av redaksjonen! Dette er uten til verdt årskontigenten alene, imponerende arbeid av alle bidragsytere!