Gå til innhold

Dysan

Primo Capo
  • Innholdsteller

    1 342
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    5

Dysan vant sist dagen den 21. september

Dysan hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

126 Eccellente

Om Dysan

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Dysan

    Differensialbrems spider 84

    https://www.alfaholics.com/race-parts/105-series/transmission/new-alfaholics-racing-differential/
  2. Dysan

    105 Spider - pedalboks

    Det har jeg opplevet med to forskjellige pedalhus jeg fikset. Hos meg var det armen til akslingen til cluts pedalen som hadde løsnet i sveisen. Jeg byttet ut med ny, men kan sikkert slipe ned sveisen og vri akslingen samt sette på ny sveis. https://www.alfaholics.com/parts/105-series/clutch/clutch-pivot-lhd-hanging-pedals/
  3. Dysan

    Alfa Romeo goes electric

    Går en et år tilbake og ser hva som ble skrevet her inne ang el drift så var det flere som ikke regnet med hvor stor og sterk den elektriske bølgen var. Og det gjelder mange av de store bilprodusenter også som ikke har el bil i utstillings lokalene i dag. De jobber som galne for å bli ferdig og klar til å kunne levere ut til kundene. Se på MB/FCA som har sovet i timen, mens KIA/ Hyundai/ Nissan levere ut som hakka møkk. En ting at de ikke tjener så mye penge pr bil nå, men de distanserer seg fra ny kunde gruppe som vil bli mye større. Kjøper en el bil fra de som leverer nå og kundene er fornøyd, hvorfor skal de gå til MB/FCA osv når de endelig får rulle ut el bilene sine. Når en ser på KIA/Hyundai for 10 år siden til i dag skal de ha respekt for hva de har klart med å fange opp denne trenden. Det er trist at FCA ikke så eller forstod at dette var reelle krefter som myndighetene og kunder ønsker. Men nå er der store ting på gang som gjør at Alfa vil dekke det meste som igjen gjør at volumet kommer seg opp på et nivå som ALFA fortjener. Det var på hengene håret at ikke Alfa gikk i dragsuget slik FCA har gjort med Lancia. Derfor kan en håpe at det kan bli noe av re lansering av Lancia "FCA, fremtiden for Lancia: kan den produsere elektriske sportsbiler? Prosjektet ble allerede avvist ved utgangen av 2017" http://www.mole24.it/2018/08/16/fca-il-futuro-di-lancia-potrebbe-produrre-auto-sportive-elettriche-progetto-gia-rifiutato-a-fine-2017/ Det er mister Google selv som oversettet dette😃 FCA, fremtiden for Lancia: kan den produsere elektriske sportsbiler? Prosjektet ble allerede avvist ved utgangen av 2017 da Marchionne var ved roret På FCA synes Lancias fremtid å være en av de mest brennende problemene. Mange lojale mot det historiske Torino-merkevaren krever gjenfødelse av denne søylen i bilindustrien i Torino og i hele Italia . Etter flere eller flere vellykkede forsøk, som det nye Delta , det nye temaet og Voyager (som har samme navn som Chrysler- bilen ) , har Lancia nesten blitt fossilisert på Ypsilon . En praktisk og komfortabel bil med enkle linjer, som har vært vellykket og verdsatt på markedet. Dette kan imidlertid ikke være den eneste arbeidshesten av et slikt strålende merke. Strategiene til den gamle toppledelsen hadde utvilsomt forvist Lancia til en marginell rolle. Mulighetene for gjenoppliving mangler imidlertid ikke. En, spesielt, har kommet tilbake til vogue i det siste. Prosjektet i fjor Med Michael Manleys adkomst må FCA løse mange tvil. Blant disse er Lancias skjebne , som kunne gjenoppfinnes i en ny skjema. Ifølge hva som rapporterte viktige aviser som Il Giornale og analytikere som Equita SIM , har gruppen allerede fått et forslag om å gjenoppta Lancia . Ved utgangen av 2017 ble det faktisk mottatt et prosjekt for å gi en alternativ funksjon til Lancia : produksjon av sportsbiler med en elektrisk motor. Ifølge hva som har kommet fram, hadde Gianfranco Pizzuto , en av grunnleggerne av hybridbranselfirmaet Fisker Atomotive (nå Karma) , ved slutten av fjor nevnt dette initiativet til FCA . Utgangspunktet var å være re-utgaven av Fulvia , i en luksuriøs restyling som ville ha gitt nye impulser til salget av merkevaren. Spesielt var det i prosjektet et samarbeid der noen tyske og nederlandske investeringsfond ville ha inngått likvide midler, noe som ville ha garantert en startkapital på 50 millioner euro. Til gjengjeld ville Newco ha tatt lisensen til å bruke merkevaren. For sin del, FCA ( i person av Sergio Marchionne ) , etter å ha lest betingelsene og fordeler og ulemper, ville sende tilbake forslaget. Gruppen trodde at risikoen ville være overdreven. En versjon deles delvis av Equita SIM- analytikere , som fant at initiativet ville ha hatt liten innvirkning på gruppens tall. Nå har imidlertid rykter blitt støvet av, og denne planen kan bli seriøst vurdert av Manley . Den nye administrerende direktøren må raskt løse noen spørsmål (inkludert søket etter den nye direktøren i EMEA - området ), og gjennomføringen av dette prosjektet kan være et godt kompromiss for å gjenopprette Lancia- merkevaren og gi det større betydning.
  4. Dysan

    Fiffens 1972 Giulia 1300 Super

    Gratulere, blir herlig med skilt på. Kjører du 911 også?
  5. Å finne det rette oppsette for vei og bane kjøring er ikke lett. Bruker du GT lite på vei kan en kjøre på mer bane oppsett, men er slitsomt i lengden når en ruller rundt på norske riksveier😂. Det er over 10 år siden jeg tok understellet på min Betone og da var det ikke Alfaholics utbredd med sine deler. Jeg kontaktet da EB Spares for hjelp og erfaring for det beste oppsettet de hadde da for mitt bruk. De satt sammen en pakke med Harvey-Bailey spring & bar kits, Bilstein dempere som er spesial tilpasset 105 serien, Superflex foringer under, 15" GTA felger(felger kjøpt litt senere). Er mer en fornøyd - perfekt for mitt bruk og lav nok. Hadde kjøpt tilsvarende i dag også uten å brukt tid på hjemmesiden til Alfaholic for å se hva de har (hele sparekontoen ++ forsvunnet da😊). Føler bare at oppsette er gjennomtenkt for min Bertone og det er kreditt til EB Spares som var dyktige. Er sikker andre og bedre sette å få nå, men jeg er fornøyd. Hadde tidligere en 2000 gtv samme årsmodell samtidig med den jeg har nå og men der kjørte jeg på original oppsett. Alt var nytt under, men dog slik alfa skulle være fra fabrikken. Det var proff classic Alfa verksted med høy kompetanse som gjorde dette med full hjulkontroll osv for å få dette rett (ikke i Norge). Det er så stor forskjell at en ikke kan sammenligne pluss for min del så var det ikke kjørbart i det hele tatt(kjørbart og kjørbart, gøy var det ikke😏). Min kan ikke være lavere pga spesielt eksos anlegg tar ned når jeg skal over kanter som inn i garasjer osv. ATE bremsene er bra til å være på en så gammel bil og må være noe av det beste en kunne oppdrive på slutten av 60 og begynnelsen av 70 tallet. Jeg har selv vurdert bremser fra 75 Brembo. Det skal være bra, men har fått inntrykk av at så mye bedre er det ikke. Ikke at 75 bremsene er dårlig, men ATE er bra bremser. Skal jeg bruke penger på bremsene vil jeg at det skal være mye bedre og ikke gå for mellom løsning. Klarer en å få 75 bremser til gunstig pris og evt overhaler selv er det en meget bra løsning. Har bestilt Classic Alfa 4 kalipper big brake bremse kit til fram bremsene til min. Classic Alfa og Alfaholic 4 port kalippere er det samme(slik jeg har forstått), men betaler ikke par lapper ekstra for at det er frest inn Alfaholic på siden. Etter noen mailer var prisforskjellen så stor at valget var enkelt. Kommer ikke til å gjøre noe mer med resten av bremse oppsette før dette er testet ut(resten er standard varer på bilen). I år har det blitt 4500km på Bertonen og fram bremsene trengte oppgradering, derfor ble det nytt sett. Klarer ikke å montert dette før sesongen er over så noen erfaring kan jeg ikke gi deg før til neste år. Planlegger trackday kjøring til neste og da er det nye dekk som er beregnet for banekjøring som må på. Er det noen som har anbefaling til 14" dekk taes imot med takk . Får teste ut og se hvor veien går videre på oppsette, men det er ikke aktuelt å ødelegge for vei bruk slik jeg har i dag. Men, men jeg har forandret menig før jeg😊 Regner med at du vil få flere tilbakemeldinger og hva som er beste er hva den enkelte føler og noe fasit svar er det vel ikke. Her inne er det stor kunnskap og mange som kjører løp. De kan gi mye bedre tilbake melding og ikke minst kunnskap. Lykke til
  6. Jøss, kan bruke det som speil. Ble flott og med skikkelig polering maskin gjør jobben enklere. Er det slik du kjøpte https://gasolin.no/polermaskin-8.html#description
  7. Det hørtes ut som god ide. Skal bytte rute og da må listen ut. Tenkte at da får jeg pusse den opp slik at den blank igjen. Fint smergel og autosol gjør nok susen. Takk gutter😃
  8. Takk, det hadde vært fint. Arne
  9. Har en Bertone cupe og de har en metall pyntelist som ligger rundt frontruten. Denne er ikke pen og trenger oppussing. Hva er det? aluminium ?? Noen her inne som har pusset disse opp og hvordan holde de pene? Ser de selger disse hos Alfaclassic/ Alfaholice, er det noen som kjenner til kvaliteten på disse. Har opplevet endel deler som ikke har så god kvalitet. Ønsker primært å pusse/fikse opp listen som er der i dag, men går ikke det så jeg skaffe meg en ny. Tips taes imot med takk :-)
  10. Hei, Har en 2000l Nordmotor og trenger 2 stk pinneskruer som holder girkassen på motor. De står bakkant nedre del og står i motorblokken. Brukes til å feste girkasse til motor. Er 91mm lange og M8 gjenger der en skrur inn i motorblokken. Fin gjenger i andre ende. Var hos den lokale skruegrossisten og kunne ikke skaffe disse. Noen som har en gammel nord blokk stående som vil selge disse. Takk
  11. Trenger et helt og pent "GT 1300 Junior" merke til bagasjerom luke. Det er med 5 feste pinner på baksiden og de må være med. Takk
  12. Dysan

    Tips pitman arm på Burmann snekke!?

    Når jeg fikk spendt opp avdrageren så kom armen av. Det skal ikke være behov å slå noe og det vil jeg være forsiktig med ang akslingen som går videre opp i styrehuset. Bruk avdrager så skal den komme, sleggemakt er ikke å anbefale.
  13. Dysan

    Tips pitman arm på Burmann snekke!?

    Pitarm er vel "styrearmen" som er festet på akslingen som kommer ut i bunn av Burmann snekke. Jeg har tatt min av par ganger og det har vært for å bytte sim ring i akslingen. Den satt bra fast, men jeg slet med å få feste til avdrageren. Det var så liten klaring til å få skikkelig feste til armene. Når jeg starmmet avdrageren så glapp armene på avdragere. Hadde en stor slangeklemme som jeg festet rundt avdrager armene som låste dem. Da kunne jeg trekke til uten de glapp og armen kom av. Her bilder når jeg drog armen av, før jeg festet slangeklemme rundt de 3 armene for å låse dem fast. Håper det er til hjelp.
  14. Jøss det var hyggelig lesing at vi i Norges land har en GTC. Landmann, klarer du å finne en GTA av 105 serie her i Norge også 😊
  15. Dysan

    The Black Knight: GTV TS QV Cup

    Henger meg på her. Kjenner til 2 tilfeller av lik din motor som har sammenstøt med ventiler og stempler. Begge ganger ble toppen overhalt og ikke gjort noe med bunnen av motor. Det gikk litt over ett år på begge motorene så var det lagrene i veiven som gikk. Begge gange var det verksted som utførte jobben og mente det var bare tull å sjekke lager. Den ene ble hogget opp(eier dritt lei) Den andre kjøpte vi brukt motor fra uk. Vi byttet lager før vi satt motoren i Alfaen.
×