Dysan

Primo Capo
  • Innholdsteller

    1,157
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Dysan vant sist dagen den 6. november 2016

Dysan hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

66 Superbo

Om Dysan

  • Rang
    Primo Capo

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  1. Unnskyld, men har du 17 biler på 4 hjul??????? Eller er noen av dem 1:18 størrelse? Har du plass til alt dette. uansett så er det kjekt å se at du tar vare på 166. Det er en flott bil. Forsett med den flotte jobben du gjør.
  2. Dette blir bra, gøy å følge tråden din. Lykke til videre
  3. Herlig å se hvor bra du tar vare på GTV. Forsett med flotte jobben du gjør og håper EU kontrollen går uten noe anmerkninger(så fin Alfaen din er forventer null anmerkninger)
  4. Det er så rar praksis de har for noen får godkjent med 4 personer, men andre får det ikke. Min er godkjent for 4 personer. Når jeg registrerte den hos Biltilsynet i Hgsd hadde de en stor tykk bok med masse teknisk data om forskjellige bilmodeller de hentet teknisk informasjon fra. Der var min Alfa Junior, 1973 modell oppført med 4 sitteplasser.
  5. Da er bakhjuls lager byttet og fikk den EU godkjent. Re; H.R. Horne, jeg la med gamle lager og bilder fra jobben som du tipset meg. Verkmesteren sa at det forsatt var litt slark, men det skal det jo være på de type lager og aksling. Det viser at han er oppegående . Takk for hjelpen, det hjalp. Det ble mer arbeid en hva jeg trudde det skulle bli, men benytte muligheten å ta en oppgradering av bremse systemet når jeg hadde det demontert. Ble byttet bremseband til handbrekk, Simring, bremseskjold, handbrekk wire, bremseskiver og sandblåst- malt opp nav. Ble bra, men klarte å bytte om wire til handbrekk. Grov målte de gamle og da så de noe lunde like lange ut. Stod ut i bakgården og det gikk litt fort for seg mot slutten. Det hadde meldt regn og mørke skyer kom alt for fort på himmelen. Dette er i Stavanger og her regner det hele tiden. Laget meg noen fester til handbrekket og det fungerer. Kan ta av nav/ akslingen igjen å bytte side for da vil det passe, men det gidder jeg ikke. Er det på og fungerer så lar en det være. Hadde ikke noe avdrager til å få aksling ut, men sveiste i sammen noe vinkeljern jeg hadde. Måtte ha noe å slå på, var usikker på hvor godt det satt og derfor ble den 1 1/2m. I tillegg måte ha litt avstand fra Junior når jeg svingte hammeren. Vær ekstra forsiktig med akslingen når du demonterer støttering og lager. Simringen som sitter i aksling hus tette mot aksling og får du sår kan du risikere at du får olje lekkasje.
  6. Gratulere og heldigvis så vinner fornuften
  7. Vis du mister strøm etter 1 uke så trur jeg du bør feilsøke hva er det som trekker så mye at det tømmer batteriet ditt. Det skal holde mye lenger en det ellers så har du dårlig batteri
  8. Er enig i at det er vanskelig å velge i det som skjer nå i bilsalg - det er ett stor skifte. Alle som jeg kjenner til som har kjøpt helt ny bil er enten elektrisk, eller hybrid i dag. Ingen har kjøpt ren bensin eller diesel bil. De fleste som kjøpte gjør det pga det er økonomiske fordeler, kanskje en person kjøpte elektrisk pga miljø hensyn som jeg kjenner til resten er økonomiske fordeler. Var innom Porsche senter og så på priser på den nye Panamera for en tid tilbake. Mener det var snakk om nærmere 200tkr billigere med hybrid enn bensin/diesel. Klart at de bare selger hybrid da. Det viser at myndighetene favorisere bilmerker som "miljø" biler tilsalgs. Skulle jeg handlet ny bil i dag hadde det vært vanskelig valg, Hjerte er en ting, men lommeboken er noe helt annet når det gjelde valg av bil. Jeg har ikke råd til å kaste ut x antall tusen lapper på å kjøpe bensin/diesel når en kan spare mye på hybrid i samme modell. Slik trur jeg mange som har det i dag, dessverre. Stelvio er en kanon flott bil og jeg liker den meget godt. Får satse på en brukt bensin om noen år
  9. Jeg ville gjort det som Multijet sier, koble av minus polen. Når du tapper batteriet helt tomt så tåler de ikke det så bra.
  10. Takk H.R.H, du er bare konge . Jeg starter med lagrene og dine "visdom ord" med meg til verkstedet. Nå er vel ikke mine ord det som veie tyngst når jeg skal fortelle dem, men er der noe teknisk skriv i noen manual som beskriver dette. H.RH er du i Stavanger i slutten av neste uke så er du hjertelig velkommen å være med meg til verkstedet. Mvh Arne
  11. Hei H.R.H Tusen takk for utfyllingene svar og avklarende. Så lenge jeg har eiet Alfa har det vært litt slark i hjul lager bak, mer på høyre siden en venstre. Nå er ny lager og tetning på vei med DHL som jeg bestilte rett etter EU kontrollen. Jeg bytter lagrene nå som de er på vei over helgen. Det var en grei beskrivelse og satser på at jeg får presset dem på med den lille Jula pressen min. Har frist ut denne mnd med å få junior godkjent og håper dette kan være med at den går igjennom etterkontrollen. Å bytte slitte trøstelagere kver vel at bakakslingen må ned dele av aksel hus . Får starter med å bytte av hjullager og godkjenner de ikke det så blir jeg nødt til bytte trøstlagrene. Takk igjen
  12. Var på EU kontroll med Bertonen i dag og fikk 2 feil på slark i bakhjuls lager begge sider. Det er emn junior 1972 model med 2000L diff aksel. Har nå bestilt lager kit som som skal innholde det jeg trenger å bytte. http://classicalfa.com/products.php?product=SU023{47}1-REAR-WHEEL-BEARING-KIT-%2d-LIMITED-SLIP-2000-DIFFERENTIALS Hvordan får jeg ut drivakselen? Er det bare å dra den ut eller er det noe spesielt jeg må tenke på eks i diff'en eller hva? Hva med inn igjen? Presser lager på akslingen først og så tre det inn i diff hus. Må vel tappe oljen ut først regner jeg med, så av med kalipper, bremsetrommel, bremse sko til driv aksel står igjen. Må vel han noe slag verktøy å få den ut? Noen tips før jeg gyvel løs på dette. Takker
  13. Det så ut som en flott tur og den flotte videoen gjør at en får lyst å være med- som du skriver - Bilder sier mer enn tusen ord sies det.
  14. Hei, har lett og kikket etter om jeg hadde flere slike ruller igjen, men alle er montert i understellet på stolen. Har kikket på pc'en om jeg hadde tatt noen bilder eller lagt inn mål, med det var det ikke. Sorry for lite hjelp fra min side. Finner jeg noe så hører du fra meg.
  15. "Jeg ble fortalt at den beste oljen for M32 girkasse er Motorex Prisma ZX GL4 5 Det er en sveitsisk olje - tror det er det som brukes i Rolex og Omega klokker" Var inne på linken og tok en titt på olje bytte så kom jeg over - tror det er det som brukes i Rolex og Omega klokker" Det kunne vært gøy å vist om Seamaster klokken min gikk på gir olje.