CorsoDante

Caporeparto
  • Innholdsteller

    274
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

CorsoDante vant sist dagen den 25. oktober 2017

CorsoDante hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

18 Buona

Om CorsoDante

  • Rang
    Caporeparto

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Varierer
  1. Det er en grei konverteringsregel fra WLTP til NEDC, så det koster ikke produsentene noe å inkludere begge tallene. At produsentene *må* oppgi WLTP for alle biler produsert etter 01.09.18 er ikke til hindring for at de også kan oppgi NEDC. De har da også lov til å selge overliggere med kun NEDC-tall frem til 01.09.19, jf. EU-regler. Dette er viktig; Forstår det slik at produsentene vil oppgi både WLTP og NEDC på CoC, også etter 01.09.18. Så perioden fra 01.09.18 - 01.01.19 skal ikke være problematisk eller tvetydlig; Det er NEDC som gjelder, altså ingen praktiske endringer. Problemstillingen er nok mest aktuell for biler som skal førstegangsregistreres etter 01.01.19, og som ikke har WLTP-tall. Her har ikke Statens Vegvesen svart godt nok, og levner rom til spekulasjon. Uansett bare et fåtall av bilene som vil rammes av dette. Det regjeringen sier om overgangen til WLTP og CO2-komponenten i engangsavgiften gir et lite håp. Hentet fra ''Proposisjon til Stortinget (forslag til lovvedtak og stortingsvedtak)'' av 15. mai i år; ''I Prop. 130 LS (2016–2017) Endringar i skatte- og avgifts- og tollovgivninga informerte departementet om at som ei praktisk løysing skulle CO2-utslepp målte etter NEDC inntil vidare verte nytta for alle køyretøy. Det vart lagt opp til at utsleppsverdiar målte etter ny køyresyklus vil liggje til grunn for berekning av CO2-komponenten frå 2019. I 2018 vert CO2-utslepp målte etter NEDC nytta i avgiftsberekninga. I budsjettframlegget for 2019 vil regjeringa kome tilbake med forslag til overgang til berekning av CO2-komponenten som byggjer på utsleppsverdiar målte etter ny køyresyklus'' For meg ser det ut til at regjeringen planlegger å legge frem et forslag som reduserer CO2-komponenten, gitt at den baseres på WLTP, men det er mulig at jeg bare drømmer... Også brenner vi penger som aldri før, og da sitter det nok litt langt inn å nedjustere CO2-komponenten. Dette vil altså bli avklart til høsten ifm. statsbudsjettet for 2019. I overkant sent, når man ser på hva sendrektigheten utløser av spekulasjoner og usikkerhet mht. bilmarkedet. Dårlig styring, med andre ord.
  2. Skulle tro det. Mulig at de bare bruker dette som et salgsfremmende triks per nå altså, samtidig som at forbrukeren naturligvis må forberede seg på det som er i gjære. Jeg ville snakket med forhandler. De tar uansett forbehold om avgiftsendringer i kontrakten, slik at de garderer seg mot å sitte igjen med regninga, forståelig nok. Samtidig ingen grunn til at de skal sitte igjen med en gevinst dersom bilen registreres før nyttår (basert på NEDC).
  3. Helt på linje hva gjelder alskens ekstrautstyr, som snarere hindrer en god kjøreopplevelse. Uansett; Jeg hadde paddle-shift (F1-giring ) på min forrige bil, men brukte dette minimalt, grunnet en temmelig god 8-trinns automatkasse. Har ikke paddle shift på min nåværende bil, som er utstyrt med samme 8 trinns ZF-kasse som Alfa opererer med (ZF 8HP). Og merker intet savn. Det hjelper naturligvis at man kan sette automaten i ulike moduser. Og man kan da alltids gire med spaken.
  4. NAF er opptatt med å raljere om at elbiler må få flere fordeler her til lands, i duett med elbilforeningen; https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jPJO4z/naf-frykter-elbilkoe-hvis-det-ikke-bygges-flere-ladepunkter Skuffet over at regjerningen ser sitt snitt til å grafse til seg flere avgiftskroner via en overgang fra NEDC til WLTP, når produktene slipper ut nøyaktig like mye før og etter. Hadde forventet dette av en rødgrønn regjering, men ikke denne. Det som kommer til å skje er at elbilene får et enda større forsprang enn de allerede har, utrolig nok. Og ramme bensinmotorer hardere enn diesel(!). Det er Statens Vegvesen som avgjør om det er ny eller gammel målemetode som skal ligge til grunn for norsk registrering (og avgiftsgrunnlag). De har for lengst uttalt at det kommer til å legge ny metode (WLTP) til grunne for norsk godkjenning fra og med 1. januar 2019; https://bilimportorene.no/vegvesenet-orienterer-om-overgangen-til-wltp/ Regjeringen sitter pal, og karrer til seg avgiftskroner i håp om at det statlige underskuddet reduseres. Siden det tar tid fra bestilling til registrering vil denne avgiftsøkningen treffe nybilsalget allerede nå fra sommeren av. BMW har skiltet, via annonser, at økningen inntreffer fra 1. juli. Kjipt for de som går svanger med et ønske om å kjøpe seg en motorsterk benzina.
  5. En misbrukt sjanse til å lansere 350 hk-versjonen, forstår det slik at Veloce Ti i stor grad er en optisk sak jf. ''standard'' Veloce. Noen som sitter på nyheter tilknyttet 350 hk-versjonen? Var dette bare tomme rykter?
  6. Røverkjøp sammenlignet med E ‘’Pace’’, ganske enkelt. Eller F Pace, for den saks skyld.
  7. Prøv touchscreenbasert mediahub med satnav, UConnect. Og selv om Nuovo Fiat 500 har vært blandt oss i 10 år, så har ikke den amerikanske homologeringen eksistert stort lengre enn 6 år (noe som burde holde for å luke ut barnesykdommer, naturligvis...), og da med bygging i Mehico. Tipper problemene er relatert til koblingen mellom UConnect og særamerikanske løsninger som Sirius XM, AKA "a Sirius problem", og dermed løsbart via litt programmering.
  8. Newsflash; Relativt "nye" (dvs. nyutviklede) biler er typisk beheftet med flere feil enn modeller som er introdusert tidligere (men som fortsatt selges ny fra fabrikk). Av åpenbare årsaker. Spesielt dersom de skulle være forhastet gjennom designprosessen..... Ellers bør man selvsagt ikke henge for mye lit på en ensom svale, men en utligger som dette er i alle tilfeller et positivt tegn, uansett hvor hissig man ønsker å være på saltet.
  9. Mulig dette er av teknisk art, men faller definitivt også inn under kategorien Alfaliv. Saken er at det utenkelige har skjedd; Alfa Romeo nærmest briljererer på en omfattende pålitelighetsundersøkelse, og må bare se seg slått av en trio fra Japan (Lexus = Toyota). Reliability by brand cars 0-3yrs Rank Brand Score 1 Lexus 92.1% 2 Mitsubishi 90.8% 3 Toyota 89.6% 4 Suzuki 86.6% 5 Alfa Romeo 85.8% 6 Honda 84.9% 7 Hyundai 84.8% 8 MG 83.4% 9 Ford 82.1% 10 Subaru 81.8% 11 Kia 81.3% 12 Audi 80.4% 13 Skoda 80.1% 14 Mini 79.6% 15 Porsche 78.3% 16 Mazda 77.9% 17 BMW 77.6% 18 Vauxhall 76.4% 19 Dacia 75.9% 20 Renault 75.4% 21 Seat 75.2% 22 Volkswagen 74.7% 23 Mercedes-Benz 70.4% 24 Fiat 70.2% 25 Volvo 62.3% 26 Jaguar 61.9% 27 Peugeot 56.7% 28 Citroën 55.2% 29 Nissan 52.7% 30 Tesla 52.4% 31 Land Rover 50.6% 32 Jeep 42.1% Gjelder biler som er fra 0 - 3 år gamle, men allikevel; Imponerende. Hjelper at 2 av 3 modeller (antar Stelvio blir for fersk, og at 4C-eierne ikke får påvirket resultatet...) er gjennomprøvd, tenker jeg Ellers må FCA ta tak i Jeep, som lider under at Renegade selger mest, og er en relativt ny modell med der tilhørende barnesykdommer. Fiat gjør sitt for å opprettholde fordommene, men havner ikke veldig langt bak de tyske bilene. Link; https://www.whatcar.com/news/reliability-survey-6/
  10. Viktig å renne ned trafikkstasjon og lensmannskontor, slik at vi får adoptert en svensk løsning, først som sist.
  11. Har hatt både ''vanlig'' MiTo (2008) og fullt utstyrt QV (2010 & 2012), og mitt inntrykk er at interiøret er temmelig likt, selv om navigasjon og skinntrukket ratt/seter drar opp.
  12. Har hatt både vanlig Mito og QV. Definitivt verdt forskjellen. Mer inspirerende kjøretur, bedre utstyrt (typisk), morsommere oppsett, finere lyd, penere ytre. Og firkløver... Min (QV) er forresten til salgs (salgstråden) ;))
  13. Hei, Selger min Alfa MiTo QV. Den har reist et stykke (138 K), herunder turer til Italia, men fremstår som tight & fin. NAF-test på 132 K var oppløftende. Absolutt alt av utstyr som kan tilbys på QV. Nylig ordnet; Nytt bremsebelegg, oljeskifte, småskade i plasten foran, så den fremstår som helg og fin. Flere detaljer i annonsen; https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=94910037&fks=94910037 Rabattkode "ALFA4EVER" kvalifiserer til 5.000 i prisreduksjon. Den ble kjøpt som 2013-modell, men VIN-dekoder forteller meg at dette er en 2012-modell... VIN; ZAR95500001193332 Selges grunnet overgang til en ventepølse frem til Giulia er mer fornuftig priset Spørsmål? Fyr løs.
  14. Car&Driver har gjennomført en ekstremt omstendig dybdetest av Giulia, hvor de måler Alfaen opp mot de argeste konkurrentene. Bilen får topp skussmål, og det som trekkes frem er - som forventet på dette stadiet - kjøregleden. Sammen med designet, utvendig som innvendig. http://www.caranddriver.com/reviews/2017-alfa-romeo-giulia-in-depth-model-review
  15. Innfallsvinkelen til Autovia er merkelig, det er uomtvistelig en opplevd forskjell på et produkt produsert i 2006 og 2008, alt annet likt, hvor 2008-modellen vil være mer attraktiv i markedet. Samtidig er dette en viktig dom som sikrer forbrukerrettighetene, og Autovia skal faktisk ha litt av æren - selv om mesteparten av æren naturligvis tilfaller saksøkte - for at vi nå er nærmere en presedens. Så gjenstår det å se om saken går videre til lagmannsretten. At man bevisst holder tilbake produksjonsdato i fortjenesteøyemed er en atferd som man ikke forventer av en seriøs aktør, og representerer en praksis vi forbrukere helt klart er best tjent med at slås ned på av dømmende part. Takk til Pål Arthur.