Landmann

Consigliere
  • Innholdsteller

    6,330
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Landmann vant sist dagen den 4. desember

Landmann hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

245 Splendido

Om Landmann

  • Rang
    Consigliere

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  1. Og mens du venter på ny slange... bruk et lim-middel som f.eks Sicaflex og smør rundt bruddstedet. Dypp finger i såpe/Zalo og glatt ut => evigvarende reparasjon Been there, done that
  2. Jeg hadde håpet at noen med samme bil og dermed kunnskap kunne svart deg myyyye bedre og presist Men la meg "gjette" videre (gitt at vi snakker veivhusventilasjon o.l.). Sjekk på slangene hvorvidt det sitter ventiler/tilbakeslagsventiler på noen av slangene. Se etter piler, som viser strømningsretning. Demontér slanger med evt. ventiler fortsatt festet. Blås i pilens retning; det skal gå. Blås mot pilens retning; det skal ikke gå; ventilen skal stenge. Ventiler, som ofte er av plast, kan rengjøres. Skru av oljepåfyllingslokket. Har du "majones" (vannfukt iblandet olje) på innsiden av lokket? Med oljepåfyllingslokket fraskrudd; start opp motoren. Legg et lag plastfolie (gladpack) over oljepåfyllingshullet. Blåses den tynne plastfolien opp, så har du "blowby" fra ventilene. På kald motor er det alltid noe lekkasje, men minimalt på varm motor. På eldre/långmilare er det dessto mer "blowby" på varm motor. [...] In a diesel engine, blow by is defined as the compressed fuel/air mixture in the combustion chamber leaking past the piston and entering the crankcase. Blow by is not good since it robs engine power and builds up gas pressure in the crankcase [...] Denne "utblåsningen" lukter surt og lukten siver inn i kupéen ved saaaaaktekjøring. What to do then? Drit i det, klem nesa igjen. Utblåsningen skyldes slitasje på stempelringene - og Alfa'er er til for å forbukes. Prisen raser og nye billigbiler dukker opp.
  3. Jeg tror at... Du må nesten ta bilde/bilder og markere med piler og tilhørende tekst hva som blåser/suger. Deretter får menigheten komme med rådgivende uttalelser
  4. Et klart tegn på at en person forstår en sammenheng er når både "foran og bak" presenteres; både fra eget bryst og med henvisning til andre kilder . Og dessto større bredde, dessto større forståelse. At noen klarer å trekke allmenngyldige slutninger er flott. "Trolling" i denne sammenheng... ? Føler man seg støtt eller at spikersuppa er tynn, så send meg en pm eller be moderator komme med en korreksjon
  5. Som trådstarter må jeg holde denne tråden varm i vinterkulda... NAF og Rettedal Bilkontroll (dét navnet forplikter) sier de beste foran, dekkbransjen, de store dekkprodusentene og de store bilorganisasjonene sier bak, en gjennomgang av dødsulykker - og man anbefaler de beste bak. De av oss som aldri tar feil gjør som jeg og plasserer de beste foran og holder rompa for oss schjiæl (les: søker å unngå situasjoner der bakenden kommer ut av kontroll). Av nysgjerrighet og for å pushe min egen stahet så myste jeg over til Tyskland og tunge stemmer der. ADAC (du vet stororganisasjonen som manipulerte med brukerundersøkelser og "jukset" VW Golf til årets bil) sier BAK. Auto Motor und Sport sier likelydende: Die besseren Räder gehören nach hinten! Mon tro om jeg skulle pelle fram garasjejekken og fire støttebukker; dekkskifte tar jo knappe 20 minutter fra start til abfahrt
  6. Ehhh... uten å være klar over det (?) så datt vi plutselig i sakens kjerne: hvor plasseres de to fette nye dekkene? Foran eller bak? Og videre: kjøper man 4 stk nye dekk nå i slutten av november måned, så er dekkparet på den ene akslingen mer slitt enn det andre når vinterhjulene pelles av i mars/april/mai. Så da dukker spørsmålet opp høstvinteren 2018: kjøper man fire nye dekk (?) eller setter man det mer slitte paret... hvor? Så enkelt spørsmål med to mulige utfall, der den enkeltes valg tas med bakgrunn i uttalt ekspertise - som da munner ut i tvil: foran eller bak?
  7. Det er vel de færreste bileiere/-førere som tar et så bevisst valg. Majoriteten søker etter nettopp majoritetsoppfatningen - og linkene forteller muligens at det tryggeste er "best i baken". Uttalelsen og funn VTI (se posting tidligere) viser til en sammenheng mellom dårligst bak pg dødsulykker. Når jeg en sjelden gang leker meg på offentlig veg, så klarer jeg å rette opp den framprovoserte sladden. Men det uventede skjer som regel når jeg sløver i fart - og da har jeg ikke sjans i havet. Likevel kjører jeg med gode pigger foran og avpasser farten så ikke ræva lånes ut til andre.
  8. Litt forskning og mindre synsing...
  9. Kuuult at det også er Sa...nister i menigheten.
  10. Jag börjar trötna (og fortsetter med de beste foran, samtidig som jeg vet at ræva kan logre), men selv det svenske Transportstyrelsen gjaller: "Sätt dom bästa bak..." https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/dack/
  11. Og det svenske Vägverket... Vägverket: Farligt med sämre däck bak (Kilde: http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20060428/vagverket-farligt-med-samre-dack-bak/ ) Jøss, en Alfa Romeo
  12. Men i broderlandet sägs det: Därför ska bästa däcken sitta bak" og det sies av stororganisasjonen "Vi Bilägare" http://www.vibilagare.se/webb-tv/därför-ska-bästa-däcken-sitta-bak
  13. Jepp... jeg tror vi her på berget lytter best til NAF og deres resultat. Dekkgiganten Kumho Tyres anbefaler også feste i baken (http://kumhotyre.co.uk/kumho-news/should-you-fit-new-tyres-to-the-front-or-rear/ )