Landmann

Consigliere
  • Innholdsteller

    6,239
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Landmann vant sist dagen den 9. oktober

Landmann hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

220 Splendido

Om Landmann

  • Rang
    Consigliere

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  1. Da har nær 4,5 måned gått og delen av en plaststøtfanger har ligget ute i blåsten nokså på samme plass, vendt mot syd - og tatt imot solskinn, regn og vind. Bildet er tatt i dag i lav høstsol så fargespillet er ikke det samme som det var den 1. juli da første bilde ble tatt. Etter min bedømming holder svartfargen seg godt etter en omgang med varmluftspistol i slutten av mai (Skulle nesten ha kjørt en runde med polytrol som sammenlikning, men det får bli til jul...) Dagens bilde i oktober. Og deretter mai/juli-seansen.
  2. Og her er ur-forumet http://www.network54.com/Forum/99550
  3. Den gang da, for 15 år siden, så begynte man det nye forumet med... voilà "teknisk" og "generelt"
  4. Generelt er det slik at antall styrespor på en reimskive skal være likt med antall styrespor på reima; m.a.o skal reima "fylle" hele reimskiva. Selv har jeg vært i den situasjonen at den reima jeg skulle ha var bestillingsvare - og da har jeg valgt en annen dimensjon bl.a i bredde og med færre styrespor, men sørget for at de samme styresporene følges; at reima er snorrett. Dersom reima ikke er snorrett mellom to reimskiver, men krysser så vil du over tid få økt slitasje på reimsporene. Skeiv reim vil, etterhvert som den eldes og blir hard, lage mer lyd enn den snorrette. Og til slutt, av erfaring: dersom f.eks dynamoen er en av komponentene, så vil en stram OG skjev reim gi skjev belastning på lagre og hurtigere slitasje på disse. I tillegg kan det tenkes at ved montering så har man glemt å shimse (med skiver) en av komponentene slik at reimhjulene ikke står rett/ikke flukter.
  5. Yiezz... enig
  6. (Med fare for at jeg havner blant nettroll ) Jeg er enig i at majoriteten av innlegg ikke er saklige, men ganske så subjektive. Men da må jeg ile til å klargjøre, fordi: å være saklig (jf bl.a jussens krav om saklighet) krever at man legger tilside all personlig oppfatning, man skal presentere fenomenet objektivt uten at partiskhet skinner gjennom. Man skal simpelthen være upersonlig. Men hvor givende blir en slik presentasjon - og hvor befinner pulsen seg da? En saklig diskusjon med tørre fakta, upersonlige beskrivelser og sitering av kilder gir kun hvilepuls. En diskusjon preget av subjektivitet med gjentatte "jeg mener" og "jeg synes" gir oss andre muligheten til å bue og lete opp motargumenter der målet er nettopp å overbevise motparten om hvor fett det ville være å endre kurs. Jeg kjøpte min første Alfa transaksel i 1999 og søkte til dette forumet (det gamle og den gangen under et annet "nick") pga tekniske problemer. I begynnelsen var jeg frelst og lot det skinne gjennom ved å lovprise. Men lærdom fra forumhjelpere, egne erfaringer gjennom å skru selv, utroskap ved å kjøpe deler fra utlandet og ikke minst brukererfaring har bidratt til at jeg fortsatt tilhører menigheten; tar mine obligatoriske åtte Ave Maria, bøtter ne'på altervin - men er skeptisk til hallelujahropene når noen påstår å ha sett lyset i nye ikoner (same shit, but new wrapping) . Jeg vet at mitt syn ikke bidrar til objektivitet (saklighet), men som en kollega en gang sa: "Døm er ihvertfall reale, vi veit hvor vi har'rem!" Derfor fryder jeg meg hver gang en begynnende sak pepres av subjektivitet; da vet jeg at pulsen stiger i menigheten og jeg vet at penner kvesses
  7. Flott story og tommelen opp for mekanikerjobben.
  8. Jeg ser poenget i ditt innlegg, men er i sum uenig Muligens representerer jeg kjernebrukeren av ulike bilfora, der "teknisk hjelp" er det behovet som gjør at jeg leter disse opp. Det er når det sier kaaabong jeg dukker opp. Å diskutere introduksjonen av kommende modeller, linjeføring eller økonomisk og teknisk sammenslåing blir for mye "fiff" for meg. Jeg kan til nød delta dersom det primære, tekniske behovet er stillet og de 20 og 30-års gamle Alfaene mine ruller ufortrødent videre. Det er døde sensorer og urovekkende knakkelyder som fenger min interesse. Ettersom jeg har horet meg inn på andre bilmerker og besøkt disse foraene også, så registrerer jeg at disse, slik som cuoresportivo, favner om mange interessegrupper. I bresjen er garasjemekkerne, så kommer de "ufaglærte" som behøver teknisk hjelp når nøden er størst. Når dette har stilnet så dukker ekshibisjonistene fram. Disse spiller en viktig rolle med sine nykjøp, sine glansmerker og poleringskunster. Det er denne gruppen som viser veg for oss med falmet lakk og ensporet gange. Ekshibisjonistene forteller om et mulighetsområde forutsatt at man gidder å egne litt tid til detailing og/eller drømme om framtidens mulige kjøp. Når hverdagsbehov og senere drømmer er mettet så har man ro til å diskutere sigarer, klokker og gårdagens hi-fi. Det jeg synes er et pre- for cuoresportivo og som bidro til at jeg kalte dette et levende forum er responsen og responstiden. I internettverden som i familie- og arbeidshverdagen så har vi alle behov for å bli både hørt og sett. Tenk deg å stille et "livsnødvendig" spørsmål når kjerra bare sier klikk-klikk. Du formulerer spørsmålet, klokka er 2035, trykker send, smugrøyker - og venter. Og venter! To scenarioer. I den første så ser du at noen har sett innlegget og lest. Håpet stiger; kanskje leter de etter hjelp, kanskje går de ut og sjekker egen bil, kanskje sender de melding til en venn. Uansett - du er sett. På cuoresportivo blir du sett. Og dersom det dukker opp svar, uansett innhold, så er det medisin nok. Ofte er det slik at terskelen for å svare er noe høy. Men har man ledet møter, vært ordstyrer, så vet man at det første utropet fra salen er den utløsende proppen. Sekundet etter følger de andre på. Det andre scenarioet (som var årsaken til denne tråden) er stillhet. Ikke en jævel svarer. Kanskje ser du at ingen har besøkt tråden din. Du ser ikke aktivitet. Eller endog jævligere: 12-15 kikkere, men øredøvende stillhet. Ingen likes, ingenting! Dét er frustrerende! Og dette har jeg opplevd på to foraer denne høsten; et større riskokerfora og et for de som må ha transferkasse. Sakral stillhet! I disse tilfellene (flere tråder med spørsmål) så driter jeg glatt i valg av sub, bluetooth eller linjeføring. Jeg behøver pengebesparende hjelp. Men stillheten råder. Når det gjelder pleasing og det å være naiz så har det sin funksjon: kommer du med et forslag og det bifalles (som klokt) så gir det deg vann på mølla for å fortsette i samme gate; du blir en bidragsyter, - uavhengig av om det er en avhandling eller kortpustet sukk. Forhåpentligvis er likerne ærlige Om Stelvio er en forkledd Qashqai eller Sergio Marchionne styrer Alfa mot døden får andre synse om, men jeg følger likevel taust med på den tråden...
  9. Legg ut bilder til oss av eksteriør og interiør. Dermed er det lettere å vurdere mht pris. Har bilen noen "skavanker" så legg ut bilder av rust, lakkskader og bulker. Hvilken tilstand er dekkene i (sommer og vinter)? Hva med registerreimskifte? Som du leser så er pris avhengig av mange faktorer.
  10. Med levende mener jeg at ikke er det bare mange som stikker hue innom, men like mange er det som både kommenterer, hjelper samt lager nye tråder. Det setter jeg som forumbruker stor pris på Det er nesten så man forventer at så snart man har lagt igjen et Alfarelatert case så popper det opp respons enten som tips, konkret hjelp eller videreformidling av info fra andre nettsteder. Hvorfor denne reaksjonen fra min side? Nå har jeg frekventert andre fora disse høstdagene med behov for hjelp til kjøretøy vi ikke finner på cuore (muligens er jeg flau over å ha tilført stallen en risspisende fir-trekker). Men responsen er laber. Kikker man på statistikken over antall besøk på "de andre foraene" så er det såvidt folk gidder kikke innom selvom medlemstallet tilsynelatende er høyt. Man blir litt lei seg når bønn om merkespesifikkhjelp blir stående ubesvart der Da er det fedtefett med cuore og responstid lik lysets hastighet. Så - jeg ville bare skryte litt av dere - og ønske dere en herrrrlig høsthelg i vakre farger
  11. Fortell hvilke parametere du trikser med
  12. Legg ut bilder og kjør en fet annonse
  13. Flott... da kjøper du den vel tilbake før ravnene letter
  14. Psst! Du skulle tatt flere interiørbilder, bilder av motorrom, bagasjerom samt bilder fra understellet