Landmann

Consigliere
  • Innholdsteller

    6078
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Landmann vant sist dagen den 8. juni

Landmann hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

156 Eccellente

Om Landmann

  • Rang
    Consigliere

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  1. Ble dekselet solgt?
  2. Her er kisen jeg kjøper overhalingssett fra: http://mrinjectoruk.co.uk/Alfa-Romeo-C143760.aspx?sid=8716
  3. Jeg renset bensindysene (om det er rett benevnelse) på min 155 1.8 8V (R.I.P). Jeg huskemener prosedyren var slik: demonterte dysene fra "railen" og tredde dysene gjennom kartong slik at de stod rett opp og ned i dieselbad. Væsken nådde et stykke oppetter dysekroppene. satte strøm på dysene kort stund slik at væsken fikk trenge inn. og der stod de over ett døgn. flyttet så kartongbiten med dysene hengende over til ultralydvasker hadde kun varmt vann i vaskerbeholderen strømsatte dysene og kjørte flere 8-minutters intervaller for rensing løftet opp dysene og kjørte trykkluft gjennom for å blåse ut fukt (hver dyse var strømsatt slik at dysenåla var trukket vekk fra setet og dysa var "koll åpen"). Så kommer det "lite vitenskapelige", for hva var det som hjalp... egentlig, for noe hjalp. Jeg byttet også silene i inntaket på hver dyse, byttet sprederkopp (eller hva fø... man kaller plastkoppen i bunnen) samt o-ringer. Mht evt rust, så var ikke det i fokus ettersom dysene ble schmockka på ganske kjapt og kjerra kjørt 🙂 Resultat (uæææ, uhuuuuu... R.I.P, suuuukkk. Kjerra med Squadra-chip, gråte, gråte..., ho...bilen fra Trøndelag med skinnseter og Alfa-trykk i seteryggen): - resultatet var en mye mer lettstartet bil - og så kommer muligens placebo'n om raskere aks og bedre gange. Men det siste tør jeg ikke banne på. Bilen brukte vel mindre suppe også...?
  4. Bladde meg litt bakover i tråden. Tjatjo mnjamnjoo: man kan sikkert bruke vaskeren med tanke på å få forgasserkropper rene for skit m.m etter mange års ublid tilværelse i motorrom - men det spørs om ikke tannbørste og parafin gjør jobben billigere og raskere. Mht oppvarming av rensevæsken så gidder ikke jeg å vente; jeg har en billig vannkoker og koker opp vannet til geysirtemperatur. Dermed er både tid spart og væsken mye varmere enn det en ultralydvasker klarer å nå. Min erfaring er at vann som "rensevæske" er tilstrekkelig; det er nemlig ikke væsken i seg selv som renser, men prosessen. I forkant legger jeg det som skal renses i f.eks diesel og lar denne væsken løse opp. Men som tidligere nevnt: mitt fokus ved bruk har kun vært rensing av dyser, forgasserkanaler og injektorer.
  5. Gammel tråd, men aktuell - og updates er viktig! Ultralydvasket/-renset først dysene og deretter forgasserne på en 1980 Kawasaki. Følgende, smilende opplevelse kan jeg gjengi nå: sykkelen ble virkelig lettstartet. den går "kanskje" penere på varm tomgang jeg synes den gamle 650cc'en gir mer power nå enn tidligere overraskende, men jeg forventet det egentlig: jeg tynte den lille bensintanken til å tilbakelegge 25 mil før jeg feiget ut og fylte. Bensinforbruket sank fra tidligere 0.65-0.68l/mil til 0.55. (Dette er en 37 år gammel sykkel med 7400 mil på telleren). Nå er ikke jeg fremmed med ultralydvasker. Jeg har renset både motorsag- og gressklipperforgassere og bilforgassere tidligere. Forgasserrens? Mneeei... forgasserrens er kun kjemi og klarer ikke å fjerne årelange avleiringer hverken i bensinkanaler eller i dyseåpninger. Dette må gjøres mekanisk - og slås løs slik ultralydvaskerens kavitasjonsprosess gjør. Du ser neppe avleiringer i dyseåpninger med det blåtte øyet. Men den forstøvningen dysene skal utføre blir forringet når avleiringer hindrer forstøvning og kun produserer nær en pissestråle. Den leverte bensinmengden er riktignok den samme, men resultatet sammenblandet med luft er forskjellig "fra originalen". Derfor... jeg slår et slag for ultralydvaskeren
  6. Stilig stilstudie 🙂👍
  7. Godt det løste seg! Óg - vannet i tennplugghullene er en klassiker.
  8. Polere støtfangere... med fare for arrestasjon fra originalpolitiet, men dog: lag en ball av aluminiumsfolie, dynk denne i vann og gnikk godt over rusten i krom-fangerne, ring hjem og fortell entusiastisk om resultatet Funker det på gamle motorsykler, så funker det jaggu på bil 👍
  9. Hvordan forklarer man dette: Fiat 127 og tyske Heilbronn?
  10. Fø...k, dette var bra, flotte bilder Er det du e.c.l som er helikopterfører?
  11. Takk for positiv omtale - men et eller annet sted i ryggmarken hvisker en stemme til meg at disse roadstory'ene hører forumet til; det får være litt hverdagsdrops til forummedlemmer og gjester. Uttrykksformen og tempoet i roadstory'sjangeren er et speilbilde av Riddernes personligheter - og vi lar kun denne engere kretsen (forumet) ta del i grøftestilen vår.
  12. Du får ta mange bilder - og mimre med dem når vinterkveldene kommer. Skinnende flott bil med kledelige felger
  13. Takk for melding Det var flott vær og tørt alle de ti-tallsmilene, så den svarte fløyelsputa holdt stand hele vegen. Meld til kona at den kom dit den hørte hjemme; godt plassert i baken (på bilen)
  14. Skudd i blinde, men forsøk... se siste innlegg her
  15. Jeg tenker det samme som Runet. Men for å eliminere på billigmåten ville jeg likevel ha jekket opp i framkant og snurret begge forhjulene og lyttet etter lyd. Ta også tak i hjulene, kl 12 og 6 og kjenn etter slakke i hjullagrene. Ikke spør meg hvorfor jeg spør - men du har vel sjekket hjulbolter/-mutre mht stramming? Jeg glemte: noen ganger kan man, ved å bevege hjulet for hånd høre slitasje i ytre drivknute (men da er også drivknuten godt slitt). Gjør da slik: jekk opp bilen i framkant. få kompis til å holde fast rørtang i drivaksel slik at akselen står i ro vikke (nytt verb...) hjulet hardt fram og tilbake for å høre etter slaglyd hold ulike rattutslag og prøv påny og lytt. Sjekk også mansjetter over drivknuter. Er det hull så er sjansen stor for at vann og sand har vasket fettet vekk.