Gå til innhold

paalw

Apprendista
  • Innholdsteller

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

paalw vant sist dagen den 14. desember 2018

paalw hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

10 Buona

Om paalw

  • Rang
    Apprendista

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. paalw

    Kamremsbytte på 156 GTA 3.2 V6?

    Jeg bruker den som står ved siden på bildet der, https://bandelin.com/chemie_Dr_STAMM/Produktinformation/TICKOPUR_R_33_GB_STAMM.pdf
  2. paalw

    Kamremsbytte på 156 GTA 3.2 V6?

    Vasket boltene til vannpumpa samt en del andre bolter. For å være ærlig så synes jeg ikke ultralyd funker så bra som jeg hadde håpet på. Hadde trodd det skulle være mer effektivt. Har dessverre ingen før/etter bilder nå, skal se om jeg får ordnet det ved en senere anledning.
  3. paalw

    Kamremsbytte på 156 GTA 3.2 V6?

    Da fikk jeg gjort litt i dag. Fikk satt motor til TDC og satt på kamlåsene. Løsna deretter strammer, og fikk av reima, fjernet kamdrevene og løpehjulene og strammeren. Slapp ut 4L kjølevæske i en beholder, ca 1L på gulvet og ca 1L på meg selv?🤣 Så ut med vannpumpen. Etter litt rengjøringer av deler og overflater til pakninger er jeg nå klar til å begynne montering igjen. Har også vasket boltene til vannpumpe + diverse småtteri i ultralydvaskeren. Må si at det er en rimelig plundrete jobb å demontere alt dette på siden av motoren, det er TRANGT! Men det går etter litt knoting og såre knokler...Totalt effektiv tidsforbruk til nå er vel ca 7-8 timer. Litt bilder fra dagens økt.
  4. paalw

    Kamremsbytte på 156 GTA 3.2 V6?

    Takk for tipset Arvid, visst var det det. Enklere enn jeg hadde trodd Ellers så har jeg fått det jeg trenger av deler, så da er det bare å gyve på videre etter helgen og håpe på det beste 😛 En ting til. På kamdekselet er det rester av noe silikonaktig sort pakningstetter eller lignende fra tiligere. Er det noe som løser opp dette enkelt? Ikke så lett å få av, spesielt ikke nede i rillen som dere ser på bildet:
  5. paalw

    Kamremsbytte på 156 GTA 3.2 V6?

    Takker HR, du forklarte meg vel dette da jeg var innom, men man glemmer fort Da har jeg kontroll på punkt 2 (og 8 tror jeg). Angående punkt 6 så antar jeg at det vil være smart å tømme ut kjølevæska før jeg tar av vannpumpa. Da gjenstår bare punkt 11, hvordan måler jeg slik at jeg får riktig stramming på den nye reima?
  6. paalw

    Kamremsbytte på 156 GTA 3.2 V6?

    Begynner å bli klar til fortsettelsen. Hvis jeg har forstått det riktig nå så er dette riktig fremgangsmåte fra punktet jeg er på nå. Håper på en bekreftelse på at dette er riktig før jeg setter igang. 1. Montere DTI-klokke i sylinder nr 1 (den nærmest reima på bakre rekke). 2. Snurre motoren (med klokka) til jeg finner TDC. Etter hva jeg har forstått er det 2 stk TDC, en for innsug og en for eksos. Hvilken er det jeg skal sette til, og hvordan finner jeg ut hva som er hva? 3. Montere kamlåsene. Løsne boltene til alle 4 kamdrevene. Hold imot moment med 25mm fastnøkkel på kammene for å fordele momentet slik at ikke kamlåsene må ta alt. 4. Skru av strammer og ta av regreima. 5. Ta av kamdrevene. Ta av 2x løpehjul. 6. Skru av vannpumpe. Bør jeg tappe kjølevæske fra radiator først? Hvor mye væske kommer ut her? 7. Monter ny vannpumpe. Monter 2x nye løpehjul. Monter reimstrammer. Monter kamdrev. Ikke trekk til strammer eller kamdrev enda. 8. Så kommer punktet der jeg skal finne nøyaktig TDC. Det hadde vært strålende hvis noen som har peiling kunne forsøkt å forklare meg fremgangsmåten på dette punktvis. 9. Merk veiv og blokk når TDC er funnet, slik at man kan verifisere at veiva ikke har flyttet seg. 10. Sett på ny regreim. 11. Stram reima. Fremdeles usikker på hvordan jeg finner riktig stramming. Noen med erfaring? 12. Trekk til boltene til kamdrevene når riktig stramming er oppnådd. Igjen hold fastnøkkel på kam mens man strammer. 13. Demonter kamlåsene, og monter riktige kamholdere tilbake til sine respektive plasser. 20nm. 14. Snurr motor rundt 6-8 ganger. Finn TDC igjen og sett på kamlåsene igjen, hvis de fremdeles passer ned på toppen så er alt ok, og ta deg en øl, som guiden jeg bruker sier 15. Monter resten av det som er demontert. Finito. Håper på bekreftelse på at dette er riktig måte å gjøre det på, og håper også spesielt på utfyllende info angående punkt 2, 6, 8 og 11. Resten tror jeg at jeg allerede har kontroll på Hvilke reimhjul tenker du på? Kamdrevene? I guiden står det at de skal løsnes etter kammene er låst?
  7. paalw

    Kamremsbytte på 156 GTA 3.2 V6?

    DA har jeg endelig kommet igang med bytte av regreimen. Jeg har vært og lånt kamlåser av HRH, tusen takk igjen for det, har fått regreim, 2 løpehjul samt strammer fra Masis alfagarage.no, og i tillegg er kamdekselpakninger og pluggpakninger samt vannpumpe på vei i posten og rett rundt hjørnet. Så da var det bare å gyve løs:) Jeg har holdt på i 4-5 timer totalt og har nå fått av det meste som skal av bortsett fra selve reimen og strammeren, og vannpumpe da, som sitter bak reimen. Jeg tror ikke jeg lager en komplett guide med alle punkter jeg har gått igjennom, da det allerede finnes. Jeg har fulgt denne guiden og den har vært til stor hjelp sålangt. Jeg legger ut litt bilder av fremgangen med eventuelle kommentarer til hva man bør passe på. I tillegg har jeg har selvfølgelig en del spørsmål som jeg håper noen kan gi gode råd og svar på, og som forhåpentligvis kan være til hjelp for andre som skal gjøre det senere. Utgangspunktet. Kun fjernet øvre deksel på fremre kamdeksel. Innsugslange ned til MAF fjernet, og coiler og ledningsnett fjernet på fremre deksel, og lagt over på andre siden av mottorrommet: Innsuget er fjernet, relativt enkelt, bare å få løsnet alle slanger og et par tre el-koblinger, samt 2 bolter som holder det nede i kamdekselet. Nummerert insugsrørene før demontering. Rørene demontert samt coilene og ledningsnett på bakre deksel. Etter dette er det 11 bolter som holder hvert av kamdekslene på, bare å skru opp og løfte av dekselene. Jeg er overhode ingen ekspert på kammer, men synes de ser ut som nye. Kan ihvertfall ikke se noe alarmerende for et utrent øye. Dekt til begge åpningene etter å ha demontert pluggene. Gamle plugger: Så var det jobben nedenfra. Bilen opp i lufta, ta av høyre fremhjul + innerskjerm for å komme til. Begynte med å slakke strammeren(hjulet til høyre på bildet) til aux-reima, og tok av reima. Veldig enkelt. Så brukte jeg en 41mm pipe og en slagtrekker på luft for å få av bolten til veiva. Dette gikk også enkelt og smertefritt. Her er drivhjulet også tatt bort og man skimter registerreimen bak der. Fjernet så 2xløpehjul og strammer til aux-reima, 2x nedre deksel til regreima + øvre deksel til regreima. Det er så langt jeg kom i dag. Jeg ser at det er noen før meg som har merket kamhjulene 2 steder på hvert hjul, samt merket dekselet over hjulene. Så uten at jeg vet hva dette er, så ser jeg iallefall at noen trolig har byttet reim før Noen som vil driste seg til å forklare disse merkingene, og er det noe jeg kan gjenbruke? Neste steg nå blir å få kjøpt eller lånt et DTI-instrument, så jeg får målt meg frem til TDC, og får låst kammene på riktig sted. Jeg har enda ikke helt klart for meg hvordan jeg bør merke reim og hjul før jeg demonterer. Mulig ting blir litt klarere når jeg får DTI-klokken i hende og får prøvd meg frem med den. Noen som er gode på å lese plugger? Hvordan ser de ut? (Har uansett nye plugger som skal inn.) Når jeg kommer så langt at vannpumpe skal demonteres. Bør jeg tappe ut kjølevannet først? Fra radiator isåfall? Må jeg forvente mye gris uansett?
  8. paalw

    Kamremsbytte på 156 GTA 3.2 V6?

    Ja det er jo helt klart smak og behag. Denne bilen er helt original, jeg tror ingenting er byttet på den bortsett fra lyktene da som jeg har byttet selv. I dag har madammen fått seg en vask samt ny olje og filter, så da ble hun fornøyd. Nå venter jeg bare på deler til å begynne med regreimbyttet. Noen bilder til av skjønnheten skader vel ikke.
  9. paalw

    Kamremsbytte på 156 GTA 3.2 V6?

    Tror jeg har kontroll på deler nå, fyller på 10w60 olje og nytt filter i morgen. Hva tenker dere er fornuftig pris på denne bilen når den skal selges? Den har altså fått nye øvre og nedre bærearmer foran, ny termostat, bytter regreim og vannpumpe og alt rundt det, ny olje, filter, luftfilter, nye plugger og får ny bensinpumpe. Bilen er gått 84000km og ser ikke ut til å ha vært tidligere skadet, meget pen både utenpå og innvendig. Full historikk på tidligere servicer. Det eneste jeg vet om som er dårlig nå er displayet i midten av dashen som blir svakt når bilen blir varm, men det gjelder vel alle 156 etter hva jeg har forstått? 3 av felgene har også småsår som bør utbedres for å få det strøkent. Et lite stemningsbilde:
  10. paalw

    Kamremsbytte på 156 GTA 3.2 V6?

    HRH, jeg har sent deg PM Registerreimkit bestilt fra Alfagarage, kamdekselpakninger og plugghullpakninger bestilt fra UK. Venter avklaring på vannpumpe. Har forstått at man bør gå for en med metall-impeller.
  11. paalw

    Kamremsbytte på 156 GTA 3.2 V6?

    Jepp det er en sedan. Skal legge ut litt mer bilder etterhvert når jeg har fått vasket og polert litt
  12. paalw

    Kamremsbytte på 156 GTA 3.2 V6?

    Hm, jeg tenker på pakningen som går rundt hele kamdekselene, det ligger vel en gummipakning der? Samt en gummipakning til hver av pluggene. Dette bør vel byttes hver gang dekselet tas av og på? NGK plugger er allerede bestilt så det byttes ja Fint at det er litt V6-regreim-kompetanse på forumet da, til det øyeblikket der jeg trenger det for ikke å drite meg ut 😛 Ellers så har jeg sendt en forespørsel til alfagarage.no for tilbud på full pakke, takk for tips Odd Atle.
  13. paalw

    Kamremsbytte på 156 GTA 3.2 V6?

    Takk for det, den er veldig fin alderen tatt i betraktning. Under ser den jo nesten ikke ut til å ha vært kjørt i regnvær engang Hvis det er interesse for det så kan jeg godt dokumentere regreimjobben med bilder og framgang, og eventuelle utfordringer jeg møter på underveis. Men aller først trenger jeg deler og utstyr i hus
  14. Hei der, Ny på forumet for 2. gang, jeg hadde tidligere en 2001 Alfa 166 2.5 V6, og meldte meg inn i forumet i 2011. Men da jeg nå skulle logge inn igjen så var det tydeligvis foretatt en opprydding de siste årene, så da måtte jeg registrere meg på nytt. Men nok om det :) Jeg har importert en 156 GTA, som jeg skal bytte registerreim og vannpumpe etc på. Jeg har byttet regreim på et par gamle Porscher før, men aldri Alfa. Men etter hva jeg leser så virker det som en kurant jobb. Jeg lurer på om det er noen som har noen tips om hvor jeg bør kjøpe deler, og om det finnes noe form for komplett kit med alt man trenger, inkludert pakninger til vannpumpe, nye bolter, pakninger til kamdeksel og plugger etc? Slik jeg har forstått det så trenger jeg også kamlåser til 3.2 motoren samt et DTI instrument og en holder til dette. Trenger jeg svinghjullås til denne jobben? Er det kanskje noen her som har disse spesialverktøyene og kunne være behjelpelig med å låne de bort mot et vederlag? Bilen jeg har har jeg importert selv, og kommer til salgs når jeg har fått byttet kamrem etc, hvis noen her skulle være interessert i noe sånt. Rød/Sort gått 84000km. Bytter også bensinpumpe da den lekker noe, og har allerede byttet nedre og øvre bærearm foran begge sider, en drivakselmansjett, 4-hjulskontroll samt termostat. Så nå begynner det å bli på stell. Har også byttet lykter foran, da bilen er importert fra Japan. Aldri vinterkjørt og ikke en eneste rusten skrue under. Et par bilder er vel også moro å se.
×