Gå til innhold

Gruagarasjen

Caporeparto
  • Innholdsteller

    475
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    30

Gruagarasjen vant sist dagen den 16. januar

Gruagarasjen hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

288 Splendido

1 følger

Om Gruagarasjen

  • Rang
    Caporeparto

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Grua

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Gruagarasjen

    alfagarage.no *** STENGT***

    Det var veldig leit å lese Thomas. Men du har nok rett i at markedet i Norge er for lite. De bilene som selges nå har jo garanti i mange år framover og service får man ikke gjort selv, uten å miste denne garantien. 159 begynner å dra på årene. Ligger flust av dem på Finn. Virker som om folk helst vil kvitte seg med dem enn å holde dem i gang. 156 og 166 kastes/ vrakes. Og de bilene som er eldre enn dette er vel kun sommerbiler med begrenset behov for deler. Så markedet for deler er lite. Hovedproblemet er vel at det siden 156 er blitt solgt svært lite antall biler. Modell utvalget har vært tynt, antall biler solgt har vært minimalt. Etter 159 var ferdigsolgt i 2011, satt vi igjen med Giulietta og Mito, og RSA som ikke kan Alfa. Dere sitter kanskje med et lite lager av deler? Er det lov å spørre dere hvis jeg trenger noe? Skal snart ta service på FrøkenG og trenger olje, filter, og plugger om 1 mnd tid eller noe sånt.
  2. Gruagarasjen

    Gruagarasjen

    Dette skal på ingen måte være en Volvo tråd. Og når det gjelder Volvo så holder vi oss til R5 bensin og S60 P2 facelift ( fra 2005). Vi har nå 2 av dem i gården. En 2.0t med BSR oppgradering og en 2.5t som foreløpig er standard 208hk. Stasjonsvogn og XC modeller er ikke min type bil. Heller ikke Diesel. Denne tråden er ment å gi oppriktig info om de bilene jeg har eller har hatt. Og det er selvsagt mine meninger. Andre må ha annet syn på det. ang hvordan S60 2.0t var på langtur til Italia, sammenlignet med min tildligere 166 2.5 Sportronic så kan du lese om det litt tidligere i tråden. Hvorfor Volvo S60 P2? Jeg har et anstrengt forhold til tyske biler. Interiør designet er ofte i strammeste laget. Og sjåførene av disse merkene oppfører seg i traffikken på en slik måte at jeg ikke vil assosieres med dem. Volvo er mer nøytral med mindre du kjører XC90. De er litt mer i den samme klasse som tysker sjåførene. S60 er laget i en periode hvor teknikken fortsatt er relativt enkel, og motorene er R5 men karosseriet er relativt solid. Panser og bagasjerom luke er i alu. Og hvis du trenger litt ekstra hk så er det masse tilbud på det. Og ekstra utstyr og trim sett skaffer du lett. Har trillet i Alfa som hverdagsbil siden 1993. Har hatt de aller fleste modeller fra GTV 116, 33, 155, 156, 916, 164, 166, Giulietta. Har kjørt alle modeller, nye som gamle. En ting er sikkert. Mer morro for lite penger får du ikke. men holdbarheten er ikke forenelig med daglig bilbruk. Det har blitt mye skruing og mye arbeid for å unngå problemer. Så nå er Alfa kun hobby. Og det er V6 Busso som gjør meg glad.
  3. Jeg har ikke kjørt din men jeg har kjørt GT3.2 og jeg har kjørt 2.0jts i en GTV 916. Jeg synes det er fint at du prøver å selge den her inne da det er større muligheter til at den blir tatt vare på. Det fortjener den.
  4. Lykke til med salget Anders. Burde være verd hver krone.
  5. Gruagarasjen

    Gruagarasjen

    Er anbefalt Flushing mellom 60-80 på de kassene ja. Forskjellen er at Volvo har dette i service programmet. Mens det på service programmet til 166 ikke er nevnt med et eneste ord. Der ligger nok endel av problemene som eiere nå dessverre opplever på 166 Diesel. Service apparatet har alt å si for bilens longlivety. Og på 166 så finnes det ingen som er gode på hele bilen lengre. Kun på visse deler av bilen. Resten må du finne ut selv. Men når alt virker, så er det en knakende god bil.
  6. Gruagarasjen

    Runet sin garasje. Nå GT 3,2 og Giulia

    Ikke for å hive meg på hylekoret med negativitet rundt original montert DAB i Alfa, men kun som info: på vår Giulietta 2015 så har vi samme problem. Faller ut ofte. Så en dag ble det helt stille... det var selve antennen. Den ble byttet på Autovia og da ble det mye bedre, men nå ca 1 år etterpå så detter signalet mye ut igjen. Så det blir vel stille i radioen etter hvert tenker jeg. Så her er det valgt en underleverandør på radiosiden som ikke holder mål.
  7. Gruagarasjen

    Sundy’s 156 Selespeed #2

    Enig. 156 er grisefine å kjøre, og fine og se på. Det er så synd at de ikke klarte å gi den en skikkelig rustbeskyttelse på fabrikken og ikke minst, isolere ventilasjons kanalene i gulvet inni bilen, så hadde det i hvert fall ikke rustet innenfra og ut!
  8. Gruagarasjen

    Runet sin garasje. Nå GT 3,2 og Giulia

    Lag en egen tråd om din Giulia Rune. Jeg leser jo GT tråden din og blir litt forvirret nå om dagen😂
  9. Gruagarasjen

    Gruagarasjen

    Jeg deler din erfaring med V70. Kjørte en slik bil for 2 vintre siden og var alt annet enn imponert. Jeg vil jo tro at S60 er stort sett lik, i hverfall foran. Men den føles i hvert fall ikke slik som den V70 jeg kjørte. Det er ingen Alfa, men det er trygge og forutsigbare kjøre egenskaper på min S60 i hvert fall. 166n var veldig tung i fronten. Jeg målte den vel til 940kg på forakselen på en vekt langs veien. Det gjør den svært sporsikker og med tyngde over hjulene som gjør at den var plantet i alle situasjoner. Allikevel var den svært svingvillig og satt godt i svingene. Jeg har gjort en bedre sammenligning mellom 166 og S60 litt lenger fram i denne tråden. Vi har 2 turer til Italia i år. En i april med 166 og en i september med S60. Så det er lett å forklare ulikhetene siden jeg solgte 166 like før kjøp av S60, og husker svært godt hvordan de bilene er å bruke på langturer.
  10. Gruagarasjen

    Gruagarasjen

    Nåja, det er en sannhet med en viss nyansering. Nå er dette min vurdering. Andre må gjerne mene noe annet. 159 er en tung bil. 156 kjører vesentlig bedre enn Volvoen. Og min egen 164 er mange hakk over Volvoen i det meste når det kommer til kjøre egenskaper og nøyaktighet i styre geometrien og hvordan den ligger på veien. Og ikke minst 166 som ligger som et flyvende teppe, samtidig som den er sporsikker og setter seg i svingene. 166 er også en mye bedre bil i autobahn fart. Ligger fjellstøtt og lite følsom for sidevind. Volvo er motsatt. Men 159 imponerer ikke meg, men sikkert mange andre. Problemet er bare at det er vanskelig å få tak i en fin 166. OG karrosseriet tåler ikke vinteren så bra som Volvo. Men det er vel ingen bombe.
  11. Gruagarasjen

    Gruagarasjen

    Har Diesel allergi! Blir ingen bil med Diesel uansett Britisk eller Italiensk. Hvis man leser litt på FB og forumet her så har 159 mange flere tekniske feil og problemer enn jeg noen gang har hatt med 166. Så den er uaktuell. Kjørte forresten 159 for 3 uker tilbake og hadde aldri byttet inn Volvoen i et Diesel kakleverk. Dessuten er 159 tyngre enn S60 og kjøreegenskapene til 159 er oppdskrytt. For meg handler dette om hva man får for pengene i kombinasjon med at jeg ikke vil kjøpe bil med for mange svakheter og i tillegg et godt utbygget service nettverk og god tilgang på deler til hyggelige priser. Det er en hverdags bil. Alt i alt så synes jeg at man får mye bil med en omtenksom konstruksjon som tar hensyn til det Nordiske klima. Disse holder seg bedre i karrosseriet enn de aller fleste biler. Sånn er det bare. MEN uten R5 så er Volvo uinteressant. Så da er jeg litt stuck med de gamle modellene, dessverre. Eller heldigvis.
  12. Gruagarasjen

    Tar facebook snart rotta på Norsk Alfa Romeo Forum?

    Legger stort sett kun inn innlegg på lukkede fora for spesielle modeller eller motorvarianter. Slik som Busso owners club og 164/166 interesse sider. KARN sine FB grupper er i stor grad « se hva jeg har gjort i dag». Riktignok arrangeres treff der også, og det er mye lettere å holde track på hvor mange som kommer, enn her. Men igjen, det er mange som ikke trykker «kommer» så det bommes alltid på antall allikevel. nå har jo denne siden også fått «likes». Og det synes jeg er greit.
  13. Gruagarasjen

    LMM - Bosch eller annet merke?

    Min erfaring er at, ja de blir ødelagt, men nei det skjer ikke ofte. Med mindre du har et åpent filter. Det kan ta knekken på LMM litt fortere enn original luftfilterboks. Disse holder i 10 år eller 150.000km med mindre noe helt uforutsett skjer. Jo det er forskjell på pris, og jeg har opplevd uoriginale LMM som gjør at bilen går direkte dårlig, og dårligere holdbarhet. Sett i Bosch og bli ferdig med tema for svært mange år framover.
  14. Gruagarasjen

    Gruagarasjen

    Hvilke modeller tenker du på Magnus? Dagens modeller har ikke rekke 5. Og S60 P3 (2010 - -) der er det vel bare T5 som har rekke 5. For meg er Volvo helt uinteressant uten rekke 5. Motorene i bilene former bilens egenskaper og karakter. Nei dette er ikke lett🙄
  15. Gruagarasjen

    Gruagarasjen

    Er ikke så opptatt at det må være RWD Magnus. Opplever god dynamikk i kjøreopplevelse på forhjulstrekk Alfa. Feks 916, 164, 156 og GT. 166 ligger svært godt på veien med riktig oppsett. nei, så lenge det er snakk om en bil som skal fungere også i de 6 mnd hvor det er kuldegrader, så synes jeg at FWD fungerer bedre. AWD er jo også et alternativ og det er noen S60 som er levert med dette. Men har valgt det bort denne gangen. S60R er jo også et alternativ. 300hk og en sint rekke5 pakket inn i en fornuftig pakke ellers er faktisk en ganske billig måte å få seg en motorsterk bil på uten å måtte svi av 5-600.000.-. den jeg kjøper nå kan konvereres til R spesifikasjoner med en programmering og ny eksos. Da blir det 320 gamp.
×