AJ_B

Uno dei ragazzi
  • Innholdsteller

    116
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

AJ_B vant sist dagen den 14. mars

AJ_B hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

37 Molto bene

Om AJ_B

  • Rang
    Uno dei ragazzi

Nylige profilbesøk

170 profilvisninger
  1. Denne mekanikken på GT'en min har også merket tilværelsen på norske veier i mer enn 10 år... Funker fortsatt takket være strips som holder vitale deler på plass. Er derfor på jakt etter nytt. Så da er spørsmålet: hvor får man tak i dette? Og hva er prisen (i Norge og gjerne i utlandet - for sammenligningens skyld... )?
  2. Verkstedet jeg bruker satte for øvrig i ny parklyspære uten at de tok betalt for jobben og pæra da de byttet multireima. Veldig bra! Det skal dog legges til den de satte i for noen få måneder siden ikke varte særlig lenge. Så man kan jo se på gesten som en god (og riktig) reklamasjonsbehandling. Hva sier folket: det er vel strengt tatt vanlig reklamasjonstid på lyspærer også, som andre varer med forventet leve- og funksjonstid i et par år eller mer? Selv om de rister i stykker på stedvis elendige norske veier lenge før den tid....
  3. Iflg. verkstedet var reima som var satt på feil, ødelagt. Så det var antakelig bare et tidsspørsmål før den hadde røket... Og da hadde jeg vel stått der med en bil som hadde trengt Viking-hjelp, vil jeg tro. Godt jeg oppdaget feilen før det skjedde... Håper ikke verkstedet som gjorde siste service har mer serviceslurv på samvittigheten...
  4. Men den må vel av for å komme til der registerreima sitter? Hvis det er tilfelle så skal den jo settes på igjen på riktig måte...
  5. Da er ny reim montert av et lite bilverksted av det gode gamle slaget. Riktig montert reim denne gangen. Noe som altså ikke skjedde ved forrige service for et år siden på et av de mest kjente og største Alfa Romeo verkstedene på Østlandet... Ikke særlig betryggende, må jeg si... Mulig placeboeffekt, men jeg synes faktisk motorgangen ble bedre etter byttet:
  6. Den aktuelle reima kalles visst kileribbereim og fås tak i på nettet til 100-lappen. Kanskje det dobbelte eller mer hos merkeforhandler. Likevel kan det være klokt å få verkstedet til å bestille ny og bytte den når de først skal under bilen, slik ODDATLE foreslår...
  7. Her er jeg rimelig sikker på at du har rett. Å velge rett verksted er ikke alltid like lett, dessverre...
  8. Skal være et dedikert Alfa Romeo verksted på sentrale Østlandet som har hatt lankene sine på denne reima da reg.reima ble byttet i fjor... Betenkelig...
  9. Av ren nysgjerrighet eller kanskje i et plutselig anfall av vitebejærlighet, fant jeg fram en en lommelykt med skarp lysstråle som jeg rettet mot dynamoreima i GT motorrommet. Og da oppdaget jeg til min overraskelse at reima har "hoppet over" reimhjulets ytterste spor og lå og "hviler" på reimhjulkanten på innsiden - se bildet nedenfor. Med mitt høyst amatørmessige motormekanikkblikk ser ikke dette helt riktig ut... Det skal vel være slik at denne reima skal ligge rett i reimhjulsporet? Dvs. ikke "henge over" kanten på den ene siden? I det tilfellet innsiden. Det mente i hvertfall bildoktoren på det lokale verkstedet som jeg har gitt tillit til å skru på GT Alfaen. Derfor går den inn til behandling førstkommende onsdag. Men kan noen fortelle meg om de har opplevd det samme? Min bil fikk byttet reg.reim i fjor sommer, for ca. 15K km. siden. Når reg.reim byttes blir vel også den 'utvendige' dynamoreima også byttet, vil jeg tro? At dynamoreima ligger slikt forskjøvet som den gjør på hjulene i min GT, så lurer man jo på om den har vært slik siden den ble byttet (på et velrenommert Alfa verksted...) eller om dette er noe som har skjedd under kjøring etterpå. Tanker, evt. erfaringer med dette, noen der ute...? Her er bildet: Jeg har for øvrig ikke opplevd ulyder noe annet jeg har reagert på under kjøring. Så da vil jeg anta at det ikke er farlig å kjøre med reima slik. Bekymringen går på at den antakelig slites fortere og flises opp på innsiden, som altså ligger oppå den innerste (nærmest motoren) ytterkanten av reimhjulet.
  10. Etter noen måneders Alfaeierskap har jeg skjønt såpass at forstillinga er et svakt punkt på mange modeller. I hvert fall den jeg har... "Forstillingsdeler er forbruksvare", fikk jeg høre ganske tidlig. Var dog ikke helt ukjent med dette siden forrige eier hadde byttet øvre bærebruer foran noen måneder før jeg kjøpte bilen. Etter at jeg overtok den gikk det ytterligere noen måneder før jeg fikk byttet de nedre bærearmene. Feil/slitasje på to ulike fóringer på armene. Dermed ble begge byttet. En kronglete jobb skrev verkstedkarene på fakturaen, som bidro til at lommeboka ble 4000,- kr. lettere. Allerede slanket med vel 2000,- for bærearmene, som altså verkstedet med blandet glede byttet for meg. Men klonkelyden foran ved hjulene ble ikke borte. Lyden som hadde kommet den siste måneden. Så da var det å lese seg opp på hva andre hadde erfart når "klonke-eti-klonk" fenomenet dukket opp, spesielt i lav fart på humpete og skadet vei. Kunne være så mye, leste jeg... Men jeg landet på at mest sannsynlige måtte være droplink stagene og håpet på at det ikke var fóringene til hovedstab.staget som droplinkene er festet til på hver siden. Håpet det ikke var disse siden det å bytte disse er en betydelig større jobb enn å bytte disse droplink "kyllingbeina", som mange også kaller "raklestag". Nettopp pga. av lyden de lager når de er i ferd med å takke for seg. Etter at analysefasen var over ble det bestilt et par billige stab.stag på nett. Disse ankom for et par dager siden og i går bestemte jeg meg for å gå løs på byttejobben. Og i dag fikk jeg gjort det. Litt trangt var det og noen doser Fluid Film spray måtte til for å få løs festemutterne uten å måtte ty til brutale metoder. Jeg hadde for øvrig sprayet mutterne rikelig med Fluid Film noen dager før. De gamle stagene var tydelig slitt. Spesielt den nederste kula som det var svært lett å bevege og fjæret tilsvarende lett tilbake når jeg flyttet på den. På den ene kjentes det også godt at den var blitt rom. Derav klonkelyden, er det all grunn til å tro, siden alle slike lyder forsvant med de nye stagene ferdig montert. Passe stolt av meg sjøl etter å ha gjort denne jobben, som jeg aldri tidligere har gjort. Jeg er ikke spesielt glad i å skru bil, men gjør gjerne en innsats for å spare noen verkstedkroner. Det er jeg glad jeg fikk gjort denne gangen, uten å møte på noen store utfordringer og uoverkommelige hindre. Veldig behagelig med fraværet av klonkelydene, selv om det slett ikke er helt stille rundt forhjulene når man kjører på de mange utrolig dårlige veiene vi har i distriktet her jeg bor. På ingen måte Alfavennlig veidekke på altfor mange veistrekninger. Med klonkelyden ute av verden er det nå bare to ting som feiler GT'en, og det er gåen parklyspære venstre side og en liten og på ingen måte plagsom eksoslekkasje midt under bilen. Den forsvinner for øvrig så snart eksosrørene blir varme. Disse to tingene lever jeg fint med til over vinteren og neste EU-kontroll innen august 2018, selv om det er litt irriterende med denne varsellampen i instrumentpanelet. Uansett så funker alt det andre av lys og en manglende park.lyspære er ikke merkbart i det daglige. Verre med mange av bilene man møter om dagen. Virker nesten som det er flere "enøyde" banditter nå enn tidligere... Her et par bilder fra dagens gode Alfagjerning...: Så får vi se hvor lenge disse billiggreiene holder... For å være på den sikre siden har jeg skaffet meg et sett til, fra Febi Bilstein, som kommer på straks billiglinkene gir etter for presset...
  11. "Om å leve med Alfa" er undertittelen på "Alfaliv" forumet. Så hvorfor ikke lage en tråd om hvordan jeg, som blodfersk Alfaeier opplever hvordan det er å... ja. leve med Alfa. Etter å ha hatt en lang rekke kjedelige biler siden den første i 1977, som var en vanlig Fiat 850, -71 mod., endte jeg altså opp med en Alfa Romeo GT i vår, 40 år senere. Kanskje min siste på fossilt drivstoff... Fiat’en var slett ikke den kjedeligste bilen jeg har hatt. Den var faktisk ganske morsom å kjøre. Og den hadde sine nykkete sider, helt klart. Uansett var den ganske sjarmerende og det snaue året den var i mitt eie hadde jeg mange fornøyelige turer med Fiat’en, selv om ikke alle var helt problemfrie... Det ble med denne italienske bilen helt til Alfa’en dukket opp, men etter at jeg tok opp igjen MCinteressen i 2006, var jeg Moto Guzzi Stelvio eier i to år. Ikke helt problemfritt det heller, men du verden for en sykkel når alt virket som det skulle! Hender fortsatt jeg angrer på at jeg solgte denne og pådro meg en KTM 1290 SA i stedet... Alfa’en, som jeg nå ha hatt i et halvt år sånn ca., var blitt kjørt veldig lite de siste årene. Forrige eier kjøpte den i 2009 og kjørte snaue 10000 km. fram til siste service 2. juni 2016. Da hadde bilen tilbakelagt 58336 km. Da jeg kjøpte den i vår var km.standen 63500. I dag viser telleren ca. 72300. Ikke veldig mye på en Alfa GT førstegangsregistrert i 2006. Selv om forrige eier knapt brukte bilen var han ytterst påpasselig med jevnlig service på anerkjent Alfaverksted hvor reg.reim ble byttet i 2009 og i 2016. Han opplyste at han også insisterte på at verkstedet brukte Castrol 10W60 fullsyntetisk olje. Selv byttet jeg olje og filter kort tid etter overtakelsen og valgte da Selenia 10W60, som har fungert bra med lavt oljeforbruk. Byttet olje og filter igjen i dag og har nå helt på ENI 10W60 Sport. Spent på å se hvordan forbruket vil bli med denne. Litt tøys og tull har det vært med GT’en, men alt er blitt fikset til en ikke altfor høy kostnad. Noen kreative løsninger og noen brukte deler. Uansett har den startet og gått hver gang jeg har vridd om tenningsnøkkelen. Tror ikke jeg skal gjøre dette første innlegget altfor langt. Da er det antakelig ingen som gidder å lese... Nevner til slutt jeg gjorde en innvendig motorvask i dag i forbindelse med oljeskiftet. Syns bilen fikk en roligere og jevnere motorgange etter behandlingen. Apropos Alfa tøys og tull; venstre parkeringslys ble byttet for bare noen få måneder siden. I går takket det for seg igjen. Litt vel tidlig, er det ikke? Kommer til å ta opp dette med verkstedet som byttet pærer for meg tidligere i år. Tok ikke sjansen selv da jeg så hvor trangt det var. Sjekket igjen i går og fikk flyttet litt på ledningsbunter bak det trangeste nedre festepunktet slik at tilgangen til festeskruen ble litt bedre. Men tok altså likevel ikke sjansen på å gyve løs på jobben. La for øvrig merke til at det andre av den to nederste festepunktene var knekt... Bakdekselet til xenonlyktehuset er dermed altså festet med tre skruer. Dette forteller meg at patenten er håpløs. Hvem som har knekt skruefestet aner jeg ikke, men mest sannsynlig er det en eller annen på et verksted som har kommet "i skade" for å gjøre dette. Uansett er det for sent å gjøre noe med dette med tanke på reklamasjon... Ingen krise med slukket park.lyspære annet enn den litt småirriterende feilmeldingen man får når bilen startes og denne varsellampen i dash’en som er der hele tiden mens man kjører. Om noen på Hadeland eller i overkommelig avstand har gode innarbeidede triks for trygt og sikkert park.lysbytte på GT så ta mer enn gjerne kontakt. Jeg kjører gjerne en tur for å få hjelp til dette. Da stopper jeg der, men ser ikke bort fra at jeg fyller på med mer "på godt og vondt" etter hvert.... Det går forholdsvis greit å få løs oljefilter med rett velegnet avtaker uten å måtte ta av motorplata. Bacalao plastboksen fra Primar funker utmerket som olje- og filteroppsamler. Gåen park.lyspære venstre side hvor det er utrolig trangt å komme til de nederste festeskruene til lyktehusdekselet. Her - i den røde sirkelen - den nederste skruen ved sikringsboksen. Hvordan få løs denne på en trygg, enkel og sikker måte? Tips og hjelp mottas med stor takk.
  12. Kanskje jeg plutselig stikker innom en kveld til uka for å plukke opp et og annet triks. Som blodfersk Alfaeier har garantert mye å lære av en erfaren alfisti som deg, Atle .
  13. Ut fra det du skriver vil jeg tro at innfestingspunktene til foringene er festet med skruer og ikke nagler eller annen festeanordning, som må borres ut for å løsne festet som holder foringene på plass. Hvis det er slik det der, så bør det også være mulig å fjerne festet helt for å gi plass til ny foring, for deretter å skru på plass festeanordningen igjen etter å ha festet ny foring på staget...? Kikket under bilen i dag for å sjekke om jeg kunne se tilstanden på foringene, men det var (selvfølgelig... ) ikke mulig der de var skjult for mitt blotte øye. Av og til og ikke så rent sjelden skulle jeg ønske disse Alfaene var en god del enklere konstruert...
  14. "Skimset opp"? Dette må du gjerne forklare nærmere til en som er helt blank på området... .