AJ_B

Uno dei ragazzi
  • Innholdsteller

    141
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

AJ_B vant sist dagen den 14. mars 2017

AJ_B hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

45 Molto bene

Om AJ_B

  • Rang
    Uno dei ragazzi

Nylige profilbesøk

482 profilvisninger
  1. Det må da gå an å spørre om slike bittelille filleting også her inne på dette forumet, eller? Eller kanskje ikke... . Finnes nok av Alfaforum i utlandet det går an henvende seg til heldigvis.
  2. Svarer selv på denne. Det virker ikke som at det mangler noe i overgangen lokk og påfylling. Men hele greia, lokk og påfyllingsdelen på spylertanken, kan visstnok skiftes ut. Ingen krise dette her, så jeg ser det hele an litt med tanke på kanskje å få tak i nettopp den utskiftbare delen som er merket med "B502"...
  3. Kjapt spørsmål til eiere av GT og andre Alfaer med samme system: Gjelder spylervæskebeholderen hvor lokket ikke holdes på plass, men spretter opp i halvåpen stilling - se bildet. Det virker som at det mangler noe her for å holde lokket på plass. En O-ring øverst på selve påfyllingsdelen, kanskje? Lite problem, som jeg likevel gjerne vil få løst. Noen med gode innspill?
  4. Takker for svar. Da regner jeg med at alt er i orden og slik det skal være.
  5. Spørsmål til Alfaekspertene her inne: Da jeg kjøpte bilen for et år siden så jeg at "dogbone" staget på denne enheten som kontrollerer den automatiske lysjustering på Xenonhovedlysene, var stripset fast. Pga. av innfestingsslitasje/korrosjon, vil jeg anta... I dag oppdaget jeg at staget hang og slang, som dette: Stripsing var gått i oppløsning... Jeg festet staget på nytt og regner med at jeg har gjort det riktig? Ingen andre festepunkter for staget å finne enn der jeg har stripset det fast: Både før og etter at jeg stripset på plass staget igjen sjekket jeg hva som skjedde med hovedlysene da bilen ble startet. Ved begge tilfellene beveget lysene på seg (justerte seg automatisk?), men ingen bevegelse i enheten på bildene. Spørsmålet er enkelt og greit: er det slik det skal være når alt fungerer normalt? Dvs. at lyktene beveger seg ned og opp når bilen starter.
  6. Da kom jeg faktisk over et veldig godt tilbud på eBay. Så nå er nye og originale skvettlapper foran og bak til GT'en på vei fra England til den nette sum av kr. 373,29 - inkl. porto! "Last one", sto det å lese i eBay annonsen. Det skal man vel antakelig ta med en klype salt. Uansett og okkesom; billig må man kunne si de var:
  7. Mest sannsynlig årsak er vel korrosjon siden pæra trolig ikke er blitt byttet siden bilen var ny. Men hvor stor er sannsynligheten for at pæra er løsnet fra sokkelen i forb. med at verkstedet skrudde løs frontfangeren ved forrige parklyspæreskiftt? Om jeg forstod verkstedet rett så sitter tenneren inni selve lyktehuset...? I så fall skulle det vel være unødvendig å løsne xenonpæra fra sokkelen ved bytte av parklyspære...
  8. En problemstilling og spørsmål til erfarne Alfister og Alfaeksperter her på Cuoresportivo: Tidligere i vinter oppdaget jeg at høyre xenonlampe slo seg mer eller mindre vilkårlig, av og på. Nye xenonpærer med tanke på å få begge byttet ut etter hvert. Nylig bestilte jeg time på verkstedet, som tidligere har tatt hånd om GT'en og bl.a. byttet parklyspærer på bilen for ikke veldig lenge siden. Da jeg fikk beskjed om at bilen var klar til å hentes fikk jeg vite at tenneren til høyre zenonlampe hadde vært nær ved å ta full fyr ?! Se bildene nedenfor. Hvordan er dette mulig, har jeg tenkt etter å ha fått summet meg litt. Dette kunne gått riktig galt om bilen ikke hadde kommet på verkstedet i tide. En brann i motorrommet er ingen spøk... Jeg har aldri tidligere hørt om xenontennere som har vært i ferd med å ta fyr som i dette tilfellet og lurer altså på hva årsaken kan være. Det jeg tenker er at her må pæren ha løsnet fra festesokkelen slik at det har oppstått en såkalt lysbue, som ofte viser seg å være årsak til branner i andre sammenhenger. En annen feilkilde kan mulighetens være en feil i selve pæren, men det ser ikke slik ut på xenonpæren som satt i da "brannen" oppsto. Men selvfølgelig vanskelig å si sikkert siden sokkelfestet er svidd i stykker... En annen mulig årsak, som ikke kan utelukkes etter å ha fått summet meg litt og tenkt meg om, er at pæren ikke er satt ordentlig på plass igjen i sokkelen etter forrige parklyspæreskift. Jeg vet at verkstedet demonterte fangeren for å komme lettest mulig til for å bytte nettopp parklyspærene for noen måneder siden. Så spørsmålet er enkelt og greit: Hvor sannsynlig er det at verkstedfolkene kan ha gjort en monteringsfeil i dette tilfellet? Er det slik at xenonpærene må løsnes fra sokkelen når frontfanger demonteres for å bytte f.eks. parklyspærer, som i mitt tilfelle? Jeg spør fordi jeg mest sannsynlig kommer til å konfrontere verkstedet med denne muligheten når jeg leverer bilen igjen for å få montert ny tenner. Gratis montering av ny tenner bør kunne være et forhandlingskort om det viser seg at det kan sannsynliggjøres at verkstedet har gjort en feil. Jeg har allerede skaffet meg en ny, som ser ut som pent brukt på eBay til en fordelaktig pris. Meninger om dette og aller helst fra noen med lignende erfaringer som det jeg har beskrevet ovenfor mottas med takk. Her bilder av den brannskadede tenneren:
  9. Om disse ikke er solgt allerede er jeg interessert.
  10. Kanskje et bilopphuggeri med en GT JTS på tomta har en liggende? Men hvis bilen er gått i pressa så har vel antakelig også instruksjonboka gjort det samme, er jeg redd... Men verd å undersøke. Står/sto en GT hos denne opphuggeren: Østfold Bil-Demontering AS, Østfold 69 12 72 22
  11. Da regner jeg med at det er denne kontakten på baksiden av ballast/styreenheten det er snakk om?:
  12. Takker for oppklarende svar.
  13. Bilen hadde gått kun ca. 65K da jeg kjøpte den og hadde fått byttet reg.reim to ganger før denne km.standen. Ingen servicehistorikk om bytte av vannpumpe. Regner med at kjølevæskeslanger fortsatt holder mål uten sprekkdannelse eller andre skader. Men at slangeklemmene bør etterstrammes ser jeg som en ikke unaturlig følge etter såpass mange år (fra 2006 til 2017). Jeg skal helt klart få verkstedet jeg stoler på til å sjekke slanger og klemmer før bilen tas i bruk for alvor til våren.
  14. Kort spørsmål til Masi: Hvilken av disse enhetene er "tenner" og hvor sjekker jeg om det er irr i kontakten?
  15. For ordens skyld; høyre lykt/side sett fra førerplass. For meg virker det som at det er trangest på høyre side, der batteriet er plassert, sett stående foran bilen (venstre fra førerplass...). Spiller for øvrig ingen rolle siden det er rimelig trangt på begge sider.... Jeg kommer nok uansett til å kjøpe nye xenonpærer og be verkstedet bytte disse og kommer samtidig til å be om at kontaktene til tennerne sjekkes og evt. pusses reint for irr. Å bytte xenonpærer etter 12 år er klart innafor det akseptable .