AJ_B

Uno dei ragazzi
  • Innholdsteller

    122
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

AJ_B vant sist dagen den 14. mars

AJ_B hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

41 Molto bene

Om AJ_B

  • Rang
    Uno dei ragazzi

Nylige profilbesøk

304 profilvisninger
  1. Valget falt på FF behandling hos Oslo Antirust da GT'en skulle rustbeskyttes i sommer. Erfaringen så langt er at oljen kryper gjennom skjøter og falser i lang tid etter behandlingen. Stoffet ser altså ut til å "jobbe" effektivt over tid. Overskytende/krypende FF på lakken gjennom falser og skjøter, fjernes enkelt med mild avfetting. Lukten av sau synes jeg ikke var spesielt plagsom. Den forsvinner etter noen uker. Som bileier er jeg så langt veldig fornøyd med FF behandlingen. Prisen og behandlingstiden på under en time er det heller ingenting å si på. Men verkstedet som byttet de nedre bærebruene foran på bilen kort tid etter FF behandlingen var ikke akkurat overbegeistret over understells"gørra"....
  2. Stelvio - en av fem som gir status i år, iflg. Adressa: http://adressa.alda.no/bestillpluss?1&artRefId=SND-riks-10154&aviskode=ADR&targetUrl=http%3A%2F%2Fwww.adressa.no%2F%3Fservice%3DpaywallRedirect%26articleUrl%3Dhttp%3A%2F%2Fwww.adressa.no%2Fbil%2FFem-biler-gir-status-i-ar--kjorer-du-en-av-dem-10154b.html Og det var alt man kunne lese om den saken siden den befinner seg bak en betalingsmur... .
  3. Prøv å bruke en gummihammer på skrallearmen for få løsnet bunnpluggen. Bare som en vennlig påminnelse: mot klokka (venstre) for å skru løs pluggen, med klokka (høyre) for å trekke til pluggen... Sitter pluggen børr fast anbefales Fluid Film spray som mulig hjelp til å løsne opp i flokene...
  4. Her er en til med en annen løsning, ser det ut til...: YouTube video Håper det blir lenge til denne tregheten oppstår på GT'en min. Enkel fiks antakelig for de fleste med lang Alfaerfaring, mens jeg ser med gru på all skruingen bare for å komme til pakningene og akselsmurningen, som vises i begge disse videoene...
  5. Problemet er ikke løst. Dessverre... Det lekker tidvis fortsatt .Ingen stor lekkasje, men nok til at jeg satser på å få det fikset. Jeg er så sikker det går an å være på at det er ventilen i slangesystemet fra frontlyktpumpa i spylervæskebeholderen til frontlyktspylerne, som er problemet: Tråling gjennom flere tråder på nettet sannsynliggjør at det er denne kobilingen/ventilen (se bildet) som er årsaken til elendigheten. Evt. et par O-ringer tilknyttet denne, som har sett sine beste dager. Jeg har skaffet meg en ny komplett slange med ventil og regner med å bytte denne til våren. Imens spør jeg her inne om andre har opplevd det samme på 147/156/GT, at ventilen har gitt etter for presset og åpenet for lekkasjer? I så fall, har du/dere byttet ventil, evt. hele slangesystemet og fått slutt på lekkasjen?
  6. Her om dagen gjorde jeg en "artig" oppdagelse. Det har seg nemlig slik at jeg har byttet begge tåkebaklysene på GT'en. De som satt på da jeg kjøpte bilen var begge sterkt plaget av kondens. Det var ikke påtrengende nødvendig å bytte dem, men jeg fikk det altså gjort likevel. Og hekken på bilen ble seende riktig fin ut med nye baklysene på hver side nederst på bakfangeren. Så til den artige oppdagelsen. Jeg kjøpte nemlig baklysene fra en butikk borti England. Og der borte er enkelte ting annerledes enn her i landet. Blant annet har de fortsatt venstrekjøring... Dermed endte jeg åpenbart opp med "venstrevridde" baklys hvor det røde tåkebaklyset i det nedre venstre baklyset stråler hvitt som bare det når det slås på. Mens ryggelyset i høyre nedre baklys lyser illrødt når den kule girspaken på GT'en skyves i reverssporet. Og verkstedgutta som har montert lampene har antakelig moret seg kostelig på min bekostning og uvitenhet... Eller kanskje de rett og slett ikke har tenkt over saken da de så at pærene lyste etter monteringen. Ved nærmere sjekk på nettet i dag ser jeg at det opereres med fire ulike delenumre på disse baklysene. I England har høyre og venstre lampe delenumrene 71736432/33, mens hos Italia Ricambi i Tyskland er tilsvarende numre 71736430/31. Altså fire forskjellige delenumre tilpasset høyre- og venstremarkedene. Sånn kan det altså gå når man ikke er seg nok bevisst på at verden forsatt har sine særegenheter, som at Brexitannia fortsatt opererer med feilsidekjøring og ditto lysarrangement. For noen år siden hadde jeg en søvndyssende Nissan Almera som tross all sin kjedsommelig skapte litt vel mye spenning da girkassen skar seg i det jeg dro i gang fra en parkeringsplass og jeg ble stående mitt i veien mens eimen av girolje spredte seg i kupéen. Til alt overmål var det 20 kuldegrader der dette skjedde. Gode råd var dyre siden jeg hadde tenkt å beholde bilen noen år til. Verkstedet anslo rep.kostndene til et sted mellom 40 og 50.000,- kr, noe jeg raskt innså ikke var forenlig med mine finansielle disposisjoner. Brukte girkasser var ikke å oppdrive her i landet. Heller ikke i Skandinavia for øvrig. Mens det var flere muligheter i Russland, noe jeg ikke turde å innlate meg på. Hos vår store nabo i øst var nemlig Almera en storselger og sikkert en god erstatter for Lada... Derimot var det flere brukte girkasser til salgs i England, hvor denne elendige Almeraen i sin tid rullet ut fra fabrikken. Så da ble det eBay handel hvor jeg betalte 400 pund for to år nyere girkasse, pluss 100 pund i forsendelse. Og girkassa kom og den funket, faktisk! Og holdt i flere år. Og poenget med denne historien var? Jo, nettopp dette med høyre og venstrekjøring og ditto konstruksjoner på kjøreinnretningen. Som f.eks. om en girkasse i høyrerattet britisk Almera kontra en EU/EØS Almera. Dette brukte jeg en del tid på å undersøke og fant én nettside etter utallige søk hvor det gikk fram at en og samme girkasse gikk omhverandre på Brexit og Europamodellen. Ganske naturlig, vil nok de fleste påstå. Men man kunne jo ikke være helt på den sikre siden før en fikk det bekreftet. Slik er det altså åpenbart ikke med baklys... Så da lærte jeg en lekse denne gangen også. Ny baklykter er i bestilling... Og bildoktoren får enda mer å gjøre, men ikke før neste sommer når bilen skal EU godkjennes... .
  7. Denne mekanikken på GT'en min har også merket tilværelsen på norske veier i mer enn 10 år... Funker fortsatt takket være strips som holder vitale deler på plass. Er derfor på jakt etter nytt. Så da er spørsmålet: hvor får man tak i dette? Og hva er prisen (i Norge og gjerne i utlandet - for sammenligningens skyld... )?
  8. Verkstedet jeg bruker satte for øvrig i ny parklyspære uten at de tok betalt for jobben og pæra da de byttet multireima. Veldig bra! Det skal dog legges til den de satte i for noen få måneder siden ikke varte særlig lenge. Så man kan jo se på gesten som en god (og riktig) reklamasjonsbehandling. Hva sier folket: det er vel strengt tatt vanlig reklamasjonstid på lyspærer også, som andre varer med forventet leve- og funksjonstid i et par år eller mer? Selv om de rister i stykker på stedvis elendige norske veier lenge før den tid....
  9. Iflg. verkstedet var reima som var satt på feil, ødelagt. Så det var antakelig bare et tidsspørsmål før den hadde røket... Og da hadde jeg vel stått der med en bil som hadde trengt Viking-hjelp, vil jeg tro. Godt jeg oppdaget feilen før det skjedde... Håper ikke verkstedet som gjorde siste service har mer serviceslurv på samvittigheten...
  10. Men den må vel av for å komme til der registerreima sitter? Hvis det er tilfelle så skal den jo settes på igjen på riktig måte...
  11. Da er ny reim montert av et lite bilverksted av det gode gamle slaget. Riktig montert reim denne gangen. Noe som altså ikke skjedde ved forrige service for et år siden på et av de mest kjente og største Alfa Romeo verkstedene på Østlandet... Ikke særlig betryggende, må jeg si... Mulig placeboeffekt, men jeg synes faktisk motorgangen ble bedre etter byttet:
  12. Den aktuelle reima kalles visst kileribbereim og fås tak i på nettet til 100-lappen. Kanskje det dobbelte eller mer hos merkeforhandler. Likevel kan det være klokt å få verkstedet til å bestille ny og bytte den når de først skal under bilen, slik ODDATLE foreslår...
  13. Her er jeg rimelig sikker på at du har rett. Å velge rett verksted er ikke alltid like lett, dessverre...
  14. Skal være et dedikert Alfa Romeo verksted på sentrale Østlandet som har hatt lankene sine på denne reima da reg.reima ble byttet i fjor... Betenkelig...
  15. Av ren nysgjerrighet eller kanskje i et plutselig anfall av vitebejærlighet, fant jeg fram en en lommelykt med skarp lysstråle som jeg rettet mot dynamoreima i GT motorrommet. Og da oppdaget jeg til min overraskelse at reima har "hoppet over" reimhjulets ytterste spor og lå og "hviler" på reimhjulkanten på innsiden - se bildet nedenfor. Med mitt høyst amatørmessige motormekanikkblikk ser ikke dette helt riktig ut... Det skal vel være slik at denne reima skal ligge rett i reimhjulsporet? Dvs. ikke "henge over" kanten på den ene siden? I det tilfellet innsiden. Det mente i hvertfall bildoktoren på det lokale verkstedet som jeg har gitt tillit til å skru på GT Alfaen. Derfor går den inn til behandling førstkommende onsdag. Men kan noen fortelle meg om de har opplevd det samme? Min bil fikk byttet reg.reim i fjor sommer, for ca. 15K km. siden. Når reg.reim byttes blir vel også den 'utvendige' dynamoreima også byttet, vil jeg tro? At dynamoreima ligger slikt forskjøvet som den gjør på hjulene i min GT, så lurer man jo på om den har vært slik siden den ble byttet (på et velrenommert Alfa verksted...) eller om dette er noe som har skjedd under kjøring etterpå. Tanker, evt. erfaringer med dette, noen der ute...? Her er bildet: Jeg har for øvrig ikke opplevd ulyder noe annet jeg har reagert på under kjøring. Så da vil jeg anta at det ikke er farlig å kjøre med reima slik. Bekymringen går på at den antakelig slites fortere og flises opp på innsiden, som altså ligger oppå den innerste (nærmest motoren) ytterkanten av reimhjulet.