alfarookie

Capo
  • Innholdsteller

    799
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

4 Neutro

Om alfarookie

  • Rang
    Capo

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  • Lokasjon
    Stavern
  1. Det var da svært til avansert system, og i konebilen! Temperatur ute, trykk i dekket MED temperatur, gir input i en formel som forteller om du skal opp eller ned i lufttrykk. Hva slags bil er dette? Vises dette på digitalt instrument i bilen altså? Bør vel også kobles til DNA systemet så man får trykk etter ønsket kjørestil? (forutsatt konebilen er en Alfa) Bilfabrikker, dekkforhandlere og "alle" andre sier man skal fylle et gitt trykk målt i kalde dekk. Men sier ikke noe om hvor kalde. Stor forskjell på -20 på gårdsplassen og +15 ute og etter 5 km til bensinstasjonen. Du som kan følge med på trykket i dekkene, kan du si noe mer om hvor mye trykket øker? Snakker vi om en økning fra 36 psi fra stillstand en kjølig morgen til 50 psi ved frisk kjøring på varm asfalt? Finnes det også en maksgrense?
  2. Dette hørtes plutselig ut som en bra ting å ha, passe på at trykket til enhver tid er optimalt. Mye jobb med det - kald morgen - fylle opp, litt hardkjør eller sol utover dagen - slippe ut igjen. Men har man noe instrument på dash'en til å overvåke dette med? Ikke kun en varsellampe som også skriker hvis trykket faller under et gitt nivå? Det neste må jo bli automatisk tilpassing av trykket - burde ikke være umulig å få til.
  3. Joa, jeg fikk det. Og jeg tåler såpass etter snart 13 år her. Man skal bare være litt forsiktig når man ikke ser hverandre i øynene
  4. Takk for oppklaringen. Trodde systemet var tyngre og dermed ville gi tyngre hjul og dårligere egenskaper. For øvrig sjekker jeg trykket ca en gang i uka og ser på hjula hver dag. Selvfølgelig kjører jeg bil for å komme fra sted til sted og kunne godt hatt golf og vært på annet forum med kanskje litt mindre arrogante deltagere
  5. Er det noen her som kan forklare kort om teknologien bak? Hvor sitter føleren. hvordan sendes signalene, osv. Noen spesielle hensyn å ta ved dekkskifte? Hva tilføres av uønsket vekt ( uavfjæra vekt, behov for avbalansering)? Hva sier loven om å fjerne dette?
  6. Sikkert ikke boksen, men heller overføringen. Litt møkk og gammel stivna olje blir seig guffe!
  7. Om det er å banne i kirka vet jeg ikke, men tror du kommer med "fake news" her. Kommer jo litt an på hvilken av 1,9-motorene Alfa'en var utrustet med. Men iflg Carfolio.com har Touranen en aks.tid til 100 på 9,8 sek, mens 159 med 16V klarer det på 9,6. Toppfarten er også litt høyere. Men kanskje du hadde forskjellige forventninger til de to?
  8. Har du vært gjennom den boksen din og funnet ut om du vil kvitte deg med TwinTurboen din? Er som nevnt interessert og hører gjerne fra deg hva du har tenkt deg som pris.
  9. Kunne absolutt være aktuell for meg den der, Lucky. Trodde ikke du hadde den lenger, du hadde vel antydet et salg også her på forumet? Har den stått urørt over vinteren? Regner med at den er godt holdt, men enda et år og flere km gjør litt med prisen. Og med påskekampanje i tillegg har jeg kanskje råd til den? Skjønner godt du tviler litt om du vil selge eller ei, men kjøperne er det ikke flust av heller når man en gang får lyst å selge.
  10. Nærmer seg tidspunkt for å skille meg av med Lybraen. Beste bilen jeg har hatt, men ting utvikler seg. Og jeg vil ikke gå over i historien uten å ha eiet en Delta. Dessuten er den ikke allemannseie som en Alfa Romeo Så mitt ønske er enkelt - 190 hk diesel eller 200 hk bensin - gjerne lyst interiør og helst Platino. Finnes det noen i Norge? Antagelig ikke for salg, tenker jeg, men jeg hører gjerne fra en som kan tenke seg salg.
  11. "..................da blir denne satt på A neste uke i køkjøring gjennom Operatunnellen" Automatikken er litt treg, hvis du vet om drittlukt eller -luft, er det best å styre det selv manuelt før du kjører inn i "tåka"
  12. Det er tre stillinger på denne knappen - 1 kun uteluft, 2 kun resirk og 3 auto. På auto vil fuktighet inne, evt duggsensor, uteluft renhet, muligens også temperatur ute - inne og innstilt temperatur, avgjøre hvor den henter luften fra, evt i en blanding. Algoritmen vet jeg ikke noe om. Hvorfor ikke lese i brukermanualen?
  13. Det med plast senterringer er nok korrekt, dette har vært diskutert i tidligere tråder og Rune R er av dem man bør høre på. Grunnen er vel det at det er boltene som skal gjøre den endelige sentreringsjobben, ikke navhullet. Derfor den "langsomme" tiltrekkingsmetoden hvor hver bolt får like mye å si for felgens plassering. Et unntak fra dette finnes dog: bruker man bolter med løs kon (variabel kon) også kalt slingrebolter her på forumet, SKAL man bruke senterringer av metall. Står ikke i norske forskrifter, men i tyske. (Enig i dette,Rune?)
  14. Greit å kunne litt rakettvitenskap - jeg pleier bare å lese hva som står på felgen