ritmo

Capo
  • Innholdsteller

    731
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

17 Buona

Om ritmo

  • Rang
    Capo

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  1. 1,8-literen i 159 skal være en ren GM-konstruksjon. I motsetning til 1,9/2,2 JTS, er det heller ikke gjort modifikasjoner av Alfa Romeo. (Motoren som heter 1750 TBI, som kom på senere modeller, er dog en Fiat-basert konstruksjon.)
  2. Det du kaller "kommersiell tilpasningsdyktighet" er i realiteten et opphørssalg - man melker merkenavnet for alt det er verdt, og tjener gode penger en stund, men til slutt er merkevaren ødelagt og kan ikke lenger benyttes for kommersiell vinning. Og da blir det etter hvert vanskelig for bilkonsernet å tjene penger, noe du ganske riktig påpeker er dets eneste oppgave. Selv fra et bedriftsøkonomisk perspektiv er det altså viktig å forvalte en merkevare med en viss langsiktighet, noe som tilsynelatende ser ut til å være mangelvare hos tyskerne i Stuttgart. Porsches forvaltning av egen merkevare står til stryk, og bør være et eksempel til skrekk og advarsel blant annet for FCA hva Alfa Romeo angår. Ja, man bør så absolutt ta historien med i betraktning. Se bare her på hva Alfa Romeo i sin tid lanserte på markedet: Om gamle feilsteg skulle være gode unnskyldninger for å begå nye sådanne, så ville Alfa Romeo med Arna ha gitt seg selv carte blanche, men det er heldigvis ikke slik det fungerer. Om man ønsker å forvalte merkevaren Alfa Romeo på en best mulig måte, så gjelder det å ta med seg det som er relevant og betydningsfullt fra historien, inn i nåtidens bilverden, noe man ikke akkurat kan kalle en særdeles brå overgang fra bil- til traktorproduksjon for å være et godt eksempel på. Husk også at Alfa Romeo siden 1986 inngår i et konsern (FGA, og nå nylig FCA) med flere merkevarer, som alle representerer egne nisjer. I disse traktortider har altså moderkonsernet et dedikert traktormerke i Jeep, som er et utmerket utgangspunkt for å la Jeep rendyrke traktornisjen, så kan Alfa Romeo fokusere fullt og helt på kjøreglade biler - inntektene tilfaller tross alt konsernet uavhengig av emblemet i grillen.
  3. De bør holde seg til de biltypene som passer naturlig inn under merkevaren Alfa Romeo, herunder sedaner, stasjonsvogner, hatchbacks, coupéer og cabrioleter. SUV-er hører til under merkevaren Jeep. Når Alfa Romeo lar være å lage en stasjonsvognutgave av Giulia fordi en SUV etter deres mening gjør samme nytten, og de vurderer å droppe neste generasjon Giulietta fordi en SUV i tilsvarende størrelse vil selge bedre, vel, da er det overtydelig at de ikke ønsker å bruke traktorpengene på å lage det du omtaler som "ufornuftige tullebiler". Så det argumentet der holder ikke.
  4. Grunnen til at man selger sjelen sin, er fordi det er økonomisk innbringende - i hvert fall på kort sikt. Og er det noe Porsche har fått rutine på i det siste, så er det å selge sjelen sin - dyrt.
  5. Nei, jeg er Alfa-entusiast, ikke traktorentusiast. FCA har gjort mer enn "bare" å "øke bakkeklaringen litt"... 156-en er i utgangspunktet en vanlig bil, som har fått "the tractor treatment" av daværende FGA. Men den er motorisert som en traktor.
  6. Det skjønner jeg godt - det er vel knapt nok mulig å maltraktere en merkevare mer enn hva Porsche har gjort.
  7. En SUV er en traktor. Dersom Alfa Romeo har til hensikt å slutte å lage biler til fordel for traktorer, kan de med fordel bytte navn til Jeep Romeo.
  8. Alfa Romeo overlever ikke som bilmerke ved at de slutter å lage biler!
  9. Her tar du dessverre fullstendig feil - Stelvio er etter alt å dømme begynnelsen på slutten for Alfa Romeo som bilmerke. De første tegnene ser man allerede: http://www.roadandtrack.com/new-cars/future-cars/news/a32572/alfa-romeo-giulia-sportwagon-canceled-dead/ http://www.leftlanenews.com/alfa-no-replacements-for-compact-hatchbacks-95003.html
  10. Lanolin, ja, da må vel bilen vaskes med Milo?
  11. Men så var det dette med Murphys lov, da...
  12. Vannpumpen på denne motoren drives vel også av registerreima, så slik sett er det jo greit å bytte den uansett, siden det ellers blir et dyrt bytte hvis den skulle feile før neste gang registerreim skal byttes. (Lurer forresten på om vannpumpene på denne motoren kommer uten pakning, og at man må bruke "flytende pakning" ved montering, mener jeg har lest det i sin tid, men mulig jeg husker feil.)
  13. ePer kommer til nytte her. Har man chassisnummeret på bilen (forutsatt at den er laget av Fiat-konsernet), kan man finne produksjonsdato.
  14. Ingen av disse tredje verden-bilene er tilstrekkelig interessante i mine øyne til at jeg har ønsket å prøvekjøre dem.
  15. Vel, om man vil ha en tilsvarende bil som legger listen like lavt som Fiat har gjort med Tipo sedan, så er Skodaen et naturlig alternativ, kanskje det nærmeste man kommer når Fiaten ikke er tilgjengelig i Norge.