ritmo

Capo
  • Innholdsteller

    758
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

ritmo vant sist dagen den 21. mai

ritmo hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

28 Molto bene

Om ritmo

  • Rang
    Capo

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  1. NAF er ikke opptatt av bil lenger, og det blir sikkert ikke avgiftsøkning på sykler, så da bryr de seg neppe.
  2. Har denne i min Giulietta. Fungerer forsåvidt greit, men det er komplett umulig å få den til å huske siste stasjon, så jeg må manuelt bla gjennom ørten stasjoner hver eneste gang jeg starter bilen. Og så tar det litt tid fra man har valgt stasjon til man hører lyd, dette har med bufring å gjøre, og kan tweakes noe ved å bytte konfigurasjon, dette gjøres ved å laste ned en ZIP-fil med konfigurasjonsfiler nederst på http://www.dension.com/automotive/products/dab-radio-solutions/dabu , koble til Dension-enheten via USB (en egen micro-USB-port, må ikke forveksles med den man kobler på i handskerommet i bilen) og kopiere inn en av konfigurasjonsfilene fra ZIP-filen. Det er veldig mange konfigurasjonsfiler, noen fungerer bedre enn andre, og noen fungerer ikke i det hele tatt. (Jeg har notert et sted at K64 fungerer greit, mens K80, K39, K9 og K2 fungerer dårlig, det er imidlertid bare mine erfaringer, og YMMV, som det heter). Det finnes en egen kompatibilitetsguide på Densions sider (se linken ovenfor), men den lister ikke opp tidlige årsmodeller av Giulietta, kun facelift-modellene. Man kjører kanalsøk ved å "spille av" en fil som heter scanning.mp3. Denne oppdaterer kanallisten, og så starter Dension-enheten om automatisk. Alle kanalene ligger i en undermappe (husker ikke navnet i farten, men det slutter på et tall, som øker med 1 for hver omstart), men det som er irriterende, er at denne undermappen bytter navn for hver gang Dension-enheten starter om, noe jeg innbiller meg er problematisk, fordi det virker som om Alfa-spilleren kjører en ny filsøk ved hver oppstart, og det kan gjøre at Alfa-spilleren kjører scanning.mp3-filen, noe som medfører en omstart Jeg kjører derfor gammel firmware (versjon 1.04), som ikke har denne egenskapen, men det er lenge siden jeg knotet med dette, så for alt jeg vet er det ikke sikkert det har så mye å si.
  3. Eller på originalspråket: https://www.clubalfa.it/32979-alfa-romeo-maserati-grande-marchio-premium-rumor.html Forøvrig et idiotisk forslag.
  4. Traktortrusselen er overhengende, hvilket i praksis betyr at det er en sannsynlighet for at det ikke kommer en ny Giulietta, men at man isteden blir avspist med en Jeep med Alfa-merke i modellens sted. Men nå har den godeste Sergio en tendens til å skifte mening sånn ca. hvert femte minutt, så man kan ikke helt avskrive muligheten for at det kommer en ordentlig Giulietta-erstatter, jeg mener å ha lest at det i så fall neppe skjer før 2020.
  5. Noen som har erfaring med denne Dension DAB+U-adapteren i Giulietta? Den skal visstnok ikke være offisielt støttet, så lurer på om den da bruker en evighet på å bufre lyd, om den i det hele tatt fungerer?
  6. Og nå er det plutselig en overhengende trussel om at FCA (herunder Alfa Romeo) kan bli kjøpt opp av et kinesisk bilselskap.
  7. At FCA ikke satser hardere på Alfa Romeo om dagen har vel å gjøre med konsernets mål om å bli gjeldfri innen 2018 (og da velger man å spare seg til fant i mellomtiden). Det vi ser i disse dager skal jo imidlertid liksom være nystarten på Alfa Romeo som merke, med den nye Giorgio-plattformen for bakhjulsdrevne biler og med nyutviklede motorer, men ting har dessverre gått i stå (og den fullstendig malplasserte ressursbruken på noe så irrelevant som Alfa-traktorer mener jeg å huske at jeg har kommentert her en gang før), og det er usikkert hvilke modeller som kommer til å bli lansert fremover, og når de måtte dukke opp. (Når det er sagt, så er det mange fans særlig av de amerikanske merkene innenfor FCA-konsernet, som klager fælt over at utvikling av nye modeller for andre FCA-merker angivelig har måttet vike til fordel for Alfa Romeo, så...) FCA satser vel på sikt å slå seg sammen med, eller bli kjøpt opp av, et annet bilkonsern (hva enten det heter Pest eller Kolera), og da blir nok Alfas skjebne revurdert nok en gang.
  8. Ja, man ser jo hvor bra de kinesiske eierne forvalter Volvo om dagen... http://www.motorauthority.com/news/1107033_all-volvo-s90-sedans-to-be-made-in-china https://electrek.co/2017/04/13/volvo-all-electric-vehicle-built-in-china-export/ Og de har likevel frekkhet til å bruke slagordet "Made by Sweden"...
  9. Hvis Alfa Romeo skulle ha vært solgt til noen andre, så ville det med stor sannsynlighet ha vært en kinesisk bilprodusent, hvilket tilsier at Alfa Romeo tross alt har det bedre under FCA.
  10. Her er et par eksempler på Giuliettaer til salgs på finn.no, hvor eierne har satt inn ny 2DIN-enhet for å få DAB-støtte: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95628637 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=99474651
  11. http://www.tv2.no/broom/9167183/
  12. 1,8-literen i 159 skal være en ren GM-konstruksjon. I motsetning til 1,9/2,2 JTS, er det heller ikke gjort modifikasjoner av Alfa Romeo. (Motoren som heter 1750 TBI, som kom på senere modeller, er dog en Fiat-basert konstruksjon.)
  13. Det du kaller "kommersiell tilpasningsdyktighet" er i realiteten et opphørssalg - man melker merkenavnet for alt det er verdt, og tjener gode penger en stund, men til slutt er merkevaren ødelagt og kan ikke lenger benyttes for kommersiell vinning. Og da blir det etter hvert vanskelig for bilkonsernet å tjene penger, noe du ganske riktig påpeker er dets eneste oppgave. Selv fra et bedriftsøkonomisk perspektiv er det altså viktig å forvalte en merkevare med en viss langsiktighet, noe som tilsynelatende ser ut til å være mangelvare hos tyskerne i Stuttgart. Porsches forvaltning av egen merkevare står til stryk, og bør være et eksempel til skrekk og advarsel blant annet for FCA hva Alfa Romeo angår. Ja, man bør så absolutt ta historien med i betraktning. Se bare her på hva Alfa Romeo i sin tid lanserte på markedet: Om gamle feilsteg skulle være gode unnskyldninger for å begå nye sådanne, så ville Alfa Romeo med Arna ha gitt seg selv carte blanche, men det er heldigvis ikke slik det fungerer. Om man ønsker å forvalte merkevaren Alfa Romeo på en best mulig måte, så gjelder det å ta med seg det som er relevant og betydningsfullt fra historien, inn i nåtidens bilverden, noe man ikke akkurat kan kalle en særdeles brå overgang fra bil- til traktorproduksjon for å være et godt eksempel på. Husk også at Alfa Romeo siden 1986 inngår i et konsern (FGA, og nå nylig FCA) med flere merkevarer, som alle representerer egne nisjer. I disse traktortider har altså moderkonsernet et dedikert traktormerke i Jeep, som er et utmerket utgangspunkt for å la Jeep rendyrke traktornisjen, så kan Alfa Romeo fokusere fullt og helt på kjøreglade biler - inntektene tilfaller tross alt konsernet uavhengig av emblemet i grillen.
  14. De bør holde seg til de biltypene som passer naturlig inn under merkevaren Alfa Romeo, herunder sedaner, stasjonsvogner, hatchbacks, coupéer og cabrioleter. SUV-er hører til under merkevaren Jeep. Når Alfa Romeo lar være å lage en stasjonsvognutgave av Giulia fordi en SUV etter deres mening gjør samme nytten, og de vurderer å droppe neste generasjon Giulietta fordi en SUV i tilsvarende størrelse vil selge bedre, vel, da er det overtydelig at de ikke ønsker å bruke traktorpengene på å lage det du omtaler som "ufornuftige tullebiler". Så det argumentet der holder ikke.
  15. Grunnen til at man selger sjelen sin, er fordi det er økonomisk innbringende - i hvert fall på kort sikt. Og er det noe Porsche har fått rutine på i det siste, så er det å selge sjelen sin - dyrt.