Gå til innhold

ritmo

Capo
  • Innholdsteller

    767
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

ritmo vant sist dagen den 26. februar

ritmo hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

31 Molto bene

Om ritmo

  • Rang
    Capo

Demografi

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Volvo har aldri vært mer kinesisk enn de er akkurat nå. Kineserne har imidlertid vært kloke med Volvo, og ikke flyttet alt til Kina så fort de overhodet kunne. En av årsakene til det, tror jeg er at Volvo var veldig avhengige av Fords plattformer og motorer, som de kun fikk benytte seg av i noen få år før de ikke lenger hadde rettighetene til dem, og da var det hensiktsmessig at kineserne lot Volvo benytte den kompetansen de hadde, på å bygge opp sin egen teknologi først. Nå ser vi imidlertid at kineserne benytter seg av Volvos nye motorer og plattformer i modeller fra det nystartede kinesiske merket Lynk & Co. I tillegg har kineserne bygget flere Volvo-fabrikker i Kina, hvor stadig flere Volvo-modeller nå bygges for eksport både til Europa og til USA (før Trump satte en stopper for importen til USA, noe som bare medførte at de kinesiske Volvoene ble sendt til Europa isteden). Kineserne agerer altså ikke taktisk og kortsiktig, slik amerikanerne gjør i eksemplet ovenfor, men tar seg god tid til å gjennomføre endringer - så god tid at man knapt nok merker det. Tendensen er imidlertid klar - mer og mer av Volvo flyttes til Kina, og den som ikke ser parallellene til lignelsen om den kokte frosken, følger ikke med i timen.
  2. Jeg forstår frustrasjonen, men der går virkelig grensen. Alfa må for all del ikke bli til enda en kinarælprodusent.
  3. En filleinvestor som synser i vei om hva de synes FCA bør gjøre. Forslaget oser av kortsiktighet, og fremmes sannsynligvis også fordi det samsvarer med nevnte filleinvestors kortsiktige interesser.
  4. Obs, postet i feil seksjon...
  5. NAF er ikke opptatt av bil lenger, og det blir sikkert ikke avgiftsøkning på sykler, så da bryr de seg neppe.
  6. ritmo

    2012 Giulietta DAB

    Har denne i min Giulietta. Fungerer forsåvidt greit, men det er komplett umulig å få den til å huske siste stasjon, så jeg må manuelt bla gjennom ørten stasjoner hver eneste gang jeg starter bilen. Og så tar det litt tid fra man har valgt stasjon til man hører lyd, dette har med bufring å gjøre, og kan tweakes noe ved å bytte konfigurasjon, dette gjøres ved å laste ned en ZIP-fil med konfigurasjonsfiler nederst på http://www.dension.com/automotive/products/dab-radio-solutions/dabu , koble til Dension-enheten via USB (en egen micro-USB-port, må ikke forveksles med den man kobler på i handskerommet i bilen) og kopiere inn en av konfigurasjonsfilene fra ZIP-filen. Det er veldig mange konfigurasjonsfiler, noen fungerer bedre enn andre, og noen fungerer ikke i det hele tatt. (Jeg har notert et sted at K64 fungerer greit, mens K80, K39, K9 og K2 fungerer dårlig, det er imidlertid bare mine erfaringer, og YMMV, som det heter). Det finnes en egen kompatibilitetsguide på Densions sider (se linken ovenfor), men den lister ikke opp tidlige årsmodeller av Giulietta, kun facelift-modellene. Man kjører kanalsøk ved å "spille av" en fil som heter scanning.mp3. Denne oppdaterer kanallisten, og så starter Dension-enheten om automatisk. Alle kanalene ligger i en undermappe (husker ikke navnet i farten, men det slutter på et tall, som øker med 1 for hver omstart), men det som er irriterende, er at denne undermappen bytter navn for hver gang Dension-enheten starter om, noe jeg innbiller meg er problematisk, fordi det virker som om Alfa-spilleren kjører en ny filsøk ved hver oppstart, og det kan gjøre at Alfa-spilleren kjører scanning.mp3-filen, noe som medfører en omstart Jeg kjører derfor gammel firmware (versjon 1.04), som ikke har denne egenskapen, men det er lenge siden jeg knotet med dette, så for alt jeg vet er det ikke sikkert det har så mye å si.
  7. Eller på originalspråket: https://www.clubalfa.it/32979-alfa-romeo-maserati-grande-marchio-premium-rumor.html Forøvrig et idiotisk forslag.
  8. ritmo

    Når kommer ny Giulietta?

    Traktortrusselen er overhengende, hvilket i praksis betyr at det er en sannsynlighet for at det ikke kommer en ny Giulietta, men at man isteden blir avspist med en Jeep med Alfa-merke i modellens sted. Men nå har den godeste Sergio en tendens til å skifte mening sånn ca. hvert femte minutt, så man kan ikke helt avskrive muligheten for at det kommer en ordentlig Giulietta-erstatter, jeg mener å ha lest at det i så fall neppe skjer før 2020.
  9. ritmo

    2012 Giulietta DAB

    Noen som har erfaring med denne Dension DAB+U-adapteren i Giulietta? Den skal visstnok ikke være offisielt støttet, så lurer på om den da bruker en evighet på å bufre lyd, om den i det hele tatt fungerer?
  10. ritmo

    Stelvio- en vudering

    Og nå er det plutselig en overhengende trussel om at FCA (herunder Alfa Romeo) kan bli kjøpt opp av et kinesisk bilselskap.
  11. ritmo

    Stelvio- en vudering

    At FCA ikke satser hardere på Alfa Romeo om dagen har vel å gjøre med konsernets mål om å bli gjeldfri innen 2018 (og da velger man å spare seg til fant i mellomtiden). Det vi ser i disse dager skal jo imidlertid liksom være nystarten på Alfa Romeo som merke, med den nye Giorgio-plattformen for bakhjulsdrevne biler og med nyutviklede motorer, men ting har dessverre gått i stå (og den fullstendig malplasserte ressursbruken på noe så irrelevant som Alfa-traktorer mener jeg å huske at jeg har kommentert her en gang før), og det er usikkert hvilke modeller som kommer til å bli lansert fremover, og når de måtte dukke opp. (Når det er sagt, så er det mange fans særlig av de amerikanske merkene innenfor FCA-konsernet, som klager fælt over at utvikling av nye modeller for andre FCA-merker angivelig har måttet vike til fordel for Alfa Romeo, så...) FCA satser vel på sikt å slå seg sammen med, eller bli kjøpt opp av, et annet bilkonsern (hva enten det heter Pest eller Kolera), og da blir nok Alfas skjebne revurdert nok en gang.
  12. ritmo

    Stelvio- en vudering

    Ja, man ser jo hvor bra de kinesiske eierne forvalter Volvo om dagen... http://www.motorauthority.com/news/1107033_all-volvo-s90-sedans-to-be-made-in-china https://electrek.co/2017/04/13/volvo-all-electric-vehicle-built-in-china-export/ Og de har likevel frekkhet til å bruke slagordet "Made by Sweden"...
  13. ritmo

    Stelvio- en vudering

    Hvis Alfa Romeo skulle ha vært solgt til noen andre, så ville det med stor sannsynlighet ha vært en kinesisk bilprodusent, hvilket tilsier at Alfa Romeo tross alt har det bedre under FCA.
  14. ritmo

    2012 Giulietta DAB

    Her er et par eksempler på Giuliettaer til salgs på finn.no, hvor eierne har satt inn ny 2DIN-enhet for å få DAB-støtte: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95628637 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=99474651
  15. ritmo

    Lancia Spotting

    http://www.tv2.no/broom/9167183/
×