Gå til innhold

Rudolf

Uno dei ragazzi
  • Innholdsteller

    236
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    12

Rudolf vant sist dagen den 12. mars

Rudolf hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

138 Eccellente

1 følger

Om Rudolf

  • Rang
    Uno dei ragazzi

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Rudolf

    Fiat 2300 S Coupe

    Fiat 2300S Coupe registeret sitt 27.de treff. Treffet ble arrangert i Bad Essen som ikke ligger langt fra Osnabrûck (på høyde med Hannover sånn ca.). Jeg forventet å møte ca 30 likesinnede fra øvrige Europa, og fikk på forhånd vite at jeg var eneste deltager fra Skandinavia. Spenningen min var jo om bilen som har stått stille i et skjul i 11 år ville klare turen uten problemer. Her fra kaia i Oslo der jeg fort fikk mange venner som også skulle på tur (min bil til høyre). Bilen med sjåfør er vel fremme i Bad Essen, flere venner men denne gangen av samme rase. På en av de mange "gallamiddagene" (tyskere liker sånnt) mottok jeg premie for lengst reisende deltager 😊 Mange hyggelige folk og fint arrangement med mye spennende severdigheter (ikke bare bil) i et område av Tyskland jeg bare har kjørt forbi tidligere. Guy Moerenhout som er kjent for sitt Abarth museum i Belgia, stilte med to "opp-jazza" 2300 S Coupe. Her er en av dem med temmelig lik farge som min. Morgendugg over det største antall av disse sjeldne bilene som har vært samlet i "senere tid". Et svært fint arrangement der mange gode kontakter ble knyttet. Jeg fikk svar på mange av de tekniske spørsmålene jeg hadde. Forklaringer omkring produksjonsforhold, varianter og versjoner fikk jeg også. På turen hjem fikk jeg prøvd bilen i høye hastigheter. 160-170 km/t var overhode ikke noe problem. Bilen går som et tog og føles svært komfortabel å kjøre på "langtur". En helt problemfri og hyggelig tur til det store utland. Fiaten er godkjent. Erik
  2. Rudolf

    Fiat 2300 S Coupe

    Jåleri ...... Når man skal ut og representere kongeriket, så må man jo se sånn noenlunde ut. Jeg har en venn som er flink til rubbing og polering. Så nå har "glassverandaen" vært på Spa og er klar for å være nasjonens representant i Tyskland. Erik
  3. Rudolf

    Fiat 2300 S Coupe

    Da er det vår. .... og det betyr tur. Jeg er medlem av det Internasjonale Fiat 2300 Registeret. For 27.gang skal det arrangeres internasjonalt treff. Fiat 2300 S Coupe-er fra England, Belgia, Nederland, Sveits, Tyskland og Norge møtes i Bad Essen i Tyskland den 3.mai. Jeg er eneste deltager fra Skandinavia og har allerede vunnet premien for lengst-reisende deltager Turen blir ikke så veldig lang siden jeg "jukser" litt ved å ta Kiel-fergen tur/retur. Nå om dagen gjør jeg bilen min "tur-vennlig" ved å koble opp den originale Blaupunkt radioen med aux-inngang for MP3-spiller, får i gang den originale elektriske antenna og sørger for luft i reservedekket. Det bli morsomt å få luftet bilen litt i høye hastigheter på Autobahn, men sjåføren er mest glad i mindre veier, så de blir nok foretrukket. Jeg regner med å møte ca 30 biler som er lik min og det skal bli gøy. Dere blir nok plaget med et lite referat når jeg kommer hjem Erik
  4. Rudolf

    Samantha

    Ikkeno ferie her i gården nei ..... Jeg holder på å restaurere skruer Det består i å fotografere alle skruer, muttere, skiver etc. på mm-papir og notere hvor de hører hjemme på bilen. Så av-fettes skruene, så går de i lut-badet, så vaskes de i vann og sprøytes med tynn olje før de sorteres i tre bøtter. En bøtte for sølv-farge. en for gull-farge og en for sort. Bøttene skal så leveres for galvanisering. Jeg pleier å skrive her når jeg har bilder av ting å vise frem. Nå har jeg masse nye fine bilder (noen 100?) av skruer og muttere. Det blir kanskje litt sært å legge ut her ?? Jeg kan kanskje ta bilde av ting som er ferdig? Tre deler er faktisk ferdig: - Vannpumpe - Bensinpumpe - Oljepumpe Ellers så har karosseriverkstedet mitt, Multibil, opphørt. Så jeg jobber med å få nye aktører på banen for å sveise ferdig. Det er etter hvert blitt MEGET vanskelig å få gjort noe annet en EU-kontroll på bil i Norge. Motorverksteder og karosseriverksteder har snart opphørt å eksistere. Hvis man skal ha utført noe annet en "diagnose"-kontroll av bil, må man ut av landet. Sånn er det når vi har blitt det nye Dubai ....... Erik
  5. Rudolf

    Samantha

    Restaurering av motor. Ja, jeg kaller det restaurering, fordi det er mye arbeid med å sette alle delene tilbake til "ny" stand i tillegg til den tradisjonelle overhalingsjobben. I dag fikk jeg inn denne på verkstedet: Jeg har lånt den av en snill nabo og den skal i all hovedsak brukes til soda-blåsing. Disse toppdekslene har først blitt vasket med avfetting. Dekselet i midten har delvis blitt soda-blåst. Toppen har blitt demontert og rengjort med avfetting. Klart for trykktesting, sliping og overhaling av ventilseter og føringer. Rengjorte og polerte kammer. Innsug og utblåsing er like. Rengort og polert veiv. Klar for kontroll på motorverksted: Jeg tror jeg slipper å slipe. Etter at delene er kontrollert på motorverksted lager jeg liste over nødvendige anskaffelser: Det som skal kjøpes er stempler, stempelringer, hovedlagere, rådelagere, ventilføringer, ventiler(?), vannpumpe, oljepumpe-drev og alle pakninger. Alt er heldigvis greit å få tak i fra USA, England, Tyskland, Italia og Tyrkia. Alle skruer og bolter har blitt registrert og fotografert. Disse blir lut-badet og deretter sendt til galvanisering. Jeg sorterer det som skal være blankt, gull-farget og sort. Erik
  6. Rudolf

    Samantha

    Motor til Vignale Samantha. Da er motoren som jeg fant i Italia pakket ut, plukket fra hverandre, vasket og inspisert. Blokka ble lut-badet og er klar for overhaling. Motoren har aldri vært boret, så her er det mye å ta av. Jeg kommer til å bore "ett nummer større" med nye stempler og stempelringer. Dessverre var bunnpanna ganske bulkete. Ny original er ikke lett å finne da bunnpanna ble endret etter kun et års produksjon av 125.B.000 motoren. Den nye bunnpanna ser litt annerledes ut (5 mm høyere) og det kan jeg jo ikke ha på en bil som skal være original. Riktig bunnpanne finnes ikke i Italia, Tyskland, England eller USA. Men i Istanbul, DER var det en ...... Men butikken i Istanbul var ikke interessert i å sende bunnpanne til Norge, så da trengte jeg hjelp. Jeg fant en Tyrker. Min nye venn, ringte til Istanbul og fikk overtalt butikken til å gjøre en innsats for Samanthas fremtid. Bunnpanne er på vei. Mye arbeid med å sjekke deler og sikre at motoren blir helt riktig. Da er bøkene gode å ha: Mitt chassis er bygget på høsten 1968 hos Fiat i Torino. Da må jeg sørge for at også motoren matcher denne produksjonsdatoen. Mye ble endret på motorene underveis, men delekatalogene avspeiler alle modifikasjoner i henhold til chassis-nummer, motornummer og dato. Alle disse tre reg.reim dekslene er "riktige" for 125B-motoren, men bare en matcher høsten 1968. Det riktige for min motor er aluminium-dekselet til høyre. Heldigvis er de fleste delene merket med delenummer eller støpenummer. De kan da sjekkes opp mot delekataloger eller eksperter på forum forskjellige steder på kloden. Guy Croft i England og diverse klubber i Tyskland og USA er gode kilder. Riktig eksos-manifold: Ja denne fordeleren er riktig: Noen deler har gått helt av "moten" slik som disse slangeklemmene. Men jeg tror jeg har funnet et firma i USA som har tatt opp igjen produksjonen. Jeg trenger to typer: 5mm og 9mm (bredde på stålbåndene) Tidligere denne uka ble disse to støtfangerne sendt til Polen for kromming: I neste uke blir motorblokk og topp levert til motorverksted for overhaling. Flere bilder av motor og motordeler kommer om noen dager. Erik
  7. Rudolf

    Lancia Montecarlo 1975

    Takk for tips Sjekket hjemmesiden deres: "Seierstad Veteran tilbyr ikke lenger sveising, eller større mekaniske arbeider, men vi tar fortsatt service i forbindelse med lagring og mindre oppdrag på italienske biler 1950-1980." Erik
  8. Rudolf

    Lancia Montecarlo 1975

    Det har de dessverre ikke tid til De har hendene fulle med bl.a. å sveise min Vignale Samantha. Blogg om Samantha. Så denne gangen tenkte jeg at noen andre kunne få "prøve seg" ...... Erik
  9. Rudolf

    Lancia Montecarlo 1975

    Sveisejobb Jeg trenger tips om hvor jeg kan få hjelp til sveising av karosseri til Montecarlo. I første omgang skal min "norske" Lancia Montecarlo få nye bakskjermer og kanaler. Jeg stiller med bil og deler Jeg er litt kresen, men ikke hysterisk. Den som skal gjøre jobben må ha egnet lokale, tid og ferdigheter. Jeg vil ha utført en ordentlig jobb og krever at det blir tatt bilder underveis i prosessen. Det hadde vært fint å bli enige om prisen på forhånd etter en befaring av bilen. Jeg betaler i etapper underveis i arbeidet. Altså: Ønsker kontakt med noen som kan ta på seg en oversiktlig sveisejobb på en Lancia Montecarlo. Ta kontakt med meg på epost: erik.hansen krøllalfa broadpark.no eller telefon 9572femtifem44. Erik
  10. Rudolf

    Sveisejobb

    Sveisejobb Jeg trenger tips om hvor jeg kan få hjelp til sveising av karosseri til klassisk(e) bil(er). I første omgang skal en Lancia Montecarlo få nye bakskjermer og kanaler. Jeg stiller med bil og deler Jeg er litt kresen, men ikke hysterisk. Den som skal gjøre jobben må ha egnet lokale, tid og ferdigheter. Jeg vil ha utført en ordentlig jobb og krever at det blir tatt bilder underveis i prosessen. Det hadde vært fint å bli enige om prisen på forhånd etter en befaring av bilen. Jeg betaler i etapper underveis i arbeidet. Altså: Ønsker kontakt med noen som kan ta på seg en oversiktlig sveisejobb på en Lancia Montecarlo. Ta kontakt med meg på epost: erik.hansen krøllalfa broadpark.no eller telefon 9572femtifem44. Erik
  11. Rudolf

    Samantha

    Takk for det Jeg er nå i gang med motor-overhaling. Kommer snart tekst og bilder. Erik
  12. Rudolf

    Deutsche Fiat Aktiengesellschaft Heilbronn

    Hei. Min 2300S Coupe ble solgt ny i Tyskland i 1965. Slik ser "skiltinga" ut i den: Skiltene er fra Fiat, Ghia og Heilbronn/Neckar. Over 370.000 Fiater ble produsert på lisens av Neckar i Heilbronn fra 1957 til 1971, men ikke min 2300S. Fiater som ble solgt i Tyskland fikk ofte skilt fra Heilbronn/Neckar montert selv om de var produsert i Italia siden den tyske importøren holdt til der. Mer om Neckar: Neckar NSU-Fiat Erik
  13. Rudolf

    Fiat motor til jul?

    Fiat motor til jul? Er det noe marked for Fiat twin.cam motorer her? Jeg har et par stykker jeg ikke trenger lenger. Noen har kanskje fulgt med på prosjektet mitt: Vignale Samantha Den bilen har en litt lurvete historie i forhold til maskineri I Samantha satt denne motoren da jeg kjøpte bilen: Dette er IKKE riktig motor til min bil. Denne stammer fra en 124 Special T 1600 og har motor nummer 132 A9 000. Toppen stammer fra en 125 1800. Jeg tro motoren er på 1.6l og at den har mellom 90 og 100 Hk. Motoren går meeeeget bra. Sprek og turtallsvillig som bare det. Jeg målte kompresjonen på motoren før den ble tatt ut. Den er helt super. Motoren lekker ikke hverken olje eller kjøleveske og er vel egentlig klar for ny innsats i en passende bil. Girkasse, starmotor og fordeler følger ikke med. Pris? Kanskje ca. kr. 6500,- ? Å ikke nok med det ...... I bagasjerommet på Vignalen hadde jeg med meg det jeg trodde var riktig motor. Men det var det IKKE. Denne toppen: ......er fra en Fiat 125 (ikke 125S som jeg skal ha). Toppen ser helt fin ut. Kr. 2500,- ? Og så har jeg en tilhørende blokk: Altså en 125 A 000. Det er en 1.6l motor. Dette er en tom blokk uten veiv, råder og stempler. Kr. 1500,- ? Jeg har støpenummer og flere detaljer omkring motorblokkene og toppene for de som er interessert. Ta kontakt. Erik skrotnisse P.S. Riktig motor til bilen min kom på en pall fra Sicilia for noen måneder siden, så alt er bare velstand ....
  14. Rudolf

    Fiat 2300 S Coupe

    Det er nok bare en "vanlig" Mini ...... Takk takk. Erik
  15. Rudolf

    Fiat 2300 S Coupe

    Sesongen går mot hell. Men helt stopp i aktivitetene er det heldigvis ikke ... Forrige helg var det endel skrullinger (ca 30 stk) fra Norge som dro på sin årlige pilegrimsferd til Padova i Nord-Italia og den gigantiske Classic-Car messen. I noen hektiske dager ble 13 digre haller med ca 6000 biler og dertil hørende deler grundig gjennomgått. 90 000 andre bil interesserte fra hele verden gjorde det samme. Jeg planlegger en egen artikkel med mange bilder i FIAT-Historikeren om messen. På Padova-messen gjelder det å holde veldig godt på Visa-kortet og prøve å begrense handelen til deler for de ventende bilene hjemme. Jeg klarte meg greit i år og kom hjem med en stappfull koffert med godsaker, og ingen ny bil. Det gjorde det ikke noe enklere at siste dagen ble avsluttet med en Bonham Auksjon der jeg satt på andre rad mens de lekreste objekter passerte i revy foran nesa mi. DA, gjelder det å holde hendene i ro ...... Noen bilder her vil understreke hvilke små "skatter" man kan finne i hyller og haller på Padova-messen. Slik så blinklysene ut på min 2300 ut da jeg kjøpte den: På skjermen noe uoriginalt ræl som en eller annen dust har montert i hine hårde dager .... Under hovedlyset det ORANGE blinklyset som Fiat var påbudt å montere på biler som skulle selges i Tyskland. Man kan jo ikke ha det sånn Etter et par turer til Padova (i fjor og i år): Sånn ja Nå kan jeg endelig sove godt om natten. Denne helgen inviterte Lancia-klubben på sin årlige høst-tur til Arvika. Siden jeg har veldig lyst på å trene opp 2300-en til lengere turer (gjerne i utlandet), så fikk jeg disp til å benytte doningen til turen. Oppmøte på Gjelleråsen med rim på bakken og forgasser-frysing, som gikk over etter kort tid.... Pause for sjekk av olje, kjølevann og litt juging. Alt i skjønneste orden. Vel fremme i Arvika og klart for festmiddag med svenske Lancia-venner. Turen gikk svært så bra. Det var nødvendig med justering av inngrepet for klutsjen, ellers ingen problemer overhodet. Bensinforbruket er overraskende lavt. Fylte full tank før avgang fra Oslo. Litt under halv tank når jeg nå er tilbake. Tyder på et forbruk på omkring 1.1-1.2 l/mil. Se hva som hadde dukket opp i Sinsengarasjen mens jeg var borte En ny venn. En av mine skru-kompiser i garasjen har handlet i helgen. Snakk om fornuftig fyr ...... Og sånn går nu dagan .... Erik
×