Rudolf

Uno dei ragazzi
  • Innholdsteller

    164
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

9 Neutro

Om Rudolf

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  1. Godt poeng De er faktisk ganske stramme når jeg monterer sammen. Veldig mye på denne bilen er av overraskende høy kvalitet. Kontakter og bryter-hendler er imponerende solid laget med masse snedig mekanikk. Så dette kommer nok til å holde i mange år enda, etter at det har blitt rengjort og beskyttet. Jeg glemte å si at de ferdig behandlede kontaktene får en omgang med beskyttende spray for å hindre videre oksidering. Erik
  2. Arbeidet med det elektriske går fremover .... Jeg har som sagt revet ut all uoriginal kabling i bilen. ..... og det er ikke lite. Jeg fant ut at årsaken til den hemningsløse orgien av strøm-tyver, sukkerbiter, tape, hårnåler og binders var at de fleste av kontaktene var veldig oksiderte. Da blir det dårlig kontakt og vanskelig å få orden på det elektriske anlegget. Så da var det godsaker fra kjøkkenskapet som måtte frem. Eddik med salt er en fin blanding for å fjerne oksidering og korrosjon på kabelsko og kontakter. Etter noen minutter i denne blandingen nøytraliserer jeg med bakepulver oppløst i vann. Slik blir det etter behandling: Nå er jeg snart ferdig med å rydde opp og rekonstruere slik det skal være i henhold til skjema. Så får vi se ...... Erik
  3. Her har det ikke blitt oppdatert på en stund ser jeg ...... Litt for mange biler å styre med ?? Girkasse-prosjektet var en suksess. Jeg skrudde sammen girkassa med en god del nye deler. Det fungerte helt supert. Alt i orden. Jeg har aldri vært helt begeistret for interiøret i Bertil. Beige interiør i rød bil er riktignok Ferrari-farger, men passer ikke så godt til denne bilen synes jeg. Så da jeg kjøpte meg delebil i 2015, så var seter og interiør noe av det jeg plukket av delebilen før den forsvant igjen. Jeg har Samantha prosjektet som min 1.prioritet, så nå tenkte jeg at setene kunne brukes for å teste ut en kontakt jeg hadde med en salmaker i Polen. Like før jul, ble to seter, dør-sider og noe småplukk sendt til en liten by sør for Krakow. I dag var jeg å hentet resultatet som var fraktet hjem til Norge. Dette ser bra ut Stolene er strippet, renset, lakkert og fått ny "stopping". Skinnet er sydd etter min spesifikasjon hentet fra bilder fra Bertone-biler jeg har i arkivet. Det er brukt lær av meget myk og god kvalitet med akkurat passe tykkelse. Jeg liker finish-en som ikke er for blank. Mye arbeid med mange sømmer. Dør-bladene er også helt topp, med riktig stoff-stykke nede i hjørnet. Hele festen ble etter min vurdering, ganske så rimelig. Målet mitt er nå å lakkere den nederste delen av bilen sort i en av disse to variantene som ble levert av Bertone på 80-tallet. Ikke bestemt meg for hvilken variant jeg skal velge enda. Legg merke til interiøret på denne ...... Så da har Bertil også fått litt oppmerksomhet ..... Erik ......som plutselig har et beige-skinn interiør i utmerket stand til salgs.
  4. Mere inspeksjon. Vanskelig å la være ...... Jeg måtte en tur under teppene for å sjekke. Mye rart som er gjort med det elektriske. Jeg har allerede revet ut en haug med uoriginale kabler. Strømtyver, sukkerbiter, tape, hårnåler og binders så langt øye kan se. Heldigvis har jeg fått tak på et godt skjema (som stemmer), Så her blir det en relativt omfattende jobb med å få det elektriske tilbake til slik det skal være. Men det er jo bare moro Ellers ser det forbasket bra ut! Helt rustfritt og fint. Vurderer å sende teppene til rens, da de er hele og fine. Setene og interiøret forøvrig trenger også en grundig rengjøring og behandling av skinntrekket. Jeg driver nå å leter etter manglende pyntelister både innvendig og utvendig. Så hvis noen har en slik bil (eller to) slengende bak låven, så er det bare å si ifra. Erik
  5. Dette bildet er opprinnelig 8.0MB: . Men ingen bilder som jeg legger ut er større en ca 1/20 del. Dette du ser her er krympet til 455kB (og det er stort i forhold til det jeg pleier å legge ut). Hvis jeg hadde latt vær med å krympe alle bildene mine ville trådene mine vært ca 20 ganger større. Det ville man ha merket når man leser dem ........ Poenget mitt er at hvis ALLE pga manglende tid/lyst/apper o.a. laster ned ukomprimerte bilder, så vil båndbreddebehovet øke kollosalt. Nettet vil gå tregere, folk må kjøpe seg større båndbredde, serverene må bli større etc etc. Jeg tror ikke noen blir plaget over komprimeringen på bildet ovenfor. Prøv å få ned størrelser på bildene, så laster sidene myyyye fortere. Og opplevelsen blir bedre. Erik
  6. Du har helt rett, og jeg er 100% enig. Dessutten så skal de være sølvgrå originalt. Som den observante tilskuer kanskje har sett, så er det flere ting som ikke er som det skal være med eksteriøret. Min bil er en serie1, og den skal ikke ha krom-lister på siden av dørene og bakover. Feil blinklys og feil emblem i fronten har den også. Sånn ser min ut: Sånn skal den egentlig se ut: Så planen er som følger: - Kromlister beholder jeg foreløpig (og fikser de som mangler), siden det blir mye hull som må tettes når de uoriginale fjernes. Men "på sikt" så skal de fjernes og erstattes med den ene lille på forskjermen, da skal Ghia-merket flyttes også. - De originale blinklysene fant jeg utrolig nok i Padova, så de skal monteres så fort som mulig. - Det originale emblemet i fronten fant jeg også i Padova, så det monteres også rimelig raskt. - Felgene blir lakkert i riktig gråfarge og "pynte-ringer" fjernes. Resten av bilen er ganske riktig og komplett, mangler noen pyntelister innvendig i fot-brønnene og nederst på den ene døra. Så sånn er den saken ...... Erik
  7. Er det noen som vet hvordan jeg kommer i kontakt med Guarneri del Gesû? Jeg har forsøkt PM, men ingen svar. Erik
  8. Vinterferie i Valdres? Det kom en stor bil her om dagen og tok med seg det som var igjen av Samantha til Valdres Så nå blir det "total makeover" ...... Det ser ut til at det ikke blir syredypping av flere grunner. Det som er av rust er oversiktlig og relativt greit å få sandblåst. Så foreløpig er planen å sandblåse enkelte partier og evt. sodablåse deler som Ikke egner seg for sandblåsing. De som følger med vil bli oppdatert så snart det er noe nytt ...... Erik
  9. Siden jeg har endel å "pusle" med på Vignalen min (og de andre bilene), så tror jeg ikke dette blir noe stort restaureringsprosjekt foreløpig. I vinter gjør jeg en grundig "service" på motor, understell og bremser. Forgassere blir plukket av og overhalt. Det elektriske anlegget trenger en grundig gjennomgang. Her er det lagt lag på lag med nye ledninger for å "reparere" der det har vært dårlig kontakt og ledningsbrudd. Jeg jobber nå med å skaffe/lage et godt skjema som utgangspunkt. Så planlegger jeg å plukke ut interiør og tepper for å få rengjort gulv og evt. få gjort rusthindrende tiltak. Jeg har brukbar oversikt over manglende deler og hva som er uoriginalt. Så parallelt med arbeidet med bilen blir det å lete etter manglende deler. Så blir det selvfølgelig litt kosmetisk "dulling" med krom og lakk. Erik
  10. Da var det tid for gjøre opp endelig status. Undersiden avslører som regel hvilken tilstand karosseriet er i. Jeg fryktet mye rust, men dette ser slett ikke verst ut ..... Det er bare noen antydninger i kanter der flere plater er sveist sammen, så lite at det grenser mot kosmetikk. Alt er helt og fint. Noen reparasjoner er gjort, men ingen omfattende greier. Understellet er relativt ny-overhalt (hvis man kan kalle 10-15 år gammel overhaling for ny ...). Nye bærekuler, foringer og gummipakninger. Eksosanlegget derimot fortjener utskifting. Med det samme bilen var på bukken fikk jeg løsnet bak-bremsene som hadde "satt seg". Her var det nye klosser rund baut. Alt er mye bedre en jeg hadde turt å håpe på. Jeg er meget fornøyd. Erik
  11. Da går motoren. Oljepumpa måtte primes grundig for å få den til å pumpe opp tilstrekkelig trykk. Så måtte jeg rense bensinpumpa og grave ut en liten haug med sand av forgasserne. Deretter måtte ledningsnettet gås over og stiftene files for å få gnist. Ved hjelp av kamerat med startgass, nytt fulladet batteri og litt tålmodighet husket bilen etterhvert hvordan dette skulle gjøres ..... Hosting, harking, smell og poff, så putret den sakte og sikkert frem mot tilnærmet normal gange. Etter noen minutter med iherdig betjening av gasspedal, håndgass og shoke, så ble bilen litt grøvre i målet, og la seg til en fornuftig tomgang. Ti år siden forrige gang .... Nå går den pent og pyntelig med fint oljetrykk og turtall på 900rpm. Meeeget maskulin lyd...... Herlig I morgen er planen å kjøre den opp på løftebukken for egen maskin. Da blir det en grundig inspeksjon av bilen fra undersiden. Deretter skal jeg legge en plan for hva som videre skal skje. My tyder på en grundig service av motor og bremser. Interiøret må tas ut og bilen må rengjøres grundig innvendig og muligens behandles med rusthindrende midler. Det elektriske opplegget er noe kaotisk med masse nye ledninger til erstatning for originale med dårlig kontakter. Endel å ta tak i, men bare kosejobb så vidt jeg kan se. Dette blir bra .... Erik
  12. I forbindelse med oljeskift, dukket første utfordring opp: Gjengene til oljepluggen i bunnpanna er ødelagt. Jeg må fikse med en hylse, eller ta av bunnpanna for å reparere. Hadde vært greit å fått gjort en (foreløpig?) fiks ved å sette inn en hylse. Helicoil er vel ikke å anbefale da oljepluggen jo skal ut og inn med jevne mellomrom? Derfor trenger jeg tips om hvor jeg får tak i hylse for å reparere gjenger: Oljepluggen har M22 med stigning 1.5. Biltema har noen kjekke rep.sett til oljeplugger, men største dimensjon er M20. Noen tips? Erik
  13. Oj ! Hvis du har noen deler er jeg svært interessert. Hvor i verden holder du til? Erik
  14. Endelig .... var det tid for tur til Trøgstad for å hente min nye flamme. Fint med gode venner som har det riktige verktøyet (bilhenger). Så bar det hjem til Sinsengarasjen og inn i varmen. Det skal bli deilig å få tørket ut ti år med mugg og fuktighet. Motoren trenger absolutt litt kjærlig pleie, ihvertfall kosmetisk. Motoren har ikke kjørt på ti år. Jeg vil ikke prøve å starte den før noen forholdsregler er fulgt. Først en liten dose med diesel i sylindrene. Så lar jeg det stå å godgjøre seg for å løsne evt. fastgrodde stempelringer. Deretter skifter jeg olje og drar motoren forsiktig rundt for hånd. Deretter kjører jeg på startmotor noen runder samtidig som jeg måler oljetrykk. Hvis dette går som det skal, så sjekker jeg bensinfilter, plugger, fordeler, stifter og kjøleveske. Deretter prøver jeg å starte den. Men foreløpig har Fiaten bare til oppgave å underholde en ribbet Samantha som forøvrig reiser til karosseri-maker om et par dager. Artig stevnemøte mellom Giha Coupe 64 og Vignale Samantha 69. Den som har flest leker når han dør har vunnet ....... Erik
  15. Puhh ... Erik