Rudolf

Uno dei ragazzi
  • Innholdsteller

    175
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

14 Buona

Om Rudolf

  • Rang
    Uno dei ragazzi

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  1. Bling! I påvente av overhalte forgassere fortsetter jeg med noen pynte-detaljer. Det imponerende Nardi-rattet med tofarget treverk, krom og flotte detaljer hadde dessverre noen skader. Deler av treverket var sprukket opp og biter på baksiden var helt borte. Man kan se noen av sprekkene på venstre side av rattet på dette litt dårlige bildet. Men.... Naboen i Sinsengarasjen er møbelsnekker fra Polen, og fikser til daglig gamle by-møbler for en antikvitetsforretning. Han tok oppdraget på strak arm Som den ekte møbelsnekkeren han er, så brukte han ikke lakk på treverket. Nei her er det brukt Politur ..... Her er resultatet etter at jeg hadde bidratt med en liten time med Autosol Jeg er svært fornøyd med resultatet. Nardi-rattet fremstår som et lite kunstverk. Krom listene på bilen min er som jeg nevnte tidligere ikke riktige i forhold til årsmodellen, de hører til Serie 2 av 2300 Coupe (1966-1968).. Men for å unngå å måtte tette hullene i karosseriet, så velger jeg å beholde dem inntil videre. Men bilen min hadde skader på den ene listen foran, og manglet helt en av listene bak. Italiensk Ebay er god å ha i slike tilfeller da deler til 2300 S Coupe er svært vrient å få tak på. En kar på Sicilia hadde noen deler liggende som ble pakket og sendt. På venstre forskjerm hadde den buede krom-listen et brudd og en manglende bit. Her er den "nye " delen (trenger en omgang med Autosol....) På høyre bakskjerm var pyntelisten forsvunnet. Delen fra Sicilia passer fint. Å sånn går nu dagan ...... Erik
  2. Skikkelig tøffing Erik
  3. Jada. Motoren min er "bare" bestykket med to doble Webere. Bilen er produsert på fire forskjellige steder: - Først ble gulv, understell, motor og drivverk produsert hos Fiat. - Karosseri ble tegnet og produsert hos Ghia. - Hos OSI ble bilen satt sammen - Til slutt ble bilen fraktet til Abarth som hadde "preparert" motoren med innsug for to Webere, grenrør, portet topp, bunnpanne med kjøleribber og det store ovale luftfilteret. I ettertid har Abarth kunnet tilby en god del lekkerbiskener til bilen som f.eks. manifold for montering av tre doble Webere, grenrør og eksosanlegg. Så her er det bare å spare ..... Erik
  4. Takk for positive tilrop Veldig bra tips om lektyre. Jeg har verstedhåndbok, men bare som datafil. Erik
  5. Se hva jeg fant Mens dere finner ut hva Trompeten er til har jeg vasket bilen for første gang. Og se hva som åpenbarte seg under de mange lagene med 10 år gammel skitt. Jeg har ikke jukset, bilen er tørr (selv om det er vått på gulvet). Lakken er faktisk ganske fin, og det er ikke så mye jobb med polér-kluten som skal til for å få en presentabel doning ut av dette her. Bunnpanna er reparert (og rengjort) med gjengehylse og ny bunnplugg. De to doble Weberne er levert til overhaling. Nå er planen å rense tepper og remontere interiøret. Manglende krom-lister er funnet på Sicilia og er på vei. Erik
  6. Tja, tjo. På denne bilen har choke-knotten bilde av en bensin-dyse. Erik
  7. Symbolet på knotten ser ut som et spjeld i en kanal, nesten samme symbol som det er på håndgassen. Til forgasseren går det to stk. wire; en til håndgass og en til choke. Også har jeg wire med betjeningsknott til trompeten i tillegg. Erik
  8. Dagens 2300 Quiz: Hva i himmelens navn er dette? De to doble Weberne er demontert for overhaling. De sitter på hver sin manifold som går til tre sylindere (3x2=6sylindere). Under den bakerste manifolden sitter det en TROMPET (litt uskarp på bildet) Trompeten er koblet til et stålrør som går opp og rundt manifolden og er koblet til vakum-flensen der slangen til bremsekraftforsterkerne er koblet til. Bak på trompeten er det en ventil som åpner/lukker forbindelsen mellom trompeten og røret til vakum-flensen (ikke synlig på bildet). Ventilen kan betjenes via en knott som sitter ved siden av knotten til hånd-gassen på dashbordet. Trompeten er altså kun koblet til den bakre manifolden. Ingen forbindelse til den fremre. Trompeten er ikke beskrevet i brukerhåndbok, verkstedhåndbok eller reservedelskatalog. Den som først gir en riktig forklaring på hva denne underlige konstruksjonen er god for, vinner en appelsin. Lykke til. Erik
  9. Batteri koblet på. Absolutt alt av strøm-ting virker. Så det var en vellykket økt ..... Erik
  10. Originalplater er bare å glemme. I så fall vil ikke bilen bli ferdig i min levetid....... Så her blir det å lage nye plater og få det til å bli "riktig" i forhold til fasong, utseende og sammenføyninger. Jeg krever ikke at alle sammenføyninger skal være nøyaktig kopi av originalen, men at utseende på plater/profiler er korrekt. Denne bilen er sjelden, men vil aldri oppnå noen super-verdi. Derfor gjelder det å holde seg på et "fornuftig" nivå. Føler at jeg snakker litt som en politiker før valget nå ..... Erik
  11. Vignale i Valdres. Multibil A/S, avdeling Hedalen er så heldige å ha en Vignale å pusle med. På fredag var jeg på inspeksjon. Samantha er sandblåst, sodablåst og grunnet. Heldigvis dukket det ikke opp noe særlig uventet grums. Grunningen ble i en kledelig rød-oransje farge som faktisk ser nesten lik ut med den uoriginale eksteriørfargen. Men ikke noe av grunningen vil synes etter at bilen har blitt lakkert i de riktige fargene; Alfa-gul utenpå og inni kupeen, sort i bagasjerom og motorrom. Litt sand tyter frem etter behandlingen ...... Det som er av rust blir veldig synlig etter en slik behandling. Flere steder bærer preg av "gammel moro" i form av reparasjoner. Her skal det ordnes opp. Understellet er også sandblåst og lakkert sort. Nå skal alt av rust-skader repareres. Det blir nok noen turer til Valdres i månedene som kommer ..... Erik
  12. Godt poeng De er faktisk ganske stramme når jeg monterer sammen. Veldig mye på denne bilen er av overraskende høy kvalitet. Kontakter og bryter-hendler er imponerende solid laget med masse snedig mekanikk. Så dette kommer nok til å holde i mange år enda, etter at det har blitt rengjort og beskyttet. Jeg glemte å si at de ferdig behandlede kontaktene får en omgang med beskyttende spray for å hindre videre oksidering. Erik
  13. Arbeidet med det elektriske går fremover .... Jeg har som sagt revet ut all uoriginal kabling i bilen. ..... og det er ikke lite. Jeg fant ut at årsaken til den hemningsløse orgien av strøm-tyver, sukkerbiter, tape, hårnåler og binders var at de fleste av kontaktene var veldig oksiderte. Da blir det dårlig kontakt og vanskelig å få orden på det elektriske anlegget. Så da var det godsaker fra kjøkkenskapet som måtte frem. Eddik med salt er en fin blanding for å fjerne oksidering og korrosjon på kabelsko og kontakter. Etter noen minutter i denne blandingen nøytraliserer jeg med bakepulver oppløst i vann. Slik blir det etter behandling: Nå er jeg snart ferdig med å rydde opp og rekonstruere slik det skal være i henhold til skjema. Så får vi se ...... Erik
  14. Her har det ikke blitt oppdatert på en stund ser jeg ...... Litt for mange biler å styre med ?? Girkasse-prosjektet var en suksess. Jeg skrudde sammen girkassa med en god del nye deler. Det fungerte helt supert. Alt i orden. Jeg har aldri vært helt begeistret for interiøret i Bertil. Beige interiør i rød bil er riktignok Ferrari-farger, men passer ikke så godt til denne bilen synes jeg. Så da jeg kjøpte meg delebil i 2015, så var seter og interiør noe av det jeg plukket av delebilen før den forsvant igjen. Jeg har Samantha prosjektet som min 1.prioritet, så nå tenkte jeg at setene kunne brukes for å teste ut en kontakt jeg hadde med en salmaker i Polen. Like før jul, ble to seter, dør-sider og noe småplukk sendt til en liten by sør for Krakow. I dag var jeg å hentet resultatet som var fraktet hjem til Norge. Dette ser bra ut Stolene er strippet, renset, lakkert og fått ny "stopping". Skinnet er sydd etter min spesifikasjon hentet fra bilder fra Bertone-biler jeg har i arkivet. Det er brukt lær av meget myk og god kvalitet med akkurat passe tykkelse. Jeg liker finish-en som ikke er for blank. Mye arbeid med mange sømmer. Dør-bladene er også helt topp, med riktig stoff-stykke nede i hjørnet. Hele festen ble etter min vurdering, ganske så rimelig. Målet mitt er nå å lakkere den nederste delen av bilen sort i en av disse to variantene som ble levert av Bertone på 80-tallet. Ikke bestemt meg for hvilken variant jeg skal velge enda. Legg merke til interiøret på denne ...... Så da har Bertil også fått litt oppmerksomhet ..... Erik ......som plutselig har et beige-skinn interiør i utmerket stand til salgs.
  15. Mere inspeksjon. Vanskelig å la være ...... Jeg måtte en tur under teppene for å sjekke. Mye rart som er gjort med det elektriske. Jeg har allerede revet ut en haug med uoriginale kabler. Strømtyver, sukkerbiter, tape, hårnåler og binders så langt øye kan se. Heldigvis har jeg fått tak på et godt skjema (som stemmer), Så her blir det en relativt omfattende jobb med å få det elektriske tilbake til slik det skal være. Men det er jo bare moro Ellers ser det forbasket bra ut! Helt rustfritt og fint. Vurderer å sende teppene til rens, da de er hele og fine. Setene og interiøret forøvrig trenger også en grundig rengjøring og behandling av skinntrekket. Jeg driver nå å leter etter manglende pyntelister både innvendig og utvendig. Så hvis noen har en slik bil (eller to) slengende bak låven, så er det bare å si ifra. Erik