Rudolf

Uno dei ragazzi
  • Innholdsteller

    180
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

23 Buona

Om Rudolf

  • Rang
    Uno dei ragazzi

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  1. Da er begge bremsekraftforsterkerne ferdige. Jeg fikk lånt meg en vakum-pumpe slik at jeg fikk testet at pakningene (og alt annet mikkmakk) holdt tett. Og jammen var det tett gitt Fantastisk lyd i vidunderet i det jag slapp inn luft på baksiden av vakum-stempelet. Her snakker vi om skikkelig pust-pes leamikk. Nå har jeg plukket meg langt nok "ned" i motorrommet. Ferdig med pussing og lakkering og overhaling av deler. En god del deler som, stifter, plugger, rotor, pakninger, slepekontakt, filtere o.a. er bestilt og mottatt. Nå er det "bare" å skru sammen og starte opp. Erik
  2. Det der er wire til håndbrekket (som er plassert som en spake i dashbordet). Erik
  3. Det baller på seg ...... Etter hvert som jeg rota videre i motorrommet fant jeg ut at et par lakkstrøk i den riktige fargen, sort, hadde vært fint siden den uoriginale røde var flasset og stygg. Men da måtte jeg nesten demontere bremsekraftforsterkerne. Og når jeg først hadde bremsekreftforsterkerne ute av bilen, så måtte jo de inspiseres litt nærmere .... Her var det bare en ting å gjøre. Full service. .... Endelig fikk jeg sjansen til å lære hvordan en bremsekraftforsterker virker .... og ser ut innvending .... De to mastodontene som sitter i bilen er av fabrikatet Bonaldi, laget på lisens fra Bendix. Problemet er bare at denne bremsekraftforsterkeren, så vidt jeg har funnet ut av, bare finnes på én annen biltype, Ferrari 250. Og da blir ting plutselig veldig dyrt .... En ferdig overhalt Bonaldi koster ca kr. 30.000,- Rep.sett med pakninger (som ikke passer helt til min) koster ca kr. 10.000,- pr. stk. Så da var det bare å plukke fra hverandre, måle pakninger og begynne å lete ..... Denne var gåen ... Disse var slitne ... I "gamle dager" fantes det bremseverksteder i Norge som kunne levere pakninger og annet snacks over disk, men den tiden er over. Christoffersen & Bekken f.eks. driver nå bare med EU-kontroll og selger ikke lenger bremsedeler. Så da må man til det store utland. Ved hjelp av skyvelære, tommetabell og google, så finner man etter litt strev de rette leverandører, fortrinnsvis i England. Nå er alle pakninger i hus, og noen er faktisk restaurert Totalt har jeg brukt ca kr. 350,- på pakninger til begge forsterkerne. Her har vi et eksempel på hvordan det ser ut inni en trykkregulator for bakbremser: Artig ! Snart er forsterkerne ferdige, og jeg vurderer å skifte yrke. Men når jeg likevel holdt på ...... ... så måtte jeg fikse litt på disse, synes jeg. Men når de lå på benken for å bli pusset på, så oppdager jeg dette: Ja her var det ikke mye plass for kjølevann. Så her må det stakes og renses opp...... Så sånn går nu dagan ....... Men det blir veldig fint Erik
  4. Er det noen som har vurdert å få laget en tabell over sladrespeil til disse bilene? Det hadde vært fint å kunne sammenligne høyde, bredde, dybde, og materialvalg. Gjerne få inn i tabellen hvor disse sladrespeilene er produsert også, og hvor de er designet, og av hvem og hvorfor. Men dette hører vel kanskje hjemme i en egen tråd? Erik
  5. Det er ikke langt unna i det hele tatt. Jeg jobber nå med potensielle leverandører i Australia og New Zealand (der det ble solgt endel Fiat 125 S) Jobber også med huggerier i Tyskland og Italia samt den originale motoren i Sverige (der eieren har rota bort toppen) Denne motoren er VELDIG vanskelig å få tak i. ALLE sier at joda, den har de sikkert liggende på låven, men når det kommer til stykket og vi skal sjekke identitet, så er det ikke riktig motor likevel. Den du viser til ser ikke lovende ut. Den har feil registerreim-deksel i gul plast. Dekselet skal være i aluminium. Dessuten var den uforskammet dyr. 1500 Euro for en motor man ikke aner tilstanden på er mye. Jeg har akkurat nå kontakt med en håndfull leverandører som jobber med å spore opp. Mest sannsynlig finner jeg en i Italia. MEN. Hvis noen har tips og eller en VIRKELIG Fiat 125 S motor i boden, så vær så snill å si ifra. Erik tålmodig sjel
  6. Bling! I påvente av overhalte forgassere fortsetter jeg med noen pynte-detaljer. Det imponerende Nardi-rattet med tofarget treverk, krom og flotte detaljer hadde dessverre noen skader. Deler av treverket var sprukket opp og biter på baksiden var helt borte. Man kan se noen av sprekkene på venstre side av rattet på dette litt dårlige bildet. Men.... Naboen i Sinsengarasjen er møbelsnekker fra Polen, og fikser til daglig gamle by-møbler for en antikvitetsforretning. Han tok oppdraget på strak arm Som den ekte møbelsnekkeren han er, så brukte han ikke lakk på treverket. Nei her er det brukt Politur ..... Her er resultatet etter at jeg hadde bidratt med en liten time med Autosol Jeg er svært fornøyd med resultatet. Nardi-rattet fremstår som et lite kunstverk. Krom listene på bilen min er som jeg nevnte tidligere ikke riktige i forhold til årsmodellen, de hører til Serie 2 av 2300 Coupe (1966-1968).. Men for å unngå å måtte tette hullene i karosseriet, så velger jeg å beholde dem inntil videre. Men bilen min hadde skader på den ene listen foran, og manglet helt en av listene bak. Italiensk Ebay er god å ha i slike tilfeller da deler til 2300 S Coupe er svært vrient å få tak på. En kar på Sicilia hadde noen deler liggende som ble pakket og sendt. På venstre forskjerm hadde den buede krom-listen et brudd og en manglende bit. Her er den "nye " delen (trenger en omgang med Autosol....) På høyre bakskjerm var pyntelisten forsvunnet. Delen fra Sicilia passer fint. Å sånn går nu dagan ...... Erik
  7. Skikkelig tøffing Erik
  8. Jada. Motoren min er "bare" bestykket med to doble Webere. Bilen er produsert på fire forskjellige steder: - Først ble gulv, understell, motor og drivverk produsert hos Fiat. - Karosseri ble tegnet og produsert hos Ghia. - Hos OSI ble bilen satt sammen - Til slutt ble bilen fraktet til Abarth som hadde "preparert" motoren med innsug for to Webere, grenrør, portet topp, bunnpanne med kjøleribber og det store ovale luftfilteret. I ettertid har Abarth kunnet tilby en god del lekkerbiskener til bilen som f.eks. manifold for montering av tre doble Webere, grenrør og eksosanlegg. Så her er det bare å spare ..... Erik
  9. Takk for positive tilrop Veldig bra tips om lektyre. Jeg har verstedhåndbok, men bare som datafil. Erik
  10. Se hva jeg fant Mens dere finner ut hva Trompeten er til har jeg vasket bilen for første gang. Og se hva som åpenbarte seg under de mange lagene med 10 år gammel skitt. Jeg har ikke jukset, bilen er tørr (selv om det er vått på gulvet). Lakken er faktisk ganske fin, og det er ikke så mye jobb med polér-kluten som skal til for å få en presentabel doning ut av dette her. Bunnpanna er reparert (og rengjort) med gjengehylse og ny bunnplugg. De to doble Weberne er levert til overhaling. Nå er planen å rense tepper og remontere interiøret. Manglende krom-lister er funnet på Sicilia og er på vei. Erik
  11. Tja, tjo. På denne bilen har choke-knotten bilde av en bensin-dyse. Erik
  12. Symbolet på knotten ser ut som et spjeld i en kanal, nesten samme symbol som det er på håndgassen. Til forgasseren går det to stk. wire; en til håndgass og en til choke. Også har jeg wire med betjeningsknott til trompeten i tillegg. Erik
  13. Dagens 2300 Quiz: Hva i himmelens navn er dette? De to doble Weberne er demontert for overhaling. De sitter på hver sin manifold som går til tre sylindere (3x2=6sylindere). Under den bakerste manifolden sitter det en TROMPET (litt uskarp på bildet) Trompeten er koblet til et stålrør som går opp og rundt manifolden og er koblet til vakum-flensen der slangen til bremsekraftforsterkerne er koblet til. Bak på trompeten er det en ventil som åpner/lukker forbindelsen mellom trompeten og røret til vakum-flensen (ikke synlig på bildet). Ventilen kan betjenes via en knott som sitter ved siden av knotten til hånd-gassen på dashbordet. Trompeten er altså kun koblet til den bakre manifolden. Ingen forbindelse til den fremre. Trompeten er ikke beskrevet i brukerhåndbok, verkstedhåndbok eller reservedelskatalog. Den som først gir en riktig forklaring på hva denne underlige konstruksjonen er god for, vinner en appelsin. Lykke til. Erik
  14. Batteri koblet på. Absolutt alt av strøm-ting virker. Så det var en vellykket økt ..... Erik
  15. Originalplater er bare å glemme. I så fall vil ikke bilen bli ferdig i min levetid....... Så her blir det å lage nye plater og få det til å bli "riktig" i forhold til fasong, utseende og sammenføyninger. Jeg krever ikke at alle sammenføyninger skal være nøyaktig kopi av originalen, men at utseende på plater/profiler er korrekt. Denne bilen er sjelden, men vil aldri oppnå noen super-verdi. Derfor gjelder det å holde seg på et "fornuftig" nivå. Føler at jeg snakker litt som en politiker før valget nå ..... Erik