Rudolf

Uno dei ragazzi
  • Innholdsteller

    212
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Rudolf vant sist dagen den 27. april

Rudolf hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

86 Superbo

Om Rudolf

  • Rang
    Uno dei ragazzi

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  1. Stemmer. Jeg har vært i kontakt med selger for å få justert annonsen litt. Bilen er en 1964, som min (den har de riktige pyntelistene på karosseriet). Innvendig ser den litt lurvete ut, men det er ikke sikkert det er noe stort problem. Det er ferdige teppesett å få kjøpt til disse bilene. Setene trenger definitivt å trekkes om. Jeg har også fortalt eieren at Bertone har hatt lite med denne bilen å gjøre Hvis den er i orden mekanisk og ikke har for mye rust, så er nok prisen ganske riktig i forhold til prisnivået på disse bilene ellers i Europa. Men jeg ville nok tatt en grundig titt på karosseriet og forsikret meg om at bremser (bremsekraftforsterkere) og maskineriet ellers er i orden. Erik
  2. Sånne ? http://www.integrale.org.uk/cart139h/index.php?main_page=product_info&cPath=68_130&products_id=1878 Erik
  3. Jeg har et 3-sifret E-nummer i kikkerten Erik
  4. Testing, testing (en, to), testing...... Da var det sannelig på tide å få kjørt litt med Glassverandaen. Først den sedvanlige serien med skrytebilder fra Oslo sentrum ..... Kjerra går helt fint. Rask til å være så stor. Herlig lyd. Kjempefin girkasse som er presis og lett å gire. Bremser jevnt og fint (har hatt den på bremsetester og det var helt topp). Stabil og fin på styring: Myke og gode fjærer. En skikkelig flott cruiser, med masse krefter. Så da er det bare å bestille time hos Biltilsynet. Erik som burde få bidrag fra Oslo Turist-råd for underholdning og foredrag til nysgjerrige turister fra alle nasjoner.
  5. Mange takk for tips. Jeg elsker slike "kjærringråd". Veldig ofte fungerer de Erik
  6. Strip-all ..... heter vidundermiddelet. Du kan lese mer her: Drakechemicals Rettedal Bilkontroll AS Jeg bruker et oljefat til store deler og en snasen liten frityrkoker til smådeler, skruer etc, Erik
  7. Mere bremser .... Etter økta med bremsekraftforsterkerne var det på tide å kikke litt nærmere på kalippere, skiver og klosser. Jeg fryktet at tilstanden ville være dårlig, så jeg hadde skaffet rep. sett til kalipperne på forhånd. Eksempel på kalipper etter at de var plukket av. All gummi var råtten, stemplene var grodd fast og utseendet var begredelig. På bilen er det som kjent skivebremser rund baut (bilen er konstruert i 1959!). Både foran og bak er det tre stempler (1+2) og bakbremsene har i tillegg eget klossesett for håndbrems. Bremsene er produsert på lisens fra Girling og de samme som ble brukt på Ferrari 250. Stemplene var grodd helt fast og var i ganske dårlig stand. Men selve kalipperne hadde klart seg bra uten rustangrep innvendig. Pakninger og slikt var temmelig råttent. Rep. settene var dyre for bakbremsene (pga Ferrari 250 kompatibilitet) Heldigvis brukte jeg litt tid på å sjekke fram-bremsene og fant etterhvert ut at de bremsene hadde jeg i garasjen fra før Samme bremsene brukes nemlig på Volvo P1800. Da ble plutselig prisen 1/20-del av prisen på bremsene til Ferrari 250 Rep. sett til Fiat 2300 S, Volvo P1800, Ferrari 250: Ferdig montert på ene halvdelen av kalipper foran. Kalipperen er rengjort med 2 døgn i lut-bad. Ferdig restaurert kalipper foran Bremseskivene var rustne og stygge. Men etter noen døgn i lut-bad så de riktig så fine ut. Ferdig montert bakbrems med overhalt kalipper, nye klosser og restaurerte skiver. Siden bremserørene så fine ut, så trodde jeg at jeg var i mål ..... med bremser. Men dengang ei ... Bremseslangen til bakakslingen var i dårlig forfatning. Nye bremseslanger er derfor bestilt fra Tyskland og er på vei. I mellomtiden sitter jeg å polerer krom-støtfangere ..... Erik
  8. Bildene lyver litt. De er tatt like etter at setene er "dynket" med mye skinn-balsam. Derfor ser de ganske blanke/glatte ut. Erik
  9. Jeg er ganske sikker på at de er i skinn. De trekker til seg balsam som bare det og virker for tykt til å være skai. (men det har hendt at også jeg har tatt feil ..... ) Bilen ble levert med skinnseter som en opsjon. Erik
  10. Interiør forts. Jeg har god erfaring med å legge filt mellom teppene og karosseriet i bilen, så det gjorde jeg nå også (to ruller a kr. 179,- var mer enn nok). Filten ble festet med moderate mengder med spraylim. De gamle bilbeltene var ikke noe å samle på, så nye rullebelter ble montert med rullene skjult bak armlenet til baksetet. Omsider hadde de rengjorte teppene tørket og var klare for montering. Da jeg tok de ut var de skrudd fast med skruer! Det var det ikke behov for nå siden filten sitter med spraylim og teppene ikke sklir når den ligger på filten. Setene er trukket med skinn og er moderat slitt, akkurat så mye at de har fått en fin patina. Men også her trengtes rengjøring. Kraftig salmiakkvann høres voldsomt ut, men det funker hvis det vaskes av med såpevann etterpå. Deretter blir setene satt inn med stoooore mengder med middel for behandling av lær. Jeg brukte noe jeg kjøpte på salg på Oslo Motor Show (Bilextra til kr. 15,- for flasken) Så var det bare å montere inn setene .... Så avsluttet jeg dagen med å legge inn nyvasket teppe i bagasjerommet. Bagasjerommet er forøvrig utstyrt med to lys og er helt enormt ... Dagens økt ble feiret med en kjøretur i garasjen Det føltes bra ...... Erik
  11. I dag har jeg kost meg med teppevask/rens. De gamle teppene var i grunnen hele og fine, men fryktelig innsatt med gammel inngrodd skitt. Da er det fint å ha tilgang til skikkelig høytrykksspyler med steamer. Først spyling med kraftig høytrykk, så skrubbing med bilshampoo fra Biltema (uten polish) tilslutt steaming med 80 grader og høyt trykk. Teppene blir som nye ..... Erik
  12. Interiør Etter påføring av Brunox i rause mengder (med pensel, ikke sprayboks) Så matt sort Bengalakk (ikke helt tørr, så derfor ser den blank ut). Og helgen er enda ung ...... Erik
  13. Klart for jobbing med interiør: Tidligere har jeg prøvd en metode for behandling av den innvendige delen av karosseriet. Fjerning av alt løst (rust, lakk + gammal moro) med stålbørste, påføring av Brunox og lakkering med Bengalakk. Lancia Montecarlo Det har fungert fint, så derfor gjør jeg det samme her. Fjerning av løst med rustbørste på vinkelsliper og drill: Etter omgangen med fjerning av alt løst har jeg fremdeles ikke funnet noe rust av betydning Erik
  14. Virket det ? For fire år siden tok jeg en sjau innvendig i Montecarloen. Alt inventar ble plukket ut og karosseriet fikk en omgang med stålbørste (på drill og på vinkelsliper). Så behandlet jeg alt med Brunox. Og lakkerte med Bengalakk. Så er spørsmålet; Holder en slik behandling? Hvordan ser det ut etter fire år med aktiv bruk av bilen. Som kjent har jeg vært "land og strand" runt med Montecarloen. Danmark, Finland, Kroatia, Østerrike og masse treff og turer i inn- og utland. Bilen har på alle disse turene blitt utsatt for vanlig vær med regn og blåst, godvær og sol. Slik ser det ut under mattene i dag: Litt rusk og rask og lim fra lyd-matter, men egentlig helt perfekt Så da kan jeg bruke den metoden på andre prosjekter også. Erik
  15. Setene er gitt bort og har allerede forlatt kongeriket. Erik