Sillyspeed

Ispettore
  • Innholdsteller

    2 144
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Sillyspeed vant sist dagen den 23. januar

Sillyspeed hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

175 Eccellente

Om Sillyspeed

  • Rang
    Ispettore

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Akershus
  1. Hvor ble det av godeste Einar? Ingen kunne korrigere som ham
  2. Ny rumpe er bestilt på nett, sammen med ny fremre eksospotte som snart var moden for utskifting. Bestilt til en filleonkel i Sverige - hentes over grensa Lenge leve Speedo!
  3. Vi tar det på PM!
  4. Vel, dette var jo som bare fanden. Knust bakfanger og inntrykt karosseri bak. Nå starter jakten på en reservedel, retting og lakkering.. Flaks at vi gikk over til delkasko for et år siden!
  5. Tbi har hatt noen uventede regreimbrudd, ellers er det vel grei skuring. 3.2 V6 er en bastard og har problemer med regkjede som nesten alltid må fikses i løpet av levetiden.
  6. Her er en kilde til fenomenet, som på norsk kalles korrosjonsutmatting (corrosion fatigue) : http://papers.sae.org/2000-01-0098/ "As for Automotive Suspension Coil Spring, its weight-saving has been achieved by increasing the design stress. Since the increase of design stress requires higher fatigue life and sag resistance, the strength of spring is usually increased. However, in case of the conventional spring steel, the high strength over σB=1900MPa can dramatically reduce the corrosion fatigue life of spring, to decrease the reliability of spring at the actual usage" Andre artikler jeg fant refererer til: "In recent years, efforts have been undertaken to increase the stress load on spring materials and to decrease wire diameter in order to reduce weight. However, progress has been slow due to the resulting increase in spring sag." Problemet man prøvde å overkomme var også sag, eller nedsiging av fjærene. Det kan vel godt stemme at dette var et fenomen man så på biler før, men sjelden på bilder fra 90- og 2000-tallet? Dette var en artikkel fra 1985, så det kan underbygge oppfatningen om at alt var bedre før - man fikk ikke fjærbrudd, men måtte bytte likevel pga at bilen satte seg på bakbeina
  7. Jeg holder nok en knapp på saltet. Samtidig er det nok skjedd en utvikling der stålet ikke blir "dårligere", men antakeligvis blitt mer høyfast - altså blitt sterkere - slik at man kan lage tynnere og lettere fjærer. Vel og bra er det, men dessverre er det slik at høyfaste stål kan være (mye) mer følsomme når man får rustangrep i overflaten, og slik likevel lettere får tretthetsbrudd som vist i bildet. Det altså til tross for at fjærstålet skal ha like gode eller bedre utmattingsegenskaper når det blir sterkere. For øvrig er nye Goodyear Ultragrip Ice 2 i 205/55-16 bestilt og skal erstatte altfor myke Hakka R2, som av en eller annen grunn ble kjøpt inn i 195/55-16.
  8. Nå er uten tvil 166 V6 en flott bil, men den jevne 166 ruster for et godt ord i både kanaler og karosseriskjøter, og koster en halv arm når varmeregisteret lekker på elektronikken.. så helt rosenrødt er det vel ikke
  9. Og ikke minst en ganske heftig spesifikt moment, 120 Nm/liter er samme som 458 Italia .
  10. 500 Nm på fremhjulene er vel snart nok for en 156?
  11. https://www.nrk.no/ho/mann-saksoker-staten-etter-fall-under-lamborghini-utstilling-1.13857987 Tragisk sak som dukket opp på nrk.no Det spørs om ikke saksøker har en tynn sak, uansett.
  12. Helt sikkert en magnifisient familiefrakter!
  13. Man kan jo godt ta lærdom av VWs mange havarier på DSG med tørrplateklutsj. Det er nå blitt 60000 km intervall på girkasseolje og en ganske kostbar (over 3000 kr) flushing ved service. Sikkert lurt å bytte også på TCT
  14. Er det samme problem på 156? Har ikke varme på førerside, lyser ikke i knappen.