Gå til innhold

Chris

Capo
  • Innholdsteller

    719
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    5

Chris vant sist dagen den 7. januar

Chris hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

59 Superbo

Om Chris

  • Rang
    Capo

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Chris

    2600 Sprint 1964

    Den skaller litt, men det er jo ikke synlig, har litt grease på også Jeg kom ikke ned i hovedveien før jeg mista første kapsel ;.) ( viste det seg) men naboen kom med den en uke seinere , den lå ved postkassen 😉 da fant jeg ut jeg måtte stramme kapslene godt 😉
  2. Chris

    2600 Sprint 1964

    Hei Espen ? Jeg har de meste i en hylle helt bak som jeg legger gamle laken over, og så har jeg porten åpen samt vinduene i bakkant, på denne bilen er det kun farge og med lavt trykk støver det ikke så mye, men klarlakk der blir det helt tåke ;-( Om du har andre biler inne må det dekkes godt med laken eller annet. Felgene har jeg lakkert på jobben der vi har en liten lakk boks Chris
  3. Chris

    2600 Sprint 1964

    Hei igjen Fredag fikk jeg en ny års julepakke i posten fra Landmann, takk meget hyggelig lesing ! Nå begynner det å nærme seg EU-kontroll , som sikkert alle har fått med seg så har jeg laget tråden i ettertid av alt jeg har utført 😉 Nye dekk må til, fra selveste Michelin i 165-400 utgave, disse bilene har altså millimeter felger så ikke så mye dekk å velge i, jeg kjøpte mine hos Longstone tyres i England, besøkte forøvrig de i 2007 når jeg var på ferie tur, den gangen kjøpte jeg et sett Pirelli Cinturato 175/70-15 til min Giulietta 750. Før montering av nye dekk ble felgene klargjort og lakkert grå på baksiden og sølv met med klarlakk få forsiden, meget pent 😉 Som dere sikkert ser på noen av bildene så skinner det en nydelig vårsol , forhåpentligvis er den like om hjørne her på disse trakter 😉
  4. Chris

    2600 Sprint 1964

    Hei Fiffen Jeg kjøper olje basert lakk hos lakkforhandler som er herder i, ikke alle farger som er mulig å få i det lengre, men da løses det med å bruke klarlakk på toppen, den er kun å få som oljebasert en så lenge. Jeg har hatt flere "ordentlige" lakk sprøyter før, men sist så kjøpe jeg en hos Biltema til rundt 500,- med overliggende kopp, tror dysen er 1.5 mm. Som grunn arbeid bruker jeg mellom 360 og 500 korning til slutt sliping, på metalic bør en kanskje bruke enda finere papir, 800 korning. Jeg vannsliper alltid, tror dette er gammeldags, 😉 Legger på en del strøk med lakk, 4-5 for å ha litt å slipe på når jeg skal blanke det opp. Unngå å få sig i lakk, dette er mye arbeid å slipe bort, heller litt appelsin i lakken 😉 Når lakken har tørket 1 ukes tid vannsliper jeg med 1200 korning først, gjerne ved bruk av slipekloss på store flater, men ikke på kanter der det er lett å slipe igjennom, deretter vannsliper jeg med 2500 korning , når jeg har fått lakken rimelig "flat" går jeg på med maskin og rubbing compound , gjerne en litt grov først, så en finere til finish , og deretter har jeg voks på , jeg blir i hvert fall fornøyd med resultatet, og overganger mellom gammel og ny lakk kan en få veldig bra om fargen er lik. Viktig å ikke sprøyte overgangene så veldig bred, da er det ikke så lett å få det fint, se bilde hvordan jeg gjør det ved maskering, på denne måten får jeg en overgang som det er tykk lakk på slik at jeg har litt å slipe på. de 2 bildene viser før og etter slip/rubb . PÅ overganger ny / gammel lakk må det alltid være ca 5 cm der det ikke er grunning under den nye lakken eller så er faren stor for at du får en fin grå stripe i overgangen , noe de fleste ikke liker 😉 Kompressor trykk er ca 2-3 bar. Kjør på ! Husk selvgjort er velgjort 😉 Var dette forståelig ? dette er amatør utgaven... 😉 / Chris
  5. Chris

    2600 Sprint 1964

    Hei Innimellom må vi lufte motorene på en av de gamle klassikerene , her fra en fin helge tur med gode venner , Hardangerfjorden inn på nordsiden og ut på sørsiden, anbefalt!
  6. Chris

    2600 Sprint 1964

    En annen ting jeg måtte få overhalt var radiatoren, den var rotten i bunn og hadde en lekkasje, jeg tok kontakt med Radiator service i Stavanger og de ga meg en pris på 5000,- for bytte av celleverk , nye stusser og lokk, han var veldig imponert over hvor flott arbeid Alfa hadde gjort og måten de hadde montert ekspansjons tanken integrert i radiatoren 😉 Jeg var fornøyd med resultatet, radiatoren ble montert med nye slanger 😉
  7. Chris

    2600 Sprint 1964

    Hei En Akilles hel på denne bilen er styresnekken som er litt underdimensjonert , den ble laget av Gemmer som er Fransk , på min bil var den helt defekt, dette var grunnen til at den i sin tid ikke kom igjennom EU og måtte settes bort, i lang tid har det var veldig vanskelig å få tak i deler, og prisene har vært deretter, omtrent samtidig som jeg kjøpte bilen startet et firma i Argentina og reprodusere komplett innmat til denne snekken, snakk om flaks 😉 CHS i Buenos Aires, jeg fikk enkelt kontakt med de og fikk bestilt meg et sett, og dette ble enkelt montert , kun litt måling med nøyaktig utstyrt og maskinering av shim. Bildene er av de gamle delene , og selvfølgelig det nye settet ! Den har fungert tilfredstillende etter det 😉
  8. Chris

    2600 Sprint 1964

    Hei Forzaalfa : Vi må huske at damenes valg alltid er korrekt, og skulle man kjøre bil alene på den tiden, samt høre litt slager musikk så var det ingen risiko å strekke seg over på andre siden under kjøring... 😉 Sillyspeed : int lesning det der, se denne youtube videoen, han har litt over 6500 rpm vil jeg tro 😉 Alfaduden : jeg har aldri vært lakkerer, men har lakkert mange biler på 80 tallet med syntetisk lakk 😉 slik at jeg kan grunnprinsippene, men er for all del ikke noe fantastisk resultat, men ved å legge godt på med lakk så har en alltids muligheten til å vann slipe og rubbe bort støv og appelsin i lakken, man må selvfølgelig bruke en ordentlig bil lakk, og da olje basert for min del, hvis du tenker materiell til lakk så vil jeg tippe ca 2500-3000,- da er grunning, fyller, lakk, tynner og herder medregnet. Resultatet blir veldig bra det om en legger litt tid ned i sliping og rubbing, mitt utgangspunkt var ikke å total restaurere bilen, jeg ville ha en sikker bil teknisk som en kunne stole på og med et utseende som en kunne være bekjent av på et treff! Følg med flere bilder kommer 😉
  9. Chris

    2600 Sprint 1964

    Her litt seinere i prosessen, litt mer montert
  10. Chris

    2600 Sprint 1964

    Hei Forsetter marsjen mot endelig sluttresultat , her er lakken på og første grov vask innvendig, reingjøring av ruter og lakken er slipt, rubbet og polert, fargen ble ikke 100% lik, men innafor 😉
  11. Chris

    Alfa 75 EVOLUZIONE

    Hei, nærmer seg med andre ord, bra 😉 Vet du om det blir Pinsetreff i år ?
  12. Chris

    2600 Sprint 1964

    Jeg bruker vanlig bil lakk, legger godt på slik at jeg kan vann slipe med først 1500 sand papir, så 2500, og tilslutt rubbing og polish
  13. Chris

    2600 Sprint 1964

    Hei. og så kom det til litt farge på de reparerte stedene, mange bilder men .
  14. Chris

    2600 Sprint 1964

    Hei Porka Racing! Bilen ble godkjent i april i år 😉 og kjørt ca 1500km i sommer, jeg har startet tråden som mitt bidrag til å holde aktiviteten oppe her inne 😉 håper ingen føler seg lurt av den grunn? Følg med , det kommer flere bilder , og kanskje flere innslag fra noen av de andre bilen jeg har 😉 Usikker på hvor mange slike 2600 det finnes, vet om en vinrød østpå, og har hørt rykter om at det var en reportasje om en sølv en i Alfanytt tidliger ei år, noen andre som vet om flere ? Godt nytt år til alle ! Hilsen Chris
  15. Chris

    2600 Sprint 1964

    Når jeg går gjennom bildene jeg har tatt kom jeg over dette fra Motor stafetten ? i 2017 hvor jeg møtte opp sammen med Bergen veteran vognklubb hvor jeg er medlem. Bilde er tatt i den vakre byen Bergen på Festplassen med Lille lungegårdsvannet i bakgrunnen 😉
×