Alfaduden

Consigliere
  • Innholdsteller

    5682
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Alfaduden vant sist dagen den 16. mai

Alfaduden hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

73 Superbo

Om Alfaduden

  • Rang
    Consigliere
  • Bursdag 06/22/87

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Tønsberg
  • Interesser
    Mat, drikke, biler og båter :)
  1. Deler på vei for å få den 100%. Liten eksoslekkasje i downpipe, så to nye er bestilt. Bremser henger på ene siden bak. To nye kalippere bestilt. Tok også med nye skiver bak, klosser, bremseslanger og monteringskit. Er jeg heldig rekker jeg kanskje Rudskogen Søndag!
  2. Dette er vel en kjole. Orginalt hadde den ikke logoen "vår" i "grillen", men bare en ren gullring. Mye penere etter min mening. Da kan den tolkes som vi vil og damene liker den kanskje ennå bedre Har vært diskutert her før mener jeg. Hvem designeren er aner jeg ikke.
  3. +1 Var dette jeg gjorde med diffen i GTVen også.
  4. Takk Roy! Jepp, her blir det oppdateringer underveis i eierskapet. Liker å ha en logg over bilholdet Tja, det får vi se på. Venter på noen deler som skal til før den kan kjøres til kontroll hos BT. Takk for det Kai! Vi sees på treff, garantert! Takk Multijet! Tja, kanskje det? Jeg er ikke vanskelig med å låne bort både tekst og bilder dersom klubbladet er interessert i det. Kanskje skrive litt mer raffinert i så fall
  5. Takk for det Atle! Hehe se der ja! Relativt lik. Var faktisk ok med lakkerte speil på den ser jeg. Hmmm... Ja, det er noe eget med de. Her er det som å være tilbake med hockeysveis og Donna Summer på kassettbåndet mens bussoen synger med Ikke vær redd for det Tin, denne er i gode hender. Takk Paul! Sving innom når det passer deg du! Er nok et par uker unna skilt ennå... Jo bare hyggelig Landmann. Serie en er det noe spesielt over, men det bør helst være litt felger og noe senk hvertfall. 1,6 IE på stylter og med stålfelger vekker ikke helt "må ha" begjæret.
  6. Hei igjen. Alfaduden er tilbake. Tilbake til røttene denne gang! Introduksjon: For de av dere som har fulgt meg en stund vet dere at jeg startet som 16 åring med plan om Alfa som første bil. Dro til Sverige sommeren 2003 og tittet på en rød 75 TS. Ble ikke handel den gangen som 16-åring, men et halvt år etter ble en svart 75 TS hentet i Trondheim. Litt sliten, men fungere, fikk stell på den også på et vis. Et års tid senere dukket en annen svart 75 TS opp for salg i Trøndelag. Denne var myyyye finere, såvidt passert 100.000km og med litt mer utstyr. Jeg var solgt og fikk fattern med opp for å hente. Trolig Norges fineste 75 TS den gangen! Siden da har jeg tenkt at en gang, en gang skal jeg ha en med V6... Nuvel nok om tidligere doninger. Etter overgang fra Oljebransje til jobb i bilrelatert bransje med mye mer spennende hverdag og utviklingspotensiale ble privatbilen solgt og jeg mottok firmabil. Tente at dette blir døve greier... Ikke ha egen bil lenger... De siste par årene har jeg fått øynene opp for veteranbiler. Det vil si så nye som mulig i grunn, men de er enkle, billige å eie og kan settes bort dersom det behøves. Har hatt flere muligheter til å kjøpe både godkjente Bertoner med bur og TS maskiner, GTV6, Alfetta GTer, Alfetta, Berlina og litt annet. Jeg ble utålmodig når firmabilen kom i hus og spredte ordet til andre. Noen treff her og der, men ikke noe "må ha" følelser. Etter litt søking på svenske sider kom jeg over en rasende billig 75 V6 serie en. Ringte selger mens jeg var på min siste tur offshore, men var også der for sen i avtrekkeren. SOLGT fikk jeg beskjed om av selger. Tenkte litt på denne røde serie 1 75en. Begynte å like den. Hadde jo hatt sånn før også. Kjenner de til en hvis grad. Gode å kjøre, plass til folk og bagasje. Med V6 og som veteran måtte jo dette være ypperlig. Jeg bannet og steiket litt for meg selv i kontorstolen ute på Nordsjøen der da... Askjem fyrer jo oppunder til stadighet og tanken om 75 som veteranbil vokste større og større... Hmm. Vi spredte ordet til noen godt kjente Svenske Alfafolk og jaggu ble det ikke napp... Bilen: Det var for godt til å være sant. under 110000km, V6, rustfri, noen fine oppgraderinger og vedlikeholdt... Næææ trur ikke før jeg får se det! Etter en samtale med eier ble det avtalt visning. Askjem og undertegnede kastet seg i bilen en snøtung fredagsmorgen sent i April og møtte Manne i Vänersborg. Bilen stod på utsiden. Det hadde klarnet opp og ikke noe spor av snø der borte. Den var rød, relativt blank og smilte liksom litt som en gammel mann med to litt blasse fortenner. Jeg så det med en gang, den så fresh ut! Håndhilser med Manne, får nøkler og starter opp. "-Ni måste inte dra i handbromsen! Den hänger lite på bakbromserna." Dette var beskjeden vi fikk før det bar ut på landeveien en tur. Kjørte den litt varm. Dro forsiktig på. Lyden får en til å grøsse. Herlig V6 sånn det skal låte. Uten katalysatorer eller plastikk luftinnsug... Her er det orntli lyd ja! QV kammer sa han. Konstanterte deilig drag helt opp til jeg ikke torde mer. Over 100km/t i andre gir fikk være nok. Mer å gå på sier bilen, men jeg velger å spare den. Er jo tross alt et år eldre enn meg denne her, og jeg klager på støl kropp etter en time på trening... Vi snur, drar i brekket og bytter sjåfør. Søren heller sa vi begge to når vi hadde byttet site. "-inte dra i handbromsen" dukket opp igjen friskt i minne hos begge to.. Nuvel. Ta det pent tilbake de kilometerene vi hadde hjem. Askjem likte draget han også. Og lyden. Og den skjeve sittestillingen. Herlig! Tilbake på verkstedet, inn og opp på bukk. Sannhetens time var inne... Som Jokke sier; "-og hva fikk vi se, shotta mer alkohol og det var det". Ikke en plateskjøt som var hoven. Ikke en flekk som liknet på noe så mye som en godt stekt pepperkake... Dette var helt utrolig... Vi ble bare stående å se på hverandre og ikke si noe som helst (her gjelder det å holde begeistringen inne). "-Njaa, kalipperene må byttes og en eksoslekkasje" sier jeg. -Jag vet, sier Manne. Vi vipper litt frem og tilbake men møtes på midten. Jeg like sjokkert over å ha funnet en slik bil, som at jeg kastet ut et beløp som tilsvarer en middels grei sofa et annet sted... Var virkelig ikke forberedt på denne merket jeg. 14.05.17: Askjem og jeg drar avgårde igjen. Like forbanna tidlig for å rekke en ferge til Strømstad. Billigere og lettere enn med Bastøfergen. Mindre kjøring blir det også. Møter Manne igjen. "-Hadde ført over penger dagen før, men de går jo ikke ut av konto før mandag" sier jeg. "-Jaja, det går fint" sier Manne og gav meg nøklene. Vinsjer bilen opp på tralla, vil jo ikke slite unødig på clutchen. Stropper fast og er på vei hjem en times tid etter ankomst. Med oss har vi nå en meget pen 75 6V iniezione "grønnkløver". Den står der bak på hengeren. Jeg tar meg selv i å gni meg i øynene flere ganger på vei oppover. Ikke fordi jeg drakk for mye kvelden før, men fordi det faktisk står en 75 som er min bak på der. Og den skal til Norge! Fryder meg med tanken. Uroer meg ikke for å egentlig ikke ha nok papirer til å dokumentere bilen gjennom tollen. En utskrift av de svenske kjøretøyopplysningene er alt jeg har... hehe. Kjører på rødt i tolla på svinesund. Gadd ikke vente flere timer på neste båt i Strømstad. De stempler og ber om penger. Jeg betaler og formoder om at det kanskje er greit å bli med ut å se bilen? "-ikke nøddvendi det vell?" sier han på kav Østfoldsk. Neivel tenker jeg. Men etter en stund med papirarbeidet spør han om jeg er sikker på at chassisnummer er rett. "-blir så mye krøll hos biltilsynet seh, hvis du ikke har alt på stell vettu", sier han. Tja, sier jeg. Kan jo dobbeltsjekke. Vi tok på oss alle sammen og gikk ut i duskregnet. "-Å ståre her a døh?" --ZAR.... begnynner jeg, før jeg blir avbrutt. -Ja, og døm bokkstavane hadde ikke jeg med vettu. Stod ikke i døm derre pappira dine de*. -Heh, sukker jeg og vi nikker alle sammen og sier det var godt vi dobbeltsjekket... Mer stempling og så var vi på vei videre med alt som skal til for å få skilt i Norge. Jaggu godt vi er gode naboer med Sverige! Da står den altså her hjemme i Tønsberg, venter på litt bremsedeler før det blir tetting av eksos og visning på biltilsynet. Håp om skilt innen noen uker! Mer kommer det nok fremover. Planer med bilen, bilder og annet.
  7. Fy søren denne bilen kler den fargen! Gratulerer med flott valg! Måtte det bli en fin sommer
  8. De orginale OZ hjulene er jo tøffe da.. Synd det ikke er 5x98...
  9. Har selv hatt GT diesel som var tuklet med. Likte den godt. Gikk bra, billig og ga meg den gleden i å kjøre bil jeg var ute etter. Ja den kaklet litt på tomgang, men når forbruket VS krefter er slik det er var det verdt det. Dessuten er en GT vakker uansett der den ferdes!
  10. Så opphengt du er i Km/kr om dagen Landmann Har du oppdaget noe nytt i din egen bilpark og hverdag?
  11. Ekte Alfa Romeo har bakhjulsdrift! Derfor er det årene rundt 75-årsdagen som er Alfa Romeo. Alt etter det er bare drit... Det å tjene penger for å faktisk kunne tilby noe som er gøy for folk flest er visst uhørt blant enkelte her. Nevn andre bilmerker som setter seg ned og lager en plattform fra bunn som mynter på alt det alle andre gjør motsatt av om dagen? Alfa med modellbetegnelse hundre og ett eller annet mellom slutten av åttitallet og frem til 2016 er bare søppel. Vekker ingen lidenskap hos meg Jeg har kjørt Stelvio. Er mektig imponert! Foreslår at dere andre som ikke tror det prøver også!
  12. Synd, dette er jo flotte biler!
  13. Kul veteranbil med snærr og kjøreegenskaper få Golfer kan matche! Håper noen redder denne! Lykke til med salg
  14. https://www.alfapower.nu/annons.php?pid=1&annid=10118# Morsom 155 med riktig TS motor (når en først må ha Fiat-blokk mener jeg)
  15. Din nisse Landmann, når en begynner slik er ikke bil særlig moro lenger... hehe Lagt på den 16000km. Utlegg: Dekk/felger - 5000kr Ny nøkkel med fjernkontroll og koding - 5100,- Div. koding på verksted - 290,- Bremseskiver og klosser fremme - I underkant av 5000kr Olje og filter - 600kr Snittforbruk - 0,6L/mil. Har da kostet meg like over 1,50kr/kilometeren denne da... Godt innenfor statens satser