Stiletto

Capo
  • Innholdsteller

    814
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Stiletto vant sist dagen den 28. januar

Stiletto hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

28 Molto bene

Om Stiletto

  • Rang
    Capo

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Asker
  1. Såvidt jeg vet ble alle norske biler levert med 215/55, da det var endel av den pakken som skilte norske 166 fra utenlandske. 205/55 var med andre ord orginalt i Europa, men ikke her. Ingen grunn til å velge noe annet enn 215.
  2. Virkeligheten kommer som regel i to størrelser, relative og absolutte tall og verdier. Relativt i forhold til forventingene ligger Alfa 100 000 under salgsmålet og ender opp på 73 000 produserte enheter, knapt noen fremgang fra tidligere år. Relativt og absolutt i forhold til tidligere modeller er 25 000 eks av en introduksjonsmodell ikke rare greiene. Det er i er i de to første salgsårene at grunnlaget for suksess legges, deretter stuper salget i en jevn bane mot siste produksjonsår. Noen modeller klarer å jevne dette ut ved å introdusere stadig nye varianter,men for en bil som skulle gjøre ett gjennombrudd er alt under 50 000 årlig salg trolig for dårlig. Det er bare å se på 156 som ble produsert i ett antall av 700 000 og der det nesten bare finnes 98 og 99 modeller- Forutsetningen om et additivt salg som ender på 180 000 ved å introdusere stadig nye modeller og holde salget av eldre modeller konstant er derfor ikke det beste. Mer realistisk må påfølgende modeller bli umiddelbare hit i det europeiske hjemmemarkedet og holde volumet når det synker her ved å introduseres på andre markeder. Alternativet er å ta den lange veien bit for bit. Problemet med det siste er at de verdien Alfa vil selge vil komme i stadig større kontrast til den nye bilentusiasmen som spenner fra irrgrønn idealisme til pragmatisk rekkevidde og glede ved ikke å fylle tanken. Alfa står for det motsatte, lukten av bensin, potens og kjøremessig mestring - verdier det i økende vil bli vanskelig å markedsføre mot uber og selvkjørende biler.
  3. Ja, dette er elendige tall og langt under Alfas skyhøye forventninger, som uten tvil var investordrevne. Det peker nok engang på det enkle faktum at suksess ikke kan vedtas, men er noe som først kan forstås i etterkant. Selv tror jeg en jevnere fordeling av Alfas klassiske dyder hadde vært veien å gå. Nå blir det hele like haltende som mange vil beskylde forrige generasjons Alfa for å være, enda flere modeller solgte bedre enn dette. Noe annet er tid og konkurranse. Det tar som regel lang tid å bygge suksess i nye markeder, særlig nær konkurrentene er så kjente og etablerte.
  4. Både Alfetta og 1. generasjon 5 serie ble lansert i 1972. "7 serien" - eller BMW 2500 ble vel lansert i 1968, samme år som AR Berlina 2000 med 4 hovedlykter. Ser derfor ut til at Alfa og BMW har fulgt hverandre tett. Personlig syntes jeg de rektangulære lyktene kler bilen enda bedre. Forøvrig har de to modellen et ulikt uttrykk, selv om flere trekk går igjen. Fronten på BMW,en er mer avansert med en fremoverlent spissing av grillen, mens Alfetttaen har en mer planeaktig rett front. til gjengjeld er akterenden på alfetten mer særpreget. Joda jeg får forsatt italienske vibber av Alfettaen, mens de to første 5 serien er noe av det beste BMW har designet.
  5. Merkeverdi er her lik Porsche - ikke en referanse til noen enkelt modell. Hva bruktbilprisen er på disse frontmotoriserte utgavene har jeg faktisk ikke peiling på. Men jeg kan jo bare konstatere at fremtiden for Porsche ble lagt med disse modellene. Uten frontmotor ingen Panamera og Macan og dermed ikke noe grunnlag for nye utgaver av 911. Noe av det samme skjedde med VW da de erstattet Boble med Golf. Uten Golf hadde Wolfsburg vært en spøkelsesby idag- Hvis dette er "feil" så må det i såfall være en subjektiv entusiastfeil, ikke en industriell eller strategisk tabbe.
  6. Ingenting tyder på at det du påstår faktisk er riktig. Det er snarere slik at det som ofte blir fordømt som uekte etter en tid blir ansett som en naturlig del av historien.Både 924/928 som i sin tid ble uglesett er gode eksempler på det. Både omdømme og merkeverdi øker som regel jo mer som blir lagt til. Det er helt tydelig for Porsche etter å ha gått fra en produksjon på 50 000 biler i 2002 til 230 000 og 4-5 modeller i 2015. Bare de siste årene har omdømmeprisene kommet som perler på en snor. Hva som er relevant å ta med seg fra historien tror jeg de fleste vil få problemer med å definere, Det er vel derfor Alfa snakker om det "DNA" og ikke konkrete modeller. Dermed står de fritt til transplantere genene inn i det som til enhver tid er salgbare modeller. Sånn har det også vært de siste 50 årene med hatchbacker, småbiler, forhjulsdrift, stasjonsvogner og firehjulsdrift.I tillegg kommer det mange vil oppfatte som klassiske modeller, noe de fleste ikke var i utgangspunktet.Forøvrig er jeg en sterk tilhenger av at denne delen av Alfa videreføres og utvikles maksimalt. Det er selvfølgelig en jomfrulig tanke at ett merke skal produsere det ene og ett annet rendyrkes mot noe annet, men i praksis etterspør kundene de samme biltypene enten de kjøper Toyota eller Alfa. Bare se på responsen her inne på Stelvio. Trist men sant.
  7. Man lager det kundene vil ha, er en påstand med modifikasjoner. Sannheten er nok at dette i stor grad er en toveispross med lange røtter. Leser man seg tilbake en 25 års tid har bilen på mange måter blitt slik industrien allerede dengang planla, høyere og mer SUV aktig. To forhold her tror jeg spiller inn her. For det første at gjennomsnittsbillisten stadig blir tyngre, men også eldre og mer kvinnelig. En høy bli vil derfor være mer lettere å sette seg inn i, men også gi en illusjon av trygghet. Det andre er at europeisk og særlig tysk bilindustri har blitt helt avhengig av det amerikanske markedet. Derfor må de tilby amerikanske modeller for å ta nye markedsandeler. Dette smitter over på resten av bilindustrien ikke bare for å komme inn på USA markedet, men også for å konkurrere på det europeiske mot tyskere - som setter standaren med sin overlegne markedsdominans. Konsekvensen er at Alfa må rasjonalisere modellutvalget, der tyskere kan differensiere. Man kan mene mye om sjel og slik men til syvende og sist er et bilkonserns eneste oppgave å tjene penger. Ser man litt nærmere på historikken til både Porsche og Alfa blir det overtydelig. Porsche,s store styrke er ikke 911 men kommersiell tilpassninsdyktighet kombinert med teknologisk brilliant kompetanse. På den måten er biler som Manchan og annen styggdom en innertier og viderefører merkets DNA bedre enn siste finpuss av arvesølvet. Det er ihvertfall min påstand. Og en ting til, når Bentley kan lage SUV og Lamborghini lager virkelige traktorer kan ingen være mer snerpete enn disse. Selv er jeg Alfas hardeste kritikere når det gjelder å svikte sitt viktigste fortrinn og dermed sin sjel, men jeg er ikke like kritisk til at de lager en SUV eller to. Forutsatt at de gjør det med stil. SUV er neppe noe større sprang enn omstillingen fra 20 og 30 tallets Alfa til et merke for folk flest etter krigen. Man kan jo lure på hva Fandingo syntes om de første Giulia og Guilietta-
  8. Etter hva jeg har hørt vil Alfa løse problemet med en app. Den virker på den måten at mobiltelefonen måler hvilket alfaentusiastisk humør du er i og på det grunnlag sender et kodet signal til bilens elektroniske systemer, som justerer bilens respons. Du kan selv velge hvilket nivå du vil legge deg på,enten et disproporsjonalt stort utslag målt i prosent av humøret eller en mer jevn respons. Øverste nivå heter "piruett", men den vil trolig kreve manuell inntastning for ikke å komme i konflikt med trafikksikkerheten. At Alfa går veien gjennom mobilen skal vissnok ha noe med erstatning og jus og gjøre da de slik ikke blir automatisk ansvarlig.
  9. Kanskje Alfa har skjønt det, eller blitt påtvunget en holding at bilkjøring er et system før det er "entusiastisk". Hvilken tragedie og kniv i Alfahjertet. Tilbake står QV som killeralfa, badboy og et nesevist pek mot all verdens reguleringer. Men åltså mest for bane. For oss vanlige snevrer dette debatten om forhjulstrekk versus bakshjulstrekk ned til det mer akademiske. Tilbake står det du holder i hendene - rattet og den knivskarpe styringen, med et utvekslingsforhold som forrige generasjons Alfa - fra 2,1 til 2,2. Jeg er ihvertfall glad jeg eier er en forhjulsdrevet bil uten all verdens støttesystemer, så slipper jeg å erge meg over hva en bakjhulsdrevet bil kunne vært. Omsatt til investerte kroner snakker vi her om en stor sum.
  10. Ingen tilhenger av såkalte tøffe fargekombinasjoner men dette fungerte bra. Tar opp i seg både bilens karakter og farge på en god måte. Ingen overraskelse kanskje men jeg ville beholdt GTA, tror det er en mye mer spesiell og "ekte" Alfa enn Gulia.
  11. Veier virkelig en firehjulsdrevet Giulia over 200 kilo mer enn en bakhjulsdevet? Forøvrig godt å konstaere at lette Giulia- ja den på like over 1350kg er like tung eller lett som min justert for cm her og der.
  12. Hvis det er slik nye biler ser ut under, skjønner jeg at heltectylering og olje droppes fra forhandler.
  13. 1. Som saksopplysning kan jeg opplyse at jeg har både sett og sittet i bilen flere ganger. Det har jeg også skrevet om, noe du burde ha fått med deg. 2.Det kunne aldri falle meg inn å drive en evig og forterpet vendetta mot Giulia. En god diskusjon derimot må ikke være for kort og heller ikke for lang, men den må også ha en viss temperatur. Akkurat der ligger det ett dilemma som sosiale medier ikke er spesielt egnet til løse. Dessverre viste det seg at tråden du henviser til fikk et "slitt" mønster etterhvert - det beklager jeg. 3.Det du refererer til er derfor en avsluttet diskusjon fra sommeren 2015, da Giulia fortsatt var "nyavslørt". Formålet var å etablere en refleksjon rundt Alfas tradisjoner i forhold til den nye modellpolitikken, som senere har blitt bekreftet med Stelvio. Hensikten med tråden var derfor bredere enn bare en designdiskusjon, selv om det var her det mest håndfaste beviset lå dengang. At man går ut og er tydelig i den forbindelse har bare noe med engasjement å gjøre.Forøvrig har jeg lagt vekt på å være både sakelig og balansert over tid. 4. Jeg må alikevel berømme deg for linken mellom det positive jeg prøvde å formidle om farger, og historikken du trekker frem. Godt jobbet! 5.Håper du med denne forklaring kan se litt anderledes på det jeg står for, og at du kan befri deg fra det nag du bærer på. 6.Men husk en ting - vi besserwissere slår nådeløst ned på slurv i researchen.
  14. Jeg koblet tobacco interiør med røyk - men du skal selvfølgelig sitte i tobakken, ikke røyke den.
  15. Håper ikke du er inne å kjøper sigarettpapir. Som jeg skrev tidligere, så er farger eller kombinasjoer av farger nøkkelen til denne bilen. Gratulerer med et bra valg der.