Stiletto

Capo
  • Innholdsteller

    841
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Stiletto vant sist dagen den 28. januar 2017

Stiletto hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

39 Molto bene

Om Stiletto

  • Rang
    Capo

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Asker
  1. Var på Eu kontroll og fikk 2 feil på airbag systemet. Jeg regnet med at det ikke var kontakten under passasjerstolen, da den ble loddet av forrige eier. (Tråd her inn om det av Raymond S) Da gjensto det jeg fryktet mest - nemlig at styringsenheten (SRS ECU) hadde røket. Ganske riktig - og det blir dyrt .Over 10000 kroner skal Autovia ha bare for delen. For noen at siden kostet den 6000 i følge forumet- lagerleie er tydligvis dyrt. Nok om det bilen er fin og jeg har ingen planer om noe bytte,men jeg har alikevel lyst til å slippe billigst mulig unna- - Lurer derfor på om det er noen som har tips om og hvor slikt kan repareres.( Aztronics er kanskje en mulighet?) - Om delen finnes hos andre vesentlig rimligere? - Eller om det er noen som vil selge en de har til overs? Har trålet nettet endel men lite av slike deler hos de klassiske nettforhandlere - eller på ebay. Må presisere at det finnes minst to typer SRS ECU - med og uten sideairbag. Min bil er med sideairbag. Mener forøvrig at alle biler på det norske markedet ble levert med dette.ECU,en uten har gått ut av produksjon, så det tyder vel på at dette ikke var ett stort marked. Uansett tar jeg imot alle tips i saken.
  2. Jo,lenger Alfa venter med å lansere bilen, jo vanskeligere blir valget: diesel eller ikke. Bare siden Giulia ble lansert har dette blitt mer og mer påtrengenede. Utviklingen går med andre ord fort og spørsmålet er derfor om motorutviklingen hos Alfa henger med? Helt nye drivlinjer tar tid å få frem og kan ikke forsenes alt for lenge i volummarket diesel representerer. Derfor gjelder det å komme riktig ut fra start, noe den langtrukne introduksjonen av Giulia bør være ett eksempel på.
  3. Det danner seg virvler og undertrykk bak som fokker igjen skiltet på begge bilene. Undertrykket er særlig sterkt i forsenkningen der skiltet sitter.
  4. Dette er jeg helt for. Alfa burde absolutt lære litt av Lamborghini og egen historie i hvordan man viderefører og fornyer både design og image. Dessverre tror jeg ikke på en direkte retroinspirert linje, men det å ta elementer fra tidligere tider og sette de inn i nye designløsninger har alltid vært Alfas styrke. Alfa burde ihvertfall ta mål å seg til appelere til de designorieterte, de som er lei av bilkloning og repitisjon av etablerte sannheter. At en bil er pen er ikke nok, hvis den samtidig ikke er særegen. Også skulle jeg ønske at vi slapp familier av bildesign i ulike størrelser. Ideelt burde hver modell ha sin egen design - slik det var på 70 tallet. Og på 90 og 2000 tallet..
  5. Den observante vil sikkert merke seg årstallet 1957, samme året som EEC - EU ble dannet. Dette er derfor er tidsreise tilbake til ett Europa forsatt preget av nasjonale markeder, der man ofte var avhenging av lisens for å komme i på naboens. Da det tyske bilmarkedet var større enn det italienske, men forsatt preget av krigen og småbiler tenkte nok FIAT at de kunne gjøre ett fremstøt her. Det gir også ett godt bilde på lønnsnivået og hvordan det tyske wirtchaftwunder dro forbi en utvikling som aldri kom til til Italia. FIAT forble som kjent en småbilprodusent, mens de fleste tyske merkene begynte å¨bevege seg oppover i markedsegmentene i perioden 1960- 70.
  6. Hellakkering, dvs nede langs skjørtekanten er en optisk uting. Det gjør bilen mye mer kompakt, for SUV høyere og dermed mer uattraktiv. Det å bruke ulike farger er nettopp et triks for å skjule volum og gjøre bilen mer attraktiv. At markedet krever dette og bilfabrikantene tilfredstiller behovet er bare trist og nærmest uintelligent. I tillegg kommer det upraktiske. Noen ganger blir man bare oppgitt over hva folk bruker penger på.
  7. Men vil bilindustrien produsere biler for hvor du bor? Han mener jo også at sportsbiler vil forsvinne fordi de ikke kan tilpasses et selvkjørende system. Slik jeg forstår det vil betjeningshendler som ratt og brems også bli borte på selvkjørende biler, da det ikke går å blande to typer trafikk. Eller vil dette løse seg med adaptive systemer der grader av selvkjørenhet kan kombineres med grader av kjørbarhet? Ingen vet idag. Uansett er nok 20 år i snaueste laget, selv om teknologien skulle være moden. Motstand i markedet skal ikke undervurderes. Men for Alfa som merke og identitet ser fremtiden beksvart ut.
  8. Nå begynner det å bli mange som spår mye om bilens fremtid - farlig mange. Men større tristesse enn dette skal men lete lenger etter. Vil Alfa ende opp som en selvkjørende buss og vil bilen være avskaffet som lidenskap om 20 år? Vel, når bransjens toppfolk kommer med slike spådommer skal man ihvertfall lytte. https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/11/13/195347382/bilbransje-legende-bilen-er-dod-innen-20-ar
  9. Det er bare Giulia og QV som skårer høyt. Begge ble introdusert I Storbrittania sent,dvs bilene er veldig nye. Det andre poenget et antall biler, som antagelig er veldig lavt i forhold til de japanske merkene. Dette gjør at slike tall må tas med en stor klype salt, ihvertfall burde det vært opplyst noe om forutsetningene rundt testen. Det spennende blir derfor om trenden blir bekreftet av andre tester
  10. Jeg er forsåvidt ikke ueing i det du skriver, men teknisk seksjon utmerker seg ved å ha mange tråder med relativt få besøkende og innlegg. Det er ingentig tvil at teknisk er viktig for forumet, spesielt hvis man tar i betrakning at temaet er fordelt på flere seksjoner. Men for å forklare høye og jevne besøkstall tror jeg variasjon og kryssfertilisering er enda viktigere. I tillegg kommer "flaggskipsaker" som engasjere bredt. Å lage et godt forum er omtrent som å lage en løssalgsavis, du må ha en klar "forside" for å lokke leserene til de "kjedelige" sakene inne i avis. Derfor er det heller ingen motsetning mellom det ene eller andre. Generelle eller mer almene saker styrker også besøket på teknisk tråder. Det samme gjør smale tema hvis diskusjonen fenger. Grunnen til at så mange bilfora sliter tror jeg bunner i at de har blitt for smale og teknisk,noe til slutt unnergraver også disse trådene. Som et miste felles multiplum blir da FB redningen, fordi der finnes det sosiale limet som holder det hele sammen,
  11. Trådstarter kunne godt ha kostet på seg et spørsmålstegn i tittelen og fundert litt over hva et levende forum må være. "Teknisk hjelp" er neppe et fullgodt kriterium for et levende forum men reflekterer vel mer eget interessefelt.Stiller man opp et realistisk analyse vil jeg vel heller si at forumet er inne i en dødspiral, der det går lenger og lenger mellom hver gang det er bredde og dybde i både teamer og innlegg, Sånn mister forumet gradvis oppslutning og de få som skriver her inne går lei og logger av. Som ved de fleste fenomen -som tilsynelatende ser ut som massefenomen, er det en entusiastisk kjerne som holder det hele i livet. Et annen ting er at overdreven enighet og pleasing av andres standpunkt sjelden er et godt utgangspunkt for interesse. Innlegg på 5-6 ord med en smily til slutt er heller ikke noe vinnerkonsept i det lange løp. Muliges stiller jeg for høye krav, men er ikke et mistemål av dedikasjon og kvalitet på plass vil det til syvende og sist bare gå en vei.
  12. Se der ja, mye bedre med en gang. Men spørsmålet er hvorfor Alfa ikke har videreført denne tradisjonenen i utgangspunktet?. Giulia har dessverre et motorrom som ser ut som en Toyota der eieren ikke stikker innom før han selger bilen.
  13. Du ser ut til å få dette litt feil. Alfa var vel langt fra juvelen i europeisk bilindustri i 1986. Husker jeg ikke feil var de nær konkursenes rand etter de mislykkete investeringen i Sør- Italia . Alfa var statseid og endel av en større infrastrukturpakke som hadde som siktemål å utvikle søritalia og avlaste innvandringspresset fra sør mot nord som begynte å få politiske proporsjoner utover på 70 tallet. Itillegg kom problemene med mafia og en for stor andel sysselsatte i jordbruket, noe som ga lav produktivitet, relativ fattigdom og vekstvilkår for kommunistpartiet. Noe av det samme er tilfellet med FIAT som var for store til ikke å spille en sentral rolle i italieliensk økonomi, som for en stor del var preget at statlige holdingselskaper. I det hele tatt er et at de viktigste kjennetegn på Italia på denne tiden mafiøse strukturer mellom industri, partier, fagforeninger og sentrale politikere, noe som har dype kulturelle røtter, ofte omtalt som parantelle klientella. Det at du skylder på uduglighet er derfor et symtom på at mange av de bedriftsøkonomiske instrumentene ble utvannet til fordel for andre formål. Uduglighet må derfor sees i en videre ramme og ikke bare tilegges et selskap men en måte å blande kortene på som er særegen for Italia.Resultat var økonomisk stagnasjon, industriell stivhet og lav innovasjon og produktivitet som har resultert i en ujevn bedriftsutvikling, noe man kan avleses i Alfas historie etter 1986. Men peroden etter 1986 har paradoksialt også vært blant Alfas mest fremgangsrike med en forsinket og delvis mislykket perioden på begynnelsen på 90 tallet til stor suksess i slutten av tiåret. Som gikk over i en ny stangnasjonsperioden med finanskrisen i 2008 til restrukturering og ny giv og en tilsynelatende repitisjon av slutten på 90 tallet fra 2015. I mellomtiden har det også forgått en liten revolusjon da Fiat- FCA har beveget seg ut av noen klamme avhengighetsbånd ut i den globale rovdyrkapitalismenes klør, som igjen skaper nye former for start stopp problematikk og kulturelle væromslag.
  14. Du får prøve å finne en med kjørelengdeholdning som til Ferrrari og samlerfokus. Hvis man ser hva som skjer i Europa kan man jo bli skremt. Har en følelse at nesten alle ender opp i Polen som ungdomsbil med capsen snudd bak frem. Selv er min nr 2 bil med langsiktig eierskap som mål, det er ingen nybiler jeg heller ville hatt enn 166. Den har noe over seg som få andre kan matche, uansett prisklasse. Velholdte eksemklarer burde derfor være mer ettertraktet enn de er,spesilelt i samlermiljøet.
  15. Det er nesten så jeg blir sorgfull over at du vil selge denne bilen. Jeg kan ikke tenke meg en bedre eier og forkjemper enn det du har vært. Det er har vært en glede og inspirasjon å følge alt du har skrevet, nå går den til hundene og en usikker skjebne. Hadde jeg ikke hatt en 166 selv hadde jeg kjøpt den på flekken.