Stiletto

Capo
  • Innholdsteller

    836
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Stiletto vant sist dagen den 28. januar

Stiletto hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

38 Molto bene

Om Stiletto

  • Rang
    Capo

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Asker
  1. Hellakkering, dvs nede langs skjørtekanten er en optisk uting. Det gjør bilen mye mer kompakt, for SUV høyere og dermed mer uattraktiv. Det å bruke ulike farger er nettopp et triks for å skjule volum og gjøre bilen mer attraktiv. At markedet krever dette og bilfabrikantene tilfredstiller behovet er bare trist og nærmest uintelligent. I tillegg kommer det upraktiske. Noen ganger blir man bare oppgitt over hva folk bruker penger på.
  2. Men vil bilindustrien produsere biler for hvor du bor? Han mener jo også at sportsbiler vil forsvinne fordi de ikke kan tilpasses et selvkjørende system. Slik jeg forstår det vil betjeningshendler som ratt og brems også bli borte på selvkjørende biler, da det ikke går å blande to typer trafikk. Eller vil dette løse seg med adaptive systemer der grader av selvkjørenhet kan kombineres med grader av kjørbarhet? Ingen vet idag. Uansett er nok 20 år i snaueste laget, selv om teknologien skulle være moden. Motstand i markedet skal ikke undervurderes. Men for Alfa som merke og identitet ser fremtiden beksvart ut.
  3. Nå begynner det å bli mange som spår mye om bilens fremtid - farlig mange. Men større tristesse enn dette skal men lete lenger etter. Vil Alfa ende opp som en selvkjørende buss og vil bilen være avskaffet som lidenskap om 20 år? Vel, når bransjens toppfolk kommer med slike spådommer skal man ihvertfall lytte. https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/11/13/195347382/bilbransje-legende-bilen-er-dod-innen-20-ar
  4. Det er bare Giulia og QV som skårer høyt. Begge ble introdusert I Storbrittania sent,dvs bilene er veldig nye. Det andre poenget et antall biler, som antagelig er veldig lavt i forhold til de japanske merkene. Dette gjør at slike tall må tas med en stor klype salt, ihvertfall burde det vært opplyst noe om forutsetningene rundt testen. Det spennende blir derfor om trenden blir bekreftet av andre tester
  5. Jeg er forsåvidt ikke ueing i det du skriver, men teknisk seksjon utmerker seg ved å ha mange tråder med relativt få besøkende og innlegg. Det er ingentig tvil at teknisk er viktig for forumet, spesielt hvis man tar i betrakning at temaet er fordelt på flere seksjoner. Men for å forklare høye og jevne besøkstall tror jeg variasjon og kryssfertilisering er enda viktigere. I tillegg kommer "flaggskipsaker" som engasjere bredt. Å lage et godt forum er omtrent som å lage en løssalgsavis, du må ha en klar "forside" for å lokke leserene til de "kjedelige" sakene inne i avis. Derfor er det heller ingen motsetning mellom det ene eller andre. Generelle eller mer almene saker styrker også besøket på teknisk tråder. Det samme gjør smale tema hvis diskusjonen fenger. Grunnen til at så mange bilfora sliter tror jeg bunner i at de har blitt for smale og teknisk,noe til slutt unnergraver også disse trådene. Som et miste felles multiplum blir da FB redningen, fordi der finnes det sosiale limet som holder det hele sammen,
  6. Trådstarter kunne godt ha kostet på seg et spørsmålstegn i tittelen og fundert litt over hva et levende forum må være. "Teknisk hjelp" er neppe et fullgodt kriterium for et levende forum men reflekterer vel mer eget interessefelt.Stiller man opp et realistisk analyse vil jeg vel heller si at forumet er inne i en dødspiral, der det går lenger og lenger mellom hver gang det er bredde og dybde i både teamer og innlegg, Sånn mister forumet gradvis oppslutning og de få som skriver her inne går lei og logger av. Som ved de fleste fenomen -som tilsynelatende ser ut som massefenomen, er det en entusiastisk kjerne som holder det hele i livet. Et annen ting er at overdreven enighet og pleasing av andres standpunkt sjelden er et godt utgangspunkt for interesse. Innlegg på 5-6 ord med en smily til slutt er heller ikke noe vinnerkonsept i det lange løp. Muliges stiller jeg for høye krav, men er ikke et mistemål av dedikasjon og kvalitet på plass vil det til syvende og sist bare gå en vei.
  7. Se der ja, mye bedre med en gang. Men spørsmålet er hvorfor Alfa ikke har videreført denne tradisjonenen i utgangspunktet?. Giulia har dessverre et motorrom som ser ut som en Toyota der eieren ikke stikker innom før han selger bilen.
  8. Du ser ut til å få dette litt feil. Alfa var vel langt fra juvelen i europeisk bilindustri i 1986. Husker jeg ikke feil var de nær konkursenes rand etter de mislykkete investeringen i Sør- Italia . Alfa var statseid og endel av en større infrastrukturpakke som hadde som siktemål å utvikle søritalia og avlaste innvandringspresset fra sør mot nord som begynte å få politiske proporsjoner utover på 70 tallet. Itillegg kom problemene med mafia og en for stor andel sysselsatte i jordbruket, noe som ga lav produktivitet, relativ fattigdom og vekstvilkår for kommunistpartiet. Noe av det samme er tilfellet med FIAT som var for store til ikke å spille en sentral rolle i italieliensk økonomi, som for en stor del var preget at statlige holdingselskaper. I det hele tatt er et at de viktigste kjennetegn på Italia på denne tiden mafiøse strukturer mellom industri, partier, fagforeninger og sentrale politikere, noe som har dype kulturelle røtter, ofte omtalt som parantelle klientella. Det at du skylder på uduglighet er derfor et symtom på at mange av de bedriftsøkonomiske instrumentene ble utvannet til fordel for andre formål. Uduglighet må derfor sees i en videre ramme og ikke bare tilegges et selskap men en måte å blande kortene på som er særegen for Italia.Resultat var økonomisk stagnasjon, industriell stivhet og lav innovasjon og produktivitet som har resultert i en ujevn bedriftsutvikling, noe man kan avleses i Alfas historie etter 1986. Men peroden etter 1986 har paradoksialt også vært blant Alfas mest fremgangsrike med en forsinket og delvis mislykket perioden på begynnelsen på 90 tallet til stor suksess i slutten av tiåret. Som gikk over i en ny stangnasjonsperioden med finanskrisen i 2008 til restrukturering og ny giv og en tilsynelatende repitisjon av slutten på 90 tallet fra 2015. I mellomtiden har det også forgått en liten revolusjon da Fiat- FCA har beveget seg ut av noen klamme avhengighetsbånd ut i den globale rovdyrkapitalismenes klør, som igjen skaper nye former for start stopp problematikk og kulturelle væromslag.
  9. Du får prøve å finne en med kjørelengdeholdning som til Ferrrari og samlerfokus. Hvis man ser hva som skjer i Europa kan man jo bli skremt. Har en følelse at nesten alle ender opp i Polen som ungdomsbil med capsen snudd bak frem. Selv er min nr 2 bil med langsiktig eierskap som mål, det er ingen nybiler jeg heller ville hatt enn 166. Den har noe over seg som få andre kan matche, uansett prisklasse. Velholdte eksemklarer burde derfor være mer ettertraktet enn de er,spesilelt i samlermiljøet.
  10. Det er nesten så jeg blir sorgfull over at du vil selge denne bilen. Jeg kan ikke tenke meg en bedre eier og forkjemper enn det du har vært. Det er har vært en glede og inspirasjon å følge alt du har skrevet, nå går den til hundene og en usikker skjebne. Hadde jeg ikke hatt en 166 selv hadde jeg kjøpt den på flekken.
  11. Nå er det ikke Fiat som eier Alfa, men Alfa som inngår i et mye større og mer likestilt FCA. Hva resultat av dette blir vil fremtiden vise, men maktforholdene og markedstrategien er antagelig helt anderledes enn da Fiat sto som eneeier- At det ikke satses på Alfa er vanskelig å forstå og bunner seg antagelig mer i innbitt motstand mot overtagelsen som skjedde for snart 40 år siden. At Alfa idag skulle hatt det bedre hos andre eiere er også en velpleid myte her inne, kanskje bortsett fra ett forhold- design.
  12. Noen burde åpen matteboken fra ungdomskolen å repetere prosentregning.Med det lave volumet Alfa har ligget på er 67% vekst ikke mye å snakke om. Hvem som helst kunne klart det med to nye produkter. Det henvises heller ikke hva dette er i forhold til. At man er på rett vei er det heller ingen dekning for å si da de faktiske tallene viser et forholdsvis jevnt salg over fire måender, ikke en prosentvis økning på over 50% fra måned til måned.
  13. Jeg gleder meg nesten til stillheten. Det skal bli godt å slippe infotainmentpjattet alle kanaler er grunnmurt på, og all det markedsstyrte musikken. Igjen står nærradioen som er enda verre. Men en ting lurer jeg på, blir det susing på radioen når FM nettet forsvinner eller kun ren og uforfalsket stillhet? En ting jeg misliker med 166 er at radioen kommer på bare du vrir om nøkkelen, men det ser ikke ut til å være noen utvei her heller - eller?
  14. Det er riktig at utvikligstiden har gått ned for den enkelte bilmodell og er idag omtrent like lang som livslengden i markedet. Samtidig stappes det stadig ny teknologi inn i bilene som utvikles og modes over en 10-15års periode. Hvis man tar dette med og ikke bare prosjektutviklingen blir utvikligstiden lenger enn 4 år. Særlig er de som ligger langt fremme og tar de tunge løftene som får betale. Mercedes og Volvo er to typisk produsenter.
  15. Det er umulig å trekke konklusjoner om noenting, til det materialet for spinkelt. Men som Gruagarasjen påpeker ble utviklingstiden presset ned i 2 år mot 6-8 i industrien forøvrig.På en eller annen må det få noen konsekvenser som forsterkes ved at alt er nytt,knapt noe er videreført fra tidligere modeller. Vi vet også at bilen ble vel ett år forsinket med alt det innebærer av press for å gjøre bilen produksjonsklar.