Arve V

Maggiore
  • Innholdsteller

    3074
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Arve V vant sist dagen den 30. januar

Arve V hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

51 Superbo

Om Arve V

  • Rang
    Maggiore
  • Bursdag 07/21/68

Profilfelter

  • Nettside
    http://www.vassbotn.info

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  • Lokasjon
    Skreia, Oppland
  1. Fredag 10. mars er det offisiell Norgeslansering av TIPO. Demovogner er på vei ut til forhandlerne og på Gjøvik hos Øyhus Motor, er det avdukning ca. kl. 15:00. Modellene som vises er 5-dørs kombi og stasjonsvogn. For de skuelystne med litt FIAT lopper i blodet er det bare å møte opp!! Arve V.
  2. Nå må klovnen tre inn i tråden igjen. Jeg har et ganske høyt forbruk av "strekkbolter" / topplokksbolter til FIRE motor og de boltene har siden tidenes morgen (1985) hatt et tynnere felt i bolten uten gjenger. Mulig det er et "deformasjonsfelt" ? Skal ta meg en tur i verkstedet i kveld og finne frem bolter til både 8V og 16V så kan jeg legge ut et fotografi av boltene. Her er da boltene, 8V til venstre og 16V til høyre. Hvorfor 8V bolten har gjenger over feltet vet jeg ikke, det er kun den nederste delen som går ned i blokka. På 16V bolten er feltet uten gjenger mye lenger. Både feltet med gjenger og det tykkere feltet under hodet er 9mm, feltet i mellom er 8mm. Samme på 8V bolten feltet mellom gjengepartiene er 1mm tynnere enn resten av bolten. Så til et annet spørsmål. Ser ekspertisen noen grunn til å bytte til dette: Slikt skaper kaos i hodet til en hobbymekaniker og ikke minst; - det gikk med en lørdag for å finne korrekt pipe... som visstnok heter RIB TORX. Er kun 16V som bruker disse....?
  3. Greaseriet er nok gammal drit/møkk/etterlatenskaper i huben etter 20 års bruk... Så da må svaret modifiseres enda en gang. Boltene ble ikke innsatt med "glidemiddel" hvilken tilstand hullet var i er ikke godt å si. Godt mulig det var ferdig oppsmurt og klar for å ta i mot bolten.....
  4. Orsak, hjerne vinningene går litt seint om dagen, men det jeg leser over her og som omsider har trengt gjennom hjernebarken tilsier at mine bolter nok har vært påvirket av symptomene som beskrives med en oppvridd klut. De var nemmelig tørre når de ble ført inn i hullene første gang... men som sagt tidligere, ingen merkbar motstand ved innføring.
  5. Da henger jeg med igjen! Har pakken arrivert DNV?
  6. Dette begynner å bli morro! Siden jeg er klovnen i tråden, og jeg må understreke ikke har den ringeste teoretisk peiling på "bolted joints" jeg er jo kun en teleingeniør, så må jeg nok rekke opp hånda og spørre her! Når en skrur inn en skru, er det ikke "strekk kreftene" som skal holde bolten på plass? Et visst moment vil tilføre bolten en viss strekk kraft, om bolten holder sammen to plater, eller en felg og et hjulnav, så er det vel fortsatt strekk krefter ute å går?
  7. Telefax ankommet Toten, boltene er forsvarlig emballert og sendes pr. ilbud i morgen den dag. Etter det jeg forstår vil boltene havne i de beste hender og bli testet etter de strengeste prosedyrer for slikt.
  8. For å oppklare litt: - Konen var over hodet ikke involvert i dette! - Det var ikke nevneverdig motstand når bolten ble ført inn i hullet.... ikke mer enn vanlig... - Boltene ble, som vanlig, strammet i kryss i tre omganger, først fingern, så skralle og tilslutt monentskralle innstilt på, som vanlig, 100 Nm. - Det var ikke utmattende for meg, boltene syns nok det ble litt i overkant. Siden konen ikke var involvert, har jeg ikke spurt.... Men jeg mangler fortsatt en adresse å sette på pakken....
  9. Du skal ikke være så sikker på at det ikke skjer mirakler på Toten, jeg har jo fått Viper'n på banen seks sesonger på rad Send meg adressen jeg skal sende til på PM så kan du få leke litt med de.
  10. Som den gode skrotnisse jeg er så var jo selvsagt ikke alle boltene kastet. De havnet på "Wall of shame" i verkstedet. Der alle ubrukelige idéer havner til skrekk og advarsel. Hvor skal de sendes for strekktesting? Hadde vært moro å vite om de holder det de skal. Leverandøren ble i alle fall veldig stille etter at jeg klagde på boltene.... De nye pinneboltene kommer fra en annen leverandør.
  11. Det er 10.9 og boltene fulgte med fra Sparco.
  12. På fire av seksten bolter? Når jeg demonterte galskapen røyk to til. Var nesten bare å sette pipa på hodet så "poppa" de også av. Ingen røyk på samme sted. Dessverre er alle boltene kasta. Om jeg hadde hatt de skulle du fått de for å strekkteste de. Som kuriositet så har jeg boltprodusenten Arvid Nilsson som kunde, har spurt de også i et kundemøte. Og de kunne ikke forestille seg at så mange bolter i en batch var dårlige, og teorien om feilmontering var mye mer sannsynlig. Men som sagt boltene er kastet.....
  13. Her er det innerst navet så kommer bremseskiva (uoriginal) og til slutt spacer også uoriginal. Jeg var ikke nøye nok med å få sentrert alt sammen. Tilfeldigvis var skive og spacer vridd i samme retning slik at offset summerte seg og galskapen ble verre til lenger ut en kom. Når så felgen sentrerer seg blir bolten "bøyd tilbake" der den skulle ha vært. Resultat spacer presser ene veien og felg presser andre veien. Hodene på boltene bare "poppa" av... Tør ikke tenke på om dette hadde skjedd på vei ned angsten......