Arve V

Maggiore
  • Innholdsteller

    3,089
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Arve V vant sist dagen den 20. november

Arve V hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

69 Superbo

Om Arve V

  • Rang
    Maggiore
  • Bursdag 07/21/1968

Profilfelter

  • Nettside
    http://www.vassbotn.info

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  • Lokasjon
    Skreia, Oppland
  1. FCA er jo en av de store aktørene innen autonome kjøretøy, de signerte avtale med BMW, Intel og Mobile eye i august. Planen er å utvikle en autonom platform som kan selges til andre produsenter. Den skal støtte kravene helt opp til nivå 5, altså helt selvkjørende. I tillegg har jo FCA i lengre tid hatt samarbeid med Google omkring det selvkjørende prosjektet basert på voyager. Men jeg håper jeg er godt under torva før dette blir hverdagen..
  2. Litt inspirasjon: Denne pakka gir 112 Hk.
  3. Hmmm, hadde egentlig ikke tenkt å bygge ny motor i vinter, men en 16V hadde vært artig... trur turbomanifold fra 1368 går rett på...hmmm. Må nok sjekke litt og spekulere litt på dette. For trådstarter er 16V litt meir enn kun ein skrujobb. Å konvertere den til gasser og fordeler krever nok endel kreativitet, alternativt må det byggast om til innsprut.
  4. Artig! Vil tro du har 999 FIRE motor med gassere og fordeler. Da kan du velge fra FIRE hylla fra senere FIAT / Alfa modeller, egentlig helt opp til dagens motorer som sitter i 500, MiTo, Giulietta osv. med og uten Turbo, men da begynner det å bli et ganske så stort prosjekt. Enkleste er å finne en motor fra tidlig Punto 75 og bygge den om til gassere og fordeler. Da kan du få en 1242 FIRE med ganske så bra futt. Punto motorene har alle innsprøytning, så om du vil bruke en slik direkte må UNO'n bygges om til innsprøytning med alt det innebærer. Uten at jeg skal garantere med alt jeg eier, så vil jeg tro du kan flytte innsug- og eksosmanifold, forgasser og fordeler over fra 999 til 1242. 1242 har 0,8mm større borring enn 999 og 14mm lenger slaglengde, så mener du ikke kan flytte hele toppen over. Forgasser må nok muligens dyses om for å gå reint når volumet økes såpass mye. Visuelt vil en slik ombygging se helt identisk ut, men motoren blir da ca 2 cm høyere og gir ca. 60 Hk. Deretter er det mye morro å finne på med doble gassere sint kamaksling, porting osv. Det går en Autobianchi med 1242 FIRE, to doble Webere, illsint kamaksling, portet topp, elektronisk tenning osv. i Corsa Italiana, den yter rundt 120 Hk. FIRE motorene til Fiat er LEGO for voksne Lucky som har svart over har rikelig med UNO erfaring, han kjører UNO i Corsa Italiana og har nok noen tjuvtriks på innerlomma
  5. Dette gjelder da kun samtidig belysning? Så om en er litt kreativ med ledninger, koblingssko og relèer så kan en montere ekstralys med referansetall 50 dersom en kobler ut hovedlysa.... Fra flomlys til stearinlys på under sekundet..
  6. Og for de som ikke møtte opp kan vi friste med en liten biltur i verdens beste bil og Norges kjappeste Punto (med sugemotor!) Bli med i regndansen:
  7. Og KARN / Corsa Italiana har et lite assortert utvalg av dresser som kan lånes om en har lyst til å prøve seg en tur ut på banen. Da er det kun en hjelm en må huske å ta med seg. MC hjelm, hel / halv holder i massevis. Men ikke kom med hjelmen du bruker på trøsykkelen eller i alpinbakken... Hopphjelm, ishockey-, bandy- eller vannpolo hjelm er heller ikke innafor.
  8. Prøver her også om noen trenger et eksemplar av Verdens beste bil. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102328859&fks=102328859 Arve V
  9. På vegne av styret kan jeg prøve å svare på litt av kommentarene, jeg var dessverre ikke tilstede selv, men jeg prøver 1. 164 markeringen ble satt bort til en av våre mest engasjerte 164 fans, og jeg vet han hadde mange navn/biler på blokka. Været får ta skylda for at kun noen få dukket opp. De som dukket opp fikk hedersplassen foran tribunene. Vedr. 35 års markeringen og mangel på formann, så måtte han til Bergen i familiære ærend den dagen. Vi kunne sikkert spadd frem noen andre som kunne sagt et par velvalgte ord, men da er vi over til punkt 2. 2. Speaker ble forsøkt for et par år siden med stor suksess. Dessverre kunne ikke vedkommende i år, og da vi fikk melding om det var de andre aktuelle opptatt. Dessuten er lydanlegget på Vålerbanen delvis nede for telling pga. litt ugreit tordenvær.... Oppgradering blir gjort i løpet av noen uker. Vi forsøker igjen til neste år. Det er også et kostnadsspørsmål, men er det et ønske med speaker så må vi gjøre det vi kan for å få det på plass. 3. Serverings muligheter er vanskelig utover det Vålerbanen selv kan tilby. Det står i kontrakten vår at vi ikke har lov til å tilby servering utover det Vålerbanen selv tilbyr. Heller ikke vareprøver er det lov å dele ut...(Er det samme på Rudskogen, så der er det ingen forskjell) Men det er jo dumt at de ikke skilter utsalgsstedene sine, og at de ikke har is er jo ikke bra! Det skal vi melde tilbake at de må få orden på. Så må vi selvsagt takke de frivillige som stilte opp for klubben i regnværet og gjorde sitt beste for at fremmøtte skulle få det så trivelig som mulig. Arve Vassbotn, Styremedlem KARN.
  10. Fredag 10. mars er det offisiell Norgeslansering av TIPO. Demovogner er på vei ut til forhandlerne og på Gjøvik hos Øyhus Motor, er det avdukning ca. kl. 15:00. Modellene som vises er 5-dørs kombi og stasjonsvogn. For de skuelystne med litt FIAT lopper i blodet er det bare å møte opp!! Arve V.
  11. Nå må klovnen tre inn i tråden igjen. Jeg har et ganske høyt forbruk av "strekkbolter" / topplokksbolter til FIRE motor og de boltene har siden tidenes morgen (1985) hatt et tynnere felt i bolten uten gjenger. Mulig det er et "deformasjonsfelt" ? Skal ta meg en tur i verkstedet i kveld og finne frem bolter til både 8V og 16V så kan jeg legge ut et fotografi av boltene. Her er da boltene, 8V til venstre og 16V til høyre. Hvorfor 8V bolten har gjenger over feltet vet jeg ikke, det er kun den nederste delen som går ned i blokka. På 16V bolten er feltet uten gjenger mye lenger. Både feltet med gjenger og det tykkere feltet under hodet er 9mm, feltet i mellom er 8mm. Samme på 8V bolten feltet mellom gjengepartiene er 1mm tynnere enn resten av bolten. Så til et annet spørsmål. Ser ekspertisen noen grunn til å bytte til dette: Slikt skaper kaos i hodet til en hobbymekaniker og ikke minst; - det gikk med en lørdag for å finne korrekt pipe... som visstnok heter RIB TORX. Er kun 16V som bruker disse....?
  12. Greaseriet er nok gammal drit/møkk/etterlatenskaper i huben etter 20 års bruk... Så da må svaret modifiseres enda en gang. Boltene ble ikke innsatt med "glidemiddel" hvilken tilstand hullet var i er ikke godt å si. Godt mulig det var ferdig oppsmurt og klar for å ta i mot bolten.....
  13. Orsak, hjerne vinningene går litt seint om dagen, men det jeg leser over her og som omsider har trengt gjennom hjernebarken tilsier at mine bolter nok har vært påvirket av symptomene som beskrives med en oppvridd klut. De var nemmelig tørre når de ble ført inn i hullene første gang... men som sagt tidligere, ingen merkbar motstand ved innføring.
  14. Da henger jeg med igjen! Har pakken arrivert DNV?