Arve V

Maggiore
  • Innholdsteller

    3 072
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

48 Molto bene

Om Arve V

  • Rang
    Maggiore
  • Bursdag 21. juli 1968

Profilfelter

  • Nettside
    http://www.vassbotn.info

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  • Lokasjon
    Skreia, Oppland
  1. Greaseriet er nok gammal drit/møkk/etterlatenskaper i huben etter 20 års bruk... Så da må svaret modifiseres enda en gang. Boltene ble ikke innsatt med "glidemiddel" hvilken tilstand hullet var i er ikke godt å si. Godt mulig det var ferdig oppsmurt og klar for å ta i mot bolten.....
  2. Orsak, hjerne vinningene går litt seint om dagen, men det jeg leser over her og som omsider har trengt gjennom hjernebarken tilsier at mine bolter nok har vært påvirket av symptomene som beskrives med en oppvridd klut. De var nemmelig tørre når de ble ført inn i hullene første gang... men som sagt tidligere, ingen merkbar motstand ved innføring.
  3. Da henger jeg med igjen! Har pakken arrivert DNV?
  4. Dette begynner å bli morro! Siden jeg er klovnen i tråden, og jeg må understreke ikke har den ringeste teoretisk peiling på "bolted joints" jeg er jo kun en teleingeniør, så må jeg nok rekke opp hånda og spørre her! Når en skrur inn en skru, er det ikke "strekk kreftene" som skal holde bolten på plass? Et visst moment vil tilføre bolten en viss strekk kraft, om bolten holder sammen to plater, eller en felg og et hjulnav, så er det vel fortsatt strekk krefter ute å går?
  5. Telefax ankommet Toten, boltene er forsvarlig emballert og sendes pr. ilbud i morgen den dag. Etter det jeg forstår vil boltene havne i de beste hender og bli testet etter de strengeste prosedyrer for slikt.
  6. For å oppklare litt: - Konen var over hodet ikke involvert i dette! - Det var ikke nevneverdig motstand når bolten ble ført inn i hullet.... ikke mer enn vanlig... - Boltene ble, som vanlig, strammet i kryss i tre omganger, først fingern, så skralle og tilslutt monentskralle innstilt på, som vanlig, 100 Nm. - Det var ikke utmattende for meg, boltene syns nok det ble litt i overkant. Siden konen ikke var involvert, har jeg ikke spurt.... Men jeg mangler fortsatt en adresse å sette på pakken....
  7. Du skal ikke være så sikker på at det ikke skjer mirakler på Toten, jeg har jo fått Viper'n på banen seks sesonger på rad Send meg adressen jeg skal sende til på PM så kan du få leke litt med de.
  8. Som den gode skrotnisse jeg er så var jo selvsagt ikke alle boltene kastet. De havnet på "Wall of shame" i verkstedet. Der alle ubrukelige idéer havner til skrekk og advarsel. Hvor skal de sendes for strekktesting? Hadde vært moro å vite om de holder det de skal. Leverandøren ble i alle fall veldig stille etter at jeg klagde på boltene.... De nye pinneboltene kommer fra en annen leverandør.
  9. Det er 10.9 og boltene fulgte med fra Sparco.
  10. På fire av seksten bolter? Når jeg demonterte galskapen røyk to til. Var nesten bare å sette pipa på hodet så "poppa" de også av. Ingen røyk på samme sted. Dessverre er alle boltene kasta. Om jeg hadde hatt de skulle du fått de for å strekkteste de. Som kuriositet så har jeg boltprodusenten Arvid Nilsson som kunde, har spurt de også i et kundemøte. Og de kunne ikke forestille seg at så mange bolter i en batch var dårlige, og teorien om feilmontering var mye mer sannsynlig. Men som sagt boltene er kastet.....
  11. Her er det innerst navet så kommer bremseskiva (uoriginal) og til slutt spacer også uoriginal. Jeg var ikke nøye nok med å få sentrert alt sammen. Tilfeldigvis var skive og spacer vridd i samme retning slik at offset summerte seg og galskapen ble verre til lenger ut en kom. Når så felgen sentrerer seg blir bolten "bøyd tilbake" der den skulle ha vært. Resultat spacer presser ene veien og felg presser andre veien. Hodene på boltene bare "poppa" av... Tør ikke tenke på om dette hadde skjedd på vei ned angsten......
  12. For å illustrere at dette er et reelt problem. Vi i Corsa'en er "glade amatører" og noen av oss trikser og mikser sammen løsninger at høyst varierende kvalitet. Jeg har for vane å kjøpe det jeg får anbefalt av litt mer kompetente folk enn meg selv. Rune R er en av de jeg stoler mest på når det gjelder bolter og metaller som skal bøyes og strekkes. Foran sesongen 2015 gikk jeg til innkjøp av spacere fra Sparco tilpasset min bil med tanke på senterhull og boltavstand. Men i iveren etter å få det på var jeg ikke nøye nok med innfestingen, og boltene kom i klem slik Rune R har tegnet opp. Etter ett døgn stående i ro så det slik ut: Etter ytterligere et døgn var 4 av 16 bolter knekt. Og her sto bilen helt i ro! Jeg gikk over til denne løsningen, og var pinlig nøyaktig i innfesting av spacer: Nå sitter det som et skudd! Og for å understreke, dette har ikke noe med kvaliteten på varene, dette er kun udugelighet fra min side!!
  13. Nå har du stikki hånda i vepsebolet igjen Landmann! Dette pleier å bli like morro som oljetråder. Mens du sitter der foran speilet kan du like godt poppe deg en krukke popkorn. Sist jeg hadde en bil med to boltsirkler i felgene på EU-kontroll fikk jeg beskjed om at "variabel boltsirkel" ikke var lov lenger. Etter litt argumentasjon, og henvisning til felger med "Valle Hovin hull" ble den godkjent under tvil/mangel på argument. Og jeg fikk beskjed om at "Blir du stoppa sto ikke de felgene på når du var her..." Altså like klok etterpå.