Gå til innhold

olavr

Capo
  • Innholdsteller

    715
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

9 Neutro

Om olavr

  • Rang
    Capo

Profilfelter

  • Nettside
    http://s459.photobucket.com/albums/qq319/orypdal/Mine%20biler/

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Ålesund

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. olavr

    Fiat coupe

    Hei, 147 har samme type motor som Fiat Stilo 1.8 m fl. I samme motor familie Alfa TS 1.6, 1.8 og 2.0. Senere utvikling av motortypen Alfa 159 1.8 TBI 200 hk. Finnes også i 4C og Giulietta. Disse passer bedre i en 147 mht motorfester osv, blir mer komplisert med en eldre lampredi motor.
  2. olavr

    Forstilling

    Ingen interesse for forstillinga, den er nå trygt plassert i skrotcontaineren
  3. olavr

    Forstilling

    Komplett forstilling til 156 - 1.8 bensin. Alt ser veldig bra ut. Vet ikke kjørelengde men kan ikke være langt..kr 2000Har også motordeler til 1.6, stempler, kamaksler, servopumpe, bunnpanne, etc. Hva trenger du?tlf 97706122
  4. olavr

    Girkasse 147 1,6 bensin 2006

    kan dette hjelpe? Har selv hatt glede av denne
  5. olavr

    Motor uten hjerne

    Beklager sein reaksjon fra meg, men her kommer Runes svar: Hei Bruk 1,6 hjernen, det går aldeles utmerket. Men mulig du får litt mer effekt om du får den omprogrammert (send den f.eks til Squadra tuning i NL)Du trenger eksosmanilfolden fra 1,8 literen, da 1,6 manifolden er litt kortere. (Lavere motorblokk)Mener å huske at jeg flytta over innsugsmanifolden fra 1,6 til 1,8 motoren pga de var litt forskjellige mtp utstyr/tilkoblinger. Men dette er mange år siden så husken har falmet litttMen det går bra, lykke til Eieren av bilen tenker å sende hjernen til en kontakt han har i Polen for evt å omprogrammere og nullstille startsperren. Takk for interesse og svar fra alle her
  6. olavr

    Motor uten hjerne

    Takk for tips, har vært i kontakt med Rune og fikk god informasjon
  7. olavr

    Pakninger diesel 1.9

    Pakninger selges. Har kjøpt feilTror disse er til 1.9 diesel MJet 16VToppdekselpakning kr 150Pakning innsugsmanifold kr 100Tetninger ventilstammer 8 stk 5 mm kr 100 Alt selges samlet kr 300 Kan sendes, kjøper betaler frakt Ring 977 null seks 122
  8. olavr

    Motor uten hjerne

    Skal hjelpe en kompis å bytte motor. Bilen er en 147 1.6 TS 120 hk. Har kommet over en 1.8 TS motor uten hjerne. Må man ha originalhjernen, eller er det mulig å bruke denne motoren med hjernen fra motoren den skal erstatte? Hvilke problemer vil vi støte på her?
  9. Hei, Beklager, denne plata på bildet ditt tror jeg hører til i bagasjerommet. Se bilder fra ePer
  10. Trenger deksel under motor, er det intakt på denne bilen?
  11. olavr

    Fiat coupe ønskes kjøpt

    en jeg kjenner har denne. 1.8 16V. noe småfiks og toppakning. Kontakt meg for mer info
  12. olavr

    Oljeforbruk 147

    Hei, og takk for alle svar! Joda, jeg har brukt forskjellige oljer, og viskositeter. Høyt forbruk. Etter at jeg byttet stempelfjærer, trodde jeg at jeg hadde fikset det, men forbruket økte igjen etter hvert som fjærene tydeligvis ble slitt. Synes at det bekrefter teorien om for romslig toleranse. Vedr 147, så slipper jeg å tenke mer på den, nå er visst bilen solgt til en som vil fikse den. Skal følge med på den saken!
  13. olavr

    Oljeforbruk 147

    Jeg har noen spørsmål vedrørende høyt oljeforbruk på 147 og samme motor i Fiat. Vår 147 fikk havarert motoren, og denne kan repareres ved å bore den og montere nye stempler. Alternativt å skaffe en annen motor fra en delebil. Nå har jeg litt erfaring med samme type motor i Fiat, en Stilo 1.8. Den har samme motor som Barchetta, Coupe og også noen Lancia. Det er også samme motorfamilie som Alfa TS 1.6, 1.8 og toliter, men Alfa har et annet topplokk. Stilo’n har alltid brukt mye olje, og jeg har prøvd mange typer olje, jeg har fått byttet tetninger rundt ventilstammene, og da den hadde kjørt ca 220k, gikk jeg drastisk til verks og demonterte topp og bunnpanne, honet sylindrene og byttet stempelringer. Oljeforbruket ble redusert betydelig, men nå har bilen kjørt mer enn 300k, og oljeforbruket er tilbake til gamle høyder. Min bror hadde en 147 2001, den også brukte mye olje. Har lest på ulike forum at Fiat for Stilo har bommet med toleransene mellom sylindere og stempel, noe som kan medføre høyt oljeforbruk. Men at de etter hvert har kontroll på oljeforbruket? Har ikke fått dette verifisert. Stilo’n er fra 2004, mens vår 147 er 2006. Og merk: den brukte ikke olje. Etter dette er mitt spørsmål: dersom jeg får tak i en motor til vår 147, kan jeg være sikker på at en motor fra ca 2006 ikke bruker olje? Vil en eldre motor ha samme ”syke” som Stilo og brors 147 (dvs romslige toleranser)? Noen flere som har erfaringer eller synspunkt på dette? Takk.
  14. olavr

    Registerreim Giulietta

    Oppdatering! Nå er registerreim skiftet, inkl vannpumpe. Fikk låne kamlåser av Masi. Dette er to stk skruer, de skrues inn i kamhuset og skal passe i et hakk på kamakselen. på Giulietta 1.4 er det doble kammer, men bare ett reimhjul. Kamhuset ble ikke demontert, men det må være en kjede eller tannhjuloverføring mellom de to kammene inne i kamhuset. Derfor ble bare en stk låseskrue benyttet, skrudd inn på baksiden av kamhuset. (For også å låse den andre kammen, må turboen ut. Det kan være relevant ved oppsett av en motor som har vært helt nedmontert). Fikk også tak i en beskrivelse fra Meca om hvordan verktøyet brukes. I tillegg til disse skruene, er det flere verktøy for også å låse veivakselen. Jeg hadde ikke disse, men det ble merket opp nøyaktig på hjulene hvordan de sto før gamle reima ble tatt av. Jobben gikk derfor greit, men det var mye deler å demontere for å komme til. Og ja, vannpumpa ble også byttet når alle delene likevel var demontert. Må tilstå at jeg ikke gjorde dette selv, jobben ble gjort på et profesjonelt verksted, men jeg fulgte nøye opp! Takk til Masi for lån av verktøy!
×