Arvid

Ispettore
  • Innholdsteller

    2 883
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

30 Molto bene

Om Arvid

  • Rang
    Ispettore
  • Bursdag 20. des. 1971

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Odda
  1. Det er vel noen år siden ? Tror du må ut med mer... Isåfall er det en lakkering hvor alt maskeres og ikke demonteres.
  2. Flott initiativ Thomas og May
  3. Flott at du fant ut av det. Siden du hadde treg start og uryddig tomgang så høres det logisk ut med defekt dyse. 3 sylindret Alfa-diesel er ikke kjekt
  4. Atle - Utrolig følsomt system altså. Er RSA behjelpelig med å ordne opp i flausen ?
  5. Det skal være 3.818/2.158/1.475/1.067/0.875/0.744 og 3.941 som final drive. Opplyst hastighet gjennom girene er 45/80/117/162/197/232
  6. Det samme tenkte jeg. Omtrent umulig og vinne frem i en sånn sak. Kroon har flere syntetiske oljer med svært gode spesifikasjoner. Classic olja derimot er kun middels. God baseolje så smørefilmen er det ikke noe i veien med men den har lavt innhold av additiver for nøytralisering av syre - noe som betyr hyppigere skift enn andre kjente Classic oljer.
  7. Flott at flushing hjalp Det at olja kun var kjørt 7000km har kanskje ikke så mye og si i ditt tilfelle. Kanskje motor tikket før forrige oljeskift også ? Mye avhenger av tidligere kjøremønster + skiftintervaller samt hvilke olje som er brukt. Det var kanskje bare på tide og ta en rens rett og slett. Hvilke olje er brukt tidligere ? Var det riktig spec til denne motoren ?
  8. Ok, Da har du flere alternativer du kan bruke. Sjekk om en av disse er tilgjengelig : http://www.kakapart.com/oem/partscrossinterchange/fiat-76327150.html
  9. Har du delenummer på ventilen ?
  10. Motorflush er effektivt hvis det er tvil om motoren har fått nødvendige oljeskift eller har gått mye på småkjøring. Kan også gjøres ved å bytte motorolje mange ganger men det er en dyr løsning - men mange regner den som sikrere. Både Würth og QMI er produkter og stole på så en kan føle seg rimelig trygg. QMI er vel den som lanseres som den tryggeste og minst risky behandlingen. Men det er alltid en liten risk med flushing siden det - i en forsømt motor - ligger mye slam og koks. Disse løsner og kan tette oljekanaler eller pickup i bunnpanna og strupe oljeflow. En annen fare er tetting av oljerør til turbo. Når alle advarsler er nevnt så har jeg brukt disse midlene på mange biler gjennom årene og alltid hatt godt resultat
  11. Kjedelige greier Jeg ville sjekket kamsensor eller veivsensor - tenningsanlegg er avhengig av signalene fra disse. Siden motor gikk fint om kvelden men ikke dagen derpå så heller jeg mot en elektrisk feil og ikke registerreim. Startmotor er ikke sterk nok til å bøye ventiler slik at motor er uten kompresjon - den er derimot sterk nok til og dra ei sliten og slapp registereim over noen tenner slik at timing er feil. Det kan gjøre at motor ikke tenner skikkelig siden avgitt gnist ikke stemmer med øvre dødpunkt på stempel. Hvis du skrur selv så kan du enkelt demontere deksler rundt registerreim og tørne motor inn på merkene. Stemmer disse er timing friskemeldt og det er en elektrisk feil som gjør at du mangler gnist.
  12. ESP går an å slå av - ellers hadde ikke verdenspressen kunne sladdet rundt med Giulia QV Var det Luksus seter i den du prøvde ? Har du bilde de ?
  13. Jeg har hatt flere biler med dårlige ventilløftere - ingen av de har hatt rufsete gange. Derfor lurer jeg på om ikke det er noe annet feil også. Få sjekket på verksted
  14. Det beste er å spørre et verksted eller mekaniker om han synes det høres ut som ventilløfter. Hvis det er en løfter som henger så hjelper det med tilsetningsmiddel. Hvis den er defekt/punktert så hjelper det ikke. Liqui Moly - Tunap - Fortè er serviceprodukter brukt av verksteder så det burde være noe en kan stole på. Liqui Moly LM8338 - Tunap 157 eller 327 - Fortè Top End Treatment. Alle disse skal gjøre jobben med rens av hydrauliske løftere. Er ikke lyden borte etter dette så er det noe annet feil. NB ! Følg bruksanvisning nøye
  15. Hvilke verksted tenker du og bruke ? Tror du trenger et verksted med god kunnskap om denne motoren for en sikker og kjapp diagnose - eller risikerer du mye tråkking rundt grøten og mye penger før ting er løst. Snakk med Alfaspesialisten i Holmestrand - han kan disse motorene svært godt og er i tillegg kun en liten time unna deg. Ta en tlf til Tommy og book en time