Arvid

Maggiore
  • Innholdsteller

    3 023
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Arvid vant sist dagen den 17. august 2017

Arvid hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

88 Superbo

Om Arvid

  • Rang
    Maggiore
  • Bursdag 20. des. 1971

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Odda
  1. Hei Martin Jeg har litt erfaring med QP4 og kan prøve og svare på de tingene du evt. lurer på. Har hatt en Evoluzione 3.2 siden 2015 som bruksbil og har ikke noe negativt og si - heller tvert om. Kan nok hende jeg har pastabriller når jeg sier dette men når en har kjørt italiensk hele livet så vet en at både små og store irritasjoner kan dukke opp - men i tilfelle QP4 så er det positivt så langt. Hvis du vurderer QP fra denne tidsepoken så kan du velge fra 1995 til 2001. Jeg har kjørt og skrudd mye på begge typer og må si at post-98 - altså Evoluzione - er en generelt bedre bil på mange områder. Etter at Ferrari overtok styringen sommeren 1997 gjorde de endel grep som generelt forbedret modellen og det merkes når en kjører begge to over tid. Spesielt interiøret merker jeg størst forskjell på. Passformer og finish er noen hakk bedre men også på karrosseriet kan en merke forskjeller. De tidlige utgavene ruster mer mens Evo klarer seg bedre. Tydelig at kvalitetskontrollen ble hevet etter at Maranello overtok. Hvis jeg skal ramse opp feil og irritasjoner som har oppstått så blir det sentrallås (låsekasse førerdør) - trege el.vinduer bak (smøring) - startmotor - slark i pitman arm forstilling (svakt punkt). Ingenting av dette kan regnes som store ting men heller mer hva vi er vant til fra alle andre biler vi har hatt. Enig ? Ellers har det vært vanlige arbeid og slitedeler som endeledd/bærekuler - bremseklosser/skiver - termostat - regreim/strammere/vannpumpe - justering av ventiler. Regreim skal skiftes hvert 5 år mens andre igjen sier 3 år. Alt av deler er enkelt tilgjengelig hos Eurospares.co.uk eller Maseratispares.nl. Enkelte spesielle deler er svært dyre,andre er igjen priset som Alfa-deler mens andre igjen er utgått. Det meste kan finnes ved aktivt bruk av ebay etc. Motorene er solide enten om du velger 2.0 - 2.8 - 3.2. De er nøye på oljeskiftene og ønsker prima olje men ellers så går de langt og godt. Har ikke kjørt 2.0 men 2.8 derimot er en herlig motor med solide krefter. Eneste er den uvanlige lyden. Det høres ikke ut som en vanlig V6 siden den er i 90 grader vinkel. 3.2 er en helt annen sak med krefter langt over det en er vant til. Urkraft som gjør enhver tur til en opplevelse. Sammen med motoren er interiøret en av de tingene som imponerer mest. Absolutt alt er i skinn,alcantara,treverk eller metall. Foruten selvfølgelige ting som brytere etc. er det ikke spor av skai eller plast og jeg vet at jeg aldri vil få tak i en annen bil med et sånt interiør. Her ble det mye mimring og skryt av QP men jeg er absolutt betatt av denne bilen
  2. I.f.t originalfelgene døller eikefelgene bare til utseende. Det er få felger som passer 166 like godt som de to 17" originale alternativene
  3. Mobil 1 5w50 er en god olje med mye zink til kamaksler og ventilshims. Godt valg
  4. Oi oi... Det der er ikke akkurat vanlig og en ganske skummel sak når det skjer under kjøring. Kan være god grunn til å sjekke de andre 3 og en enda bedre grunn til å montere coilovers
  5. Hei Olav, Hvilken type olje har du brukt på disse motorene ? Har du prøvd forskjellige viskositeter for og se om forbruket minker ?
  6. Hei, Mener det skal være 46799925 og gammelt nummer 60816965.
  7. Gamle til Atle ? Flott farge og felger
  8. Jepp,det er motorkode for første gen. 75 3.0 og reim passer også GTV 116 2.5. Da har du nok riktig reim så sant den har kantete tenner og ikke avrunda. Kan ikke forstå at dette kan skje sålenge strammer er i orden og reima har rett belastning. Syl 1-3 er jo nærmest strammer og løpehjul og burde være lite utsatt for slakk reim. Jeg hadde tatt en god kikk på funksjon av strammeren. Det er omtrent eneste mulighet for at dette skal skje ?
  9. Stefan, kommer motor fra 164 3.0 12v ? Disse motorene bruker to forskjellige tannreimer - en til første generasjon og en til siste. Første generasjon har firkant tenner - den siste har avrundede tenner. Gates delenummer er 5125 og 5340. Samme antall tenner på begge reimer men altså forskjell i konstruksjon på tennene. Verdt og sjekke
  10. Hei Thomas Er ikke sikker på om de passer. Må kanskje undersøke det. Jeg vet at Momo lagde rattboss med nummer K4032 som passer Croma/Thema - men det står ingenting om Alfa 164 ? Har du boss fra 164 på lur ?? EDIT : Ser ut til at boss til 164 heter C1017 - da er de nok ikke like
  11. Hei, Trenger rattboss til gode gamle Fiat Croma eller Lancia Thema. Ta kontakt hvis noen har noe slikt liggende Arvid - 91854707 - [email protected]
  12. Jeg mener ikke at delene er like for det er de ikke - men det var samme type del som manglet på min
  13. Jepp,delenummer er 73503254. Samme del manglet på 166 3.0 Super jeg hadde. Den var borte vekk til "fordel" for bååp-bååp filter
  14. Her er kryssreferanse til andre merker. Må være mulig og finne noen av de her på berget http://www.kakapart.com/oem/partscrossinterchange/tecnocar-b39.html
  15. Hei Rune, Her er bilder av luftfilterboks m/tilbehør