Gå til innhold

Arvid

Maggiore
  • Innholdsteller

    3 038
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    4

Arvid vant sist dagen den 17. august 2017

Arvid hadde det mest likte innholdet!

Nettsamfunnsomdømme

94 Superbo

Om Arvid

  • Rang
    Maggiore
  • Bursdag 20.12.1971

Demografi

  • Kjønn
    Mann
  • Lokasjon
    Odda

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Arvid

    Multireim? Drivreim? Ribbeantall 5 eller 6?

    Blei reima montert rett ? De 6 rillene skal passe i spor i løpehjul. Stikker reima f.eks. ei rille utenfor kan den fort skrape borti noe og flises opp.
  2. Arvid

    Gruagarasjen

    Har vært med i mye nyere biler i billig og mellompris klassen. Felles for de fleste er støy i kupè. Det er enkelt og greit sånn det er blitt med jaget etter minimum vekt og rimeligere produksjon - og skal en unngå det må en enten gå over på dyrere bil eller levere bråkebøtta til noen som kan støyisolering. Personlig er jeg kommet i komfortalderen og kjøper aldri en bil som ikke er godt støyisolert (unntatt 400GT 😉) Stadig jag etter lavere vekt og større dekk gjør at dagens hvermansenbil bråker mer innvendig enn gårsdagen hvermansenbil : https://www.klikk.no/motor/bil/stoy-i-bil-2819954 Flere artikler : https://stillhet.as/velg-stoyproblem/stoy-i-biler.html https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/Jjvk6/nye-biler-stoeyer-mer-enn-for-20-aar-siden
  3. Arvid

    Multireim? Drivreim? Ribbeantall 5 eller 6?

    Hvis det er med AC så trenger du 6PK1835 - og uten AC 6PK1038. Dvs. 6 ribber og 1835mm lang eller 1038mm lang. Sjekk også tilstand på løpehjul - om overflaten er slitt og om lageret er uten ulyd.
  4. Arvid

    Justere tenning Giulia 1300

    Gasolin.no forhandler Pertronix. En av disse skal passe : http://shop.pertronix.com/catalogsearch/result/?q=alfa+romeo. Bør kombineres med kraftigere coil for best resultat. Første bud ved god gammeldags motortuning er kompresjon/ventiler/kam timing/tenning/forgassere. Alt sjekkes og repareres/justeres i den rekkefølgen. Jeg begynte i feil ende med forgassere men fant snart ut at årsaken låg noen steg tidligere enn det ☺️
  5. Arvid

    Justere tenning Giulia 1300

    Om du skal justere etter 95 eller 98 oktan må du vurdere selv men jeg hadde justert etter den typen bensin bilen er født med 🙂 Vekter og mekanisme i fordeler må være i orden og smurt skal disse to ytterpunktene for tenning stemme. Du kan stille den perfekt på tenning tomgang men fordeler vil ikke forskyve tenning hvis vekter ikke følger med = for sein tenning på turtall. Hvis motor virker like treig i respons etter tenning er riktig så ville jeg sjekket synkronisering av gassere. Jeg fjernet stift fra fordeler og monterte elekronisk pick-up istedet - en ting mindre og tenke på 🙂
  6. Arvid

    Justere tenning Giulia 1300

    Jeg ville forsikret meg om at stift er riktig justert og at vekter er smurt og i funksjon (hvis fordeler har vekter). Så hadde jeg justert den til korrekt max tenning på 5000 rpm. Det var iallefall den oppskriften jeg fikk fra ekspertisen når jeg holdt på med samme problemstilling på 400 GT som skulle ha 30 gr. fortenning v/5000 rpm og 11 gr. v/1000 rpm. Kan ikke argumentere hverken for eller imot den ene eller andre metoden men poenget den gang var at det var viktigere å ha riktig tenning oppover i registeret enn ved tomgang. Sikkert en god plan det :-) Deretter kommer synk og justering av forgassere 😉
  7. Arvid

    Understell 166

    Går nok bra med coilovers men ikke skift ut de sfæriske foringene med polyflex o.l. Da mister enn den flexende medstyrende funksjonen som er konstruert inn i opphenget.
  8. Arvid

    Mads sin "stall"

    Du vil glise hele veien når diffen er på plass. Stor forskjell
  9. Arvid

    Erfaring Quattroporte 4

    Joda,det dukker nok opp noe etterhvert
  10. Arvid

    Erfaring Quattroporte 4

    Martin - her er litt motorbilder etter endt gjennomgang med tannreim og ventiljustering. Italienere kan dette med å lage pynt under panseret
  11. Arvid

    Uriktig visning av olje- og vanntemperatur

    Godt tips. Den fletta original jordingen kan korrodere fælt og gi dårlig forbindelse.
  12. Arvid

    Erfaring Quattroporte 4

    V6 er kortere enn V8 så det er nok bedre klaring til torpedovegg. Motor trenger ikke ut for å bytte kjede selv om mange verksteder gjør nettopp det. Det holder å løfte motor av festene og trekke den så langt frem som mulig. Girkasse må enten løsnes fra motor eller løsnes fra aksling. Det er sjelden en trenger og gjøre noe med kjeden og isåfall hører en når den er begynt og slakke så en får varsel i god tid. Du får tråle gjennom mobile.de og dasparking.de så dukker det nok opp et eller annet som frister
  13. Arvid

    Erfaring Quattroporte 4

    Du har helt rett Atle - framstolene minner veldig mye om de i 166 og selv om de ikke er identiske så er de sikker bygd på samme lest. Understellet er iallefall likt med samme motorer og mekanisme.
  14. Arvid

    Erfaring Quattroporte 4

    Litt info om delepriser på f.eks bytte av registerreim. Skal byttes hver 50.000km eller 5 år. I tillegg kommer kjeden i bakkant av motor som styrer innsugsventiler. Den skal sjekkes evt. byttes hver 120.000km. Regreim/strammer/løpehjul/vannpumpe = 14000,- Flatreim/strammer/løpehjul = 2500,- Dette er delepriser på originaldeler fra Eurospares UK så moms kommer i tillegg. Jeg finner det meste jeg trenger hos dem eller på ebay så totalprisen kan bli lavere hvis du shopper litt rundt.
  15. Arvid

    Erfaring Quattroporte 4

    Vanskelig og si hva skifte av regreim vil koste men du må nok regne minst 50% mer enn 166 V6. Det er veldig god tilkomst så lenge en demonterer alt av rør fra intercooler og kjølevann. Dvs. ikke så trangt som 24v V6 men dyrere deler. Strammer og løpehjul koster nok mer en vanlig og vannpumpa er vel den dyreste delen - ca. 8000,-... Min er manuell siden automat var uaktuell for meg. Solid 6-trinns Getrag kasse som en finner i BMW M3/M5 fra samme epoke. Priser for en god bil ligger vel på rundt 15.000 - 30.000 Euro avhengig om du velger V6/V8. Ser at en kan få de billigere også så det er kanskje noen gode kjøp der ute. En viktig ting og merke seg er trepanelene i Evo. De falmer fort og blir hvitaktig over tid - det skjer ikke med pre-Evo. Jeg har demontert alle panelene og slipte de helt ned og lakkerte på ny. Originalt er overflaten i steinhard epoxy men den tåler dessverre ikke sol... PS ! Ikke bare B-stolpen men A og C er også i skinn
×