Runet

Regolatore
  • Innholdsteller

    5 514
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

21 Buona

Om Runet

  • Rang
    Regolatore

Demografi

  • Kjønn
    Ønsker ikke å oppgi
  1. Målte flere ganger på langkjøring til 0,42-43, og det er ikke sparekjøring jeg bedriver heller. Kjører forbi alt som tas igjen.. Normalkjøring tipper rundt 0,5. 1,6ts syns jeg blir knapp, 1,8ts er turtallsvillig og har ikke balansereim slik som 2,0ts. Altså færre deler. En god diesel av siste årgangene koster fremdeles 30-til 50kkr. Tror du får en god 1,8ts rimeligere og trolig rimeligere enn 2,0, altså bedre bruktbil for pengene.
  2. Flyttet den jeg
  3. Har hatt flere 156 med diesel, men kun den fra 2005 1,9 med 150hk. Samme motor har jeg hatt i flere GT. Forbruket er til å le av. Er jo en lett bil dette. Når det begynner å nærme seg 170-200kkm, er svinghjul og clutch kanskje på tide å se på. Både GT og 156 går meget bra med denne. 2004 med 140hk er sikkert også et bra valg. Nesten aldri hørt om regreimhavarier på diesel, men ofte på bensin. 2,0 TS har jeg hatt i GTV og i flere 166, samme motor som i 156 før JTS-motoren kom. Ikke hatt problem med noen av dem, og den siste var gått 270kkm. Solide dieselmotorer. Det jeg vil si er et generelt problem på alle diesel, er egr-ventil og sot i innsuget hvis man kjører mye smått. Ville ført valgt en 156 1,8ts i god stand enn en sliten diesel. Ellers enig med de andre her. Deler får man for knapper og glansbilder, men rust er døden, så finn en bra en på det.
  4. Jordingspunkt er i alle fall fra negativpolen på batteri til jord, for eksempel til innerskjerm eller andre punkter som gir god jord. Så er det ett fra motor(oftest blokka eller toppen til innerskjerm eller ramme, oftest på førersiden. Så er det sikkert et jordingpunkt fra starter til jord. De to første kan dy sjekke ved å demontere og gjøre reint før du monterer igjen. Eller du kan ta en startkabel fra minusbatteri til jord, og en startkabel fra blokka til jord. Dette gjør du neste gang den er kald. Starter den fint da, så har du dårlig jord. Starter den like dårlig, er det neppe de to første jordingene som er feilen. Jording på starter må du under bilen for å sjekke. Merk: jeg er ingen mekaniker. Dette er bare ting som jeg har gjort med hell på de bilene jeg har hatt. Av en eller annen grunn er det mercene mine som har startvansker en sjelden gang. Alfaene starter jo alltid
  5. Er ikke sikker på at jeg liker sånt likes og greier.... hvis det har med omdømmepoeng å gjøre da... Jeg liker å blåse dritt når det trengs, og det tror jeg mange andre gjør også. Blir dette et sånt puse og likeforum, så forsvinner ærligheta. Men jeg er gammal og veit det, så mulig dette går seg til. Må jo se om dette er veien og gå Rune
  6. Mimre ja...Mitt hjerte banker for Ritmo Abarth. Kjøpte i 87 en 85 130tc med 53kkm på klokka. Siden jeg hadde blitt fratatt løyvet til å kjøre bil, så måtte min eldste bror bringe meg til Oslo etter moen måneders eie. 56 mil på den gangs veier var ikke bare bare. Veien gikk ikke akkurat rett frem den gangen. Vi kjørte fra en Sierra XR4x4 opp Strynefjellet på den bratteste siden og han tok oss aldri igjen. Med 4 helt nye sommerdekk kjøpt dagen før i Svelgen, startet vi kl 0100 om natta og stod i Brobekkveien i Oslo kl 0510. Bakhjula var faktisk så vidt lovlige og framhjula var slitt ned på bommulla da vi parkerte. Det var tider ja... For øvrig kjøpte jeg den for 55000 og bytta den inn hos Bergheim i Brobekkveien for 85000. Betalte 5000 imellom og kjørte hjem med en 1983 MB 123 300TD med 90000km på klokka. Den såg ut som ny. En minnerik tur før fotoboksenes tid. Merkelig... sånt husker jeg, men bursdager til ungene og bryllypsdagen.... ja jeg husker det vel av og til...
  7. Odda Atle: Har observert den ja. Har den i kikkerten. Har et par GT 3,2 jeg skal ringe på først
  8. Det vi ser på bildet er spjeldhuset. Det er enkelt å ta av. Ut med batteriet, vekk med et metallrør, 4 skruer av (tror jeg), kanskje du må løse fra EGR,,,husker ikke helt. Jeg vaska hele huset i diesel. Oppvaskhansker anbefales hvis du ikke liker svarte fingre ei ukes tid. Innsugmanifolden: Her mener jeg du må av med regreima, så det er nok mer jobb. Det sitter en MAP-sensor festa med en unbrakoskrue i andre enden av innsuget mot torpedoveggen. Den bør ut og rengjøres. Tar 5 minutt.
  9. Om du googler på test Giulietta så finner du ganske mange. Da jeg kjøpte min 120hk bensin, ble det sagt flere steder at 170hk ikke var verdt prisen i fht 120. 50 hester diff er mye, men i praksis føltes det visst ikke sånn. Jeg har aldri kjørt 170hk selv, så dette er altså ikke basert på egen erfaring. Om du vil ha mest mulig krefter til lavest mulig pris, så ser du her hva for eksempel Ultimo.no kan gjøre med software: http://ultimo.no/tuning/alfa_romeo_chiptuning.html
  10. Jeg liker deler av det Elgy2 bidrar med, men han (kan jo være ei dame...) er såpass intelligent at han bør klare å presentere sine meninger uten å hetse personer. Vi får se...
  11. Har egentlig ikke bruk for flere biler, men suget etter en Alfa er der stadig. Haster ikke, men leter etter "et bra kjøp" Solgte 164 Q4 fordi jeg ikke fant nok tid til å "skru den bedre" hele tiden. Lotusen , MB GL og en Kia Soul EL (konebil) har vi fremdeles. Vet ikke helt hva jeg vil ha, men angrer vel på at jeg ganske nylig solgte en MB amg c36 jeg hadde et par år. Men mest lyst på Alfa... Jeg følger med på finn.no og sjekker også sporadisk blocket.se og mobile/autoscout.de, så det er vel de som ikke står der jeg helst vil tipses om. Vil ikke ha repobjekter. Her skal det kjøres når jeg har en time eller ti til overs. Ser for meg: GT 3,2 eller diesel med Q2. Brera 2,4 2008 eller nyere (selv om jeg forbannet meg på at jeg ikke skulle ha den motoren igjen). Denne fristet litt: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78746479 156 GTA Giulietta med 1.7tbi 159ti av nyeste sort med 2,0 diesel kan være av interesse. Uten rails helst. Budsjett har jeg ikke. Kjøper det jeg har lyst på, men jeg har jo en mening om oppgraderinger som andre har gjort for grusomme summer, er verdt noe for meg. Er vel litt sånn originalfreak på det området... Om noen trenger en 2007 MB GL 320cdi 7-seter med 145000km på klokka som for noen dager siden ble programmert av Ultimo.no til 277hk og 605nm så kan vi bytte, men jeg beholder den gjerne.
  12. Tenkte dette kunne være av interesse for de som ønsker mer kunnskap om batterier: https://www.messe.no/ExhibitorDocuments/169836/5377/Batteriets oppbygning og virkemåte 2005.pdf
  13. God jording er viktig. Sjekk alle jordingspunkter. Jeg skifta nettopp batteri på merca. Det var ellers helt greit mtp spenning, men ga langt ifra den strømmen det skulle i startøyeblikket. Skulle gi 950-1000 CCA (tror det er Cold Crank Amps), men ga bare litt over 300.
  14. Tror den er veldig bra å leve med. Hadde selv en 2013 120hk i et lite år. Ikke et feilslag. Men det er noe med at det for meg var litt damebil. Blei litt sånn frøkenbil... Men det rare er at jeg likevel kikker etter G med største motor (eller GT 3,2 om det passer seg sånn)
  15. Det går fint ja. I allefall på Shibaura diesel