Poengoversikt


Populært innhold

Viser det mest likte innholdet siden 22. des. 2016 i alle områder

  1. Den første ordentlige kontaktvasken av hu Giulia. En nesten magisk følelse å la vaskehansken gli over de kurvede flater mens stadige nye detaljer og finesser oppdages...
    7 likes
  2. Julaften kommer i februar! Vi får vår Veloce levert i Tromsø i starten av februar. Den er nå på vei fra Italia og vil komme til Norge i løpet av kort tid. Den leveres med tectylbehandling som gjennomføres av importøren her i Norge. Montecarlo blå og tabaco skinn!
    6 likes
  3. Takker for deling av videoen Elgy2, men jeg vil gjerne ha frabedt personangrep i denne tråden.
    6 likes
  4. En siste vemodig vask før dama går i innbytte mot et nytt Alfa-eventyr. Takk for 6,5 år fulle av kjøreglede, eventyr og flotte opplevelser. Du var pålitelig, trofast og lot meg aldri stående ved veikanten noen gang. Jeg håper du havner hos noen som vet å ta vare på deg slik jeg har alltid har gjort og at våre veier møtes igjen. Fortsettelse følger...
    6 likes
  5. Thesistreff hos AutoItal - her er en meget stor del av landets Thesiser. Når jeg kom med bilen hadde vår gode formann Morten organisert et lite treff. Det er ikke ofte man ser fem Thesiser i Norge på samme sted.
    5 likes
  6. 5 likes
  7. Har enda ikke fått fingen ut og satt denne på vinterlagring, så rotet rundt i kjelleren og fant noe målere jeg hadde ligende fra en Supra jeg hadde for ett par år siden. Merkelig nok var størelsen på filter og gjengeparti helt likt som på 33, så jeg fant endelig en god grunn til å hive ut stereoen og erstatte det med noe som gir enda mer race look, og litt trygghet att alt er på stell. Her er sandwich plate som spacer ut oljefilter og gir utganger for bl.a oljetemp og trykkfølere. Dette er elektroniske målere så slipper å ha oljerør inni bilen som ikke er helt ideèlt.. Montert på motor med nytt oljefilter som jeg var heldig å få med når jeg kjøpte bilen Monterte og ekstra temperaturføler til kjøleveske, selv om bilen allerede har en veldig fin en originalt. Her er ledningsnett koblet ferdig med ledninger fra sensorer. Slik ble det seende ut i dagslys og under kjøring i mørket. Setter litt preg på bilen innvendig og er stilig å følge med på Vanntemp ligger ganske stabilt mellom 80-90c. Oljetemp som var veldig mye av grunnen til att jeg monterte dette, da olje bruker mye lenger tid på å bli helt driftsvarm og klar for høyt turtall. Ligger mellom 80 og 90c denne og etter litt kjøring. Kjører på 5w30 olje akuratt nå, noe som er i tynneste laget for bilen. Har ett oljetrykk under normalt hastighet på mellom 3.5 og 4 bar, og det kryper opp mot 6 bar under høyt turtall. Ser for meg dette øker noe når jeg får kjøpt skikkelig 10w40 olje om ikke lenge.
    5 likes
  8. Forste Giulia Veloce levert i Sverige!
    5 likes
  9. 4 likes
  10. 4 likes
  11. Da er det på tide å legge ut noen bilder av den nye dama: Giulia Super 2.0 Turbo Benzina. Stikkord er RWD, 200hk, ZF 8-trinns automat, helskinn Tabacco-interiør, adaptiv xenon og cruise control, sport- og businesspakke etc. Pussig, men akkurat som med 159'n innledes forholdet med en flott tur til Mørekysten dagen etter levering - Herlig!
    4 likes
  12. Ønsker alle en riktig god jul og ett spennende Alfa år 2017 Vi sees neste år
    4 likes
  13. Fiat over millionen hjemmeI fjor produserte Fiat for første gang siden 2008 mer enn 1 million biler hjemme i Italia, det er 70 % mer enn i katastrofeåret 2013. Etter det har man fått til en «solidaritetsavtale» med fagforeningene. Cassino-fabrikken økte med 57 %, derfra kom det i fjor 25.000 Giulia og mer enn 46.000 Giulietta. 06-01-2017 // 13:40
    3 likes
  14. Mimre ja...Mitt hjerte banker for Ritmo Abarth. Kjøpte i 87 en 85 130tc med 53kkm på klokka. Siden jeg hadde blitt fratatt løyvet til å kjøre bil, så måtte min eldste bror bringe meg til Oslo etter moen måneders eie. 56 mil på den gangs veier var ikke bare bare. Veien gikk ikke akkurat rett frem den gangen. Vi kjørte fra en Sierra XR4x4 opp Strynefjellet på den bratteste siden og han tok oss aldri igjen. Med 4 helt nye sommerdekk kjøpt dagen før i Svelgen, startet vi kl 0100 om natta og stod i Brobekkveien i Oslo kl 0510. Bakhjula var faktisk så vidt lovlige og framhjula var slitt ned på bommulla da vi parkerte. Det var tider ja... For øvrig kjøpte jeg den for 55000 og bytta den inn hos Bergheim i Brobekkveien for 85000. Betalte 5000 imellom og kjørte hjem med en 1983 MB 123 300TD med 90000km på klokka. Den såg ut som ny. En minnerik tur før fotoboksenes tid. Merkelig... sånt husker jeg, men bursdager til ungene og bryllypsdagen.... ja jeg husker det vel av og til...
    3 likes
  15. Noen flere bilder: Kjøpte nye felger brukt og pusset disse opp med plastidip. Ikke helt fornøyd med fargen som er gunmetal, men er mer blågrå. Mito funker og fint med et par unger i baksetet. Ikke fått noen klager på lite plass
    3 likes
  16. Jeg tok en runde med magneten på Giuliaen og kan bekrefte at panser, forskjermer og dører er i aluminium. Resten i stål. Skjermbuekant bak finnes ikke. Sørger man for skikkelig understellsbehandling og følger opp med renhold og lakkbeskyttelse, så holder denne nok lenge uten rust! So far so good. Byggekvaliteten distansierer 159 med gode marginer. Har kjørt nesten 2000 km og hittil ikke hørt en eneste skranglelyd i bilen, og karosseritilpassningen er godkjent etter å ha gjennomgått karosseriet i detalj. På 159 minnes jeg at dører og bakluke måtte finjusteres rett etter at jeg fikk bilen i jakten på flere småirriterende skranglelyder... Giulia har også fått doble tetningslister i dørene = mindre støy og enklere renhold i dørkarmene.
    2 likes
  17. Q på plass hos Autovia! Veloce er på vei og Stelvio kommer i løpet av et par måneder.
    2 likes
  18. Dette er et stopp når jeg kjørte Susten, Furka, Grimsel og St.Gotthard. Ble litt usikker akkurat hvor dette var men mener det er på vei opp Susten. Er bare tatt med mobilen, her er 2 til fra samme stopp. Måtte stoppe å få med meg Ferrari i godt driv motsatt vei😊 ser den såvidt på første bildet
    2 likes
  19. Da har bilen vært i lakkboksen enda en gang. Fargeforskjellen på den lyse fargen måtte utlignes. Slik at alt det lyse på begge sider bortsett fra fangerne ble lakkert på nytt - det ble fint Litt råflott å lakkere alt opp når den var uten riper/bulker osv - men det er jo en "kongebil" slik at det skal være på stell. Lakken er ekstra sterk ovenfor sollys og kjemikalier - det er visstnok "uhs-lakk". Bilen er litt støvete på det mørkegrå og fangerne, men et visst inntrykk får man av bildet.
    2 likes
  20. Kontaktet Alfa Romeo kundeservice pr e-post torsdags kveld kl 23.43 (altså i går) med spørsmål om priser på Giulia Veloce. Allerede nå i dag fredag kl 09.15 ringer kundeservice meg opp, det var rask responstid!!! Med levering Drammen er fra prisen på 210 hk diesel Veloce 529.000 bensin 280 hk 578.000. Regner med det da er 1 hjulsett, hva som er standardutstyr aner jeg ikke. Ikke sett noe info for det norske markedet. Hva synes folket om det?
    2 likes
  21. Var i forbindelse med Auto Sportiva. Dei bekreftar også høg bytefrekvens på desse sensorane som fylgje av utsett plassering. Det er difor hyllevare hos dei. Pris NOK 1000 kontra 3000 på anna verkstad. Tommel opp for Auto Sportiva!!
    2 likes
  22. Er ikke sikker på at jeg liker sånt likes og greier.... hvis det har med omdømmepoeng å gjøre da... Jeg liker å blåse dritt når det trengs, og det tror jeg mange andre gjør også. Blir dette et sånt puse og likeforum, så forsvinner ærligheta. Men jeg er gammal og veit det, så mulig dette går seg til. Må jo se om dette er veien og gå Rune
    2 likes
  23. For noen seter. Ser ut som recaroene som ble levert til 75 i sin tid(med tanke på sidestøtte).
    2 likes
  24. Bilen ble levert inn til Magnus Hope i dag med godt resultat, tror vi. Mekanikeren var litt i villrede da de ikke viste noen feilkode, så han justerte lyktene opp og nå fungerer de. Enn så lenge?? Han ba meg se hvordan de er etter en ukes bruk og ta kontakt igjen. Eibach fjærer kom og i posten i går, så da blir det nok senk til våren :-)
    2 likes
  25. Man tager en liten 10mm rørstubb og sager av to ca. 1cm lange stykker, skrur ut skruen(e) som holder seteskinna fast i gulvet i forkant av setet. Når setet, med skinner, er løst i forkant vipper en opp hele sulamitten og setter de to rørstubbene mellom skinna og gulvet, en på hver side. Skru fast. Ferdig! Gjort på 10 minutter inklusive saging av rørstubb. Trenger en å heve mer enn 1 cm, bør en bytte skruer siden de blir for korte. Et alternativ til rørstubb er Biltema sin skjøtemutter: http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Mutter/El-og-Blankforsinket/Skjotemuttere-2-stk-2000018782/
    2 likes
  26. 2016 er overstått , puh............. jeg kan minnes bedre Alfa-år, det var hard motvind for meg og bilparken , så det kan bare blir bedre i 2017 Litt rolig var det i garagen, eneste vi har gjort , servo-lekkasjen på 147ern til Dagfinn.
    2 likes
  27. Det er produsert 680 000, 156. Det er produsert 280 000, 164. 156 begynner det å bli lite brukbare biler igjen av. 164 ser man aldri mer, kun på treff en gang i blandt. Det er produsert kun 99000, 166 totalt med smått og stort. Av spesial utgavene Super og Ti og Collezione er det kun få produserte. 166 blir en sjelden bil. Det er vel ingenting som lønner seg økonomisk sett med bil. Det er mer eller mindre en utgift uansett ny eller eldre. I følge Clarkson: det som skiller bilene er de uten sjel, og de med sjel. 166 har sjel uten tvil og er i tillegg et ganske vågestykke av et elegant design. At folk bare bruker opp disse bilene skjønner jeg ikke. Denne bilepoken kommer aldri tilbake. Bare se på hva feks FCA planlegger for framtiden. Kun 2 motorer. 1 bensin og 1 diesel på alle modeller. Kun forskjell i hk. V6 kun for de bemidlede. 166 befriende fra all nymotens førerstøttesystemer og uling fra alle sensorer foran og bak. Helt uten koppholdere og fører fokusert cockpit. Denne direktørbilen skal man selv kjøre, selv om det er like behagelig i baksete. Dette er ingen bil som hører hjemme på en bilkirkegård eller i pressa. Slike biler kommer ikke igjen, takket være avgasser og avgifter. Neste år er det allerede 10 år siden 166 gikk ut av produksjon, og straks 20 år siden den ble lansert. Og bilen ser fortsatt moderne ut. Mye mer sleek og elegant enn klumpete Giulia, som ser helt ordinær ut fra alle kanter enn fronten. Vi burde ha en egen 166 klubb slik som i Nederland. http://www.alfaromeo166club.nl/
    2 likes
  28. Takk til Bottega og Thomas/May for all innsats og stå-på-vilje i året som har gått. Dere er en ressurs for hele miljøet og en vitamininnsprøytning for oss entusiaster God Jul
    2 likes
  29. 2 likes
  30. Husket du å sjekke mellomakselen i karbonfiber?
    1 like
  31. 1 like
  32. Haha... man skal vel ikke le, men din beskrivelse av vegen fram til quindens kapitulasjon er kjent: pøs på, mye og hardt med biler - og til slutt gir de seg; de kapitulerer, resignerer, gir f..., vender hodet en annen veg - og gir også til slutt f... i å svare alle naboer og tøffelhelter når spørsmålet dukker opp om hvorfor gubben får lov! Beklager OT - jeg bare måtte kommentere! Lykke til med salg av en mafios lyxåkare!
    1 like
  33. Hentet meg en sommerbil idag -97 modell gått ca 130.000 km. God stand, men trenger litt jobb med lakken og noen småting. Norsk bil med skinn, sentrallås, A/C og 2x airbags. Reg. reim byttet nylig, det samme er nok kalesjen. Fikk med bag. stativ. Min 2dre Barchetta. Mer info senere.
    1 like
  34. Sånn ca. 700' så har du en bra bil...
    1 like
  35. 1 like
  36. 1 like
  37. Siden Eibach ikke er nevnt regner jeg med det er originalfjærer og ikke senkefjærer ? Like greit - Eibach tåler ikke saltlake og ser ut som 15 år gamle fjærer etter 2 år....
    1 like
  38. 1 like
  39. Endelig eier av "ordentlig" Alfa! Bakhjulsdrift, Busso, Rosso, alt som er fint Hentet bilen hos bev i Haugesund i forrige uke og nøt første bli-kjent-kveldsturen til Bergen (overnatting hos en kompis), så over Hardangervidda og hjem til Oslo dagen etter i solskinn og strålende sensommervær. Vinduer nede, takluka på vidt gap og kun bedøvende Busso-musikk på øret gjennom alle tunellene. Et permanent glis smurt utover trynet. Kort og godt en av de deiligste kjøreturene jeg har hatt til dags dato! Bilen som hadde hengt på veggen på gutterommet på 80-tallet stod plutselig i car-porten der hjemme. Klyp meg i armen! Selvsagt er det ting å ta tak i, det er en 30 år gammel dame med 230tusen km. på telleren, men utgangspunktet er utrolig bra! Bilen levde opp til inntrykket bildene/beskrivelsen i salgsannonsen gav og vel så det. Og bev var imøtekommende, informativ og ærlig på hva som burde sjekkes ut. Siden jeg ikke har noen skru-selv-erfaring booket jeg umiddelbart en liten legetime hos Dr.Sebastian hos Squadra Italiana og fikk samtidig en unnskyldning til å kjøre t/r tønsberg en formiddag på tampen av forrige uke. Første møte med Sebastian/Squadra etterlot meg et svært godt og tillitsvekkende inntrykk. Fikk en grundig vurdering og en overkommelig liste med saker og ting jeg burde se på/vurdere å utbedre. Tilstanden stemte godt overens med det bev hadde påpekt og kostnadsoverslag for utbedringer var i tråd med det jeg hadde fått anslått på forhånd gjennom egne undersøkelser. Det som står på "bør gjøres" listen til våren: -Utrede de sagnomsuste vibrasjonene som slår inn helt presist ved 3500 omdr., uansett gir. Det rister rimelig godt i rattet, men det kjennes ikke i "foten" eller opp gjennom gulvet. Sebastian sa at gummi-couplingene så bra ut og at det ikke virket som om det var noe slark andre steder, så skal først prøve å kjøre 3d hjulstilling og se om det hjelper. Jeg planlegger også en tur innom Carrozzeria/Drøbak ved høve for å få en "second opinion" og anbud på den andre utbedringen som står for tur: -Ventiltikking. Det er i første omgang her det kommer til å bli påkost. "Worst case" 10-15k etter Sebastians anslag. Ikke noe jeg er i nærheten av å ville prøve å utføre selv. Dessuten vil det være betryggende å ha noen å kunne henvende seg til dersom problemet vedvarer etter han har åpnet opp og rotet rundt med ventiler, shims osv. Ellers er det veldig mye bil som er på plass her! Helt fantastisk tilstand på interiøret, solid karosseri som ikke har avslørt noen ubehagelige overraskelser enda, en noe sliten lakk, men alt mer enn innafor det som kunne forventes. Jeg er allerede igang med å undersøke rust/karosseri (det er et par små parkeringsbulker) lakkeringsverksted i Polen, Latvia, etc. Det ligger litt frem i tid, men tips/erfaringer på å sette ut slikt arbeid mottas med takk! Og så mottar jeg også mer enn gjene tips fra erfarne GTV6 eiere på både vibrasjonsgreia og ventiltikking dersom noen har gjort seg noen gode eller dyrkjøpte erfaringer med dette. Men nå handler det bare om å nyte resten av sesongen i fulle drag bak rattet på guttedrømmen! Flere bilder kommer når jeg har fått vasket og gnukket litt!
    1 like
  40. Kjedelig å lese om brannen din, hadde selv motorbrann etter råde som ville ut av motorblokk, noe som heldigvis ble slukker i tide. Veldig gøy å lese om og se din 33, håper denne blir å finne veien tilbake der den hører hjemme
    1 like
  41. Bra det ordner seg med toppen din ! Jeg kikket raskt gjennom autodata, og fant utrolig nok alle andre motorer enn 1.8 turbo til Alfa 75.. Men det ser ut som spesifikasjonene på 1.8 sugemotor er det samme som på turbo. Legger vertfal med ett bilde med godt beskrevet utførelse så kan du sammenligne med det du allerede har fått. Er momenter likt ville jeg fulgt denne prosedyren da slik metode brukes på mange andre motorer.
    1 like
  42. Det siste først: Hvilken pol du setter på først har ingenting å si for resten av systemet, men det er definitivt lurt å starte med + polen siden du da kan veive borti metallet rundt uten å lage kortslutning. Har denne bilen slike runde sikringer (ikke nyere innstikkversjon)? Disse kan korrodere på tuppene såpass at det blir dårlig kontakt og skjer rare ting, ta ut alle sammen og rens opp alle kontaktflater. Ha gjerne på litt syrefri vaselin etterpå også. en annen ting: Jeg ble litt lurt av at når man åpner døren så er det kun det dørstolpelyset på den siden du åpner som lyser, men du har vel prøvd bryteren på selve lyset?
    1 like
  43. Gratla med flott bil og takk for at du er en av de som holder liv i forhandler i Norge
    1 like
  44. Har en Giulietta 170hk med tct og er storfornøyd. Bilen er et og et halvt år gammel, snart kjørt 24000km og et sideblinklys har blitt byttet på garanti, men en ellers feilfri bil. Jeg er 188cm og sitter godt, dog ikke optimalt da jeg synes man får en litt høy sittestilling. Mulig at faceliftsetene jeg har er bedre enn i de før facelift og at den elekstriske setejusteringen i min bil gir rom for bedre innstillinger enn standardsetene. Har kjørt tre ganger tur retur Polen, dvs. Drøbak-Karlskrona, ferge og Gdynia-Łomża uten stopp og hadde ikke noen klager på setene da heller. Når det kommer til rygging som enkelte her synes å slite med kjenner jeg meg ikke igjen i denne problemstillingen. Aldri problemer under rygging. Har rygget mye med kassevogn type Sprinter uten vinduer i lasterom i forbindelse med jobb tidligere så jeg har kanskje lært meg et par ryggetriks der som gjør det lettere for meg. Bilen står alltid i Dynamicmode og det er ikke så ofte jeg benytter meg av girhendlene på rattet, men det skal sies at jeg liker å kjøre i manuellt modus på svingete veier til tross for at girkassen fungerer ganske bra i automatmodus selv under aktiv kjøring. Sjelden jeg sitter i kø, men den blir litt rykkete i dynamic og jeg bytter til natural når køkjøring oppstår. Til trådstarter kan jeg bare si at jeg anbefaler å prøvekjøre Giulietta og se om du liker bilen. Gjør du det har jeg ingen problemer med å anbefale kjøp basert på mine erfaringer med bilen.
    1 like
  45. Du har helt rett, og jeg er 100% enig. Dessutten så skal de være sølvgrå originalt. Som den observante tilskuer kanskje har sett, så er det flere ting som ikke er som det skal være med eksteriøret. Min bil er en serie1, og den skal ikke ha krom-lister på siden av dørene og bakover. Feil blinklys og feil emblem i fronten har den også. Sånn ser min ut: Sånn skal den egentlig se ut: Så planen er som følger: - Kromlister beholder jeg foreløpig (og fikser de som mangler), siden det blir mye hull som må tettes når de uoriginale fjernes. Men "på sikt" så skal de fjernes og erstattes med den ene lille på forskjermen, da skal Ghia-merket flyttes også. - De originale blinklysene fant jeg utrolig nok i Padova, så de skal monteres så fort som mulig. - Det originale emblemet i fronten fant jeg også i Padova, så det monteres også rimelig raskt. - Felgene blir lakkert i riktig gråfarge og "pynte-ringer" fjernes. Resten av bilen er ganske riktig og komplett, mangler noen pyntelister innvendig i fot-brønnene og nederst på den ene døra. Så sånn er den saken ...... Erik
    1 like
  46. Purity: du spør om normalitet og evt. vegen via forbrukerkjøpsloven. Dersom du er medlem av NAF så ville jeg gått via dem: bedt dem ta en kikk og dersom kontrollørene der gisper av forskrekkelse så har du et juridisk apparat der å støtte deg til i en videre saksgang. Artikler om rust, garanti og forebygging: http://www.dinside.no/motor/bilmerkene-med-den-beste-rustgarantien/60961182 og denne https://www.motor.no/artikler/-ikke-tro-pa-bilfabrikkenes-lange-rust-garantier/
    1 like
  47. Mangel på skvettlapper og manglende hulromsbehandling, pluss ti år med salt? Høres ut som oppskrift på rust på enhver bil!
    1 like
  48. Slenger meg på her, ønsker Thomas og May og Bottega teamet en riktig God Jul! Takk for mange gode Alfa råd og hjelp, samt gode Bottega kjøp!
    1 like
  49. 1 like
  50. Var og tok oljeskift og div filter og plugger i dag,fikk tatt noen bilder i lyset
    1 like