Poengoversikt


Populært innhold

Viser det mest likte innholdet siden 28. feb. 2017 i alle områder

  1. 17 likes
    Jeg har bestilt! Det blir en av to første bilene som kommer til Norge i april. En grå og en rød. Får bare håpe den blir klar til Påsken. Det blir jo "litt" stas å ankomme påskefjellet med den første Alfa Romeo Stelvio i Norge!
  2. 9 likes
    Elendige bilder, det var mørkt! Giulia..... ferdig vurdert for min del ..... Jeg viste den var bra, men så bra, hadde jeg aldri drømt om.... Funksjonell brukskunst. Cuore sportivo. Definitivt. Denne blir lenge i familien.
  3. 9 likes
    Lenge siden det er blitt oppdatert noe her... Men jeg endte faktisk opp med å kjøpe den tilbake igjen. Ser din ligger ute for salg Faukstad. Planer om ny Alfa? Jeg benytter meg av forumet her litt sånn avogpå, går fort litt tid mellom hver gang jeg er innom. Men etter at jeg kom over en strøken delebil (sett bort fra litt saltvannsskader) på Karmøy denne uka og fikk plukka diverese deler måtte jeg søke meg litt opp på retrofit av cruise Control - noe som tidligere har vært gjort og blitt beskrevet her på forumet. Det har vel egentlig ikke vært noe stort savn, men når jeg kunne kjøpe delene for en slikk og ingenting klarte jeg ikke lavære å ta det med. Så har i dag skrudd ut plastikken under rattstamma, satt på CC spaken, montert på nytt deksel som passer for CC, gått til innkjøp av OBD til USB ELM327 og lært meg litt om fiatecuscan. Det var overaskende enkelt. Iløpet av en halvtime var både hendel montert, CC aktivert og proxy alignment utført. Den størtse utgiften var lisensen til multiecuscan som kom på rett under 500kr. Kunne lese av ECU mens jeg var påkoblet at oljesensoren må byttes - så fant jeg ut det også... Ellers så har bilen fått montert nytt ratt, nye baklykter, Wizard eksos og ellers diverese slitasjedeler. Så nå lever den godt på veien igjen!
  4. 7 likes
    Hjertelig velkommen til alfa garagen ! Mange kjenner oss fra Bottegaen. Vi har nå etablert en Norsk nettside, for å føre videre tanken bak Bottegaen. Varelageret er ikke alt for stort enda, men vi bygger opp ett vareutvalg tilpasset det Norske Alfa miljøet. Nytt i programmet er sevice og slitedeler, stort sett original deler. Alfa garagen fikk tak i ett samlet delelager, nytt og brukt til 916 serien. Vi skaffer alle original deler fra FCA, husk understellsnummer ved alle henvendelser. Du kan nå oss via mail eller mobil. Alle medlemmer får 10% på lagervarer.
  5. 7 likes
    Tok ikke så veldig lang tid 😁😁😁
  6. 7 likes
    Integrale har jobbet med min gamle 164 Q4 og har tatt ansvaret som en fadder skal. Selv har jeg brukt all tid på jobb og bare rota rundt i bilhodet for å tenke på noe som er gøy men ikke galt. Og da har jeg fått Alfa igjen etter noen måneder uten. Lysten på en GT 3,2 har lenge vært stor, og nå bød anledningen seg. Ikke hatt tid til å kjøre noe særlig enda, men regner med å bli raskt kjent med den. Den er førstegang reg i august 2004 og er rullet 123000km. Noe småplukk er det, men det får blir når det blir varmere i været. Frislid Konfeksjon AS har 8 ansatte. 3 av disse har 1 eller flere Alfaer. Det er en markedsandel som er ok for bilmerket tror jeg
  7. 7 likes
    Tenkte det var på tide å lage en egen tråd til denne bilen. Har hatt det her på tidligere biler jeg har eid, så selv om det ikke skal skje de helt store med denne bilen av modifikasjoner osv, så får det heller bli en bildetråd og evt litt småting som skulle bli gjort. Hadde ønske om å kjøpe meg 159 helt siden modellen ble introdusert, men pga litt for dårlig økonomi så ble det liksom aldri noe av, bilen var jo også dyrere den gang. Men så, for et år siden... Etter å ha vært uten jobb en stund, og helt uten bil i 2 år fikk jeg meg ny jobb i april i fjor. Jeg skulle nå handle bil til max 200.000,- og var fast bestemt på at det skulle være en 159! Ville helst ha en TI, men med litt fornuft i tankene, så ville jeg heller ha en 2.0 JTDm og ikke den gamle 150hk 1,9en. Så da ble biler med 2-literen prioritert, og de var det ikke så mange av til salg på den tiden akkurat. Noen var det, men enten var de kjipe ellers, eller mye dyrere enn jeg råd til. Men av ren lykke så dukket denne bilen opp på Finn.no ikke så langt unna meg, nærmere bestemt Skien. Den hadde til og med de TI-bitene jeg helst ville ha - 19" felgene, store bremser og sportsinteriøret med de gode setene og rattet, og en kilomterstand på kun 74,000km kunne jeg ikke motstå fristelsen. Så allerede i Mai sto endelig drømmebilen parkert på utsiden av leiligheten min - En 159 Sportwagon 2.0JTDm med 170hk Den hadde og benevnelsen "Sport", uten at jeg vet helt hva det innebærer, annet enn at det kanskje bare er de nevnte TI-bitene, men ikke "plastikken" og stylingen, røde sømmer i interiøret osv. Litt usikker på om "Sport"-utgaven har noe senk. Min virker hvertfall lavere enn de helt orginale 159ene, kanskje(se bilde lenger ned)?! Første bildet jeg tok av bilen, første kvelden den kom hjem, som ny lykkelig eier: Nå som jeg har hatt bilen i snart et år er jeg fortsatt en lykkelig eier! Den er artig å kjøre litt aktivt på svingete veier, med et herlig drag fra motoren, selv om det er diesel Mye kraft som drar den ut av svingene ved pådrag! Har ingen store planer om massive forbedringer, men på kanskje-listen står soting av ruter, chipping(205hk/430nm), ny CD-spiller uten å oppgradere høytalere, selv om jeg har masse stereoanlegg liggende som sikkert hadde gjort seg her, fra Seas. Men syntes lyden i bilen nå er faktisk ganske bra, til original å være, selv uten BOSE. Har og vurdert senkesett, men syntes faktisk bilen er både lav og stiv nok som den er, begynner nok å bli en gammel mann! Litt fler bilder tatt i fjor sommer/høst: Et bilde som fint viser høyden på bilen, og grunnen til at jeg lurer på om den er senket:
  8. 6 likes
    Jeg syns politikerne må få bestemme. GTA er såpass sjelden nå at vi ikke kan tenke og forvalte disse selv fremover.
  9. 6 likes
    Siden min lille gule stod i utstilling på et detailer-seminar i helga, ble det plass til GTA i hobbygarasjen. Benyttet anledning til en omgang med Rupes maskin og diverse AngelWax produkter. Bling bling!😎 Har (dessverre) blitt så betatt av nye Giulia Veloce at jeg faktisk vurderer salg av GTA´en - for de som skulle være interessert i noe sånt....
  10. 5 likes
    Han har vel endelig skjønt at det finnes flere bilmerker😎😁 Takk for handelen Mads! Alltid hyggelig å treffe deg og brodern👍
  11. 5 likes
    Da har gullet ankommet Ålesund etter uker på lasteplanet. Ikke noe lekker sak, men om noen mnd skal den være bra om jeg får tak i deler som trengs. Mest mulig tilbake til original EVO er tanken.
  12. 5 likes
  13. 4 likes
    Jeg tar meg den frihet å skrive et nytt svar til deg, selv om sjansen for at du leser det, og svarer, trolig er minimal. Selv om jeg forstår deg må jeg innrømme jeg er litt skuffet over det valget du nå har tatt, og hvis jeg skal være helt ærlig hadde jeg ikke forventet dette av en som driver et eget forum. Du er garantert godt kjent med de utfordringer som oppstår når personer med ulike meninger og synspunkter får muligheten til å diskutere fritt, og det er nettopp «fritt» som er stikkordet her. Cuoresportivo.no er et sted hvor alle skal føle seg velkomne, men samtidig ønsker vi ikke å legge munnkurv på medlemmene våre. Det er forskjell på usaklige og spydige innlegg som angriper personer, og innlegg hvor man stiller kritiske spørsmål til andre medlemmer. Ingen av svarene du har fått har angrepet deg som person, men enkelte av svarene har stilt kritiske spørsmål til det du har skrevet. Jeg forstår frustrasjonen din når du skriver at du vurderer å kvitte deg med bilen fordi en plastikkgrill og et blinklys løsnet, og jeg har selv vært på et lignende sted (dog med et mulig motorhavari og potensielle regninger i titusenkronersklassen) så du er ikke den første som har tenkt slike tanker. Men, når man lufter disse tankene offentlig bør man regne med å få svar fra personer som ikke er enige, til og med fra personer som blir provosert. Dette skaper mangfold, en viktig del av både et diskusjonsforum og samfunnet utenfor skjermen. I tillegg til å styre dette lille forumet for bilentusiaster er jeg administrator på et av Norges største fora med over 340 000 medlemmer. Der opplever vi de samme utfordringene som her, men i en helt annen skala. De kritiske innleggene du har fått i dette emnet (jeg teller fire), er som komplimenter å regne sammenlignet med det jeg ser på det andre forumet. Personangrep og regelrett drittkasting skjer nesten daglig, men takket være et team med flinke moderatorer som raskt og effektivt slår ned på slik oppførsel, lærer medlemmene raskt hva vi forventer av oppførsel. Vi var et av svært få diskusjonsfora (inkludert de nasjonale nettavisene) som ikke stengte kommentarfeltene under og etter 22. juli, og for noen år siden tillot vi en saklig og seriøs diskusjon rundt pedofili, et tema som garantert engasjerer og provoserer mange. Jeg håper ikke jeg her fremstår som for skarp eller uhøflig, eller at du føler jeg angriper deg som person. Jeg synes bare det er så utrolig synd at du velger å la et par innlegg ødelegge for din deltakelse på forumet. Cuoresportivo.no er et lite forum, og jeg føler det nesten som et personlig nederlag hver gang et medlem forlater oss. Jeg er sikker på at du hadde fått veldig mye godt ut av ditt medlemskap her, om du bare hadde valgt å bli.
  14. 4 likes
    Allerede nå - våren 2017 - gleder jeg meg til 2018. Da er det slutt på årsavgiften, da er det slutt på hel og halv årsavgift. Da endres betegnelsen til trafikkforsikringsavgift (hva nå den i realiteten skal dekke ?) og vi skrotnisser betaler bare for den perioden vi har skilt på kjøretøyet https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/arsavgiften-legges-om-fra-2018/id2514756/ Da blir det andre boller i pengepungen (heter det pengepung ennå?). Forsikring og trafikkforsikring betales pr bruk og vips har man råd til å ha flere kjøretøy i drift. Da blir det gammel-Alfa'er med forgasser og kjøreglede, motorsykler uten ABS og mopeder med røyk fra to-taktsolje. Da kan jeg smile skjevt til alle gæmmlisser med fabrikknye biler og mc'er, som ikke vet bak/fram på en gjengestang, som går der med utfylt servicehefte på cv'en - de som spør: "Å skær'ru me' alle bilane og sykklane da farr'? Du kan'kke kjørre mer enn en!" I 2018 kan jeg kjøre så mange som jeg vil - men muligens bare én om gangen
  15. 4 likes
    Da er hengerfestet og Defapakke (motorvarmer + batterilader) endelig produsert og montert. Type er Brink BMU. Løs krok med vertikal feste og nedsvingbar kontakt. Nesten usynlig med mindre man bøyer seg ned for å kikke. Kunne likevel gjort seg med et lokk over utsparingen... Får finne fram Petter Smart hatten og se om det dukker opp noen gode ideer 🤔😊
  16. 4 likes
    Det kryr dessverre av miljøtalibanere blant våre politikerne, mange av disse vil bilismen til livs, så man behøver ikke akkurat være så veldig konspiratorisk når man mistenker motorhavari som en villet konsekvens av denne politikken. Godt at man alltids kan sykle.
  17. 4 likes
  18. 4 likes
    Ble så inspirert at e måtte ta meg en vidde tur
  19. 3 likes
    Då har jeg bistått min mor litt og då er en Tipo Sedan med norsk pakke bestilt, ble heldigvis ikke noe Skoda, men det hadde hun da ikkje kjøpt likevel. Ergo er 166 2,4jtd 20v aut. til salgs, denne går billig tror. Skal nedover i helgen og gi den en vask, se over ting og tang samt ta noen bilder.
  20. 3 likes
    Ja, vi er i gang igjen, men i egen regi. Jeg har lagt ned min dugnad for KARN etter at styret stengte Bottegaen. For meg det rette tidspunktet for å takke alle kunder og besøkende i Bottega for handelen og hyggelige samtaler som vi hadde i løpet av årene. Min entusiasme og innsats for Alfa Romeo finnes nå i http://www.alfagarage.no/ Ikke alle varer er på plass enda , men vi kom akkurat tilbake fra handleturen, og varene kommer snart til Norge. Alfa garage gir 10 % rabatt til medlemmer . Hjertelig velkomne til en hyggelig handel. Hilsen Bottega May
  21. 3 likes
    Da har jeg solgt Giuliettaen min til min far og hentet meg en 159 TI. Turen fra Arendal til Bergen gikk som en drøm
  22. 3 likes
    Ingen tvil om jeg at kjører alfa igjen.... Nå lyser airbaglyset😁
  23. 3 likes
    Ny Alfa på tunet så nå er alle biler i husstand Alfa. Litt småfiks på denne bla lekkasje på servo (fikset i dag), knekt fjær og ulyd i girkasse (litt større prosjekt). Usikker på modellutgave,men legger ut et par bilder før shining og vårstell.
  24. 3 likes
    Enig. For meg er det likegyldig hvor bilen produseres; det som er viktig er hvor den er designet. Det blir det samme med iPhone og annet elektronisk utstyr: iPhone produseres i Kina men er designet i California. Jeg har aldri sett på iPhone som en kinesisk mobiltelefon, på samme måte som jeg ser på Fiat 500 som en italiensk bil uavhengig av hvor den fysisk settes sammen.
  25. 3 likes
    Finnes vel ikke en eneste som bil som produseres idag hvor alle delene er produsert i Italia. Og hva har egentlig produksjonsland med dette å gjøre? Nye Tipo er da like italiensk som f.eks. nye 500 (som produseres i Polen). Begge er basert på kjente Fiat-platformer, med Fiat motorer, tydelig italiensk design og særegent interiør. En Tipo er ikke en Rapid selv om begge er rimelige biler ! (Rapid er forresten et nummer mindre og visstnok så dårlig støyisolert at man tydelig hører viskermotoren).
  26. 3 likes
    156 Sw var aldri en bil jeg skulle ha, kun kjøpt inn til for å tilfredsstille min trang til sjølstudie i skruing i garasja😂😂 Salg av GT'n etter relativt kort tid er bytte/sluttet i jobb og behov for bil med flere dører. Skal prøve å holde meg til kun 1stk bil til meg selv, får se om det går... Plutselig har jeg kjøpt en bil igjen, verdens enkleste ting å kjøpe biler, ikke alltid like lett å selge😎
  27. 3 likes
  28. 3 likes
    Da er Alfa handlet. Info kommer til helga tror jeg. Det blei ikke Stelvio denne gangen.
  29. 3 likes
    Vel sjekket i dag. Grei bruksbil, godt utstyrt.. La inn kjøp på en Lounge 120 hk bensin i kveld
  30. 3 likes
    Motorfusk som forøvrig er fikset og et defekt blinklys er avgjørende på om du skal fortsette eierskapet ? Jeg stemmer for salg nå så slipper du og tenke mer over saken når du møter neste problem.
  31. 3 likes
    En noe trøblete start på GT Alfa eierskapet med en defekt coil, beskrevet i annen tråd her inne. Men etter å ha vært Alfa Romeo GT eier én dag kom ting likevel rimelig fort på stell. Men mens det hele holdt på var nedturen ikke noe spesielt hyggelig å forholde seg til... Nå virker derimot alt bra og forrige eier har tilbudt seg å betale halve regninga for reparasjonen. Sånt takker man ja til . På onsdag er det nytt verkstedbesøk på nybilen. Ikkeno' kritisk på noden måte, kun bytte ut en litt skamfert grill med en som er intakt, hentet fra en kollisjonsskadet maken bil også fra 2006. Pyntelistene er nypusset og blanke og samtidig med det rette tilårskomne preget med små steinsprutskader, som man må helt innpå for å se. Jeg var heldig og fikk tak i det som ser ut til å ha vært den eneste brukte GT grillen i Skandinavia da jeg heiv meg på og bestilte denne for noen uker siden. Finnes ingen på bruktdelmarkedet i dag, så vidt jeg vet. Så om alt går bra er GT Alfa'en omtrent 100 % strøken straks den intakte grillen er kommet på plass . Og da kan våren bare komme med full styrke!
  32. 3 likes
    Jeg elsker alfa romeo💜 og er stolt eier av en😀 enkelt og greit👍
  33. 3 likes
    Politikere og absolutt all form for teknologi er faen meg en sjeldent dårlig kombo. Det er større sjanse for at det går bra hvis man forsyner Greven med fyrstikker, bensin og en stavkirke.
  34. 3 likes
    Da har eieren av GT'en meddelt at han skal prøve så godt det lar seg gjøre å vaske og klargjøre italieneren i helga for avhenting en av de nærmeste dagene . Så da kan det bli til at bilen hentes til uka. Det kan man si at man gleder seg til . Blir å ta en del bilder å legge ut her i forumet, tenker jeg, så snart Alfa'en kommer til sitt nye hjem i godt selskap med en Ford Focus Ghia, en 21 år gsammel Passat stv. "Court" og ikke ikke minst en 2015 KTM Super Adventure! Fin maskinfamilie, dette... .
  35. 3 likes
    Det ble vask😊
  36. 2 likes
    Det ble Autovia etter en del "om og men"... ble jo selvfølgelig tilbudt det de har på lager osv. osv. men når en handler en ny bil, bør det gå an å velge litt utstyr, motor, drivverk osv. Det gikk i orden, og det er eg glad for, det er for min mor som sårt trenger en pålitelig bil. Er noe lev. tid på denne, så eg får lappe på 166'n litt til.
  37. 2 likes
    Fredag 10. mars er det offisiell Norgeslansering av TIPO. Demovogner er på vei ut til forhandlerne og på Gjøvik hos Øyhus Motor, er det avdukning ca. kl. 15:00. Modellene som vises er 5-dørs kombi og stasjonsvogn. For de skuelystne med litt FIAT lopper i blodet er det bare å møte opp!! Arve V.
  38. 2 likes
    Det baller på seg ...... Etter hvert som jeg rota videre i motorrommet fant jeg ut at et par lakkstrøk i den riktige fargen, sort, hadde vært fint siden den uoriginale røde var flasset og stygg. Men da måtte jeg nesten demontere bremsekraftforsterkerne. Og når jeg først hadde bremsekreftforsterkerne ute av bilen, så måtte jo de inspiseres litt nærmere .... Her var det bare en ting å gjøre. Full service. .... Endelig fikk jeg sjansen til å lære hvordan en bremsekraftforsterker virker .... og ser ut innvending .... De to mastodontene som sitter i bilen er av fabrikatet Bonaldi, laget på lisens fra Bendix. Problemet er bare at denne bremsekraftforsterkeren, så vidt jeg har funnet ut av, bare finnes på én annen biltype, Ferrari 250. Og da blir ting plutselig veldig dyrt .... En ferdig overhalt Bonaldi koster ca kr. 30.000,- Rep.sett med pakninger (som ikke passer helt til min) koster ca kr. 10.000,- pr. stk. Så da var det bare å plukke fra hverandre, måle pakninger og begynne å lete ..... Denne var gåen ... Disse var slitne ... I "gamle dager" fantes det bremseverksteder i Norge som kunne levere pakninger og annet snacks over disk, men den tiden er over. Christoffersen & Bekken f.eks. driver nå bare med EU-kontroll og selger ikke lenger bremsedeler. Så da må man til det store utland. Ved hjelp av skyvelære, tommetabell og google, så finner man etter litt strev de rette leverandører, fortrinnsvis i England. Nå er alle pakninger i hus, og noen er faktisk restaurert Totalt har jeg brukt ca kr. 350,- på pakninger til begge forsterkerne. Her har vi et eksempel på hvordan det ser ut inni en trykkregulator for bakbremser: Artig ! Snart er forsterkerne ferdige, og jeg vurderer å skifte yrke. Men når jeg likevel holdt på ...... ... så måtte jeg fikse litt på disse, synes jeg. Men når de lå på benken for å bli pusset på, så oppdager jeg dette: Ja her var det ikke mye plass for kjølevann. Så her må det stakes og renses opp...... Så sånn går nu dagan ....... Men det blir veldig fint Erik
  39. 2 likes
    Det har vel skjedd ting i kulissene her, antar jeg. Fikk dessverre ikke vært på årsmøtet denne uka. Uansett veldig bra at dere fortsatt tar dere bryet og holder entusiasmen oppe. Takk skal dere ha
  40. 2 likes
    Ja da, sanker deler. Går seint, men blir vel etterhvert. Holder på med el systemet, fått satt inn kam med spor til fordeler.
  41. 2 likes
    Da var det på tide med en liten oppdatering igjen. Etter passerte 180.000 km melder det seg gjerne litt utbedringsbehov. Byttet nylig venstre baklykt da den slapp inn vann pga sprekk i glasset, sånn kan vi ikke ha det. Forøvrig på gjøremålslista står utskifting av 1stk. injektor, 1 stk. ryggesensor, utløservaieren til vippefunksjonen på passasjersetet, rift i sidestøtten på førersetet, innsugsbelg og støtdempere. Litt å pusle med, men er verdt det når man er glad i bilen sin.
  42. 2 likes
    Ja, klart vi skal på Pinsetreff i år! Pinsen er ekstra sein i år, så sommeren er her, sneen er vekke og alle Alfa-veier over fjellpass er åpne. Vi treffes i på Fossen camping i Geiranger 2-5 Juni. Se vedl. -Meld deg på nå! / Erik Inv Pinse Geiranger 2017-2.pdf
  43. 2 likes
  44. 2 likes
    Ja, da er nye støtfangergriller med kromma lister (Black line) på vei til Hadeland for å gjøre AJ_B GT'en enda litt penere . Har også fått bekreftet at blinklys er på vei. Og det ser ut til at pæreholderen følger med - se pila på bildet. Veldig bra siden jeg greide å ødelegge den som satt i fra før pga. fastrustet pære. Så da bør bilen være klar til å vise seg på veien uten å skjemmes med ny (pent brukt...) trekantgrill, nye griller i støtfanger og nytt blinklys. Det eneste som gjenstår da er touch-up painten, som også er på vei. Men det blir småsyssel i garasjen en varm vår/sommerkveld senere i år .
  45. 2 likes
    Legger ut på nytt info om installasjon av DAB+ i 2011 modell 159 SW. Når man tar ut den gamle / orginale, må blue&me beholdes tilkoplet, ellers blinker km-stand (logisk nok...). Jeg fikk installert denne radioen i 2014, og den fungerer fortsatt bra. Oslo Bilstereo fant riktig ramme, så installasjonen er strøken. I hanskerommet er det en ledning med USB kontakt, så der kan jeg plugge inn iPhone og andre musikk-kilder. Bluetooth og mobiltelefon fungerer bra. Alle knapper / funksjoner på rattet fungerer (volum og kanalvalg, svare mobil / legge på, men der trykker jeg like gjerne direkte på skjermen på radioen).
  46. 2 likes
    Takk Odd Atle 22 Mars kl. 1830 er altså tiden, og har endret !
  47. 2 likes
  48. 2 likes
    For de som ønsker litt QV på 159en: http://www.ebay.co.uk/itm/A-Set-of-4-Alloy-Wheels-8-5jx19-fit-ALFA-ROMEO-159-brand-new-genuine-rims-OEM-/262868988445?roken=cUgayN
  49. 2 likes
    Da er begge hjullager bak på GT byttet, ble rent så behagelig igjen lydmessig. Kun busso og ikke lagerstøy😊Gjorde jobben hjemme som også er tilfredsstillende i seg selv👍 Om været er like bra i morgen, blir det en solid vask av bil med påfølgende bilde.
  50. 2 likes