Gå til innhold

Poengoversikt


Populært innhold

Viser det mest likte innholdet siden 12.11.2018 i alle områder

  1. 8 liker
    OK, da fikk vi ved felles einzats lagt inn noen bilder fra sist helg. Bilen stod på gamle 6" felger, men en av mine Alfaholics 9x13" magnesiumfelger vises på bilde no 4, korrekt lakkert i gull, og med ACB10 Avon dekk. Ellers viser bildene at Alfa'n er i godt selskap på verkstedet, mellom to Jaguarer - min C-type replica, og den 3.8 Mk 2 FIA racer som er neste byggeprosjekt når Alfaen er oppe og går. Forgasserbildet viser wire-arrangementet for gassen, og nærbildet fra torpedoveggen viser den andre enden. Jeg har sveiset på en liten stuss på den originale sotpperen på gasspedalen, med feste for doble wire. Ellers er det et oversiktbilde av motoren uten kjølere, og et bilde fra kofferten med alu-tank, doble bensinpumper og Aeroquip slanger til alt, både bensin, olje og instrumenter. Clutchen er som nevnt wire-typen. Ellers synes jeg rødfargen virker gråblå-blass på bildene, den er jo den korrekte dype blodrøde og ser veldig fin ut i virkeligheten. Det begynner å bli bil av dette...
  2. 3 liker
    Track day lørdag 20 okt. på ATP teststrecke i Papenburg ble en lang og travel dag. Testing av forskjellige oppsett på bilen, vise interesserte folk bilen på gebrokent tysk (mange 4C eiere), prøvekjøring med passasjerer, være passasjer mens Alex prøvekjørte bilen, endeløse diskusjoner om alt hvor vi har litt forskjellige meninger osv. osv., for til slutt å hjelpe til og pakke ned alt i mørket på kvelden. For de som ikke er kjent med ATP - Automotive Testing Papenburg GmbH, kan det kort sies at det er et enormt testanlegg for nye biler som er bemannet 24/7 365 dager i året. Det er et utall forskjellige testbaner av alle valører hvor det kjører rundt nye biler til testing før lansering. Det gjør at det er et enormt sikkerhetsopplegg rundt banen og du får kjapt følelsen av å være på filmsettet til en eller annen James Bond film. Banen som Laptime, på en eller annen måte har klart å få leid inne på området til track days, er en mindre versjon av Hockenheim på ca 3 km.. Veldig annerledes enn både Rudskogen og Våler, artig, men ikke i nærheten så morsom å kjøre på som Rudskogen etter min mening. Har dessverre ikke film fra kjøring på banen, som nevnt strenge sikkerhetsrutiner, så jeg har måttet nøye meg med å rappe noen FB-bilder fra Laptime... Etter endringene i hjulvinkler m.m. så var jeg spent hvordan bilen var å kjøre. Valgte å starte med de gamle slitte dekka for lettest å kjenne hva som var annerledes. Noe overraskende på alle involverte var bilen veldig overstyrt, spesielt ved apex på de raskere svingene. Plutselig kom hekken, mer overraskende fort enn den har gjort tidligere. Utfordrende, jeg var gjennomvåt av svette etter det første stintet. Bilen var allikevel veldig kjapp, holdt godt følge med 911 GT3 RS, Turboer og annet snacks (jeg vet selvsagt ikke hvor gode sjåførene var), fordi jeg rett og slett klarte å bremse inn de mer motorsterke bilene i svingene. Ved å sitte på som passasjer kunne jeg merke at ABS'en slo inn først på bakbremsene. Det kan nok forklare litt av at bilen oppleves litt 'flagrende' under hard oppbremsing nede i Angsten på Rudskogen. Det ble borte etter at vi monterte tilbake bremseklossene jeg brukte før, Ferodo DS 2500. Straks bedre, kunne bremse hardere fordi bilen opplevdes som mer stabil. Etter en del forsøk på å coiloversene som egentlig var litt resultatløse ville Alex teste nye dekk, men med 245/40 18 bak dvs omtrentlig standard hjulbredde. Dette fordi at det ville likne mer på oppsettet de har på den 4C'en de tester mest med. Den er ganske lik, men kjører med slicks og har en enorm spoiler bak og splitter foran. Merkelig nok (kanskje (?)) er den helt motsatt av min, understyrer kraftig både i høyhastighets- og krappe svinger. (Uansett en sjuk opplevelse å dra på i en 4C med slicks og merkbart mer downforce....) Resultatet av testing på banen med nye dekk ble kort fortalt, totalt mislykket - ble om mulig ennå mer overstyrt. Vi gikk tilbake til de gamle og nå utslitte dekka. Det var noen skuffa karer som tok en matbit. Etter pausen og noen livlige diskusjoner tok jeg valget på at vi stilte tilbake coiloversene slik de var da vi startet. I steden satte vi den justerbare krengningshemmeren foran på det hardeste. Den skal da være 67% stivere enn den originale. Den hadde stått på det ytterste hullet, noe som skulle tilsvare 19% stivere fra før. Jeg så sikkert ekstra dum ut der jeg kjørte med totalt hakeslepp, helt nøytral balanse og enkelt 1,5 sek kjappere rundetid uten egentlig å presse noe. Det passet egentlig bra, det begynte å bli seint og jeg brukte det siste av dagslyset til litt 'godkjøring' sammen med en kar som hadde en kul grønn Huracan. Epilog: Var helt knekt da jeg kom tilbake til hotellrommet på kvelden, men hadde planlagt å kjøre til Kiel og ta fergen til Oslo så det gjorde ikke så mye. Ikke så glad i ferger, men det fristet å komme uthvilt hjem til Oslo mandag morgen. Pga sykdom i heimen ble det litt annerledes. Dro ut fra parkeringsplassen 7:30 og var hjemme 19:15. Fraregnet nesten 1.5 time på ferga Puttgarden - Rødby gikk de 1161 kilometerne lettere enn jeg hadde trodd. Seff ganske greit når jeg kom ut på motorveien før Bremen en søndag morgen. Det er egentlig utrolig at en bil med så liten motor kan gå så fort. Hadde 276 km/t på speedometeret, den kan gå raskere, men trafikken kommer fort i den farten. Er lettet og fornøyd over at resultatet ble så bra, gleder meg som en liten unge til banesesongen...
  3. 3 liker
    Dellorto... fffffflotters 🙂👍 ... og må jeg få lov å anbefale ultralydvasking av forgasserne. Da snakker jeg om vask av samtlige dyser først, forgasser for forgasser. Og detetter døppe'ru den ene forgasserhalvdelen i vaskeren for så å gjøre det samme med neste halvdel. Og likeså med den andre forgasseren. Du veit'kke hva ultralydvasking resulterer i før du har prøvd det. Men min erfaring fra biler og motorsykler forteller at du vekker ponnier til live, og - du reduserer drivstofforbruket. Du får nemlig slått istykker avleiringer i dyser og kanaler - og vips har du bedre forstøvning inn til forbrenningskammeret. Måske skal man lave en anbefaling der ikke er så slem i pris https://www.clasohlson.com/no/Ultralydvasker-850-ml/38-6601?gclid=EAIaIQobChMIrcK9ot_R3gIVC6maCh3itAgSEAQYAyABEgKGrPD_BwE
  4. 1 liker
    Hei Jeg kjenner ikke 155, men har hatt diverse andre Alfa, Fiat og Lancia fra den perioden og de er vel lik ? disse bilene har mer en gode nok håndbrems, det er et par ting som kan gjøre de dårlige, på noen av de finnes det en mutter på undersiden av håndbrems håndtaket, denne skal slakkes av før det monteres nye klosser, når stemplene i caliperen er justert riktig kan mutteren skrues inn til dødgangen er borte, en annen ting som er viktig er håndbrems armen på caliperen returnerer helt til ende stoppen, om den ikke gjør dette klarer du ikke å få noe god håndbrems, denne kan kontrolleres før wiren settes på , den skal går lett til ende stoppen, veldig viktig. Slike ting som hull i støvhette på stempel fører rask til rust/irr slik at stempel går treigt, samt glide stemplene må gå lett. Mvh Chris
  5. 1 liker
    Flott å se at denne har kommet til et godt hjem
  6. 1 liker
    Det finnes dessverre ingen slik funksjonalitet per nå, men jeg skal undersøke om det lar seg gjøre! Det er kanskje ikke akkurat det du er ute etter, men inntil videre finner du en oversikt over alle emnene dine på profilen din eller ved å gå direkte hit: https://cuoresportivo.no/profile/2931-sillyspeed/?do=content&type=forums_topic&change_section=1
  7. 1 liker
    Del 2, track day 20. oktober. De tingene som ikke gikk helt som planlagt... Vi hadde planlagt og gjennomførte noen 'back to back' tester med en annen ECU som skulle gi 325HK. En kan si mye om hvordan en bil føles og sikkert betinget av hva du ønsker å merke selv, men tallene lyver ikke. Jeg kjørte mye med en Racelogic VBOX LapTimer på bane i år og den gir meget nøyaktig data. Det var rett og slett ikke mulig å skjelne tidene og topphastighetene mellom de to ECU'ene. At en av dem skal gi 290 og den andre 325HK er rett og slett ikke troverdig. Sparte lett de pengene. Jeg tror vi er kommet så langt vi kan komme med bare ECU tuning på 4C'en. Skal jeg ha mer power må det større endringer til... Jeg hadde kommentert ovenfor mekanikeren Marco at felgene bak begynte å miste klarlakken ved hjulsentrene. De ble veldig varme utover dagen. Den sølvfargede 4C'en begynte etterhvert å få problemer med at ABS lampa begynte å lyse. Bildet taler for seg selv. Bilen har gått kun 5000 km, men bare på bane... Har siste året kjørt med en ekstern oljekjøler på girkassa. Har fungert svært bra, men etter noen lange stint på banen var det plutselig litt søl oppe på reservoaret og utover girkassa. Da ble jeg litt forundret. Etter en liten konferanse med Marco ble jeg litt klokere. Han spurte om jeg hadde kjørt med oljekjøleren (manuell vippebryter på dashbordet) på hele dagen og da måtte jeg innrømme at jeg var usikker. Han hadde (selvsagt) forklaringen. Dette skjer bare når reservoaret er fylt til maksmålet. Det er veldig få centiliter som skiller mellom maks og min, men tydeligvis nok til at det gjør en forskjell. Han hadde fylt på litt dagen i forveien da han tok service på bilen. Det blir så varmt, reservoaret er plassert like ved turboen at det ekspanderer så mye at olja presses opp gjennom en membran som sitter i lokket. Tydeligvis ikke designet for hard banekjøring. Jeg vurderer å flytte reservoaret lenger unna turboen. Live and learn...
  8. 1 liker
    😁 hehe... boksåpner du lissom ass seff vettø. Du må nok tjuvlåne tusj, lage overettmerker, kikke i nattbordskuffen og tuske med deg noen klesklyper for å holde reima i ro. 🙂👍 men dettane veitt jeg atte du veitt.
  9. 1 liker
    Ny kaffe krus 98,-kr
  10. 1 liker
    De originale Gta felgene får seg en liten makeover, må jo være litt fjong til ID😂 Har også voksbehandlet inne i alle 4 hjulbuer.
Poengoversikten er satt til Oslo/GMT+01:00
×