Poengoversikt


Populært innhold

Viser det mest likte innholdet siden 24. des. 2017 i alle områder

  1. 13 likes
    E sekshundreogtjuefem har blitt innvilget statsborgerskap i Kongeriket Norge. Og det var jo hyggelig For ti dager siden startet prosessen. Først måtte vi søke om asyl (fra Tyskland ) Her står den håpefulle i løvens hule og venter på dommen etter å ha blitt inspisert både inni, utenpå og under. Tre timer tok seansen, med sjekking og dobbeltsjekking av identitet og 11 år gamle tyske dokumenter, samt en svært grundig teknisk gjennomgang. Da jeg forsto at besøket ville ende med "bare" tekniske mangler, ble jeg svært lettet. Skruing er jo tross alt enklere en bevisførsel av identitet og graving i gamle tyske registre. Dommen lød på: - Mangelfull infesting av bremserør på bakaksling. - Midtre eksospotte hang for lavt. That was it. Så i dag troppet jeg opp igjen på "drop-in" og fikk OK på alle papirer. Her er vår nye statsborger: Og sånn ser en smørblid (og stolt) eier ut: Hmm. Hva skal jeg finne på nå tru ........ Erik
  2. 11 likes
    Endelig. Etter lang tids leting i mange land og via utallige kilder, klubber, kontakter og nettsteder. Da var det klart for stor pakke fra Italia. Motor til Samantha. Riktig motorblokk med serienummer veldig tett på produksjons-datoen til bilens chassis. Og så toppen (av kransekaka). Den berømte super sjeldne Fiat 125 S toppen fra 1968-69 med serienummer 4208339. Sammen med de tre motorene jeg har fra før, så tipper jeg at jeg er i mål når det gjelder det mekaniske til bilen. Nå blir det full overhaling med sliping av ventiler, planing av topp og blokk, boring?, honing, vasking og rensing. Så skal motoren bygges opp nøyaktig slik den var ny fra fabrikken. Erik
  3. 8 likes
    Mens jeg var på ferie i Italia i sommer, delvis på jakt etter bil kombinert med familieferie fikk jeg en mail fra 1900 Garaget i Trelleborg. De haddde fått inn et bra emne til meg mente de, etter å ha sett min ønskes kjøpt annonse på Alfisti Sweden på Faceook. Mye mail og bilder frem og tilbake, og jeg kjøpte nesten bilen usett. Men tok en tur til Trelleborg så fort jeg kom tilbake fra ferie, og da ble handelen underskrevet, og jeg har kjøpt min første gammelalfa. Glisene på bildet under sier vel sitt om hvor happy jeg var Siden jeg ikke hadde noe sted å ha bilen med det første, tok det noe tid før jeg fikk hentet den. Den kom i hus for noen uker siden, og deler plass med blant annet denne skjønnheten av en bror(søster?) Bilen kom fra Italia til Tyskland for 10-15 år siden, litt uviss historie der, ble rustsveiset en del og nyovermalt. Så som så den lakkjobben, men bilen er solid bortsatt fra litt hull i gulvet på passasjersiden fremme etter noe vann som har kommet seg inn da bilen har stått uten pakninger på noen vinduer og dører. Motor og girkasse kom montert på plass, samt interiør. Resten kom i kasser og skal settes inn i løpet av vinteren. Planen er å testfyre den i løpet av noen uker nå da siste smådeler er på vei fra Alfa-Service.com. Håper den fyrer og virker greit, for så å konsentrerer meg om å ta rusten i gulvet, sette inn interiøret igjen og bytte myye gummi rundt vinduer,dører osv. Så må det noe nye dempere og fjærer, samt alle foringer osv må byttes. Så håper jeg det blir ok å få skilt på denne til våren. Kommer flere bilder etterhvert med litt detaljer rundt hva som gjøres. Ønsk meg lykke til
  4. 8 likes
    Greit å være litt aktiv her inne også. Ikke bare på facebook. Har fått lakkert den ene siden av bilen pga fargeforskjeller . I tillegg har speildekslene fått et strøk. Har seter som trenger litt pleie. Får se på det i løpet av vinteren. Tenke litt på hva jeg gjør etter det.
  5. 7 likes
    Etter 7 år i med Abarth hhv 500, og 595 competizione med Bilstein og mye annet av mod 😀falt valget på Mito denne gangen. Siden FCA har velgt bort Mito i sitt sortiment ble bil bestilt fra Tyskland i des. Så min Mito ser 3. 170hk TCT er kanskje den eneste til nå ? Skilter på i morra. Enig at bilen er på stylter, og Bilstein coilover blir bestilt de nærmeste dagene... noe annet mod kommer nok også etterhvert. bilder er lånt fra internettwebben...
  6. 7 likes
    Over ett år senere: svart 159 SW TI 1.9 16V solgt til storebror, og en rød MY08 159 SW TI 2.0 innkjøpt
  7. 7 likes
    Alle gode ting (Lancia) er tre. Nå er jeg såpass voksen at det er på tide med en stasjonsvogn med hengerfeste. jeg har over 120 hjul som skal fraktes hit og dit, så da er det jo kjekt med "varebil" Denne dukket opp på Finn, og jeg synes den er tøff. Særlig interiøret . Kalle fakta: Lancia Beta 2000 HPE 1978. Bilen er solgt ny i Norge og har rullet 61.000 km. Samme motor som det er i mine to Montecarloer. 2.0l twincam med ca 120Hk. HPE-en er relativt rustfri med unntak av noe "skønnhetsfeil". Den går veldig pent og er ganske så sprek. Originale Cromodora hjul. Baksetene kan felles ned, og da har man en romslig dobbeltseng baki. Masse rare Lancia-løsninger som automatisk høyderegulering av hovedlys, fjernavlesning av olje-nivå på instrumentpanelet osv. I det hele tatt en snus-fornuftig bil som alle burde eie Erik
  8. 6 likes
    Det er på tide å takke vår kunder , venner og alle Alfisti for ett flott Alfa år 2017. Alt tyder på ett spennende 2018 rundt Alfa Romeo og bil verden i det store og hele. Hilsen May og Thomas alfagarage.no
  9. 6 likes
    Shining og Shopping ..... Min gode venn Ove fra Sandnes pleier å komme på besøk i løpet av våren for å polere bilene mine. Dette synes jeg er en veldig fin tradisjon I år bestemte vi oss for å konsentrere oss om min Lancia Montecarlo som skal stilles ut på Exporama til helgen. Men vi var enige om at det ville vært gøy å se hva som skjedde hvis vi nærmet oss Fiaten med poler-utstyret. Vi har faktisk ikke polert i det hele tatt, bare rubbet bort den svært ujevne overflaten i lakken. Så Ove sier at bilen blir riktig fin så fort jeg har på litt voks og polerer den på "vanlig" måte. Men jeg synes den ble flott etter litt rubbing også .... Ove i farta: Etter: Tysk og Italiensk eBay er stedet for det lille som finnes av deler til 2300 S Coupe ute på markedet. For noen uker siden så dukket det opp en utrolig annonse på Tysk eBay. En eldre dame ved navn Miriam, skulle selge noe utstyr fra frisørsalongen sin + en kasse med deler til Fiat 2300 S Coupe Det var helt uaktuelt med shipping utenfor Tyskland. Jeg brukte ca en uke på å overtale henne til at "hvis, såfremt, ifall" jeg vant auksjonen, så skulle jeg sørge for at kassen ble hentet. Jeg fant ut at DHL skulle ha 56 Euro for å frakte 17 kg med godsaker fra Tyskland og tilbød damen 100 Euro ekstra for bryderiet. Auksjonen hadde to budgivere og jeg vant kassa for 120 Euro (+ frakt/bryderi på 100 Euro til Miriam). Se hva jeg fikk: Her er masse deler jeg trenger: Dørhåndtak uten rust, både innvendige og utvendige, riktige armlener til dører, vri-håndtak til sidevinduer foran (Mazerati), Innvendige lys med hele glass (mine er knust), Deksel til starter, deksel til bensintank, krom-deksel til jekk, I tillegg mye deler som jeg har, men som er veldig kjekt å ha ekstra, bl.a. lykteglass til baklys med krom-kant (som koster en liten formue som NOS-del). Så i dag var det julekveld i garasjen når jeg pakket opp Erik
  10. 6 likes
    Det baller på seg ...... Etter hvert som jeg rota videre i motorrommet fant jeg ut at et par lakkstrøk i den riktige fargen, sort, hadde vært fint siden den uoriginale røde var flasset og stygg. Men da måtte jeg nesten demontere bremsekraftforsterkerne. Og når jeg først hadde bremsekreftforsterkerne ute av bilen, så måtte jo de inspiseres litt nærmere .... Her var det bare en ting å gjøre. Full service. .... Endelig fikk jeg sjansen til å lære hvordan en bremsekraftforsterker virker .... og ser ut innvending .... De to mastodontene som sitter i bilen er av fabrikatet Bonaldi, laget på lisens fra Bendix. Problemet er bare at denne bremsekraftforsterkeren, så vidt jeg har funnet ut av, bare finnes på én annen biltype, Ferrari 250. Og da blir ting plutselig veldig dyrt .... En ferdig overhalt Bonaldi koster ca kr. 30.000,- Rep.sett med pakninger (som ikke passer helt til min) koster ca kr. 10.000,- pr. stk. Så da var det bare å plukke fra hverandre, måle pakninger og begynne å lete ..... Denne var gåen ... Disse var slitne ... I "gamle dager" fantes det bremseverksteder i Norge som kunne levere pakninger og annet snacks over disk, men den tiden er over. Christoffersen & Bekken f.eks. driver nå bare med EU-kontroll og selger ikke lenger bremsedeler. Så da må man til det store utland. Ved hjelp av skyvelære, tommetabell og google, så finner man etter litt strev de rette leverandører, fortrinnsvis i England. Nå er alle pakninger i hus, og noen er faktisk restaurert Totalt har jeg brukt ca kr. 350,- på pakninger til begge forsterkerne. Her har vi et eksempel på hvordan det ser ut inni en trykkregulator for bakbremser: Artig ! Snart er forsterkerne ferdige, og jeg vurderer å skifte yrke. Men når jeg likevel holdt på ...... ... så måtte jeg fikse litt på disse, synes jeg. Men når de lå på benken for å bli pusset på, så oppdager jeg dette: Ja her var det ikke mye plass for kjølevann. Så her må det stakes og renses opp...... Så sånn går nu dagan ....... Men det blir veldig fint Erik
  11. 5 likes
    Testing, testing (en, to), testing...... Da var det sannelig på tide å få kjørt litt med Glassverandaen. Først den sedvanlige serien med skrytebilder fra Oslo sentrum ..... Kjerra går helt fint. Rask til å være så stor. Herlig lyd. Kjempefin girkasse som er presis og lett å gire. Bremser jevnt og fint (har hatt den på bremsetester og det var helt topp). Stabil og fin på styring: Myke og gode fjærer. En skikkelig flott cruiser, med masse krefter. Så da er det bare å bestille time hos Biltilsynet. Erik som burde få bidrag fra Oslo Turist-råd for underholdning og foredrag til nysgjerrige turister fra alle nasjoner.
  12. 5 likes
    Gratulerer med dagen, alle sammen!
  13. 5 likes
    Endelig .... var det tid for tur til Trøgstad for å hente min nye flamme. Fint med gode venner som har det riktige verktøyet (bilhenger). Så bar det hjem til Sinsengarasjen og inn i varmen. Det skal bli deilig å få tørket ut ti år med mugg og fuktighet. Motoren trenger absolutt litt kjærlig pleie, ihvertfall kosmetisk. Motoren har ikke kjørt på ti år. Jeg vil ikke prøve å starte den før noen forholdsregler er fulgt. Først en liten dose med diesel i sylindrene. Så lar jeg det stå å godgjøre seg for å løsne evt. fastgrodde stempelringer. Deretter skifter jeg olje og drar motoren forsiktig rundt for hånd. Deretter kjører jeg på startmotor noen runder samtidig som jeg måler oljetrykk. Hvis dette går som det skal, så sjekker jeg bensinfilter, plugger, fordeler, stifter og kjøleveske. Deretter prøver jeg å starte den. Men foreløpig har Fiaten bare til oppgave å underholde en ribbet Samantha som forøvrig reiser til karosseri-maker om et par dager. Artig stevnemøte mellom Giha Coupe 64 og Vignale Samantha 69. Den som har flest leker når han dør har vunnet ....... Erik
  14. 4 likes
    Ny rumpe er bestilt på nett, sammen med ny fremre eksospotte som snart var moden for utskifting. Bestilt til en filleonkel i Sverige - hentes over grensa Lenge leve Speedo!
  15. 4 likes
    Mitt råd: Du sitter ikke akkurat på gull. Og generasjonen som kjøper biler under 50kkr nå, kan verken speile et egg, gå ned med søpla eller bytte fra sommer til vinter selv hvis ikke pappa eller besten stiller opp. 20000;- max for 156 hvis den er grei. Er den ikke grei så får du ikke solgt den. Det fins nok av andre biler. 159: Ikke fiks den hvis du ikke skrur selv. Legg vekt på de gode ting og vær ærlig om kassa og selg den som den er . Da får du 35-40kkr. Er kassa ok så kanskje 45-55kkr. 166: Jeg har hatt 2 stk 2,0 og 2 stk 3,0. Flotte biler, og jeg kan godt komme til å kjøpe en igjen. Men kjøp aldri en lurvete hvis du ikke skrur selv. Det blir dritdyrt!!! FINE 166 VIL FRA NÅ AV STIGE I PRIS. Jeg tror faktisk den vil stige fortere enn 164 fremover. De dårlige 166 får du nesten gratis. Bra kvalitet, men er det nedkjørt så koster det en halv årslønn å rulle igjen.
  16. 4 likes
    Helt klart ! 166 er en god bil! Kjørt opp til flere:) Men hadde jeg hatt lyst på en 166 hadde den vel stått ute på gårdsplassen allerede. Har ikke hatt store problemene med min 159. Den har vært god og lojal. Alle forhold har opp og nedturer, men jeg sitter i pluss med gode. Bilen har snart gått 230000 og utgiftene har ikke vært større en hva jeg hadde hatt med noe annet. Bilen ellers tatt godt vare på. Leste en del om feil som kan dukke opp før jeg kjøpte bilen, men det skremte meg ikke av den grunn. Lyden kom i sammenheng når clutch og svinghjul ble byttet. Skal prøve å bytte girkasse olje nå til lørdag og se om det blir bedring. Har fått tips om at dette kan hjelpe. Samme lyden ble borte hos de og ikke hørt igjen. Neste bil hadde blitt en alfa uansett ! Er ikke så lettskremt
  17. 4 likes
    Noen traff jo "Professor" min venn med sin GTA 3,7.......nå er det ikke lenger en 3,7. Ny motor nye muligheter 156 GTA 4,0 Bilen var på rullen og motoren har allerede gått 4 tkm. Han snakket over 1 timer om alle detaljene, la meg si, det ble en god jobb, til og med 2. vannpumpe (elektr) osv. Denne gangen ga han vekk bilen og har ikke gjort det selv. (pga garantie osv) I dag ble bilen godkjent av TÜV. Her er hjørne-faktene: . 384 hk----- 478 NM -------3922 ccm-----cirka 15 k euro
  18. 4 likes
    Sveisejobben går sakte på fram, mye på grunn av den elendige jobben som er gjort tidligere. Hva som kan ha gått gjennom hodet på sveiseren som gjorde denne jobben må gudene vite. Omtrent et årsverk bare å kvitte seg med sparkelen. Rust på påsveiset hulbue, innerskjerm kuttet vekk uten å lage ny osv, osv. Fikk heldigvis tak i denne delen fra en donorbil og nye hjulbuer fulgte med da jeg kjøpte bilen. Har her kuttet av den gamle påsveisete hjulbuen slik at jeg kan tilpasse den nye. Denne biten fikk jeg heldigvis takk i!!
  19. 4 likes
    So, after only one stint on summer tyres, brera is back on the Prodrives. Silver ones, with 8C red look perfect. I'm just temped with putting wheel spacers on, and I'll probably do it. All mechanic issues we had are sorted out by simply tightening few bolts, most importantly, one on the T-clamp on the IC hose. It's now just a matter of finishing a map. We are getting closer to the finish line. Tuneris patiently working on the file, while I'm having fun logging all the data. There are few more parts that need to go back on the car, but none of the vital ones
  20. 3 likes
    Mens snøkledde bilbilder er inn. Kristiansand 5 minutter før det ble bart igjen.
  21. 3 likes
    Nå er uten tvil 166 V6 en flott bil, men den jevne 166 ruster for et godt ord i både kanaler og karosseriskjøter, og koster en halv arm når varmeregisteret lekker på elektronikken.. så helt rosenrødt er det vel ikke
  22. 3 likes
    Eller kvitt deg med dieseldyret og kjøp en bil med kvalitet langt utover det som er normalt for Alfa Romeo. 166 V6! 252000Km 17 år på veien. Aldri noen motor/girkasse problemer av noe slag. bare går og går. Girkassen har ikke kostet meg 1.- krone. Og motor - kun reg reim skifte og 1 stk LMM. En bedre bil fra Alfa kommer aldri tilbake. 166 er i Maserati segmentet når det gjelder innvendig kvalitet og støydemping! Går langt stillere enn noen 159 jeg har kjørt. Og stillere enn Giulia. Valget er lett (bare litt vanskelig å finne en bra 166 som er til salgs i Norge) Sorry, hvis mitt innlegg oppleves som spam på din tråd Tim Haug. Men jeg blir ganske oppgitt når jeg leser alle disse 159 problemene som går utover hvordan man opplever kvaliteten på en Alfa Romeo, Og når jeg selv gjennom 12 år opplever det helt motsatte av problemer. Her er det bare velstand, og jeg ønsker at flere skal kunne oppleve hvor bra en Alfa kan bli. 159 har vel ikke flere problemer enn det som er normalt, men mitt poeng er at 166 er mye bedre enn det som er normalt, uansett merke! Kjører med vilje kun 164 3,0 og 166 V6. Utelukkende pga av at det er det beste Alfa har gjort når det kommer til drift sikkerhet og kvalitet.
  23. 3 likes
    Legger ut det jeg har, jeg. Aldri dumt med litt dokumentasjon på bil-cv'n!
  24. 3 likes
    https://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_F3 Litt off topic, men Nikons F3 analoge speilreflekskamera er også signert Giugiaro anno 1980. Kameraet går for å være blant Nikons beste analoge og var i produksjon frem til 2001. Det er kanskje helst Nikon F3/T, med kamerahus i Titanium, man vil ha i bagen når man cruiser med en firkantet youngtimer-Alfa. For øvrig lurer jeg på hvor trådstarters bilde er tatt, og tillater meg å ha med et bilde av min 1986 GTV6 - selv om designet er Giugiaro på syttitallet, har den alt som seg hør og bør av spaghetti-elektronikk og plastikkdetaljer:-) God Helg!
  25. 3 likes
    2018 er nær, så ikke stress for å få den ferdig nu 🤪
  26. 3 likes
    Ikke jeg heller....men dagen vil komme.
  27. 3 likes
    Det ble også litt tid til en liten kosejobb i romjula. Velkommen inn!
  28. 3 likes
    Julenissen kom tidlig i år.🎅🏻
  29. 3 likes
    Bare måtte ha på vinterhjula😎
  30. 3 likes
    Nja tiden går fort, kjapp tur til Oslo for å hente interiøret. Glatt som fy, men giulietta’en taklet oppgaven med glans. Telte vel over 20 biler i grøften på vei hjem.
  31. 3 likes
    Trompeten. Jeg viste for en tid tilbake bilde av den mystiske Trompeten som var koblet til vakum-porten på innsuget. Siden jeg har pusset litt i motorrommet er det litt artig med før-etter bilde: Også var det Trompeten da ..... Denne: Etter at motoren er startet og forgasserne er justert, så har jeg vært på flere kjøreturer i Sinsengarasjen. Da er Trompeten nyttig. Fordi det er en Trompet Oddatle hadde rett, og har herved vunnet en appelsin. (Appelsinen kan hentes i Sinsengarasjen etter nærmere avtale) Min kjære Fiat har altså to elektriske horn, to kompressor horn og en vakum-tute. Fenomenalt !!! Vakum-tuta låter mere som en sirene og varierer lydnivå og tone i takt med turtall på motoren. Hysterisk morsomt Erik
  32. 2 likes
    Lang tur, men vel hjemme. Ikke en eneste nykke. Utrolig, men sant. Kan ha noe med arbeidshanskene, arbeidslyset og verkøyet i bagasjerommet... Stolt og fornøyd eier plassert godt i godstolen vel vitende om at neste road trip ikke er langt unna. Da er det 159'n og Gardermoen som står for tur.
  33. 2 likes
    Da har jeg endelig fått montert motor og kupevarmer i bilen. Utrolig deilig! Måtte lage til et eget festebrakett for å få kupevarmeren der jeg ønsket, men det gikk fint. Våknet opp til varm isfri bil idag. Redd jeg nå ikke kan eie en bil uten dette igjen :-)
  34. 2 likes
    Off Topic, men.... 166 er nok som gruagarasjen sier en av de alfaene med best kvalitet, men det er gamle biler med alt som det medfører. Og.... 159, jaffal TI kjører fletta av 166 dersom en er litt hmmmm sportslig av seg? Å ta vare på det man har er etter min mening alltid det beste valget helt til det ikke lengre er økonomisk forsvarlig. Å fixe denne girkassen er vel det trådstarter trenger hjelp til, ikke kjøp av ny gammelbil. Han har jo allerede en gammel bil.... Kan dessverre ikke bidra noe med det, men det kommer nok inn tips her som kan hjelpe. Ønsker Tim Haug lykke til med det
  35. 2 likes
    Lakkereren ble ikke så veldig imponert, nei....🙈 Nuhvel - fangeren er ihvertfall av, så kampen med gjenstridige bolter i bakstillingen kan begynne. Stay tuned for bannskap, bunnløs fortvilelse og såre knoker!😬
  36. 2 likes
    TIl de som måtte være interessert i temaet: De norske forhandlerne sier senking av Q4 ikke er mulig. Dette ser jeg blir gjort over "hele europa", så hva som evt er så spesielt med Norge vet jeg ikke. Kom over en annonse med en senket Q4 fra den nederlandske forhandleren Prins Alfa, og kontaktet dem. Her er svaret: On this Giulia have mount Eibach lower springs. With these springs the car goes I think 20-25 mm in the front and 25 mm in the rear. The springs we have mount are fit on every Q4 model. I have the springs in stock € 195.- excluding vat and shipping costs. https://www.prinsalfa.nl/aanbod/alfa-romeo-giulia-veloce-2-2-q4-pano-harman-kardon-leder-dash-_6073/?order=datum-nieuwst
  37. 2 likes
    Vekker til live denne tråden, siden lazzaroni forumet har blitt museum må noen plukke opp den gode vanen å poste fine bilder man ser! Selv blir jeg rett og slett ikke lei av denne!
  38. 2 likes
    Da fikk man omsider meldt seg inn i klubben også.
  39. 2 likes
    Husker veldig godt den gang Far byttet Lancia Thema Turbo i.e inn i en 1991 164 3.0 automat. Svart med grå nederst og svart skinn. Lancia var klart sprekest men 164 var i en annen liga med tanke på byggekvalitet og kombinasjonen komfort/sportslighet. Herlige tider
  40. 2 likes
    Nok en Alfa 159 på tunet. Er usikker på om det my08. Hvordan finner jeg ut det? ZAR93900007153111 er i alle fall understellsnummer. Er noe ulyd i kassa på denne også, men kun ved belastning. Forsvinner ved å trykke inn clutch eller uten belastning i gir. Tips? Ellers er det nok litt å gjøre. Skal ta den på eu kontroll for å se.
  41. 2 likes
  42. 2 likes
    Jeg er veldig fornøyd med min 33 Gen 2. Ikke helt samme stilen og vintagen som første utgaven men jeg mener att det er likt som med 75 og div. andre modeller, de spesielle utgavene med diverse original styling og felger så ser det fort veldig tøft ut. Lyden og renheten med å kjøre gammel boxer motor kombinert med girkasse og understell som krever sin hand er en ren nytelse, dette får du nesten bare fra gamle "firkantete" biler lenger.
  43. 2 likes
    164 er kantete, og produsert i Arese. Av de bilene jeg har nå, er det den som har mest kjøreglede. nettopp på grunn av særegenhetene, og måten den gamle 12 ventileren drar på. mangler en 164 Q4. Det kunne jeg tenke meg.
  44. 2 likes
    Jeg har satt pris på 80-tals alfa'n siden tidlig 90-tallet 😄 men, har bare gnagere 😊 Jeg vet om en -87 75 turbo med lav km og veldig orginal. Rød selfølgelig. Eier vurderer salg i løpet av året om noen kjenner suget 😆
  45. 2 likes
    Ja, nå er det full gass. Satser på å få tatt siste rusten før en hellakkering. Spørs nesten om bilen kommer på veien i år, men det får så være.
  46. 2 likes
    Jeg er ikke en slik "må-ha-RWD" person, men synes at bilen fungerer utmerket på glatta. Til forskjell fra 159 så blinker det ingen lampe når antispinn/antiskrens jobber i Giulia. Antiskrens er ganske fintunet i denne bilen slik at du kan konsentrere deg om å kjøre bil uten å bli særlig forstyrret. Man hører bare en diskret klikking under rattet. Det er dessverre ikke mulig å koble ut antispinn og antiskrens (noe som kanskje kan påvirke framkommelighet i visse situasjoner), men i Dynamic kan du få den til å vrikke litt på rumpa ;D
  47. 2 likes
    Jeg remapper biler gjennom obd 2500kr. Hvis ecu må ut og kobles direkte...koster det 3500kr. Filene blir lest ut og sendt på mail til et dynoverksted i England. Normalt med standar motoroppsett...så kan den chippes med stage 1. Men noen biler, som f.eks. min alfa 159 1.9jtdm. Kan chippes med standar motoroppsett stage 2. Stage 3. er der du må modifisere motoren å girkasse en del. Men uansett kreves minimum et sportsfilter til stage 1. På alle steg med diesel,har du valget ØKO, BLEND MIX, POWER. Men uansett valg av disse, så sparer du drivstoff. Men mest på øko. Bensin biler er kun POWER tilgjengelig. Biler uten turbo kan også remappes, men mindre effekt. Om du så får kun 15hk og kanskje 25nm mer på en uten turbo. Så vil du få betydelig mer effekt. Du vil få mye bedre respons på gassen, ta av turtallsperre, fjerne fartsperre, aktivere launch control osv. Og hvis du ønsker dette tillegget i softwaren, så er det med i prisen uansett. Jeg bruker Kess v2 ( ikke clone) tuning utstyr. Jeg anbefaler ikke å bruke chipbokser. Noe jeg selv prøvde og sotet hele motoren. Det er ikke bare mengden drivstoff og luft ( turbotrykk) som trenger justering. Det er faktisk veldig mange maps i softwaren utenom drivstoff og luft som skal justeres for at motoren skal gå rent og med mye mer effekt. Ja jeg vet...chipboks fungerer litt og ganske bra på noen. Men kokser en diesel i filler..akkuratt på grunn av dette med kun luft og innsprøytning justering. Dette er feil måte tuning. Og du får mye mye mer effekt med skikkelig remap. Når jeg brukte boks og måtte ut med mapsensor. Så var den full i asfalt lignende koks( tykkt lag) hver uke. Da måtte jeg gjøre den ren hver uke. Og måtte gudene vite hvordan resten inni der så ut. Etter jeg remappet den skikkelig, så hadde jeg mapsensor ute etter et halvt år, bare for å se. Jeg ble sjokket...den var kun litt fuktig, men ingen koks eller noe. Bare å sette den rett inn igjen. Så nå vet jeg at motoren lever ett sunt liv. EGR off i softwaren anbefales.
  48. 2 likes
    La oss håpe at det ikke skjer .... Jeg kan i hvert fall skrive under på at dette er artig Motoren startet på første slaget i dag. Bare velstand. Erik
  49. 2 likes
    Var visst greit å få byttet denne.
  50. 2 likes
    Bling! I påvente av overhalte forgassere fortsetter jeg med noen pynte-detaljer. Det imponerende Nardi-rattet med tofarget treverk, krom og flotte detaljer hadde dessverre noen skader. Deler av treverket var sprukket opp og biter på baksiden var helt borte. Man kan se noen av sprekkene på venstre side av rattet på dette litt dårlige bildet. Men.... Naboen i Sinsengarasjen er møbelsnekker fra Polen, og fikser til daglig gamle by-møbler for en antikvitetsforretning. Han tok oppdraget på strak arm Som den ekte møbelsnekkeren han er, så brukte han ikke lakk på treverket. Nei her er det brukt Politur ..... Her er resultatet etter at jeg hadde bidratt med en liten time med Autosol Jeg er svært fornøyd med resultatet. Nardi-rattet fremstår som et lite kunstverk. Krom listene på bilen min er som jeg nevnte tidligere ikke riktige i forhold til årsmodellen, de hører til Serie 2 av 2300 Coupe (1966-1968).. Men for å unngå å måtte tette hullene i karosseriet, så velger jeg å beholde dem inntil videre. Men bilen min hadde skader på den ene listen foran, og manglet helt en av listene bak. Italiensk Ebay er god å ha i slike tilfeller da deler til 2300 S Coupe er svært vrient å få tak på. En kar på Sicilia hadde noen deler liggende som ble pakket og sendt. På venstre forskjerm hadde den buede krom-listen et brudd og en manglende bit. Her er den "nye " delen (trenger en omgang med Autosol....) På høyre bakskjerm var pyntelisten forsvunnet. Delen fra Sicilia passer fint. Å sånn går nu dagan ...... Erik
Poengoversikten er satt til Oslo/GMT+01:00