Poengoversikt


Populært innhold

Viser det mest likte innholdet siden 23. jan. 2017 i alle områder

  1. 16 likes
    Jeg har bestilt! Det blir en av to første bilene som kommer til Norge i april. En grå og en rød. Får bare håpe den blir klar til Påsken. Det blir jo "litt" stas å ankomme påskefjellet med den første Alfa Romeo Stelvio i Norge!
  2. 8 likes
    Skal straks legge på mine nylakkerte vinterfelger, så da passer det vel bra med et bilde av sommerhjulene først...? Pulverlakkert i matt gull - hadde lyst å "prøve ut" Tipo 33 Stradale-looken. Er nok ikke alle som er enige, men jeg synes selv det ble ganske så tøft.
  3. 8 likes
    Lenge siden det er blitt oppdatert noe her... Men jeg endte faktisk opp med å kjøpe den tilbake igjen. Ser din ligger ute for salg Faukstad. Planer om ny Alfa? Jeg benytter meg av forumet her litt sånn avogpå, går fort litt tid mellom hver gang jeg er innom. Men etter at jeg kom over en strøken delebil (sett bort fra litt saltvannsskader) på Karmøy denne uka og fikk plukka diverese deler måtte jeg søke meg litt opp på retrofit av cruise Control - noe som tidligere har vært gjort og blitt beskrevet her på forumet. Det har vel egentlig ikke vært noe stort savn, men når jeg kunne kjøpe delene for en slikk og ingenting klarte jeg ikke lavære å ta det med. Så har i dag skrudd ut plastikken under rattstamma, satt på CC spaken, montert på nytt deksel som passer for CC, gått til innkjøp av OBD til USB ELM327 og lært meg litt om fiatecuscan. Det var overaskende enkelt. Iløpet av en halvtime var både hendel montert, CC aktivert og proxy alignment utført. Den størtse utgiften var lisensen til multiecuscan som kom på rett under 500kr. Kunne lese av ECU mens jeg var påkoblet at oljesensoren må byttes - så fant jeg ut det også... Ellers så har bilen fått montert nytt ratt, nye baklykter, Wizard eksos og ellers diverese slitasjedeler. Så nå lever den godt på veien igjen!
  4. 7 likes
    Da er jeg så galen at jeg har sagt at det blir kjøp om den er som beskrevet. Ser for meg martini raceing look etter hellakkering og tilbakestilling av motor el nikk og interiør 😅
  5. 7 likes
    Nei, det er det ikke. Men jeg opplevde ikke det med Giulia. Den grep inn når jeg oppførte meg som en tosk, og da var det vel fortjent! Ved ett tilfelle bommet jeg på bremsepunktet inn i sving med ugreit underlag og rumpa slapp, da korrigerte dama i ett lite sekund og plasserte rumpa der den burde ha vært i utgangspunktet. Ja, jeg mista motorkraft et øyeblikk så jeg ikke kunne gå på gassen så kjapt jeg ville, men det var ikke slik at jeg måtte vente i flere sekunder før det skjedde noe. Det var egentlig en veldig effektiv inngripen, jeg hadde ikke greid å gjøre det bedre selv i en helt analog bil. Hadde ikke dama grepet inn hadde det muligens vært en Giulia mindre her på berget. Sladding og børning er i det hele tatt lite effektivt dersom målet er å komme kjapt frem. Sett i det lyset er dagens moderne biler transportlokomotiver som dekker over førerens feil der fører har overvurdert seg selv. I "Dynamic" tillates det endel slipp før systemet griper inn, men en skal ganske langt over lovlig hastighet på svingete landevei før en merker noe av det. Skal en ha sladdebil er det Q i racemode som gjelder, da er du helt overlatt til deg selv og dine ferdigheter, evt. manglende ferdigheter. Du burde prøve en Q, sette den i race mode og se hvem som blir skremt først, du eller bilen.... kanskje Giulia rekker 164/166 til litt over skosålen da?
  6. 7 likes
    I mangel av fotovær, tar vi bilder inne... Kanskje ikke den mest sportige fargen på en Alfa Romeo, men den skjuler saltmøkka ganske godt, og blir blank etter vasking/polering.
  7. 6 likes
    Ja ha, denne ble jo solgt for noen år siden. I dag smelte jeg til å kjøpte kanskje en av de fineste av sitt slag. Er på vei fra araber land, ankommer ca 1/2 mars. Det gledes
  8. 6 likes
    Ikke noe poseringsbilde, lakkshine eller fete felger. Kun bilde av en langturs-164 TS etter flere mil på gode vinterveger i nabolandet i ettermiddag...
  9. 6 likes
    Klarer ikke å holde fingra vekke fra Alfan selv om været ikke akuratt er noe sammarbeidsvillig.. Har en liten fetish for rene motorrom, men har ikke helt klart å finne ut hvor jeg skulle begynne med 33 for å få litt shine på den. Er store åpne rom på hver side av motoren som ikke har vært helt på stell med tanke på ledningsnett og bl.a en løs coil og rustne avstivere til karrosseriet. Ikke store greiene men her er vertfall noen før og etter bilder av vask og lakking av coil og avstivere. Avstivere ble først sandblåst før lakk. Etter litt utbedringer
  10. 6 likes
    Hvis Giulia eller moderne biler generelt ikke interesserer deg mer enn att du skal utrykke deg negativt gang på gang, er det ikke værre enn att du lar vær å kommentere der det ikke er bruk for det. Jeg eier selv kun flere eldre biler og det nyeste jeg har hatt er ein tidlig 2000 talls bil. Jeg kan trygt si att jeg ofte skulle ønske jeg hadde hatt en nyere bil å farte rundt i titt og ofte, men ikke alle har råd til alt. Bilinteresse går langt utover det att en har muligheten å legge en sladd i nærmeste rundkjøring, vist du sammenligner Alfa 75 som bruksbil mot en Giulia mangler du perspektiv og er etter mine øyne altfor trangsynt. Mangfoldig mange moderne biler, og spesielt Giulia fremstår for meg vanvittig spennende da det gir en helt annen kjøreopplevelse kontra eldre biler, så kan jeg hente ut klassikerne når lysten for analog kjørefølese og dobbel kløtsjing trenger på. Den perfekte bil er heldigvis ikke oppfunnet, da hadde ikke biler som Giulia funnet sted i dag..
  11. 6 likes
    All utvikling burde stoppet med den kalde krigen, og du burde ha "Edder og galle" i signaturen din.
  12. 5 likes
    Vinterhjul endelig på, slik at bilen kan nytes på fine vinterdager. Er ikke helt solgt på felgenes farge ennå, men tror det går seg til. Ville ha mørke felger for letthets skyld om vinteren, men ikke sorte. Hva sier ekspertene?
  13. 5 likes
  14. 4 likes
  15. 3 likes
    Kan fortelle litt om min nye fru på fire hjul som jeg hentet i helgen. Har vært litt av ei helg må jeg si men takket være samtlige aktører gikk det hele ganske greit. Jeg var hos en kar og så på hans 2000 Berlina på torsdag og etter litt om og men ble det bilkjøp. Men så enkelt er det vel sjeldent, bilen slet med å svive, lager bak trengte tilsyn og bremsene hang. Litt må en vel gjøre for å få ei slik smykke hjem. Dermed avtalte jeg og selger at vi skulle takle dette på Fredagen, jeg skaffet vinterhjul og prøveskilter mens selgeren stod for noen deler her og der. Og etter hvert begynte timene å fly, uten presse var det noe vanskelig å få på lager så en måtte ty til noe voldsom hamring her og der. Deretter var det bremser, de fleste stemplene ga seg mens h.bak. var vrien og sta (endte opp med å henge «av og på») hele veien hjem. Tenningen var noe på trynet samt forgassere ut av stille. Så det gikk noen tid med der også med helhets justering. Den hostet fælt men fikk meg hjem til min mor på Frogner i Sørum, der det ble tatt en pit stop. Nxt morning var det å få fatt i diff olje, der tok eg første og «beste» castrol 75/90, den virket seig og god så den er grei. Men etter flere mislykkede forsøk på å starte bilen fant jeg ut at rotoren var av feil type og spiste seg inn i fordeler lokket. Med hjelp fra selger fant vi en kar på Jessheim som var behjelpelig ikke bare med noen deler, men en liten justering til og med!! Turen hjem gikk for det meste greit, den henger på turtall og vil ikke ned før det har gått en stund samt noe skyting i gasserne, i følge de jeg har forhørt meg med skyldes dette falsk luft og gjerne for små tomgangs-dyser siden det står en 292 kamm i denne, blir det litt magert. Etter en grundig vask for å få bort vei saltet og annet rusk fik den sole seg litt. Har nå bestilt 90% av foringer, nye stropper bak, tetning ut av kassa og en til diffen, noe annet snacks også er på vei. Men det er nok å ta i bare med de foringene og overhaling av bremse systemet. Stor takk til Ole og Jørgen (selger+bror) for en kjempe trivelig dag med skruing og pizza!! Samt takk til Bjørn Ivar for noen liv reddende tenning deler og litt justerings-hjelp. I følge Ole så er toppen + diff gått igjennom, grenrør montert, 292 kam (innsug side) samt høy komp stempler..... Jeg begynner med å bytte foringer som sagt, så snart de kommer i hus... då blir det sikkert litt bilder og "how to and how not to" etter hvert. Stay tuned!! PS. Ole har nok copyright for de pusene på bilde, kunne ikke få nok av de tjukkasane, sitter å fniser den dag idag.
  16. 3 likes
    Ble så inspirert at e måtte ta meg en vidde tur
  17. 3 likes
    Da ble den en 2din Pioneer spiller montert. Litt lei av å ikke kunne koble inn ipod eller telefon til musikk. Det ble en god del bedre lyd med ny spiller også, + litt mer ekslusivt utseende :-) Blir muligens en DAB oppgradering med full touch skjerm etterhvert Fikk lasta inn Alfa logo som bakgrund, litt stilig
  18. 3 likes
  19. 3 likes
    Jeg ønsker bare å legge til bytte av dynamo på 159 1.9jtdm. Jeg kom over skriv der folk har problemer med å få dynamo ut, etter de har skrudd løs dynamo. Jeg leste at noen demonterte eksos. Og noen skrudde av innerskjermen for å få ut dynamoen. Jeg skiftet nettopp på min alfa. Og jeg var sikker på at den gikk gjennom ved eksosen. Men nei...der kilte jeg den fast. Trangt å et hellsikkens kav for å få den løs igjen. Klødde meg i hodet for hvordan jeg skulle få den ut. Men det var egentligt veldig lett👍☺ skrudde vekk dieselfilteret så kom den gjennom. Og man trenger ikke å ta av innerskjerm for å komme til strammehjulet. Når du har fått av reim på dynamo, så er det lurt å knyte opp reimen. Sånn at den ikke faller ut av andre hjul.Ønsket bare å legge ut dette, fordi jeg syns veldig synd på de som brukte timevis med demontering av eksos og innerskjerm. Så håper dette inlegget kan hjelpe andre.
  20. 3 likes
    Autovia svarte kjapt på min forespørsel på Stelvio. Syns First Edition er en aktuell kandidat til å erstatte min MB GL. Vi får se. Sitter og leser meg opp nå. Forstår det slik at nevnte utgave ikke akkurat går i mange farger (selv om jeg ikke bryr meg så mye om fargen...men når man først kjøper ny bil så vil man jo helst bestemme...) Om jeg tenker kroner til bilhold, så tror jeg ny 280hk Stelvio blir like "billig" som en 10 år gammel GL. Stelvio = saftig verditap. GL = dyrt vedlikehold og rep.
  21. 3 likes
    Da foreligger det svar fra Statens vegvesen som skjermbrev datert 17.02.2017. Felg med to ulike boltsirkler er ikke å regne som felg med variabel boltsirkel. Felg der bolthullet kan endres jf tidligere nevnte felger (med tilhørende justerbare bolthull) er derimot å forstå som felger med variabel boltsirkel. Så da er vi ytterligere kunnskap rikere...
  22. 3 likes
    Idag fikk jeg ulyd å risting i servoen igjen på min alfa 159 07mod. Hørrte det sinnsykt godt inni bilen. Åpnet lokket på servobeholderen med motoren igang. Oljen skummet ut av påfyllingen. Satt så bilen på bukker i front og prøvde å lufte systemet til ingen nytte. Så leste jeg om dette problemet at ett filter løsner i tanken som gjør at returen kommer med for høyt trykk i tanken. Så jeg tømte tanken for olje og skrudde den løs...og ristet på den. Åja da....filteret lå løst i tanken. Pokker tenkte jeg...ingen sjans å komme til for å feste det igjen. Vente ei uke på ny tank...nei det gidder jeg ikke. Så da var det frem med dremmelen å satte på en liten kutteskife. Skar så ut en firkant på toppen av tanken, så stor at jeg kom til. Tok så og satte filteret på plass, og skar ut en plastbit av noe annet. Så limet jeg denne over hullet med superlim. Sjekket at det var tett, med å holde fingrene over der slangene skal være.Så blåste jeg alt jeg kunne i påfyllingslokket. Helt tett👍😊 Satte alt på plass...byttet olje og vips så funket det 100% igjen.
  23. 3 likes
    Ganske riktig som du sier. Friksjon utgjør mesteparten av momentet, dessverre, og svært lite av påført moment går med til å skape strekk i en bolt. En økning i friksjon fra smurte gjenger til tørre gjenger gir drastisk reduksjon i strekk i bolten, og dermed klemkraften, ved samme påførte moment. For å sakse litt fra artikkelen: "Når vi vrir bolten så oppstår det stor friksjon mellom gjengene og godset eller mutteren, og også mellom hodet på bolten og anleggsflaten. Faktisk så kan disse to friksjonskreftene utgjøre hele 90 % av det momentet som vi påfører. Og altså bare 10 % av momentet går med til å skape den klemkraften vi er ute etter (altså strekk i bolten). Og hvis man ikke har kontroll på friksjonen, så forverres problemet. Hvis friksjonen i gjengene er bare 10 % høyere, så kan friksjonen utgjøre 95 % av momentet, og plutselig sitter man igjen med bare 5 % reell utnyttelse av momentet for å løse boltens hovedoppgave! Gjengene bør være rene og uskadd, og smøres med enten olje eller et smøremiddel som molybden- eller kobberpasta. Det verste er å ikke smøre skitne gjenger, da blir friksjonen høy og bolten gjør ikke nytta si. Uansett så pleier man, blant annet av ovennevnte grunner, å si at man med momentnøkkel oppnår ±30 % av ønsket forspenning. (Og merk at dette har lite å gjøre med nøyaktigheten til selve verktøyet.) Et godt, og som oftest mer presist alternativ til å bruke momentkontroll, er å bruke vinkelkontroll. Denne metoden utnytter at en bolt kan regnes som en elastisk fjær, og det faktum at gjengestigningen gir en kjent forlengelse (=strekk) i bolten når den vris f.eks. en hel omdreining - 360 grader. De som har overhalt en Alfa V6- eller TS-motor kjenner prosedyren når sylindertoppen skal trekkes: først en lav forlast, deretter 2x120 grader eller 3x90 grader vridning. Dette tar friksjon ut av ligningen, og man kommer nærmere ønsket forspenning når man heller kontrollerer hvor mye bolten strekker seg. Grunnen til at man trekker til i flere steg er å sikre optimal fordeling av forspenning, noe som er avgjørende for toppakningens funksjon. Regneeksempel: La oss anta at den jevne Alfa har hjulbolter av type M12x1.25 i styrkeklasse 10.9. Hvis vi beregner anbefalt tiltrekningsmoment og tar hensyn til friksjon, så får vi 110 Nm - Alfa anbefaler tilfeldigvis rundt 100 Nm. Da har vi utnyttet litt over halvparten av boltens kapasitet. Forspenningen vi bør ha oppnådd i hver hjulbolt er 4,6 tonn. For hvert hjul med 5 bolter er vi da oppe i 23 tonn! Denne klemkraften virker mellom nav/ bremseskive og felg, og alle kreftene fra veien, motoren og bremsene overføres over denne forbindelsen."
  24. 3 likes
    Admin tok seg frihet til å fikse lenken, så det skal fungere nå
  25. 3 likes
    Siste RWD jeg hadde var på 80-tallet. Kombinasjonen tung V6 i front og lett hekk var et helvete på vinterføre. Selv om den hadde diff, så slang den ukontrollert ut i svingene. Jeg hadde mange ufrivillige innersvinger, og det var et under at det gikk bra. Jeg stod også å spant på flat mark. Var vel nogenlunde feste med nye Viking piggdekk det første året, men deretter var det håpløst. Det var en stor lettelse å bytte bilen ut, og kjøre en godt balansert forhjulstrekker. Etter min mening er det en stor fordel at Guilia har elektriske støttestystem som hjelper føreren. Det er mere "gøy" å holde seg på veien enn å ligge i grøfta.
  26. 3 likes
    Dette er ikke rapet fra folkedypet i Dagbladet. Dette er et teknisk forum for å bidra til hjelp og løsninger for folk som er glad i Alfa Romeo. Jeg vil oppfordre deg til å være konstruktiv og komme med gode løsninger - eller gjerne forklare forskjellen på hvordan en moderne bensin og dieselbil er i sine behov for startstrøm, og sensitivitet for voltstyrke i sensorer i innsprøytningen.
  27. 2 likes
    Det er jeg liker med 164 er det gjennomførte designet, både utvendig og innvendig. Spesielt bakenden er vellykket både i form og i detaljer.
  28. 2 likes
    Ble litt mindre aktivitet i garasjen.......passet ikke fra jobb siden eller private ting. Med forstillingen til 156ern ble vi i alle fall ferdig. Ellers er vi i gang å etablere ett nytt større delelager i huset til sønnen.....flott med litt mer oversikt .
  29. 2 likes
    Fantastisk bra og gratulere med kanon bil. Du må gi oss bilder og rapport etter påske tur. Forventer bilde der du drar en Porsche Cayenne opp fra grøft på fjellet
  30. 2 likes
    Sett inn igjen Blue & Me enheten, så vil blinkingen stoppe...
  31. 2 likes
  32. 2 likes
    Så fikk vi disse avgiftsendringene. 585 K (veil. pris) for Veloce fremstå som et varp. De Super-versjonene som ligger ute på finn.no til 600 K må nok noe ned i pris... Giulia Q til 985 K er heller ingen upris - norsk, historisk målestokk tatt i betraktning.
  33. 2 likes
    Gratulerer til flott 159 ( selv om jeg ikke er en stor venn av rails) Til optimering kan jeg bidra med at jeg er fornøyd, lavt forbruk, ingen EGR problemer (hittil) 200hk og nesten 400nm, rullet nå cirka 50tkm uten problemer. Motoren blir også raskere varm , men motoren har en "Båtgange" på tomgang Bruk bilen med hensyn i første og andre gir, det er her hvor største belastningen oppstår. Skift olje på M32 kassen, det hjelper mye !
  34. 2 likes
    Problemet er at jeg har ikke de pengene uten å enten selge den eneste bilen jeg har å kjøre med (som jeg åpenbart trenger), eller et par klokker eller et maleri eller noe sånt
  35. 2 likes
    Hmm, ble plutselig interesse på en ikke annonsert bil. Så nå ville han ikke selge for avtalt pris. Ja ja da får man kjøpe noe annet gøy. Så bra var ikke den bilen at jeg skal kaste bort mer penger.
  36. 2 likes
    I den grad det dannes et bilde, så gir det likevel ikke grunn til framtidig prestasjonsangst hos leseren
  37. 2 likes
    Jada. Motoren min er "bare" bestykket med to doble Webere. Bilen er produsert på fire forskjellige steder: - Først ble gulv, understell, motor og drivverk produsert hos Fiat. - Karosseri ble tegnet og produsert hos Ghia. - Hos OSI ble bilen satt sammen - Til slutt ble bilen fraktet til Abarth som hadde "preparert" motoren med innsug for to Webere, grenrør, portet topp, bunnpanne med kjøleribber og det store ovale luftfilteret. I ettertid har Abarth kunnet tilby en god del lekkerbiskener til bilen som f.eks. manifold for montering av tre doble Webere, grenrør og eksosanlegg. Så her er det bare å spare ..... Erik
  38. 2 likes
    På feisbukk skriver en hel haug folk "følger" for å tilkjennegi interesse. Dette bolt-emnet er så spennende at jeg skriver F Ø L G E R Skal vi gjette på at Sillyspeed møter Arve V på halvvegen - og deretter freser Sillyspeed til lab'n og tilbringer noen kveldstimer der med påfølgende datablad og faglige vurderinger. Rune R. overvåker. Deretter går Arve V til søksmål mot forhandler - og for å unngå mediaomtale får alle forummedlemmer to sett med 10.9-hjulbolter fra forhandleren
  39. 2 likes
    Vi sklir litt ut (i fht tråden), men husquinden sier det er ok så lenge man kommer seg innenfor i tide Altså - og metalloman er jeg ikke - dette har jeg fått banket inn i lillehjernen om moment og tiltrekking: Moment er summen av to krefter - strekk i bolten og friksjonen mellom bolt og gods/nav. Når man smører/fetter inn gjengepartiet så øker strekket i bolten og friksjonen reduseres. M.a.o når friksjonen reduseres så vil momentet gå over i strekk. Og - jeg er selvoppnevnt guru på lekkende toppakninger i den forstand at jeg har kjøpt nordmotorer med olje i kjølevæska for en fettskjitpenge. Utbedringen har vært å ettertrekke toppen ved - nettopp - å smøre gjengene og ettertrekke med tillatt maks moment. Dermed har jeg fått mer strekk i bolten og tett topp.
  40. 2 likes
    Dette synes jeg ser flott ut! Er ikke noe fan av gullfargen, mer i min gate dette :-)
  41. 2 likes
    Som perfeksjonist er jeg helt enig, og det eneste som ikke lakkeres er der hvor demperne festes i motorrommet (vet ikke hva de «tårnene» kalles). Alt annet, innvendig og utvendig, blir lakkert. Det vil koste, men som du sier er GTA såpass sjelden at den fortjener ordentlig behandling!
  42. 2 likes
    GOT MY BALLS ! Litt fram og tilbake her . Den nye gamle gir skifteren ville ikke i gå i revers som den skal . Etter å sett i boka og spurt han som solgte den om det var noe som manglet- han ante ikke , bestilt jeg noen kuler som skal være inne i spaken. 1 stk gjorde susen. Går fint i revers nå . Sies at disse spakene pga, all innmaten i selve gir stanga , kan bråke noe jævlig . Antagelig derfor den har blitt skiftet til nyere type som ikke har noe i seg. Må ha en kule hvis du bruker og - og da kan du sette den fra 5 i revers hvis du er kjapp . Jo mere jeg så på den nye motorlabben , jo mindre like jeg den, og jo mere jeg så på gamle jo mere like jeg den. Den nye var i tynnere stål , manglet en profil og foringa til forgasser stag måtte skimmses opp. Så ser jeg at det går å skru av gummien på den nye og sette på den gamle metalbraketten. Mye bedre ! Den var nære på - den gamle var nesten i søpla . Aldri kast noe før du er ferdig (og selv ikke da). Kveldens siste oppgave var å sette på "øye" til å henge motor i. Måtte løse topplokk's boltene. hmmm. Løste dem bitte litt alle sammen , før jeg tok 2 av og satte på braketten. Strammet opp igjen . Denne toppen skal av før eller siden ,så jeg tok like godt av en av gangen - rengjorde og smørte og retorquet alle sammen . Vi får se om det holder . Det skader ikke å ta litt smergelpapir og slipe flatene på skiver og mutter reint . Torquet til 68 nm - er det noen som har innvendinger?
  43. 2 likes
    Det er ikke bare skruing, det må kjøres også😊Søndag i helgen som var ble benyttet til biltur, hele familien👏👏husker fra barndommen at det skjedde med ujamne mellomrom og at det var en god ting. Pakket nistemat, drikke og litt smøring( sukkertøy)til unga så kjørte vi. Ruta ble Ålesund, ferge solevågen-festøya, Ørsta, Volda , ferge Volda-folkestad, stigedalen over til Nordfjordeid. Eid, grodås, kvivsvegen til Volda igjen, Ørsta, ferge festøya-solevågen, ålesund. Rakk akkurat handballfinale på TV😊 Liten bismak var ordren på 2 hjullager i dag😎
  44. 2 likes
  45. 2 likes
    kanskje den beste fargen på Giulia dette. Sammen med den nyere blå og alfa rosso (selvsagt) flott bil:)
  46. 2 likes
    Jepp og betraktelig mer moro enn det som må muligens må være den lateste Alfa v6 som er produsert😂
  47. 2 likes
    Dette blir såvidt jeg vet den tredje nylakkerte 156 GTA her til lands på kort tid. Veldig hyggelig at flere ser verdien i å ta vare på disse fremtidige klassikerne. 😎 Edit: Be lakkereren sjekke forskjermene nøye for rust - GTA er notorisk utsatt for kjeks i forkant av hjulbuen. Jeg har blitt fortalt at dette skyldes at originale forskjermer ble presset ut for å brukes til GTA, uten at videre antirust-behandling ble foretatt etter endringen. Hvilken farge har du bestemt deg for? Er personlig ingen stor fan av sorte felger på sort bil, men smaken er som baken....;-)
  48. 2 likes
    Så har det kommet litt "hard to get parts" fra rundt i verden , Braketer til eksos, deksler i hjulbuene foran , riktig girspak , litt småteri og mere 105 varer fra england , blant annet riktig front rør + mer gummi /slanger / pakninger. Gått over webere , skiftet gummi og pakninger - de ser greie ut Når det gjelder gir spaken - tror jeg mangler en kule mellom kasse og spak eller noe slikt. Hvis noen har greie disse gamle spakene - gi lyd . Takk
  49. 2 likes
    Det luftes! Det demonteres! Det beundres! Det sorteres! Et lite tips til andre som måtte begi seg ut på det samme prosjektet: Sjekk at tusjen du bruker til å merke poser og bokser er permanent, ikke ment for tavler.
  50. 2 likes
    Har enda ikke fått fingen ut og satt denne på vinterlagring, så rotet rundt i kjelleren og fant noe målere jeg hadde ligende fra en Supra jeg hadde for ett par år siden. Merkelig nok var størelsen på filter og gjengeparti helt likt som på 33, så jeg fant endelig en god grunn til å hive ut stereoen og erstatte det med noe som gir enda mer race look, og litt trygghet att alt er på stell. Her er sandwich plate som spacer ut oljefilter og gir utganger for bl.a oljetemp og trykkfølere. Dette er elektroniske målere så slipper å ha oljerør inni bilen som ikke er helt ideèlt.. Montert på motor med nytt oljefilter som jeg var heldig å få med når jeg kjøpte bilen Monterte og ekstra temperaturføler til kjøleveske, selv om bilen allerede har en veldig fin en originalt. Her er ledningsnett koblet ferdig med ledninger fra sensorer. Slik ble det seende ut i dagslys og under kjøring i mørket. Setter litt preg på bilen innvendig og er stilig å følge med på Vanntemp ligger ganske stabilt mellom 80-90c. Oljetemp som var veldig mye av grunnen til att jeg monterte dette, da olje bruker mye lenger tid på å bli helt driftsvarm og klar for høyt turtall. Ligger mellom 80 og 90c denne og etter litt kjøring. Kjører på 5w30 olje akuratt nå, noe som er i tynneste laget for bilen. Har ett oljetrykk under normalt hastighet på mellom 3.5 og 4 bar, og det kryper opp mot 6 bar under høyt turtall. Ser for meg dette øker noe når jeg får kjøpt skikkelig 10w40 olje om ikke lenge.