Poengoversikt


Populært innhold

Viser det mest likte innholdet siden 23. mai 2018 i alle områder

  1. 8 likes
    Den er ute av hiet, og den virker!!😁😁👍👍 Skrudde sammen bagasjerommet i dag etter montering av bakfanger, og tenkte etterhvert: «Hm - nå kan jeg jo hente ut skiltene og ta meg en prøvetur...» Som sagt, så gjort. For en følelse! Ingen dyre eller rare lyder, og den sitter som et strykjern på veien. Noen småting til, så er det bare å bestille time for kontroll av hjulstilling og påfølgende godkjenning av myndighetene. Har flere småprosjekter som skal fikses før den er helt ferdig, men dette var deilig!😎
  2. 7 likes
    flott tur til Tyskland ...det gikk fort denne gangen Dagfinn i speilet som pusher hele tiden.... Begge biler prikkfritt .Velkomstflagg i Hitzacker........I dag besøk hos Ricambi..... 3,7 ombygging av en 156 GTA.
  3. 7 likes
    Fiat 2300S Coupe registeret sitt 27.de treff. Treffet ble arrangert i Bad Essen som ikke ligger langt fra Osnabrûck (på høyde med Hannover sånn ca.). Jeg forventet å møte ca 30 likesinnede fra øvrige Europa, og fikk på forhånd vite at jeg var eneste deltager fra Skandinavia. Spenningen min var jo om bilen som har stått stille i et skjul i 11 år ville klare turen uten problemer. Her fra kaia i Oslo der jeg fort fikk mange venner som også skulle på tur (min bil til høyre). Bilen med sjåfør er vel fremme i Bad Essen, flere venner men denne gangen av samme rase. På en av de mange "gallamiddagene" (tyskere liker sånnt) mottok jeg premie for lengst reisende deltager 😊 Mange hyggelige folk og fint arrangement med mye spennende severdigheter (ikke bare bil) i et område av Tyskland jeg bare har kjørt forbi tidligere. Guy Moerenhout som er kjent for sitt Abarth museum i Belgia, stilte med to "opp-jazza" 2300 S Coupe. Her er en av dem med temmelig lik farge som min. Morgendugg over det største antall av disse sjeldne bilene som har vært samlet i "senere tid". Et svært fint arrangement der mange gode kontakter ble knyttet. Jeg fikk svar på mange av de tekniske spørsmålene jeg hadde. Forklaringer omkring produksjonsforhold, varianter og versjoner fikk jeg også. På turen hjem fikk jeg prøvd bilen i høye hastigheter. 160-170 km/t var overhode ikke noe problem. Bilen går som et tog og føles svært komfortabel å kjøre på "langtur". En helt problemfri og hyggelig tur til det store utland. Fiaten er godkjent. Erik
  4. 6 likes
    I dag ble det filter og oljeskift på 1,9ern til datteren, fant gjennomrustete bære-armer bak, det må gjøres asap. I tillegg kom en dame med en 2,0 JTDm SW Ti. Problemer med soltaket. Fagverksted i nærområdet diagnostisert gåen motor eller bryterenhet, må bestilles ...det blir en dyr affære. Vi kjørte MES aproxy alligation og taket fungerer som bare det......Fagfolk mot anleggsgartner altså Dama er stor fornøyd
  5. 6 likes
    Projekt GT avsluttet
  6. 6 likes
  7. 5 likes
    Veldig lenge siden nye nytt å melde på AR fronten. Sånn er det med 166 i god stand, den bare funker ;-) Men nå var det igjen tid for den regelmessige bedømmingen fra de som mener de vet best. = EU kontroll, så da var det endelig på tide å få gjort en jobb, som kanskje ikke hadde vært nødvendig for å bestå eksamen, men for egen del ihvertfall: Skifte stabilisatorstagsforinger foran. Som det gjerrige og late anlagte menneske jeg er betyr det å tilbringe noen timer med banning på garasjegulvet med forlengst innkjøpte løse fôringer klare. Veldig lett å få tak, men merkelig lite info der ute om hvordan oppgaven løses... En ting var sikkert, her skulle i latskapens navn ikke bæringen ned koste hva det koste ville, (som er sånn det står i e-boka) så var det i bare å sette igang med fiklingen. Ved hjelp av 3/4toms pipesett, ledd, wd-40 og såre knoker fikk man saktens løst broene som holder klamrene, men so what. Foringene sitter jo ikke løst, å neida her er det ekspandert i hverandre: Dermed må også kyllingbeina av for å få så mye sideveis bevegelse at man kommer til med bor. Så gjort, og med 10mm bor og litt kløyving så kom de fra hverandre: og da ble det ganske tydelig hvorfor jeg synes foringen så litt mistenkelig ut: det skulle vise seg at det var bare venstre side som var dårlig høyre var helt forunderlig bra stand. Ble selvfølgelig uansett byttet. Så var det bare å montere opp igjen, banne og fikle litt mer også var det gjort: Tid venstre side: 5 timer, høyre 30 min....
  8. 5 likes
  9. 5 likes
    Ferdig! Blei utrolig tøff lyd. Ikke mor voldsomt, men litt mørkere og mer sinna. Før Etter
  10. 5 likes
    Ja da var det evigheter siden forrige oppdatering for bil nr 4. Skulle være med på løp på rudskogen i slutten av mai, men det var så utrolig mye som gikk gale på en gang, blant annet et kryss på Pathfinderen som måtte fikses. Uansett så rakk jeg akkurat å komme meg over å få kjørt trening med BMW gjengen dagen etterpå. Bilen funket overraskende bra etter en vinter med enorme mengder skruing og modifisering. litt småplukk dukket selvsagt opp og ble fikset gjennom dagen. Det var varmt og det var bra for da ble det god testing av kjølesystemer/radiatorer osv. Alle temperaturer var innenfor. Noe varm innsugsluft ca 62 grader på det meste. Luft temp ute på den solfylte banen var nok i overkant av 30 grader så det forklarer jo litt. I tillegg er panseret utformet litt ugunstig så jeg tror det kommer litt varm luft inn mot innsuget.. lett å fikse. Da det endelig ble litt fart på sakene utover dagen så knakk ene primærrøret og da var det kroken på døren for mer kjøring. Oppdaget etterpå at eksosstussen bak hadde blitt sprengt av pga all ettertenningen i eksosen. Starteren datt fra hverandre og brakett til tørrsump pumpen gav etter litt. Så litt småting å fikse frem mot ID. Den var litt understyr. Ser på dekkslitasjen at det er muligens litt lite camber så får prøve å justere litt på det til neste gang. Men 31 runder ble det og hvertfall 5 - 6 runder sammenhengende med full intensitet helt på slutt av dagen. Ingen perfekte runder men beste tid ble likevel 1.34 blank så det er jeg veldig fornøyd med. M
  11. 5 likes
  12. 5 likes
    INCREDIBILE! 😁 Etter drøye seks måneder på bukk, stod bilen i dag på egne hjul igjen. Monterte ferdig forstilling, koblet sammen kjølesystemet, og plutselig var det på tide å fjerne bukkene. Føles godt! 😎 I morgen regner jeg med å fylle på frostvæske, og da er første oppstart neste post på programmet. Stand by for jubel - eller gråt og tenners gnissel....😬
  13. 5 likes
    Det tar tid -dette koffertlokket ! Også tar den jævlig mye plass ,når den ikke er på bilen. Det begynner å komme sammen nå .Dere andre er vel ute og kjører regner jeg med. Kanskje får jeg tid til å få vist den ( mangellapp - varselstrekant ) til uka , Trenger noen Norske skilter. Av hullene til emblemene så er ikke dette original lokket ,men en 68-69 model og hvit tipper jeg. Ved nærmere ettersyn var det bare de nederste 1 cm av yter skinnet som var an alvorlig angrepet av rust. Verre med indre delen , men der også bare bakre kanten. Skulle jeg gjort det igjen er det mulig jeg hadde skiftet indre del og prøvd å fixe ytre skinnet. -spart MYE arbeid og grubling ! Men den hadde fått seg noen kakk og gjort er gjort. Den er rustfri nå. Og så langt passer den. Så var det forsterkning av område rundt hengslene. Jeg vet ikke hvordan det er på andre Alfa'r men her det er noen fjærer som via hengslene i forkant , løfter hele dette lokket opp på strak arm. Det er sterke saker -Og de presser på når lokket er igjen også . Bakre kant på lokket er også i praksis bakre støtfanger. Med tid og eller små påkjørsler bak fra knekker lokket på en bestemt plass der det er litt for lite stivhet. Det var begynt på den ene siden her og. Da går det bare en vei . Det er visst mange som har opplevet å skulle smelle igjen lokket og den knekker på tvers over lokket ,rett bak hengslene. Her er min løsning. Time will show !
  14. 5 likes
    Pris... vanskelig å svare på ettersom priser på finn.no er selgerens ønske/forhåpning, mens vi får neppe innsyn i den endelige handelen og pris. Finn.no-annonsen du viser til har en utropspris på kr 60k. Denne hadde utrop på 40k Når det gjelder modellene Duetto, Kamm-tail, Aerodinamica og S4, så er det S3 (Aerodinamica) som synes å være lavest verdsatt blant samlere. Årsaken er 80-tallsstuket med bagasjelokkspoileren. I finn.no-annonsen du viser til har eier(e) ettermontert Zender-kitet; noen synes det er fedtefett - andre griner på nesa og foretrekker originalitet. Heldigvis er det du som ny eier som bestemmer. Jeg har en 1985 Aerodinamica med gummileppa bak. Fet kjerre. Vond sittestilling. Fet lyd. Vinglete ræv og woblete karosseri. Jeg nyter den Skulle stive den opp med stålramme, men kanskje i morgen? Kjører poly-foringer i bakstilling. Hjalp ikke en dritt. Går som en Kuusamo-sluk på ujevn veg. Jeg simpelthen elsker dét. Forgassermotorene går råere enn innsprøytningsmodellene Spica og S4. Akselerasjonsdysene gir litt 80-talls turbo-feeling. 105- og 115-Spider er noe for seg selv. Noe for de spesielt interesserte. Har du prøvd roadster'n til Mazda, Fiat Spider eller MB SL (R107) så gremmes du når du åler deg inn i Alfa'n. Én av 789 blir imidlertid frelst i Alfa Spider'n. Psst! Du bør ettermontere vindskjerm; trekk i nakken - og du blir schjiuk. Hva bør du kikke etter... http://www.alfaspiderfaq.org/buying.htm og https://classics.honestjohn.co.uk/reviews/alfa-romeo/spider/ og sagt med svenske Wille Veloces ord http://www.veloce.se/buy1.htm Hadde dette noe verdi som råd? Neppe! Spider-eiere er individualister fra investorer med framtidig salg for øyet, via skrytpeiser, detailere til han i Cubus-buksa (uten rangering, kun tilfeldig oppramsing). Deler Highwood, Alfaholics, http://ar-hanel.de/cms/alfa-romeo-ersatzteile/index.html og alle de andre.
  15. 4 likes
    Takk, gutter! 😊 Veldig fornøyd nå. Kribler i fingrene etter å få understellet godkjent, slik at jeg kan montere på resten av Wizard-anlegget.😎 Må legge til dagens lille solskinnshistorie, til inspirasjon eller kanskje hjelp for andre: Da jeg overtok bilen i fjor, virket knapp i dashbord og fjernkontroll bare sporadisk for å åpne bakluka. Etter vinteren var det helt dødt. Googlet og kommuniserte med diverse eksperter, og kjøpte ny aktuator til bakluka. No joy. Det ble bl.a. foreslått at feilen kunne ligge i boksen til vindusheisen i venstre dør. Byttelånte boks med Dan på Auto Ital. Nada. Da gjenstod to arbeidskrevende og/eller dyre råd: Body computer, eller (grøss) ledningsbrudd. Så ikke akkurat frem til å plukke bilen fra hverandre for å følge ledningsnettet i gulv, B-stolpe og tak....😑 Tenkte jeg skulle finne Body computer under dashbordet i dag, og måle strøm ut. Har hatt en svak klikkelyd ved trykking på knapp, så jeg lyttet og lette i området over pedalene. Til min overraskelse fant jeg et relé som ingen av ekspertene hadde nevnt. Byttet mot et tilsvarende som stod ved siden av - og vipps, åpnet bakluka seg! Fan-fucking-tastic!😁😁 En stor dag for amatør-mekkeri og stahet!😎 Plukker opp nytt relé hos RSA i morgen. 196,-. Verdt hver krone.😊 Reléet som mangler til høyre, er det som måtte byttes.
  16. 4 likes
    Result! - som engelskmennene sier. Sånn går no dagan...😊
  17. 4 likes
    ja bare herlig....jeg ble overbevist allerede på tomgang (for ikke å snakke om kjøreturen.) Han kjøpte bilen med 500km ut av konkursmasse, så det var en "rimelig" handel i tillegg. Legg merke til at det er manuell gir !!! Q4en gjorde en prikk fri jobb på turen ( 700 mil). bare en kontrollpære til kjørelys gikk, men denne kom tilbake 50 km før Vartdal. så bilen fikk SPA behandling i dag.
  18. 4 likes
  19. 4 likes
    Nye hjul og frontfanger på. Det nærmer seg.....😎
  20. 4 likes
    Da har Visa kortet fått kjørt seg😇 I tillegg er det en Quaife diff på vei fra Autolusso.
  21. 4 likes
    montert............
  22. 4 likes
    Kort innpå med liten video fra forrige track day 18.05.18. Beste runde på videoen 1:40,81, men ny pers ble 1:40,06. Får laste opp video av det senere, hvis jeg finner igjen fila. Var sjanseløs når AMG GT'en dro til på rettstrekkene. Allikevel fornøyd med tid gitt at dekkene har hatt så mange 'heat cycles' (kommer ikke på noe godt norsk uttrykk) at de burde vært skiftet. Uanz bra trening. 27.05.18; Liten justering av tidene. Fetteren min så på videoen og stusset litt på tidene. Har hentet ut dataene av Racelogic-boksen som er mye mer nøyaktig. Rundetidene på videoen er 1:40,85 og 1.39,36!!! Det er jeg superfornøyd med, gitt at jeg ser jeg gjør mye feil og at dekka ikke er de beste lenger. Så får det heller være så forsmedelig det bare er at AMG'en tar meg på power..
  23. 4 likes
    4 biler i dag. Stabilisator fant sitt posisjon på GTen, 2 x Oljeskift på Dagfinns GTV og 159 2,4. Til slutt montering av oppfrisket pyntedeksel til JTSen. God humør i garasjen med kaffe og kake ..........
  24. 3 likes
    Da er godbilen på tunet igjen etter ferie/spaopphold på Vartdal og Masigjengen, og jeg gleder meg til en lengre tur kommende uke.
  25. 3 likes
    Har vært mest opptatt med å lage en stor terrasse. Avtalen med kona var å lage terrasse på godværsdager og sveise på regnværsdager. Den planen gikk litt skeis med alt godværet😄, men terrassen begynner å komme seg. Litt har likevel skjedd med bilen: Tenningen er justert inn slik at bilen er klar for mapping! Bakre innerkanal og jekkfeste har jeg laget nytt og fått på plass. ETTER: FØR:
  26. 3 likes
  27. 3 likes
    Bakakslingen er til overhaling. Men det var litt problemer med å finne deler til diffen. Fikk tak på alt til slutt via my-alfa.com Bertelsbeck. Men den må fortsatt overhales. Så ja, gikk på en liten smell, og endte opp med en Alfaholics diff fra quaife! Ser også at de gamle diffen selges for rundt 10k på nett, så da kan jeg heller overhale den litt seinere og selge den.
  28. 3 likes
    GTVen til Dagfinn er friskmeldt og grilling hos Ede i går......i dag avreise til treffet i Harz
  29. 3 likes
    Beklager OT til salgstråden. Neida - vi har ikke trukket oss fra forumet; Alfa Romeo dominerer fortsatt i stallene våre. Men dessverre for forumet, så har vi begge (Ar75 og jeg) "horet" oss i andre bilmerker både til hverdagsbruk og prosjekter. Som de rettroende vi er så har vi ikke deltatt i menighetsmøtene ettersom vi tester ut annen tro. Ar75... har Union Jack på veggen, nyter høytsittende V8'er bensinere og nipper til Earl Grey. Selv nyter jeg surströmming. But we'll återkomma
  30. 3 likes
    79 Alfetta eu godkjent for første gang i går, da er det bare å vente på skilter 😁
  31. 3 likes
  32. 3 likes
    Dagens gjøre mål - Bli kvitt mangel lappen - Nå skal alt være i skjønneste orden , varsels trekanten og det andre er godkjent - Vi får se hva SVV sier. Mange blikk på veien . Ser ut som et Europa kart.
  33. 3 likes
    ønsker dere en fin vårslipp hos Autovia.....vi er invitert til Alfatreff i Tyskland og en kan bare danse i ett bryllup.
  34. 3 likes
    Hehe. Skal jeg regne en timepris på 10 kr for jobben som er gjort, blir det vel sånn ca. 350 k.😁
  35. 3 likes
    Okei. For ei uke siden (etter litt uforutsette hindringer siden forrige innlegg) så ble det foretatt en høyst uformell måling i godt driv langs maridalsvannet. Men denne gangen satt det to glisende idioter i bilen istedenfor en. Jeg holdt telefonen i handa og vi prata litt i motsetning til forrige gang hvor telefonen lå alene på passasjersetet. Premisser er visst viktig i forskning. Husk at "måleinstrumentet" er en sliten iphone 5s, Se vedlagt pdf for ny måling. (legger ved den for 2017 også) Dynmat og dynaliner er plassert som visst på bilder nedenfor. 1/2" liner i fotbrønner, 1/4" på tunell og torpedovegg & 1/8" under bakseter og andre trange plasser. Som dere ser på bildene så ligger dynamatene med litt mellomrom på gulvet og det er fordi det er endel sveisefuger på kryss og tvers som jeg holdt meg unna for å sikre vedheft. Fant også ut av noen har kappa ut deler av platefeltet mot bagasjerommet. Veldig allegrita. Det var en jobb som tok mye lengre tid enn jeg hadde sett for meg og jeg tror det gikk med to hele dager. Ikke kvelder. Dager. Det skal legges dynamat i dører ved passende anledning. Feks sammen med bytte av gummipakning rundt trekanten. Så det blir nok til neste vinter. Det gjelder også noe isolasjon mot bagasjerommet. Kommer nok endel "støy" fra eksosen gjennom min manglende skillevegg. Sammenlignet med bildet jeg fikk av alfaholics så har jeg lagt ut dynamat ganske sparsomt. Men de uttalte også at "we went a little nuts with this one". Skal finne fram deres bilder. Dokumentert Oppsummering: [dB] 2017 2018 LAeq 69 72.8 LCpeak 110 102.9 MAX 86.2 83.5 Denne målingen viser at maxnivået er ned 2.7 decibel. En teoretisk tilnærming sier at en reduksjon på 3dB betyr halvering av lydenergien. Men jeg fant også denne artikkelen som sier noe om faktisk oppfattelse av lyd: https://www.abdengineering.com/blog/perception-vs-reality/ Udokumenterte Følelser: Det er fortsatt mye lyd i kupeen, men nå er det motor og mindre "during". Føles mer behagelig og jeg tror man slipper å utvikle tinnitus på langturer. Bedre akustikk innvendig å. Ett minus er at teppet under stolene bygger så mye nå (når man skviser isolasjonen) at det lager litt trøbbel for justeringsmekanismen under setet. Er jeg fornøyd? Ja. Hadde jeg håpet på mer? Ja. Er jeg farget av at jeg har fått bilen ut av garasjen for sesongen? Ja. Hadde jeg gjort det igjen? Tja. Antakelig. Begynner jeg å bli ferdig med å skrive denne posten? Ja. Skal jeg ut å kjøre idag? Ja. Forza Alfa. Se bilder nedenfor (ser nå at jeg la på et par striper ved dørene og tunell etter at bildene ble tatt). Report 15 May 2018 at 22_47_32.pdf dB_maling_2017.pdf
  36. 3 likes
    NAF er ikke opptatt av bil lenger, og det blir sikkert ikke avgiftsøkning på sykler, så da bryr de seg neppe.
  37. 3 likes
    Ferdig sveiset venstre side og neeesten ferdig med å slipe sveisefuger 😃
  38. 2 likes
    Fått nye fjærer bak fra EB spares. Synes resultatet ble bra. Var litt høydeforskjell bak tidligere. Har også fått farget opp framstolene.
  39. 2 likes
  40. 2 likes
    Jeg sjekket selv igjen i går og du hadde rett. Skrudde i hop og startet- Knatrelyd med det samme, som forsvant noen sekunder senere. Nå er alt som det skal være
  41. 2 likes
    Rune`s GT...….tror han savner bilen
  42. 2 likes
    Disse thruste skivene ligger nærmest i olje så jeg er rimelig sikker på at de fungerer greit selv uten fordypningene for olje. Uansett er det mye bedre en nedslitte skiver hvor disse fordypningene er slitt bort. H.R
  43. 2 likes
  44. 2 likes
    Endelig tid for kjøring😁 Det ryker litt blått til tider så ventiltettninget blir det neste om det ikke bedrer seg etter litt bruk, har noen eventuelt en 75 3.0 motor eller kansje en 2,5 om det skal være mulig å få godkjent... 🙄
  45. 2 likes
  46. 2 likes
    Jeg har nå kommet i en alder der alle menn jeg treffer (f.eks. i forbindelse med trening til barna) spør om følgende for å starte en samtale: - Fornøyd med bilen eller? Tja, den går bra men har et designmessig preg av å være en "Norgesvenn". (Alle vet jo hvordan det går med artister som blir Norgesvenner - da er det ganske kjedelige greier.) - Går den langt på mila? Aner ikke. Jeg fyller når det trengs. Så om Holden-V6'en er tørst så er det helt i orden, Shell ligger 1 km unna. Jeg var ikke klar over at den brukte direkte innsprøytning, men det er jo pros/cons med dette også. Litt høyere utslipp (høyere importkostnad) men det gir vel også mulighet til å ta inn noe mer luft og utnytte en høyere kompresjon. Har egentlig bare (begrenset) erfaring med Lampredi sin 8-ventiler fra tida med Abarth 130 TC. Det gikk noen liter 98 bly der også. Så derfor står fremdeles 159 (designperle) SW (plass til liten barnevogn) V6 (skikkelig motor) Q4 (krav fra kona / bosatt i Tromsø) øverst på lista over ønsket bil for tiden.
  47. 2 likes
    umulig og fortelle historien til hvert bilde.....Han gutten heter Ede og lider tydeligvis under viruset. (til og med en Spider serie 3 med Arese i fronten)
  48. 2 likes
  49. 2 likes
    Joda,det dukker nok opp noe etterhvert
  50. 2 likes
    Alfaholics har ikke. Men du kan prøve Cloverleaf Transmissions/Charlie skinner. Han skal ha, men han vil vite hvilken dimensjon du skal ha. Tror de kom i tre forskjellige størrelser. 1.9mm 2.0mm og 2.1mm. Han overhaler også diffen for deg for £100. Hele bakakslingen for £300. Plus deler!
Poengoversikten er satt til Oslo/GMT+02:00