Poengoversikt


Populært innhold

Viser det mest likte innholdet siden 06/24/2017 i alle områder

  1. 13 likes
    Bra. Flere som er interessert i en avtale med Bulkspesialisten? Isåfall, trykk Liker
  2. 11 likes
    lenge siden forrige oppdatering.. Er omsider kommet så langt at det gikk an å våge seg utpå noen runder.. Overraskende velfungerende er konklusjonen. Men det er en liste med ting som må utsorteres frem mot neste kjøring som jeg tror blir ID. Motor og drivlinje ser ut til å holde, men jeg må få på igjen Colotti kassen, for TS kassen har altfor store drop i forhold til det smale registeret jeg har å kjøre på. Gøy å få kjørt igjen!
  3. 10 likes
    Var innom RSA på Ensjø på lørdag for å prøvekjøre en Giulietta, mens selger står å setter på prøveskiltene ruller det inne en BMW 3-serie stasjonsvogn hvor føreren ruller ned vinduet og lurer på om ikke de har en Stelvio inne. Da jeg snakket litt senere med selgeren om de solgte noe særlig med Stelvio og Giulia om dagen kunne selgeren fortelle at Stelvio solgte godt og at det var BMW eiere med 3 og 5 serie som kjøpte, så FCAs plan om å stjele markedsandeler fra BMW fungerer tydeligvis.
  4. 9 likes
    Jeg ser for meg de italiensk-kritiske nikke i takt over sånne artikler. Alle nye biler har før eller senere feil - problemet er bare at det er så mye kjekkere og skrive om det når det er en italiensk bil. Folk elsker å få bekreftet sine egne mistanker og merkelig nok så er dette click-bait på lik linje med C-kjendis stoff. Snart har "respektable" sider som Jalopnik og dens like store artikler om Giulia - basert på rykter - fremlagt som sannheter. Det har vært lite tull med Giulia så langt og at en knallhardt kjørt testbil av en QV får en feil synes jeg ikke er noe og lage nummer av. Den bilen har fått gjennomgå mer på 10000km enn den ville gjort på normale 100000km. Ideelt sett skulle selvfølgelig Alfa Romeo ha laget en skuddsikker bil som aldri feilet - så høyt ligger dessverre lista for å bli regnet som godkjent sålenge bilen er italiensk... Ekstra trist blir det når entusiaster for merket også biter seg fast i sånne artikler istedet for og fnyse av det. Hvis den artikkelen hadde vært skrevet om 2 år og gjaldt 20% av bilene så hadde jeg heller tatt det seriøst. Jeg krysser fingre for at det ikke blir aktuelt men alle odds er imot dessverre
  5. 8 likes
    Og endelig nye felger!
  6. 7 likes
    Det passer vel betre med orginalfelgene må eg vel innrømme.
  7. 7 likes
    pussig nok at vi føler oss nødt til å forsvare merke og ikke minst oss selv......Det har alltid vært slik at en trenger baller for å kjøre/kjøpe italiensk bil.
  8. 7 likes
    Da er avtale på plass "Jeg vil gjerne tilby medlemmene deres 20% på retting av bulker.MvhHans BergeBulkspesialisten.no"
  9. 6 likes
    alt for vanskelig og forsyne dere med bilder, men det kommer ......senere. Thermostat ble tatt ut....ingen forskjell Da kan det bare være feilvisning av måleren....Motoren og bilen går som en kule, det er faktum ! I morgen er dagen....juhuuuu , bilen er klar så godt som det la gjøre seg her. Vi gleder oss
  10. 6 likes
    Alle gode ting (Lancia) er tre. Nå er jeg såpass voksen at det er på tide med en stasjonsvogn med hengerfeste. jeg har over 120 hjul som skal fraktes hit og dit, så da er det jo kjekt med "varebil" Denne dukket opp på Finn, og jeg synes den er tøff. Særlig interiøret . Kalle fakta: Lancia Beta 2000 HPE 1978. Bilen er solgt ny i Norge og har rullet 61.000 km. Samme motor som det er i mine to Montecarloer. 2.0l twincam med ca 120Hk. HPE-en er relativt rustfri med unntak av noe "skønnhetsfeil". Den går veldig pent og er ganske så sprek. Originale Cromodora hjul. Baksetene kan felles ned, og da har man en romslig dobbeltseng baki. Masse rare Lancia-løsninger som automatisk høyderegulering av hovedlys, fjernavlesning av olje-nivå på instrumentpanelet osv. I det hele tatt en snus-fornuftig bil som alle burde eie Erik
  11. 5 likes
    Tingretten har talt. Utelater drøftingen, for den har jeg ikke lest enda. Det skal være grove feil i lovanvendelse for at Autovia skal kunne ta den videre til Lagmannsretten. Tiden vil vise. Dom fra Forbrukerklageutvalget opprettholdes.
  12. 5 likes
    jo...ventilator slår inn ved ca 95 grader, det er ok. Radiator ble byttet, vannpumpe selvfølgelig i sammen heng med regreim bytte.....strålen inn i ekspansons-tanken er ok. Merkelig at det ikke er farts-avhengig. Det er ok ved 100 eller 200 + og neste gang ble han varm ved 100 km/t ,så plutselig er alt normalt igjen. Jeg mistenker nå ,at termostaten ikke åpner skikkelig/henger seg opp. I morgen skal jeg ta det ut og se om det hjelper. Var ikke mulig å oppdrive ett nytt nå i farten. By og kø-kjøring i 38 grader er utfordringen. På veien ned var det ingen problem. Jeg la merke til problemet på pinsetreff og trodde at ny radiator ville løse problemet. Noen bilder fra "Nanuk" Ricambi-hunden og regreim bytte.
  13. 5 likes
    Interiør forts. Jeg har god erfaring med å legge filt mellom teppene og karosseriet i bilen, så det gjorde jeg nå også (to ruller a kr. 179,- var mer enn nok). Filten ble festet med moderate mengder med spraylim. De gamle bilbeltene var ikke noe å samle på, så nye rullebelter ble montert med rullene skjult bak armlenet til baksetet. Omsider hadde de rengjorte teppene tørket og var klare for montering. Da jeg tok de ut var de skrudd fast med skruer! Det var det ikke behov for nå siden filten sitter med spraylim og teppene ikke sklir når den ligger på filten. Setene er trukket med skinn og er moderat slitt, akkurat så mye at de har fått en fin patina. Men også her trengtes rengjøring. Kraftig salmiakkvann høres voldsomt ut, men det funker hvis det vaskes av med såpevann etterpå. Deretter blir setene satt inn med stoooore mengder med middel for behandling av lær. Jeg brukte noe jeg kjøpte på salg på Oslo Motor Show (Bilextra til kr. 15,- for flasken) Så var det bare å montere inn setene .... Så avsluttet jeg dagen med å legge inn nyvasket teppe i bagasjerommet. Bagasjerommet er forøvrig utstyrt med to lys og er helt enormt ... Dagens økt ble feiret med en kjøretur i garasjen Det føltes bra ...... Erik
  14. 5 likes
    Shining og Shopping ..... Min gode venn Ove fra Sandnes pleier å komme på besøk i løpet av våren for å polere bilene mine. Dette synes jeg er en veldig fin tradisjon I år bestemte vi oss for å konsentrere oss om min Lancia Montecarlo som skal stilles ut på Exporama til helgen. Men vi var enige om at det ville vært gøy å se hva som skjedde hvis vi nærmet oss Fiaten med poler-utstyret. Vi har faktisk ikke polert i det hele tatt, bare rubbet bort den svært ujevne overflaten i lakken. Så Ove sier at bilen blir riktig fin så fort jeg har på litt voks og polerer den på "vanlig" måte. Men jeg synes den ble flott etter litt rubbing også .... Ove i farta: Etter: Tysk og Italiensk eBay er stedet for det lille som finnes av deler til 2300 S Coupe ute på markedet. For noen uker siden så dukket det opp en utrolig annonse på Tysk eBay. En eldre dame ved navn Miriam, skulle selge noe utstyr fra frisørsalongen sin + en kasse med deler til Fiat 2300 S Coupe Det var helt uaktuelt med shipping utenfor Tyskland. Jeg brukte ca en uke på å overtale henne til at "hvis, såfremt, ifall" jeg vant auksjonen, så skulle jeg sørge for at kassen ble hentet. Jeg fant ut at DHL skulle ha 56 Euro for å frakte 17 kg med godsaker fra Tyskland og tilbød damen 100 Euro ekstra for bryderiet. Auksjonen hadde to budgivere og jeg vant kassa for 120 Euro (+ frakt/bryderi på 100 Euro til Miriam). Se hva jeg fikk: Her er masse deler jeg trenger: Dørhåndtak uten rust, både innvendige og utvendige, riktige armlener til dører, vri-håndtak til sidevinduer foran (Mazerati), Innvendige lys med hele glass (mine er knust), Deksel til starter, deksel til bensintank, krom-deksel til jekk, I tillegg mye deler som jeg har, men som er veldig kjekt å ha ekstra, bl.a. lykteglass til baklys med krom-kant (som koster en liten formue som NOS-del). Så i dag var det julekveld i garasjen når jeg pakket opp Erik
  15. 4 likes
    Servo-prosjektet avsluttet....bent fram jobb hele veien, kan egentlig ikke se poenget i at verksteder tar så godt på seg med denne jobben. I morgen hjulstillings kontroll så er Linda frisk igjen. Legger ved noen mer forklarende bilder av montasjen. Så fyrte vi opp Cafè Late , Dama oppførte seg fint Muligens ny salgsrunde.....denne 164 må på veien!
  16. 4 likes
    164 er hjemme i fødestedet.......9 timer Hamburg- Arese.
  17. 3 likes
    Nå er vel dette samme kilde som hevdet at Giulia hadde misset totalt på en kollisjonstest og derfor ble veldig forsinket, mye tyngre og til og med at bagasjerommet kom til å lide under dette. Det er etterhvert svært mange motorsider på nett, og disse livnærer seg på at folk klikker og leser artikler, og at Alfa har problemer er det vel sikkert mange som kan tenke seg å lese om. Litt mer enn 2 år har det vel utviklingen tatt (6-8 år er vel ikke standarden lenger, mer rundt 4 år)*, men ja relativt rask utvikling og svært mye nytt, helt nye motorer, ny plattform, nytt infortainment system osv. Så at man støter på litt problemer er vel ikke uventet. Men etter det jeg ser går mye på motorstyring eller rettere software som skal overstyre motor (som start/stop, ESP osv.), og litt langt å trekke det til at bilen er lite holdbar. Om man ser på andre merker, så kan man f.eks. ta et søk på BMW-forum rundt om kring når 3-serien kom ut, langt fra problemritt selv om man sikkert brukte nærmere dobbel så lang tid på utviklingen og på langt nær hadde like mye ny teknikk. Selvfølgelig er alle problemer uheldig, og spesielt for Alfa som har lite å gå på. Men at det ikke vil oppstå problemer på enkelte biler på en ny modell med dagens elektronikk er litt optimistisk. *om utviklingstid; http://www.tv2.no/a/6676669/ Så nødvendigvis ikke er noe rushet produkt i forhold til det man får fra andre produsenter, men kanskje en liten organisasjon som skulle gjennomføre svært mye.
  18. 3 likes
    Litt skjer selv om man bader i Alfa'er i sør Frankrike . Setene er på god vei til å bli ferdig. Ihvertfall baksetene
  19. 3 likes
    Solgt til hyggelig klubb medlem fra nord 👍
  20. 3 likes
    Da er vi i gang igjen. Takk til Willie Nillie Nå henger jeg litt etter her men, nå er bilen og delene grunna. lakk i løpet av neste uke Å mens vi venter, får vi nytt familie medlem i hus. som noen fikk med seg kjøpte jeg en -99 166 3.0 24v som ikke ville starte. Feilen fant jeg etter ca 30 min, løs jordingskabel. (se bildet) og bilen maler som en katt og knurrer når passerer 3500 rpm . videre planer for denne er bruksbil Det er 5 år siden sist regreim så det er bestilt. i tillegg er det 2x drivaksel mansjetter og et hjullager. Har også vasket interiøret, fin lys momo skinn salong. ellers får vi se om den består en EU-kontroll i neste måned.
  21. 3 likes
    Da er bilen solgt til hyggelig og meget kompetent medlem fra Nord.
  22. 3 likes
    It's been 15 grueling months, but tonight we finally started the car. Still few weeks away from the road test, but it's a milestone Everything went without a glitch (so far), hopefully it'll continue the same way in the weeks to come. I think i've deserved a break http://www.youtube.com/embed/Mh9Pgn6bbuU http://www.youtube.com/watch?v=vhj4nOGre8I *For some reason i can't insert videos, just links
  23. 3 likes
    Testing, testing (en, to), testing...... Da var det sannelig på tide å få kjørt litt med Glassverandaen. Først den sedvanlige serien med skrytebilder fra Oslo sentrum ..... Kjerra går helt fint. Rask til å være så stor. Herlig lyd. Kjempefin girkasse som er presis og lett å gire. Bremser jevnt og fint (har hatt den på bremsetester og det var helt topp). Stabil og fin på styring: Myke og gode fjærer. En skikkelig flott cruiser, med masse krefter. Så da er det bare å bestille time hos Biltilsynet. Erik som burde få bidrag fra Oslo Turist-råd for underholdning og foredrag til nysgjerrige turister fra alle nasjoner.
  24. 3 likes
    Tilbake fra Minnesund treffet, mange stilte med sin Alfa til tross for regnværet. Ett flott arrangement. Vi takker for all dekksparking og handel hos oss.
  25. 3 likes
    her altså video og noen bilder fra kjøreturen , takk også til damene bak disken for god forsyning med kaffe......
  26. 3 likes
    Da kan du høre med en journalist som ikke driver med motorjournalistikk, men kanskje forbrukerjournalistikk. Eventuelt finne en voksen biljournalist som ikke frykter å komme på kant med bransjen.
  27. 3 likes
    Innfallsvinkelen til Autovia er merkelig, det er uomtvistelig en opplevd forskjell på et produkt produsert i 2006 og 2008, alt annet likt, hvor 2008-modellen vil være mer attraktiv i markedet. Samtidig er dette en viktig dom som sikrer forbrukerrettighetene, og Autovia skal faktisk ha litt av æren - selv om mesteparten av æren naturligvis tilfaller saksøkte - for at vi nå er nærmere en presedens. Så gjenstår det å se om saken går videre til lagmannsretten. At man bevisst holder tilbake produksjonsdato i fortjenesteøyemed er en atferd som man ikke forventer av en seriøs aktør, og representerer en praksis vi forbrukere helt klart er best tjent med at slås ned på av dømmende part. Takk til Pål Arthur.
  28. 3 likes
    Vel nå har jeg ikke løfta opp bilen enda men, tidligere eier sa bilen gikk før bytte av radiator. Så jeg sjekket jording og sikring bak, bytta batteri, klødde meg i hue å jekka en øl 😄 så fant jeg synderen. Jording på girkasse var løs !! Bolten hadde rusta i filler 😨 fiksa kabel å vips bilen maler som en katt. Ellers en drivakselmansjett, regreim og oljeservice 💥👍
  29. 3 likes
    Oppdatert med nytt bilde, der alt er helt ferdig. Ramme til 850,- ble droppet. Kjøpte heller pakning på Biltema til 80,- (art.nr. 88069) som tetter sprekken mellom dashbord og spiller ganske så bra. Og selvsagt ble et mer riktig bakgrunnsbilde lagt inn
  30. 3 likes
    Det ble en liten Fiat spider. Perfekt til formålet
  31. 3 likes
    Vi hadde slekts og "biltreff" på Venabygdsfjellet forrige helg. Min mor har 4 søstre spredt over hele landet, og etterkommere av disse samles en gang i året der. Biltreff blir det også siden mange av oss har dilla på bil. Planen var at jeg skulle kjøre Lotus og de andre mine MB GL, men pga av frafall og drittvær meldt så droppet jeg Elise og samlet alle i GL. En av mine brødre var billøs, så han lånte GTen. Perfect for han og to barn. Han er ikke bortskjemt på bil, så dette var for han en artig opplevelse. Spørs om vi ikke fikk en ny alfaentusiast her... Han gliste i alle fall hele veien, og hilste på alt han mente kunne være en Alfa. Sitat fra han: Blir jo ikke sliten engang, gleder meg til videre tur (han skulle ha den i 10 dager videre sørover), Helt rått, den er jo helt vill på 3.giret, Bra bagasjeplass faktisk, Kjenner hver eneste detalj i veien, den lyden....., Herregud....det går ikke an å ta det med ro i denne! Min onkel prøvekjørte en annen av mine brødre sin Panamera med V8 og deretter GTen. Bilene kan jo ikke sammenlignes, men han påstod han hadde mer moro i GTen og dette var jo en bil han hadde råd til Da broder skulle reise søndagen, stod onkelen og ventet/passet på. Han måtte jo høre den lyden igjen... Men det jeg egentlig skulle si: På fjellet fikk jeg sydd ryggsiden på setet på GTen. Verktøy var nål og tråd og 3 pils. Det blei bra nok. Bilder kommer når brodern er tilbake med GTen.
  32. 3 likes
    Supert da snakkes vi til neste helg. Skiftet komplett eksosanlegg på QVen i uka som gikk, det var det som skulle til for at bilen skulle kunne brukes daglig. Nå går den like stille som 166n men er dobbelt så kraftig i draget på under 3000 omdr. Deilig bil. 164 er nå 1 valget i bilparken. Til og med kona digger å sitte på med den nå.
  33. 3 likes
    Nå er det ikke sikkert at det er "løpet ut" enda. De kan jo alltid anke til Lagmannsretten, selv om det skal utrolig mye til for at de tar det. Først er beløpet på 10'000 der kravet er 125'000 eller mere, deretter skal de se på sannsynligheten for at Tingrettsdommer Wegner (bror av Rolf B?) har anvendt loven feil. Jeg er naturligvis enig i dommen. Den sier helt klart at opplysningsplikten er forsømt. Videre sier den at "tilbudet" jeg fikk ved innbytte, ville gjort at jeg de ville tjene på bile en gang til hvis jeg hadde akseptert - det vil si, jeg ville blitt lurt to ganger. Hvis vi snakker vanlige folks rettsoppfatning, så er vi vel innafor på 98 % av de tilbakemeldingene jeg har fått. Det betyr at min forståelse er korrekt, at lovanvendelsen er i samsvar med det vi kaller "folks rettsoppfatning". Det eneste som kunne frydet meg litt mere, var hvis dommeren hadde økt beløpet - men det var ikke hva det dreide seg om nå. Så er det - om man vill eller ikke, skapt presedens hvis dette blir stående.
  34. 3 likes
    ett Mac Gyver triks........skjære ut ett firkantet hull på toppen av beholderen, så blir filteret synlig , ta ut filteret og lime inn biten som du har skåret ut. Er feilen borte kan du skifte til oppgradert servo-beholder. Beholderen har vi på lager.
  35. 3 likes
    Vi vil jo ikke kvitte oss med godbilene våre sånn helt uten videre.
  36. 3 likes
    her er QV fra Ringen......
  37. 3 likes
  38. 3 likes
    Da er resten av folien på plass. Marmormønsteret på kanalen er fukt (zalovann) under filmen som forsvinner etterhvert. Folien på skjermbuen og døra ble lagt for dager siden. Neste ut blir nedre skjermbuekanten bak forhjulene. Kjekt å få brukt avkappet til noe nyttig også.
  39. 3 likes
    Bruksbil er vel uansett et stort økonomisk tap samme hvilket merke en velger. Kan en, så kjøp det som hjertet begjærer og nyt det 😉
  40. 3 likes
    dårlig nett-tilgang og feriemodus .....men her er første bilder fra ARP-Treff i helgen.
  41. 3 likes
    Da var det på tide å vekke Bertil fra vinterdvalen også Litt urgen og med hovedbremsesylinder som hadde "hengt seg opp". Bremsesylinderen måtte ut, men maken lå i skuffen i påvente av montering i en Montecarlo. Det er fordelen med flere av bilene mine; de er i så nær familie, at menge deler er felles for flere av bilene: My bremsedeler er likt på Lancia Montecarlo og Fiat/Bertone X1/9. Og så var det på tide å få på plass det nye interiøret som jeg fikk laget i Polen. Jeg synes det ble fint. Litt roligere og mer elegant enn de lyse trekkene jeg hadde på stoler og dørsider før. Så da blir det bare å få tid og penger til å lakkere nederste delen av karosseriet i sort. Erik
  42. 2 likes
    Vi, som er NAF-medlemmer, bør nok legge et fett press på den organisasjonen når endelig dom (herunder ingen anke) foreligger og "forlange" at saken blir omtalt som den forbrukersaken dette er. SNAFF er jo en interesseorganisasjon for oss bilbrukere (som er for bondske for KNA).
  43. 2 likes
    i dag ble det byttet tilbake til standard luftinntak og ny boot til håndbrekket med riktig farge søm. Fant en sikkelig billig på ebay original tan ny inpakket til 25 pund. the trifecta has been completed!
  44. 2 likes
    Prøv å slå litt på starteren
  45. 2 likes
    På den ene siden: "Hurra - ene og alene til en finnmarking som valgte å følge sitt prinsipp - og å stå løpet ut!" Hurraaahhh! På den annen side blir jeg alvorlig betenkt over den "profesjonelle motparten". F...n heller, vi lever i 2017 med all verdens internett-tilganger både hva angår faktaopplysninger og synseopplysninger. Dette burde forhandler både løst og skaffet seg kunnskap om lenge før noen i det hele tatt tenkte rettens veg. Søren heller...
  46. 2 likes
    ...og for å svare meg selv, dommen er knusende i forhold til selgers opplysningsplikt.
  47. 2 likes
    Du vet den bevegelige foringen i bakstillingen på Alfa 166. De kaller den "merce-foring" ettersom eldre modeller av Mercedes Benz har denne også. Og en hel haug andre bilmerker og modeller også. Jeg har byttet på 166'n før. Og, hold deg for ørene, plagdes no' så inn i h...e. Ved hjelp av gjengestang, gjengestangskjøter (lange mutre) og to ulike hylser/kopper fra koppnøkkelsett har jeg skrudd, varmet, skrudd, slitt over gjengestenger osv. Men til slutt, til slutt har jeg både fått ut den gamle "hylseforinger" og fått inn den gamle. Problemet med hjemmelaget verktøy er at gjengestenger av den alminnelige sorten har for rask gjengestigning og det blir en voldsom friksjon mellom mutter og kopp når man skrur. Så var det dags igjen; ikke på Alfa 166 og ei heller på en Mercedes Benz, men på en Saab. Jeg krøp til korset, feiget ut og kjøpte for en billig penge fra UK spesialverktøy. Hallelujah, åtte Ave Maria til venstre og to blikk mot Mekka. Føkk og fader så glad jeg ble. Med rett verktøy tok det jaggu ikke mange minutter å både fjerne den gamle og sette inn den nye foringen. 🙂 Ettersom jeg er frelst så misjonerer jeg til menigheten min frelse. Sjekk bildene - og sjekk spesielt kulelager-dingsen til høyre på det ene bildet. Det lageret gjør sitt til at skruingen går mye lettere (redusert friksjon mellom mutter og kopp/skive). Jeg vet at Biltema har et stort, liknende sett for de som digger å bytte ut foringer på kjerra in situ (på stedet). Naiz... 🙂
  48. 2 likes
    ......parkerings-skilt måtte jeg bare klippe
  49. 2 likes
    Stemmer det, vi var 38 biler på det meste. Endel tok en ekstra overnatting i Molde.
  50. 2 likes
    Jeg gikk for denne løsningen. Androidspiller som var helt plug n play til bilen. Mye bedre lyd og veldig mye forskjellige muligheter.
Poengoversikten er satt til Oslo/GMT+02:00