Gå til innhold

Poengoversikt


Populært innhold

Viser det mest likte innholdet siden 20.01.2019 i alle områder

  1. 6 liker
    Fikk tatt den røde fare ut i snøen en tur i dag og tatt noen "ferdigbilder". Nå må våren komme!
  2. 3 liker
    Skal splitte motor og girkasse, gå over clutch og bytte bakre simring. Det virket som den gikk fint når jeg startet den, så tror det bare er tut og kjør Går fort å skru på Alfasud👍 Tok ikke mange timene å få ut dette.
  3. 3 liker
    Da har jeg mottatt måleutstyret, og timing ble utført i dag, veldig kjekt. Spørsmål, er det noen som vet riktig NM på toppdekselboltene? Det er en ganske tykk gummipakning, med riller, ser for meg at den fungerer best med helt riktig moment over det hele. På bildet sjekkes det at låsene fremdeles går riktig på ved TDC etter å ha dreid motor rundt 8 ganger.
  4. 2 liker
    Helt strøkent under bensintanken👍 Overflate rust på selve tanken på førerside.
  5. 2 liker
    Fikk løftet bort motor og girkasse. Litt tungt. Men gikk med litt muskel💪
  6. 2 liker
    Oppstart ble gjort i dag, uten dramatikk. Puh. Ingen rare lyder eller lekkasjer, og en jevn og fin motorgange. Så dette ser ut til å ha gått riktige veien Tusen takk for hjelp til de som har bidratt, ekstra takk til HRH som har vært behjelpelig med lån av spesialutstyr, og til alfaweie som sendte utstyret nedover til meg. HRH, jeg sender utstyret tilbake i løpet av et par dager. Hvis noen kommer og ønsker å kjøpe bilen har jeg nok ikke råd til å takke nei, men innerst inne så håper jeg at ingen kjøper bilen før litt ut på våren slik at jeg får nyte den litt selv også. Jeg har iallefall kost meg med å skru på den, det er bare moro når ting går etter planen uten å plages!
  7. 1 liker
    Jeg ville prøvd å gjort det selv med f.eks fullversjon av Multiecuscan. Det er uansett kjekt å ha programvare for diagnose. Jeg har erfaring med at avbrenning med programvare er bedre enn den du får til når du kjører. Du kan bli litt skremt når du gjør det første gang, for den høres ut som den skal ta av og den spyr ut sot bak. Godt mulig det er noen som kan hjelpe deg om du ikke vil gjøre det selv. Bor du i nærheten av Oslo kan jeg hjelpe deg, send meg i tilfelle en PM.
  8. 1 liker
    Vet verksteder kjører regenerering. Husker ikke pris..
  9. 1 liker
    Delekatalog... https://www.alfa-service.com/modx/katalog/english/156.pdf
  10. 1 liker
    DA har jeg endelig kommet igang med bytte av regreimen. Jeg har vært og lånt kamlåser av HRH, tusen takk igjen for det, har fått regreim, 2 løpehjul samt strammer fra Masis alfagarage.no, og i tillegg er kamdekselpakninger og pluggpakninger samt vannpumpe på vei i posten og rett rundt hjørnet. Så da var det bare å gyve løs:) Jeg har holdt på i 4-5 timer totalt og har nå fått av det meste som skal av bortsett fra selve reimen og strammeren, og vannpumpe da, som sitter bak reimen. Jeg tror ikke jeg lager en komplett guide med alle punkter jeg har gått igjennom, da det allerede finnes. Jeg har fulgt denne guiden og den har vært til stor hjelp sålangt. Jeg legger ut litt bilder av fremgangen med eventuelle kommentarer til hva man bør passe på. I tillegg har jeg har selvfølgelig en del spørsmål som jeg håper noen kan gi gode råd og svar på, og som forhåpentligvis kan være til hjelp for andre som skal gjøre det senere. Utgangspunktet. Kun fjernet øvre deksel på fremre kamdeksel. Innsugslange ned til MAF fjernet, og coiler og ledningsnett fjernet på fremre deksel, og lagt over på andre siden av mottorrommet: Innsuget er fjernet, relativt enkelt, bare å få løsnet alle slanger og et par tre el-koblinger, samt 2 bolter som holder det nede i kamdekselet. Nummerert insugsrørene før demontering. Rørene demontert samt coilene og ledningsnett på bakre deksel. Etter dette er det 11 bolter som holder hvert av kamdekslene på, bare å skru opp og løfte av dekselene. Jeg er overhode ingen ekspert på kammer, men synes de ser ut som nye. Kan ihvertfall ikke se noe alarmerende for et utrent øye. Dekt til begge åpningene etter å ha demontert pluggene. Gamle plugger: Så var det jobben nedenfra. Bilen opp i lufta, ta av høyre fremhjul + innerskjerm for å komme til. Begynte med å slakke strammeren(hjulet til høyre på bildet) til aux-reima, og tok av reima. Veldig enkelt. Så brukte jeg en 41mm pipe og en slagtrekker på luft for å få av bolten til veiva. Dette gikk også enkelt og smertefritt. Her er drivhjulet også tatt bort og man skimter registerreimen bak der. Fjernet så 2xløpehjul og strammer til aux-reima, 2x nedre deksel til regreima + øvre deksel til regreima. Det er så langt jeg kom i dag. Jeg ser at det er noen før meg som har merket kamhjulene 2 steder på hvert hjul, samt merket dekselet over hjulene. Så uten at jeg vet hva dette er, så ser jeg iallefall at noen trolig har byttet reim før Noen som vil driste seg til å forklare disse merkingene, og er det noe jeg kan gjenbruke? Neste steg nå blir å få kjøpt eller lånt et DTI-instrument, så jeg får målt meg frem til TDC, og får låst kammene på riktig sted. Jeg har enda ikke helt klart for meg hvordan jeg bør merke reim og hjul før jeg demonterer. Mulig ting blir litt klarere når jeg får DTI-klokken i hende og får prøvd meg frem med den. Noen som er gode på å lese plugger? Hvordan ser de ut? (Har uansett nye plugger som skal inn.) Når jeg kommer så langt at vannpumpe skal demonteres. Bør jeg tappe ut kjølevannet først? Fra radiator isåfall? Må jeg forvente mye gris uansett?
Poengoversikten er satt til Oslo/GMT+01:00
×