Poengoversikt


Populært innhold

Viser det mest likte innholdet siden 04/29/17 i alle områder

  1. 14 likes
    Hei igjen. Alfaduden er tilbake. Tilbake til røttene denne gang! Introduksjon: For de av dere som har fulgt meg en stund vet dere at jeg startet som 16 åring med plan om Alfa som første bil. Dro til Sverige sommeren 2003 og tittet på en rød 75 TS. Ble ikke handel den gangen som 16-åring, men et halvt år etter ble en svart 75 TS hentet i Trondheim. Litt sliten, men fungere, fikk stell på den også på et vis. Et års tid senere dukket en annen svart 75 TS opp for salg i Trøndelag. Denne var myyyye finere, såvidt passert 100.000km og med litt mer utstyr. Jeg var solgt og fikk fattern med opp for å hente. Trolig Norges fineste 75 TS den gangen! Siden da har jeg tenkt at en gang, en gang skal jeg ha en med V6... Nuvel nok om tidligere doninger. Etter overgang fra Oljebransje til jobb i bilrelatert bransje med mye mer spennende hverdag og utviklingspotensiale ble privatbilen solgt og jeg mottok firmabil. Tente at dette blir døve greier... Ikke ha egen bil lenger... De siste par årene har jeg fått øynene opp for veteranbiler. Det vil si så nye som mulig i grunn, men de er enkle, billige å eie og kan settes bort dersom det behøves. Har hatt flere muligheter til å kjøpe både godkjente Bertoner med bur og TS maskiner, GTV6, Alfetta GTer, Alfetta, Berlina og litt annet. Jeg ble utålmodig når firmabilen kom i hus og spredte ordet til andre. Noen treff her og der, men ikke noe "må ha" følelser. Etter litt søking på svenske sider kom jeg over en rasende billig 75 V6 serie en. Ringte selger mens jeg var på min siste tur offshore, men var også der for sen i avtrekkeren. SOLGT fikk jeg beskjed om av selger. Tenkte litt på denne røde serie 1 75en. Begynte å like den. Hadde jo hatt sånn før også. Kjenner de til en hvis grad. Gode å kjøre, plass til folk og bagasje. Med V6 og som veteran måtte jo dette være ypperlig. Jeg bannet og steiket litt for meg selv i kontorstolen ute på Nordsjøen der da... Askjem fyrer jo oppunder til stadighet og tanken om 75 som veteranbil vokste større og større... Hmm. Vi spredte ordet til noen godt kjente Svenske Alfafolk og jaggu ble det ikke napp... Bilen: Det var for godt til å være sant. under 110000km, V6, rustfri, noen fine oppgraderinger og vedlikeholdt... Næææ trur ikke før jeg får se det! Etter en samtale med eier ble det avtalt visning. Askjem og undertegnede kastet seg i bilen en snøtung fredagsmorgen sent i April og møtte Manne i Vänersborg. Bilen stod på utsiden. Det hadde klarnet opp og ikke noe spor av snø der borte. Den var rød, relativt blank og smilte liksom litt som en gammel mann med to litt blasse fortenner. Jeg så det med en gang, den så fresh ut! Håndhilser med Manne, får nøkler og starter opp. "-Ni måste inte dra i handbromsen! Den hänger lite på bakbromserna." Dette var beskjeden vi fikk før det bar ut på landeveien en tur. Kjørte den litt varm. Dro forsiktig på. Lyden får en til å grøsse. Herlig V6 sånn det skal låte. Uten katalysatorer eller plastikk luftinnsug... Her er det orntli lyd ja! QV kammer sa han. Konstanterte deilig drag helt opp til jeg ikke torde mer. Over 100km/t i andre gir fikk være nok. Mer å gå på sier bilen, men jeg velger å spare den. Er jo tross alt et år eldre enn meg denne her, og jeg klager på støl kropp etter en time på trening... Vi snur, drar i brekket og bytter sjåfør. Søren heller sa vi begge to når vi hadde byttet site. "-inte dra i handbromsen" dukket opp igjen friskt i minne hos begge to.. Nuvel. Ta det pent tilbake de kilometerene vi hadde hjem. Askjem likte draget han også. Og lyden. Og den skjeve sittestillingen. Herlig! Tilbake på verkstedet, inn og opp på bukk. Sannhetens time var inne... Som Jokke sier; "-og hva fikk vi se, shotta mer alkohol og det var det". Ikke en plateskjøt som var hoven. Ikke en flekk som liknet på noe så mye som en godt stekt pepperkake... Dette var helt utrolig... Vi ble bare stående å se på hverandre og ikke si noe som helst (her gjelder det å holde begeistringen inne). "-Njaa, kalipperene må byttes og en eksoslekkasje" sier jeg. -Jag vet, sier Manne. Vi vipper litt frem og tilbake men møtes på midten. Jeg like sjokkert over å ha funnet en slik bil, som at jeg kastet ut et beløp som tilsvarer en middels grei sofa et annet sted... Var virkelig ikke forberedt på denne merket jeg. 14.05.17: Askjem og jeg drar avgårde igjen. Like forbanna tidlig for å rekke en ferge til Strømstad. Billigere og lettere enn med Bastøfergen. Mindre kjøring blir det også. Møter Manne igjen. "-Hadde ført over penger dagen før, men de går jo ikke ut av konto før mandag" sier jeg. "-Jaja, det går fint" sier Manne og gav meg nøklene. Vinsjer bilen opp på tralla, vil jo ikke slite unødig på clutchen. Stropper fast og er på vei hjem en times tid etter ankomst. Med oss har vi nå en meget pen 75 6V iniezione "grønnkløver". Den står der bak på hengeren. Jeg tar meg selv i å gni meg i øynene flere ganger på vei oppover. Ikke fordi jeg drakk for mye kvelden før, men fordi det faktisk står en 75 som er min bak på der. Og den skal til Norge! Fryder meg med tanken. Uroer meg ikke for å egentlig ikke ha nok papirer til å dokumentere bilen gjennom tollen. En utskrift av de svenske kjøretøyopplysningene er alt jeg har... hehe. Kjører på rødt i tolla på svinesund. Gadd ikke vente flere timer på neste båt i Strømstad. De stempler og ber om penger. Jeg betaler og formoder om at det kanskje er greit å bli med ut å se bilen? "-ikke nøddvendi det vell?" sier han på kav Østfoldsk. Neivel tenker jeg. Men etter en stund med papirarbeidet spør han om jeg er sikker på at chassisnummer er rett. "-blir så mye krøll hos biltilsynet seh, hvis du ikke har alt på stell vettu", sier han. Tja, sier jeg. Kan jo dobbeltsjekke. Vi tok på oss alle sammen og gikk ut i duskregnet. "-Å ståre her a døh?" --ZAR.... begnynner jeg, før jeg blir avbrutt. -Ja, og døm bokkstavane hadde ikke jeg med vettu. Stod ikke i døm derre pappira dine de*. -Heh, sukker jeg og vi nikker alle sammen og sier det var godt vi dobbeltsjekket... Mer stempling og så var vi på vei videre med alt som skal til for å få skilt i Norge. Jaggu godt vi er gode naboer med Sverige! Da står den altså her hjemme i Tønsberg, venter på litt bremsedeler før det blir tetting av eksos og visning på biltilsynet. Håp om skilt innen noen uker! Mer kommer det nok fremover. Planer med bilen, bilder og annet.
  2. 11 likes
    Det skader ikke med noen ekstra bilder
  3. 10 likes
    Tenkte det var på tide å lage en egen tråd til denne bilen. Har hatt det her på tidligere biler jeg har eid, så selv om det ikke skal skje de helt store med denne bilen av modifikasjoner osv, så får det heller bli en bildetråd og evt litt småting som skulle bli gjort. Hadde ønske om å kjøpe meg 159 helt siden modellen ble introdusert, men pga litt for dårlig økonomi så ble det liksom aldri noe av, bilen var jo også dyrere den gang. Men så, for et år siden... Etter å ha vært uten jobb en stund, og helt uten bil i 2 år fikk jeg meg ny jobb i april i fjor. Jeg skulle nå handle bil til max 200.000,- og var fast bestemt på at det skulle være en 159! Ville helst ha en TI, men med litt fornuft i tankene, så ville jeg heller ha en 2.0 JTDm og ikke den gamle 150hk 1,9en. Så da ble biler med 2-literen prioritert, og de var det ikke så mange av til salg på den tiden akkurat. Noen var det, men enten var de kjipe ellers, eller mye dyrere enn jeg råd til. Men av ren lykke så dukket denne bilen opp på Finn.no ikke så langt unna meg, nærmere bestemt Skien. Den hadde til og med de TI-bitene jeg helst ville ha - 19" felgene, store bremser og sportsinteriøret med de gode setene og rattet, og en kilomterstand på kun 74,000km kunne jeg ikke motstå fristelsen. Så allerede i Mai sto endelig drømmebilen parkert på utsiden av leiligheten min - En 159 Sportwagon 2.0JTDm med 170hk Den hadde og benevnelsen "Sport", uten at jeg vet helt hva det innebærer, annet enn at det kanskje bare er de nevnte TI-bitene, men ikke "plastikken" og stylingen, røde sømmer i interiøret osv. Litt usikker på om "Sport"-utgaven har noe senk. Min virker hvertfall lavere enn de helt orginale 159ene, kanskje(se bilde lenger ned)?! Første bildet jeg tok av bilen, første kvelden den kom hjem, som ny lykkelig eier: Nå som jeg har hatt bilen i snart et år er jeg fortsatt en lykkelig eier! Den er artig å kjøre litt aktivt på svingete veier, med et herlig drag fra motoren, selv om det er diesel Mye kraft som drar den ut av svingene ved pådrag! Har ingen store planer om massive forbedringer, men på kanskje-listen står soting av ruter, chipping(205hk/430nm), ny CD-spiller uten å oppgradere høytalere, selv om jeg har masse stereoanlegg liggende som sikkert hadde gjort seg her, fra Seas. Men syntes lyden i bilen nå er faktisk ganske bra, til original å være, selv uten BOSE. Har og vurdert senkesett, men syntes faktisk bilen er både lav og stiv nok som den er, begynner nok å bli en gammel mann! Litt fler bilder tatt i fjor sommer/høst: Et bilde som fint viser høyden på bilen, og grunnen til at jeg lurer på om den er senket:
  4. 9 likes
    Var innom RSA på Ensjø på lørdag for å prøvekjøre en Giulietta, mens selger står å setter på prøveskiltene ruller det inne en BMW 3-serie stasjonsvogn hvor føreren ruller ned vinduet og lurer på om ikke de har en Stelvio inne. Da jeg snakket litt senere med selgeren om de solgte noe særlig med Stelvio og Giulia om dagen kunne selgeren fortelle at Stelvio solgte godt og at det var BMW eiere med 3 og 5 serie som kjøpte, så FCAs plan om å stjele markedsandeler fra BMW fungerer tydeligvis.
  5. 9 likes
    Jeg liker ikke SUV. så Stelvio og ble usikker på meg selv. Fikk prøve en kjapp runde og må si jeg ble imponert. Den var helt vill! Gleder meg til jeg får testa påde Giulia og Stelvio i mere enn 5 minutter fri fra unger og kone som synes jeg bør gjøre andre ting enn å leke meg med en bil.
  6. 9 likes
    Lite oppdateringer her i det siste pga mange baller i lufta... I dag har jeg gjennomført mitt første oppdrag for KARN i klubbens stand på Classic Car Show i Oslo. Mange hyggelige og kunnskapsrike bilentusiaster som stakk innom for en Alfa Romeo prat. Sommerhjulene er på. Samme med kløvermerket for mye hell og lykke på veien.
  7. 8 likes
    Det obligatoriske vårbildet med arbeidsredskap på slep.
  8. 8 likes
    Veldig merkelig at man har tålt forhjulsdrevne biler, stygge stasjonsvogner og pene stasjonsvogner, kjipe dieselbiler, kompaktbiler og bælfeite cabrioleter - men straks AR kommer med en 4x4 SUV, da har man liksom tråkket over en fæl grense... Jeg skal nok aldri ha en Stelvio, men jeg hadde 10 av 10 ganger valgt en Stelvio med 4x4 og 280 hk bensinmotor foran en FWD Alfa 159 SW med dieselmotor.
  9. 7 likes
    He,he,fekk melding om att tråden var veldig populær,heilt til det gjekk opp for meg att det var meg sjølv som stod for det:-). -Ellers kan eg opplyse om att det er ein 85mod med 3liter 75 motor og gir.Håper å bli ferdig i løpet av mai.Mangler å fikse ein skjerm,monter lykter,fangere og spoiler,samt interiøret.Men før det skal inn skal eg sprute inn lanolin der det er hol,ser veldig god ut for rust,så etter dette vil den leve lenge,full av lanolin samt kun brukt til finkøyring på sommaren fikser nok det.
  10. 7 likes
    Man kan da ikke for alvor sammenligne Giulia med Intetsignia? Har dere røykt sokkene deres alle sammen? Slutt å tulle!
  11. 6 likes
    https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt Bilpleie som skjuler tvangsarbeid, utnyttelse, trusler, svart arbeid, og de fleste ulovligheter i den røde boka er heller regelen enn unntaket i hovedstadsområdet. 150 kr for utvendig vask, ingen kvittering og kun kontant? Gjør alle en tjeneste og styr unna!
  12. 6 likes
    Nå er det vel på tide å skrive et par ord her igjen, siden jeg ikke har gjort det siden 2014... Det som har skjedd siden sist... Har fremdeles Tesla S, og kona har Mito'en, men tenker fremdeles på den svarte Fiat 500 som plutselig forsvant. Ferrarien er på bukken nå, holder på med et regreimskifte, snart ferdig... Ellers har jeg kjøpt et krypinn i Italia, et sted som heter Orte, litt nord for Roma, vi er der så mye som mulig, drar ned 14.mai igjen, må se Mille Miglia. De kjører forbi Castel St. Angelo i Roma kl. 2100 og utover den 19.mai. Ellers så har jeg nettopp utvidet stallen med en Fiat 124 Spider 82 modell. Bra stand, men må bytte caben. Mulig den blir parkert i Italia, så jeg slipper å kjøre bare smakløse leiebiler.
  13. 6 likes
    Alfa Romeo 159 by KristianJV, on Flickr
  14. 6 likes
    Da var alfa-hungeren mettet!
  15. 5 likes
    Arvtakeren på besøk. Synes 159 holder seg godt.
  16. 5 likes
    En liten snutt fra helgens sesongstart på Karlskoga. Tenkte denne kunne varme en regntung mandag... @
  17. 5 likes
    vi var til konfirmasjon i dag , May laget stilig kake.....neste gang ønsker jeg Alfa-Emblemet
  18. 5 likes
    Bilen ble hentet i Valdres i går og noen av dere så (og hørte) bilen i Sandvika i dag, så det er på tide å avsløre hvilken farge valget falt på. Fargen heter Blu Cobalto Met, opprinnelig en GTV- og Spider-farge (tilgjengelig på fase 3), og er som navnet tilsier en veldig fin blåfarge. Her er et par bilder fra dagens lille fotoshoot:
  19. 5 likes
    En gledens dag, Gta med rykende ferske norske skilt👍👍👍 (skiltet skal justeres, brukte i dag bare de gamle hulla)
  20. 4 likes
    Da ser det ut til at både Trollstigen og Geiranger-Langevatn åpner rundt den 23mai, så i god margin til Pinsetreffet. Så her bilr det noen fantastiske kjøreturer http://visitandalsnes.com/trollstigen-2/
  21. 4 likes
    JHJIV mener du vel Mads Erik ?
  22. 4 likes
    Gratulerer med dagen, alle sammen!
  23. 4 likes
    Som noen vet, kjøpte jeg tidligere i vinter en hyggelig priset rød GT jtd. Som kanskje enda fler vet, er det ikke alltid rimelig bil nødvendigvis betyr "rimelig bil" i praksis. Bilen så "ok" ut, med de skavanker man kan forvente av noe i prisklassen den stod til. Men Ronny skulle ha Alfa som bruksbil igjen, og noe som var rimeligere å kjøre enn LR Disco 2 når man innimellom ender opp i 300km per dag i arbeid. Det positive med bilen var strengt tatt "kun" at den var programmert om, så den gikk bra, og det fulgte med 8 greie dekk totalt av sommer og vinterhjul. Og ettersom den er en GT, er den utrolig god å kjøre. Så til noe av det negative Etter et par dager oppdaget jeg en vannlekkasje, som ble såpass ille at jeg var nødt for å parkere og ta Disco 2 til den var fikset. Riktignok bare en slange, men når man må bruke bilen i jobb, har man ikke tid eller mulighet til å skru langs veien. Vannlekkasjen ble fikset, og jeg kjørte lykkelig et par dager til innen det var et løpehjul og multireima sin tur til å streike en morgen... Kjørte bilen uten lading til nærmeste bilxtra som bestilte deler for fiks dagen derpå, mens dama kjørte meg til Discoen igjen så den måtte gå et par dager IGJEN. Vel fikset går bilen et par uker til før det blir skikkelig stopp! Hva NÅ da tenker jeg mens jeg frykter det verste. Forsøker å vri på tenningen før jeg tenker at "FLOTT, der røyk regreima og!!" Åpner panseret og vipper dekselet til side for å verifisere mistanken. Jaha? Setter meg inn igjen å blar i Serviceboka (dumt av meg å ikke sjekke på forhånd når jeg handlet bilen), og det viser seg at reima er 2 år og 10kkm over tiden for skiftinterval. Er irritert, men tar det ikke stort mer tungt enn å være oppgitt. Hadde en formening om at disse motorene oftest tåler et reimhavari, med det resultat at de knekker noen vippearmer istedenfor full ventilsalat. Jo fler jeg sjekker med, jo mer sikker blir jeg. Og snubler etterhvert over at Autolusso både selger "broken cambelt kit" samt har skrevet en del om dette på fler Internationale forum. Finner en som kan skru for meg mens jeg er på jobb, men det viser seg ganske tidlig at hverken verktøyet eller mekanikerkunskapene til mekanikere er helt der de burde vært. Så da blir det både ettermiddags og kveldsskruing på meg for å avdekke hvordan ting skal fra hverandre, samt finne rett verktøy for å få ut commonrail dieseldyser som var lite villige (særlig 2 av dem). Det positive med reimhavariet var at jeg brukte 2-3 dager på å riste liv i, samt ta pkk på en 156 v6 jeg hadde stående som ikke hadde vært på veien på nesten et par år. Lørdagen for 2 uker siden var GT oppe å gå igjen, men nå slurer clutchen. Så ny clutch fra drivetorque stage 3 er på vei i posten, nye bærearmer oppe/nede samt lenkearmer ble hentet i posten idag. OG som den suckeren jeg er for å få ting til å gå bedre, har jeg bestilt kitt med hybridturbo fra Autolusso Forventet effekt, 250hk og 500nm eller i det området! Gleder meg til traktorkjøring på banetreff!! Den slitne GT'n får nytt liv, i form av å være bruksøse og torquemonster!!
  24. 4 likes
    Har kjørt 4100 km med Giulia 200 hk nå og smiler hver gang. Den er fortsatt mer enn rask nok for meg, men alt er jo relativt (ikke prøvd Veloce) Denne motoren er visst blitt målt til 220-230hk på rullende landevei av en kjent Alfatuner i Nederland, og RWD betyr 100 kg lettere bil. Med ny software får du 280 hk i Dynamic mode...
  25. 4 likes
    Har gått rundt hushjørnet flere ganger og har ikke funnet noen 33'er men, fant derimot flere alfar blant annet en sud ti 😄 Hvor 33'n er vet jeg ikke !! Porka
  26. 4 likes
    Siste oppdatering i 2013. Bilen lever og den nytes. Har kjørt mange tusen km på disse årene. Reparert noe, men alltid kommet hjem fra alle de langturene vi har hatt i Norge og Sverige. Den blir bedre for hvert år og lakken som ble påført for 6 år siden holder seg godt.
  27. 4 likes
    Ingenting tyder på at det du påstår faktisk er riktig. Det er snarere slik at det som ofte blir fordømt som uekte etter en tid blir ansett som en naturlig del av historien.Både 924/928 som i sin tid ble uglesett er gode eksempler på det. Både omdømme og merkeverdi øker som regel jo mer som blir lagt til. Det er helt tydelig for Porsche etter å ha gått fra en produksjon på 50 000 biler i 2002 til 230 000 og 4-5 modeller i 2015. Bare de siste årene har omdømmeprisene kommet som perler på en snor. Hva som er relevant å ta med seg fra historien tror jeg de fleste vil få problemer med å definere, Det er vel derfor Alfa snakker om det "DNA" og ikke konkrete modeller. Dermed står de fritt til transplantere genene inn i det som til enhver tid er salgbare modeller. Sånn har det også vært de siste 50 årene med hatchbacker, småbiler, forhjulsdrift, stasjonsvogner og firehjulsdrift.I tillegg kommer det mange vil oppfatte som klassiske modeller, noe de fleste ikke var i utgangspunktet.Forøvrig er jeg en sterk tilhenger av at denne delen av Alfa videreføres og utvikles maksimalt. Det er selvfølgelig en jomfrulig tanke at ett merke skal produsere det ene og ett annet rendyrkes mot noe annet, men i praksis etterspør kundene de samme biltypene enten de kjøper Toyota eller Alfa. Bare se på responsen her inne på Stelvio. Trist men sant.
  28. 4 likes
    En diesel 159 sw var min første alfa. Har nå også en 156 q4 og en 916 spider + junior kjøpte en 156 2.0ts. Blitt hekta så litt nytte gjør nok en 🚜 og 😁
  29. 3 likes
    Virket det ? For fire år siden tok jeg en sjau innvendig i Montecarloen. Alt inventar ble plukket ut og karosseriet fikk en omgang med stålbørste (på drill og på vinkelsliper). Så behandlet jeg alt med Brunox. Og lakkerte med Bengalakk. Så er spørsmålet; Holder en slik behandling? Hvordan ser det ut etter fire år med aktiv bruk av bilen. Som kjent har jeg vært "land og strand" runt med Montecarloen. Danmark, Finland, Kroatia, Østerrike og masse treff og turer i inn- og utland. Bilen har på alle disse turene blitt utsatt for vanlig vær med regn og blåst, godvær og sol. Slik ser det ut under mattene i dag: Litt rusk og rask og lim fra lyd-matter, men egentlig helt perfekt Så da kan jeg bruke den metoden på andre prosjekter også. Erik
  30. 3 likes
    Da har jeg slått til på en strøken GTV6, så jakten avlyses. Og jeg ser man skal være forsiktig med hva man skriver. Det ble en rød en :-) Den var bare råstilig.
  31. 3 likes
    Kommer flere bilder og mer info etter hvert.
  32. 3 likes
    166ern til Vladi...det var en nyte i dag. Montert ny endepotte , justert vindusviskere, belysnings-sjekk og monterte sommerhjul. Klar til EU.... Bilen framstår fortsatt som pen, litt avflassinger på bakre støtfanger. Motoren maler som den skal.
  33. 3 likes
    Alfa Romeo Workwear.......... Størrelse XL på lager, kan skaffes fra S til XXXL
  34. 3 likes
    "Krøssi" (Fiat x1/9) og jeg er klar til søndag :-) Takket være god hjelp fra "duetto" har det blitt skiftet clutch og sim-ringer :-)
  35. 3 likes
    Hiver inn nokon bilder til,blir jo så kry når eg får til å laste inn bilder,skikkeleg antinørd på sånne ting.
  36. 3 likes
    Som den eneste som har kjørt alle bilene som er nevnt, GT 3.2, integrale sin tidligere 147 Gta og nå Peers 156 Gta samt vært passasjer på ecl sin GT noen runder på Våler mener jeg å være litt kvalifisert til å synse😊😊 Om jeg skulle byttet understell og til mitt bruk, dvs desidert mest normal bruk på vei og lengre turer og 1-2 trackdays i året: eibach stabstag foran og bak, originale fjører med bilstein dempere. Q2/quaife diff-ja takk👍
  37. 3 likes
    og Giulia Veloce med 280 hk kr.577.000. Isignia 210 hk diesel kr.575.000, Giulia 210 hk diesel kr.528.000, Isignia 170 hk diesel kr.500.000, Giulia 180 hk diesel kr.392.000. Skjønner hvordan man kan kritisere pris setting til FCA på et sånt grunnlag? Selvfølgelig avhengig av hva slags utstyr som er orginalt og prisen på ekstrautstyr. Det gir den reelle prisen, men fra-prisen gir en indikasjon. Og jeg synes prisene for Giulia virker å være konkurransedyktige.
  38. 3 likes
    Slik som Hammer beskriver det har det strengt tatt vært lenge i bilbransjen. Alfas lösning de siste 30 år har etter mitt syn vært å produsere fremhjulsdrevne dieselbiler, gjerne ett Fiat derivat. Derfor synes jeg det er gledelig att man ved introduksjonen av Giulia og Stelvio har gått tilbake å bygge bilene på egne plattformer. For første gang på 30 år har man modeller som frister nybilskjøpere og ikke bare gammelbilsentusiaster ( man kan for övrig väre begge deler). Så får vi leve med att karosseriene ikke ser ut som på 60 og 70 tallet. Plattformen i Stelvio er jo delt med Giulia og jeg tviler om den egner seg til traktorproduksjon.
  39. 3 likes
    Det er som oftest en veldig stor "miss match" mellom hva entusiasten ønsker, og hva ledelsen/økonomer ser som nødvendig for at bedriften skal kunne tjene nok penger til å bestå. For hver entusiast som kjøper bil, så er det sikkert 10 000 "normalt dødelige" som kjøper bil. Og hvor mange ny biler selges til entusiaster? Jeg jobber selv i en bransje med mye "duppedingser" hvor de ansatte stort sett er entusiaster og ønsker å investere i produkter deretter. Jeg sitter også i en stilling hvor jeg skal prøve å overtale ledelse og styre til å handle disse tingene. Det er ofte en sææærs stor forskjell på hvordan vi ser på saker og ting. Med andre ord, entusiaster med store ord og bastante påstander sitter her å "roper" ut hvordan verden burde vært. Mens realiteten er noe helt annet. I en tid hvor de fleste bedrifter (uansett bransje) har betydelig mindre marginer en før, en tid hvor resultat og likviditet er målestokk, en tid hvor det knapt finnes entusiaster som bedriftseier men kun økonomer og investorer. Da er det (dessverre for oss entusiaster) kun lønnsomhet/overskudd, likviditet og omsetning som bestemmer strategien til en bedrift. Så kan man kalle ting for feilsteg så mye man vil, men ofte så tjener bedriften nok penger til at de kan ha et og annet entusiast produkt i sortimentet. Det er jo nevnt særs mange slike tilfeller tidligere i diskusjonen.
  40. 3 likes
    Her setter du fingeren midt i puddingen. Fordi de som ikke er her men tilsynelatende i garasjen og pusser venstre speilhus kommer uansett ikke til å kjøpe en ny Alfa, samme hva de kommer med. Og sånne kunder kan definitivt ikke Alfa leve av, og FCA bryr seg garantert katta om hva de mener. Alfa må lage blir folk vil kjøpe, og dessverre så er det SUV som trekker lasset. Porsche skjønte dette allerede i 2003 (?), og alle upclass-merker har fulgt eller følger etter. Det er neppe mange som seriøst vurderer 911 som dropper det pga Cayenne. Eller ditto med 4C pga Stelvio.
  41. 3 likes
    Ja huff, her har Porsche virkelig feilet. Faktisk kun verdens nest mektigste. http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/02/Ferrari-er-verdens-sterkeste-bilmerke Og uten Diesel-biler ville Alfa Romeo vært konkurs, så mye er iallfall sikkert.
  42. 3 likes
    Man lager det kundene vil ha, er en påstand med modifikasjoner. Sannheten er nok at dette i stor grad er en toveispross med lange røtter. Leser man seg tilbake en 25 års tid har bilen på mange måter blitt slik industrien allerede dengang planla, høyere og mer SUV aktig. To forhold her tror jeg spiller inn her. For det første at gjennomsnittsbillisten stadig blir tyngre, men også eldre og mer kvinnelig. En høy bli vil derfor være mer lettere å sette seg inn i, men også gi en illusjon av trygghet. Det andre er at europeisk og særlig tysk bilindustri har blitt helt avhengig av det amerikanske markedet. Derfor må de tilby amerikanske modeller for å ta nye markedsandeler. Dette smitter over på resten av bilindustrien ikke bare for å komme inn på USA markedet, men også for å konkurrere på det europeiske mot tyskere - som setter standaren med sin overlegne markedsdominans. Konsekvensen er at Alfa må rasjonalisere modellutvalget, der tyskere kan differensiere. Man kan mene mye om sjel og slik men til syvende og sist er et bilkonserns eneste oppgave å tjene penger. Ser man litt nærmere på historikken til både Porsche og Alfa blir det overtydelig. Porsche,s store styrke er ikke 911 men kommersiell tilpassninsdyktighet kombinert med teknologisk brilliant kompetanse. På den måten er biler som Manchan og annen styggdom en innertier og viderefører merkets DNA bedre enn siste finpuss av arvesølvet. Det er ihvertfall min påstand. Og en ting til, når Bentley kan lage SUV og Lamborghini lager virkelige traktorer kan ingen være mer snerpete enn disse. Selv er jeg Alfas hardeste kritikere når det gjelder å svikte sitt viktigste fortrinn og dermed sin sjel, men jeg er ikke like kritisk til at de lager en SUV eller to. Forutsatt at de gjør det med stil. SUV er neppe noe større sprang enn omstillingen fra 20 og 30 tallets Alfa til et merke for folk flest etter krigen. Man kan jo lure på hva Fandingo syntes om de første Giulia og Guilietta-
  43. 3 likes
    Ingen endringer siden sist. Samme jobb, men mye skjer på de 87 målene tomt som eies av Stiftelsen. Blant annet har vi bygd to svære bygg til sykehuset - ut mot Ring 2, ett administrasjionsbygg pluss et nytt psykiatribygg som skal være ferdig 01.01.18 - der det kanskje er en mulighet for å møte alfister med abstinenser, eller alfister det har rent over for i form av en mani. Jeg har ingen del i disse byggene, annet enn å ha servert to kranselag til menn svære som doble Ikea garderobeskap, i stuer med hvite duker, sølvtøy, gamle møbler og kniplinger. Det er litt givende å være del av noe større, det å bidra til at svake grupper blir litt mindre svake - i form av helse, omsorg og utdanning. Høgskolen har ikke bare de beste sykepleierstudentene - jeg velger å tro at de peneste av dem alle, tar sykepleierutdanningen hos oss. Alt dette har utspring fra en menighet. I så måte er det likheter både her og der.
  44. 3 likes
    Hvor ser du helst at Alfa Romeo holder seg da? med eksklusive 2 setere og 100 håndbygde i året? Alfa har nå laget biler for folk flest siden 40 tallet, at kundene i dag vil ha høyreiste bobler av noen biler med traktormotor er da ikke deres skyld. De må jo levere det folk vil ha så det blir penger til å lage de ufornuftige tullebilene vi vil ha. Syns nå Stelvio er en bra tilnærming når man først skal lage en slik bil, helt sikkert en god cruiser med riktig drivstoff.
  45. 3 likes
    Da har jeg ringt RATS (Ringstad Automatic Transmission service) og meddelt at jeg har en slik ZF 4HP20 girkasse som har gått 241000km og hvor mekaniker (Sebastian) hadde påpekt at det var slark i på venstre utgående akse til venstre drivaksel. får til svar: "det tror jeg ikke noe på" ? neivel, men det er bevegelse ut fra diffen på venstre side når jeg tar tak i den innerste drivknuten? "Ja det skal det være". "Det vil aldri kunne lages så tight at det ikke kan være bevegelse der" Dessuten, når aksen roterer, så vil den selvsentrere" Så jeg kan kjøre med det? "Ja, det er ingen fare, så lenge det ikke er ulyder der, eller at den ikke girer som den skal". Så da vet vi det, og det var det Sebastian også fikk meddelt fra en Polsk kollega, at dette er helt vanlig, og den kan brukes slik den er. hvor stor slark, som er stor nok, er det jo ingen som har sagt noe om. Alt jeg vet, er at jeg skal slutte å bekymre meg over det, heretter, så lenge det ikke kommer lyder derfra, som ikke skal være der. Og 1 ting til. det står på nettsiden deres at det ikke anbefales å flushe girkasser som har gått langt og som aldri noen gang har vært flushet. skitt kan løsne og man kan gjøre uopprettelig skade. La den være slik den er, nå man ikke har vært lur nok til å skifte olje med jevne mellomrom. Mao - ikke rør det som fungerer.
  46. 3 likes
    Jeg forstår skepsisen, men jeg har kjørt både traktor og Stelvio og vil på ingen måte si at de kan regnes som samme type kjøretøy.
  47. 3 likes
    Har du forsikret deg om at det er riktig mengde med gass i systemet og ikke bare tilstrekkelig gasstrykk? Enkelte verksteder måler bare trykket og sender bilen ut igjen, og da blir du ikke kvitt lyden. Bruk et verksted med utstyr som tapper systemet, vakumtester, veier tappet gassmengde og legger til det som mangler. Først da blir det stille. Det er forøvrig en strupeventil som lager denne lyden når det er for lite gass i systemet. Systemet mister normalt 10% av gassmengden i året. Er det 5 år siden siste AC service, så har du muligens halvparten igjen selv gasstrykket kan være innenfor minimumsgrensen... (du verden hvor ofte jeg har måttet gjengi denne beskjeden i dette forumet... )
  48. 3 likes
    First Edition 280HK. Her avbildet med sommerfelgene.
  49. 3 likes
    Tiden flyr og alle biler ønsker stell til sesongen. Satte i gang med Spideren, satte den inn i garagen til tørk. Gleder meg faktisk på rens og poleringsrunde. Denne bilen er i daglig bruk og får minst oppmerksomhet....egentlig, Spider 939 er en pålitelig bil, sånn sett vår beste hest i stallen. Nabo-katten liker å sove på taket, (dritkatt altså !) May misbrukte pakke-tape til hårfjerning
  50. 3 likes
    Trodde aldri jeg skulle få noen Lunde resultat på poleringen, men ble dje..... bra til slutt 😇
Poengoversikten er satt til Oslo/GMT+02:00