All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres   

  1. I går
  2. Den er grei, vet ikke om jeg får sendt i denne uken, da jeg reiser til Danmark, skal uansett gjør det så fort som mulig.
  3. Hei Arvid Takk for utfyllende svar. Mitt inntrykk etter å ha snakket med en annen Quattroporte eier; er også av en meget velbygget og driftsikker bil. De småfeilene du nevner er akkurat av art samme som på min 166. Jeg må si jeg er veldig betatt av hele bilen. Utseendet er kanskje ikke umiddelbart så lett å like, men noe man aldri går lei, når det hele toppes med ett interiør som er så gjennomarbeidet at selv Rolls Royce og Bentley burde bli forlegne da er det meste på plass for min del. Jeg må si jeg er facinert av detaljene på den bilen. Hvilke annen bil er B stolpen kledd i skinn....... Har du manuell eller automat på din bil? Jeg ser det er en del biler med automat til salgs i Tyskland. Har du forresten noen ide om hva reg reim bytte koster? Jeg gjør det meste av vedlikehold på mine biler selv, men akkurat reg reim føler jeg meg ikke kapabel til å gjøre. Har du også noen formening om pris på 3.2 / 2.8? Mvh Martin
  4. Godt jobba tross alt! Så spørs det om målingene er statistisk signifikante, men opplevd støy er jo avgjørende. Det spørs om det ikke må vesentlig mer demping til i gulv og dører før det monner, og der er plassen begrenset..
  5. Er det noen her inne som har kjøpt seg Stelvio, og som har lyst å fortelle litt om sine erfaringer med bilen så langt?
  6. Det er nettopp denne usikkerheten og uforutsigbarheten jeg ikke liker. Jeg er på utkikk etter ny bil og vurderer sterkt en Stelvio, men jeg føler meg til tider «presset» til å velge en av bilene som er på vei ut i butikk; det virker som om selgerne ikke vil at jeg skal sette sammen en bil etter eget ønske.
  7. Hei Martin Jeg har litt erfaring med QP4 og kan prøve og svare på de tingene du evt. lurer på. Har hatt en Evoluzione 3.2 siden 2015 som bruksbil og har ikke noe negativt og si - heller tvert om. Kan nok hende jeg har pastabriller når jeg sier dette men når en har kjørt italiensk hele livet så vet en at både små og store irritasjoner kan dukke opp - men i tilfelle QP4 så er det positivt så langt. Hvis du vurderer QP fra denne tidsepoken så kan du velge fra 1995 til 2001. Jeg har kjørt og skrudd mye på begge typer og må si at post-98 - altså Evoluzione - er en generelt bedre bil på mange områder. Etter at Ferrari overtok styringen sommeren 1997 gjorde de endel grep som generelt forbedret modellen og det merkes når en kjører begge to over tid. Spesielt interiøret merker jeg størst forskjell på. Passformer og finish er noen hakk bedre men også på karrosseriet kan en merke forskjeller. De tidlige utgavene ruster mer mens Evo klarer seg bedre. Tydelig at kvalitetskontrollen ble hevet etter at Maranello overtok. Hvis jeg skal ramse opp feil og irritasjoner som har oppstått så blir det sentrallås (låsekasse førerdør) - trege el.vinduer bak (smøring) - startmotor - slark i pitman arm forstilling (svakt punkt). Ingenting av dette kan regnes som store ting men heller mer hva vi er vant til fra alle andre biler vi har hatt. Enig ? Ellers har det vært vanlige arbeid og slitedeler som endeledd/bærekuler - bremseklosser/skiver - termostat - regreim/strammere/vannpumpe - justering av ventiler. Regreim skal skiftes hvert 5 år mens andre igjen sier 3 år. Alt av deler er enkelt tilgjengelig hos Eurospares.co.uk eller Maseratispares.nl. Enkelte spesielle deler er svært dyre,andre er igjen priset som Alfa-deler mens andre igjen er utgått. Det meste kan finnes ved aktivt bruk av ebay etc. Motorene er solide enten om du velger 2.0 - 2.8 - 3.2. De er nøye på oljeskiftene og ønsker prima olje men ellers så går de langt og godt. Har ikke kjørt 2.0 men 2.8 derimot er en herlig motor med solide krefter. Eneste er den uvanlige lyden. Det høres ikke ut som en vanlig V6 siden den er i 90 grader vinkel. 3.2 er en helt annen sak med krefter langt over det en er vant til. Urkraft som gjør enhver tur til en opplevelse. Sammen med motoren er interiøret en av de tingene som imponerer mest. Absolutt alt er i skinn,alcantara,treverk eller metall. Foruten selvfølgelige ting som brytere etc. er det ikke spor av skai eller plast og jeg vet at jeg aldri vil få tak i en annen bil med et sånt interiør. Her ble det mye mimring og skryt av QP men jeg er absolutt betatt av denne bilen
  8. Ok den funksjonen var jeg ikke klar over.
  9. har du d til 147 1,6 2002
  10. Tror dette vil være litt ut i fra om man kommer fra automat eller som meg alltid har kjørt manuell. For meg var det absolutt et must. Har den veldig sjelden i manuell-mode, bare på kortere partier med litt inspirert kjøring, men hendlene buker jeg nesten på hver tur. Den velger jo gir selv veldig bra, men når man skal opp en liten kneik så er det mer uanstrengt å ha den i rett gir før bakken, eller når den av og til er litt overivrig med motorbrems ned bakker så er det mye lettere med et lite klikk på hendelen enn å finne girspaken. Ellers bruker jeg dem også under akselerasjon, ikke nødvendig, men fører det er greit å ha kontroll på når girskiftene kommer under litt frisk akselerasjon. Muligheten har man jo også med girspaken, men det føles mye mer naturlig når man har det så tilgjengelig med begge hendene på rattet. Det skader heller ikke med det pene lille klikket man hører og den lette presise følelsen man får ved å betjene aluminiumshendlene. Og store faste er absolutt et pre fremfor små hendler som følger rattet som andre sverger til. Ellers setter man den jo også i gir med +-hendelen, et trykk på startknappen og et lite klikk på hendelen bak rattet og man er avgårde, girspaken rører man ikke.
  11. Skriver ikke Vegvesenet to ting her da. Man vil bruke NEDC frem til 01.01.19, samtidig at man vil hente verdien fra CoC på hver enkelt bil ved beregning av avgift. Nå fabrikantene oppgir WLTP-verdier på CoC på biler levert fra 01.09.18, hva skjer da? Mulig det bare er en beskrivelse på hvordan det vil fungere etter 01.01.19, men det kommer ikke klart frem. Når en dreven mann som JWS i BilNorge skriver som han gjør vil jeg tro han har bakgrunn for det. Jeg heger ikke helt med i det som skrives om "tilbakeregnet med CO2MPAS til NEDCCorr/NEDC2.0", men er det da denne som vil slå ugunstig ut for biler med CoC med WLTP-tall? Når forhandlere tar forbehold om pris på biler med leveringstid i september/oktober fordi man ikke har nøyaktige forbrukstall, så tyder det vel på at noe skjer før 01.01.19. Justering av priser i sommer er jo også litt underlig, man har jo et statsbudsjett som skal i mål, og usikkerhet og endringer mht. avgifter ved nyttår er jo ikke noe nytt. At det kommer endringer 01.01.19 er ikke noe nytt, og Motor-artikkel stemmer nok, om regjeringen ikke gjør endringer i budsjettet. Men det betyr ikke nødvendigvis at BilNorges artikkel er feil, at ikke det kommer endringer også fra 01.09.18.
  12. Skulle tro det. Mulig at de bare bruker dette som et salgsfremmende triks per nå altså, samtidig som at forbrukeren naturligvis må forberede seg på det som er i gjære. Jeg ville snakket med forhandler. De tar uansett forbehold om avgiftsendringer i kontrakten, slik at de garderer seg mot å sitte igjen med regninga, forståelig nok. Samtidig ingen grunn til at de skal sitte igjen med en gevinst dersom bilen registreres før nyttår (basert på NEDC).
  13. Okei. For ei uke siden (etter litt uforutsette hindringer siden forrige innlegg) så ble det foretatt en høyst uformell måling i godt driv langs maridalsvannet. Men denne gangen satt det to glisende idioter i bilen istedenfor en. Jeg holdt telefonen i handa og vi prata litt i motsetning til forrige gang hvor telefonen lå alene på passasjersetet. Premisser er visst viktig i forskning. Husk at "måleinstrumentet" er en sliten iphone 5s, Se vedlagt pdf for ny måling. (legger ved den for 2017 også) Dynmat og dynaliner er plassert som visst på bilder nedenfor. 1/2" liner i fotbrønner, 1/4" på tunell og torpedovegg & 1/8" under bakseter og andre trange plasser. Som dere ser på bildene så ligger dynamatene med litt mellomrom på gulvet og det er fordi det er endel sveisefuger på kryss og tvers som jeg holdt meg unna for å sikre vedheft. Fant også ut av noen har kappa ut deler av platefeltet mot bagasjerommet. Veldig allegrita. Det var en jobb som tok mye lengre tid enn jeg hadde sett for meg og jeg tror det gikk med to hele dager. Ikke kvelder. Dager. Det skal legges dynamat i dører ved passende anledning. Feks sammen med bytte av gummipakning rundt trekanten. Så det blir nok til neste vinter. Det gjelder også noe isolasjon mot bagasjerommet. Kommer nok endel "støy" fra eksosen gjennom min manglende skillevegg. Sammenlignet med bildet jeg fikk av alfaholics så har jeg lagt ut dynamat ganske sparsomt. Men de uttalte også at "we went a little nuts with this one". Skal finne fram deres bilder. Dokumentert Oppsummering: [dB] 2017 2018 LAeq 69 72.8 LCpeak 110 102.9 MAX 86.2 83.5 Denne målingen viser at maxnivået er ned 2.7 decibel. En teoretisk tilnærming sier at en reduksjon på 3dB betyr halvering av lydenergien. Men jeg fant også denne artikkelen som sier noe om faktisk oppfattelse av lyd: https://www.abdengineering.com/blog/perception-vs-reality/ Udokumenterte Følelser: Det er fortsatt mye lyd i kupeen, men nå er det motor og mindre "during". Føles mer behagelig og jeg tror man slipper å utvikle tinnitus på langturer. Bedre akustikk innvendig å. Ett minus er at teppet under stolene bygger så mye nå (når man skviser isolasjonen) at det lager litt trøbbel for justeringsmekanismen under setet. Er jeg fornøyd? Ja. Hadde jeg håpet på mer? Ja. Er jeg farget av at jeg har fått bilen ut av garasjen for sesongen? Ja. Hadde jeg gjort det igjen? Tja. Antakelig. Begynner jeg å bli ferdig med å skrive denne posten? Ja. Skal jeg ut å kjøre idag? Ja. Forza Alfa. Se bilder nedenfor (ser nå at jeg la på et par striper ved dørene og tunell etter at bildene ble tatt). Report 15 May 2018 at 22_47_32.pdf dB_maling_2017.pdf
  14. Helt på linje hva gjelder alskens ekstrautstyr, som snarere hindrer en god kjøreopplevelse. Uansett; Jeg hadde paddle-shift (F1-giring ) på min forrige bil, men brukte dette minimalt, grunnet en temmelig god 8-trinns automatkasse. Har ikke paddle shift på min nåværende bil, som er utstyrt med samme 8 trinns ZF-kasse som Alfa opererer med (ZF 8HP). Og merker intet savn. Det hjelper naturligvis at man kan sette automaten i ulike moduser. Og man kan da alltids gire med spaken.
  15. Supert, har du vipps eller konto nummer så kan du sende en SMS til 90758967 og jeg vil overføre når frakt prisen er klar
  16. Jeg er ikke noen utstyrsfreak og er i utgangspunktet ute etter en "analog" bil som er vakker å se på, god å sitte i og god å kjøre. Minst mulig stæsj og ting som piper, blinker og kan konfigureres. Er imidlertid paddle-shift et must å få med på automat? Skjønner at de adderer til sportsligheten og er tøffe å ha, men brukes de i praksis (av dere som har)?
  17. Ikke så mye aktivitet i garasjen, men nye Goodyear UGI 2 er montert på felg og klare til vinteren. So long Nokian Hakkashait! Vurderer også å kjøpe Ferodo ds2500 til front, da dette satt montert da bremser ble byttet sist, tydeligvis montert av forrige forrige eier. Ikke helt fornøyd med bittet i standardklosser fra trw..
  18. Se bra ut med disse skvettlappene. Veldig bra beskyttelse! Jeg har akkurat fått satt på skvettlapper på min Giulietta. Hvor kjøpte du disse?
  19. Burgunderfarget Delta med HF-skilter spottet på Brobekk i går. Klarte ikke å se noen detaljer i farta, men fin var den
  20. ASR og ABS bruker vel samme sensor? Tipper det er en ABS-sensor som er gåen. Soting og effekttap høres veldig ut som defekt EGR-ventil.
  21. Siste uke
  22. Pris kr 1000 pluss frakt, visst det er ok, så skal jeg se hvordan jeg kan få pakket dette på den rimeligste måte
  23. Glemte helt å si hva slags bil! 156 1.9 jtd 2004 mod. Skal også sies at ABS lampen lyser og -Men ABS fungerer da jeg har testet dette.
  24. Hei Etter noen år med Alfa 166 V6 har jeg kjent på behovet for noe litt mer eksotisk italiensk. Drømmen er selvsagt en Ferrari, men enn så lenge må drømmene også være litt kompatible med småbarnsliv. 166 er et supert kompromiss mellom noe som er litt eksotisk, men som også kan frakte kone og to barn, samt far med ett smil om munnen. Jeg setter stor pris på komfort og egenskapene som langtursbil som166 innehar. I tillegg har min bil vært driftsikker uten noen særlige problemer. Eneste jeg savner på 166 er egentlig litt mer punch under panseret, derfor har jeg siklet litt på Quattroporte 4. Jeg elsker Ghandi designet og den hærlige kombinasjonen av skinn, tre, alcantara og billige italienske brytere. Er det noen som kan svare på om hvordan der er å eie en Qattroporte? Hvordan er driftsikkerheten, vanlige feil, deletilgang, intervaller på reg reim og hva koster bytte etc? Hva er forskjellen på 2.8V6 og 3.2 V8? Tips mottas med takk. Martin
  25. Bremselysbryter er vel innvolvert i ASR-systemet også. Villet tatt en diagnose og lest ut feilkoder for alle problemene her, litt lettere å kunne tipse om mulige feilkilder da
  26. Hva slags bil er det snakk om? Hvis ASR lyser så fungerer trolig ikke antispin (forsøk å spinne litt, f.eks på grus/gress) Kan være hjulsensor, men da burde det påvirket ABS også.
  27. Hei alle Alfaguruer. Som jeg allerede har "advart" om så kommer det nok mange spørsmål fra en grønn Alfaeier..... Er det noen som vet om støtdempermansjetter og fjærbeinslager kan passe fra andre Alfamodeller? Bilen min er en 96 Spider 916 2,0 TS.....
  1. Last inn mer aktivitet