Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres     

  1. I dag
  2. Hei. Dette gjelder knekt deksel på høytaler i bakdøren på en 159 sportwagon (2011 modell). Er det noen som har erfaring med skifte av dette? Kan man skifte kun deksel? Hvor skaffes del og hvordan går man frem ved bytte? På forhånd takk for tips🙂
  3. Gruagarasjen

    Masi`s Alfa-garage

    Oi oi 😥 er det girkassen til QV?
  4. Gruagarasjen

    Gruagarasjen

    Det er sikkert noe i det Masi.
  5. alfa123

    Alfa Romeo 166 2,5 V6 2000-mod. selges

    Bud på 11 000 kr mottatt. Bilen skal ut innen utgangen av juli! For de som er interessert, vennligst ta kontakt for å komme å se på bilen så fort som mulig.
  6. I går
  7. ODDATLE

    Masi`s Alfa-garage

    Hikst!! Ser dyrt ut....... 😱
  8. Min erfaring: det er stor forskjell på delebyttere og mekanikere. Man gjør seg sine erfaringer om hvilke verksted en skal styre unna, det finnes noen få som får jobb på bilene mine men helst skrur jeg sjøl 😉
  9. På ingen måte. Men sett i lys av hva jeg opplevde er det vanskelig å tro at et verksted gjør en slik jobb på kun to timer... Jeg ba for øvrig om å få boltene fra det gamle lageret og disse så slett ikke ut til å ha blitt skrudd ihjel. Dvs. at de viste ingen tegn til at de var vanskelig å få løs - pga. fastrusting...
  10. Mange som blir lurt, og mye av det er rett å slett latskap fra verksted og sikkert kunder som dessverre ikke vet bedre. En kamerat hadde bilen sin på BMW for å sjekke opp en del feilkoder. Måtte oppgradere software. 2t tok det. Helt sikkert en mekaniker som satt å programmerte😂 men det hjalp ikke, feilkodene kom allikevel tilbake. Så fant de ut at det var styringsenheten til fordelingskassa. 13.000kr skulle de ha for å fikse det. Han tok bilen opp på bukken, så litt på sturingsenheten. Eneste feil med den; kontakten satt ikke ordentlig! De late jævlene hadde ikke giddet å skru av et plastsekker for å sjekke. Hadde ikke han hatt litt mekaniske evner så hadde det der kosta han 13.000kr. Hårreisende. Men to timer arbeid for 4 hjullager, det er ikke svindel.
  11. 2t arbeid er ikke mye. Hvert fall om det er på fire hjul! Sjekk med Meca f.eks. kan hende de kan gi deg en bedre pris på delene. Om du sparer et par tusenlapper hjelper jo det!
  12. Masi

    Masi`s Alfa-garage

    ...jeg hadde jo håpet at det bare er en bagatell med girkassen , men etter vi tapet oljen var det klart at det er ønsketenking 😂 Synderen er ett manglende eller knekt spennhylse (20,-kr )som holder låsebolten i diffen på plass. Låsebolten jobbet seg altså ut av posisjon til han fikk tak i godsen…..jobbet seg fram til trykkplaten av clutchen.😲
  13. Det du beskriver er akkurat slik jeg så det i YouTube videoen. Er nok blitt lurt, ja... Men hvem blir ikke det i dag når de setter bilene på verkstedet? De fleste av oss er helt prisgitt "ekspertisen" på verkstedene og orker ikke ta kampen når det går opp for oss at vi faktisk er blitt lurt på ting som medgått arbeidstid. I det store og hele er det snakk om "småpenger". Så får verkstedene gjøre seg til "kjeltringer" for disse småkronene... Men det hadde selvfølgelig vært mer realt å være ærlige overfor kundene sine i stedet for å komme med forklaringer om at det var en h******s jobb å få løs det gamle lageret. Her er YouTube videoen som viser bytte av hjullager foran på en 147 med samme forstilling som GT'en min:
  14. De lagrene er skrudd fra baksiden i de 4 boltene du ser i annonsen. Det vanlige er gjerne å kappe disse for å spare tid, ettersom de ofte er fastrustede som du sier, og de nye uansett medfølger. For å få av lageret må følgende gjøres: 1: Av med hjulet 2: av med bremsekalipperen sine 2 bolter i spindelen (man løsner dermed braketten som holder kalipperen som 1 enhet) 3: av med bremseskive (denne sitter gjerne festet med en stjerneskrue, dersom den faktisk er montert) 4: av med sentermutter som fester akselen i hubben 5: kappe de 4 boltene og dra ut hubben Dette burde ikke ta nesten 3 timer. På tross av at ting skal sammen igjen. Help ærlig så tror jeg du har blitt lurt. Eller så var det svært uerfarne mekanikere som skrudde. Jeg har selv opplevd å havne i diskusjon med et verksted som byttet lagret framme på min tidligere 159 (festet på samme måte som på gt´en). De påstod hardnakket at jeg hadde kjøpt feil del (jeg hadde også medbrakt del), da lageret visstnok ikke passet. Det endte faktisk med at jeg måtte inn på verkstedet å vise dem at lagret passet. De måtte rotere det 90 grader fra slik de hadde førsøkt, ettersom boltsirkelen med de 4 boltene er et rektangel, og ikke et kvadrat.... 🙄
  15. Masi

    Gruagarasjen

    poenget med billige dekk er , så lenge de er nye eller har mye mønster igjen, kommer de godt ut på testene......men er dekkene godt brukt svikter egenskapene fort ,muligens fortere enn ett kvalitets dekk.
  16. Lageret ble levert som vist på eBay annonsen - ferdig på hub, vil jeg anta? Jeg synes også 2,7 timer var mye, men har en mistanke om at verkstedet tar jeg ekstra betalt når kunden har med egeninnkjøpte deler... Men dette får du selvfølgelig aldri verkstedene til å innrømme. På en YouTube video jeg kikket på i forkant av hjullagerfiksingen gorde en åpenbart erfaren mekaniker jobben på 15 minutter. Men her hadde de nok jobbet en del i forkant med å få løs fastrustede skruer. Så jeg regner med at verkstedet i mitt tilfelle brukte noe tid på å få løs boltene. Bilen er tross alt 12 år gammel... Men likevel... 2,7 timer når en YouTube mekaniker gjør jobben på 15 minutter i en video som slett ikke ser ut til å være redigert...?
  17. 2,7 timer syntes jeg var lenge. Måtte de da presse lageret, eller kom det ferdig på hub?
  18. Fikk byttet høyre hjullager foran på min GT tidligere i sommer. Tok sjansen på et eBay kjøp og fikk et NTY komplett hjullager med bolter i Posten til den nette sum av 474,- kr. Unngikk også tollen slik at dette ble den endelig prisen. Verkstedet tok 2640,- for å bytte lageret. Beregnet seg 2,7 timer, ser jeg på fakturaen. Etter byttet har bilen fungert helt flott så langt. Prisen på GT hjullagere varerier voldsomt og NTY var blant de som kom gunstigst ut. Finner dog lite info om NTY på nettet, men har forstått det slik at dette er et polsk merke som også produseres i Polen. Er det noen her inne som har kjennskap til NTY, som også lager andre understellsdeler? Lageret jeg fikk tilsendt virket solid og jeg tok sjansen på å bestille et til for å ha i beredskap til det andre også sier høylydt takk for seg...
  19. Multijet

    Gruagarasjen

    Har billige dekk på 159en, men de er gode og støysvake (kommet bra ut i test også) Landsail LS588 UHP
  20. Deler fra feks SKF koster fort 2-3000 kr. Hjullager fra Skruvat ned mot 1000 kr, men er jo forskjell i kvalitet også. Snakket med Kvick Stop på Strømmen, høyst variabel erfaring med billigste lager fra Skruvat. Noen lager de fikk tilsendt hadde mere slark enn de gamle som satt på.
  21. De benyttet premium deler, tok bare 2t for arbeidet. Delene var største post.
  22. Geezer

    Alfetta 1.8 -75

    Album med flere bilder. https://photos.app.goo.gl/GVh6Xmcsuqi7SD2y9
  23. Royalmaas

    Gruagarasjen

    For ikke å snakke om 159 med billige dekk... 😣
  24. delta3000

    156 2,5 v6 selges i deler

    HEI har du gassspjeld å selge evt
  25. Royalmaas

    Sergio Marchionne ute, Mike Manley ny FCA-CEO

    FCA har nok en rettningslinje og plan som sitter lenger inne enn bare i hodet til Marchionne. Marchionne skulle uansett gå av ganske snart. ☹️
  26. Sillyspeed

    Gruagarasjen

    Dekkstøy er virkelig plagsomt, og tydeligvis et område man sliter med å finne gode kompromisser i nye biler. Sitter akkurat nå i baksetet i en helt ny e-trond, og støy fra bakdekk er så sjenerende i 60 km/t at jeg sliter med å følge samtalen i framsetet... Hadde jeg hatt tid til overs skulle jeg tatt gulvet i 156 med 2 lag demping.
  27. Alfanatiker

    Sergio Marchionne ute, Mike Manley ny FCA-CEO

    Vet ikke helt om jeg har noe tro på at dette lover bra for videre fokus på "passion" hos Alfa...?
  1. Last inn mer aktivitet
×