All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres   

  1. Siste time
  2. Skriver ikke Vegvesenet to ting her da. Man vil bruke NEDC frem til 01.01.19, samtidig at man vil hente verdien fra CoC på hver enkelt bil ved beregning av avgift. Nå fabrikantene oppgir WLTP-verdier på CoC på biler levert fra 01.09.18, hva skjer da? Mulig det bare er en beskrivelse på hvordan det vil fungere etter 01.01.19, men det kommer ikke klart frem. Når en dreven mann som JWS i BilNorge skriver som han gjør vil jeg tro han har bakgrunn for det. Jeg heger ikke helt med i det som skrives om "tilbakeregnet med CO2MPAS til NEDCCorr/NEDC2.0", men er det da denne som vil slå ugunstig ut for biler med CoC med WLTP-tall? Når forhandlere tar forbehold om pris på biler med leveringstid i september/oktober fordi man ikke har nøyaktige forbrukstall, så tyder det vel på at noe skjer før 01.01.19. Justering av priser i sommer er jo også litt underlig, man har jo et statsbudsjett som skal i mål, og usikkerhet og endringer mht. avgifter ved nyttår er jo ikke noe nytt. At det kommer endringer 01.01.19 er ikke noe nytt, og Motor-artikkel stemmer nok, om regjeringen ikke gjør endringer i budsjettet. Men det betyr ikke nødvendigvis at BilNorges artikkel er feil, at ikke det kommer endringer også fra 01.09.18.
  3. I dag
  4. Skulle tro det. Mulig at de bare bruker dette som et salgsfremmende triks per nå altså, samtidig som at forbrukeren naturligvis må forberede seg på det som er i gjære. Jeg ville snakket med forhandler. De tar uansett forbehold om avgiftsendringer i kontrakten, slik at de garderer seg mot å sitte igjen med regninga, forståelig nok. Samtidig ingen grunn til at de skal sitte igjen med en gevinst dersom bilen registreres før nyttår (basert på NEDC).
  5. Okei. For ei uke siden (etter litt uforutsette hindringer siden forrige innlegg) så ble det foretatt en høyst uformell måling i godt driv langs maridalsvannet. Men denne gangen satt det to glisende idioter i bilen istedenfor en. Jeg holdt telefonen i handa og vi prata litt i motsetning til forrige gang hvor telefonen lå alene på passasjersetet. Premisser er visst viktig i forskning. Husk at "måleinstrumentet" er en sliten iphone 5s, Se vedlagt pdf for ny måling. (legger ved den for 2017 også) Dynmat og dynaliner er plassert som visst på bilder nedenfor. 1/2" liner i fotbrønner, 1/4" på tunell og torpedovegg & 1/8" under bakseter og andre trange plasser. Som dere ser på bildene så ligger dynamatene med litt mellomrom på gulvet og det er fordi det er endel sveisefuger på kryss og tvers som jeg holdt meg unna for å sikre vedheft. Fant også ut av noen har kappa ut deler av platefeltet mot bagasjerommet. Veldig allegrita. Det var en jobb som tok mye lengre tid enn jeg hadde sett for meg og jeg tror det gikk med to hele dager. Ikke kvelder. Dager. Det skal legges dynamat i dører ved passende anledning. Feks sammen med bytte av gummipakning rundt trekanten. Så det blir nok til neste vinter. Det gjelder også noe isolasjon mot bagasjerommet. Kommer nok endel "støy" fra eksosen gjennom min manglende skillevegg. Sammenlignet med bildet jeg fikk av alfaholics så har jeg lagt ut dynamat ganske sparsomt. Men de uttalte også at "we went a little nuts with this one". Skal finne fram deres bilder. Dokumentert Oppsummering: [dB] 2017 2018 LAeq 69 72.8 LCpeak 110 102.9 MAX 86.2 83.5 Denne målingen viser at maxnivået er ned 2.7 decibel. En teoretisk tilnærming sier at en reduksjon på 3dB betyr halvering av lydenergien. Men jeg fant også denne artikkelen som sier noe om faktisk oppfattelse av lyd: https://www.abdengineering.com/blog/perception-vs-reality/ Udokumenterte Følelser: Det er fortsatt mye lyd i kupeen, men nå er det motor og mindre "during". Føles mer behagelig og jeg tror man slipper å utvikle tinnitus på langturer. Bedre akustikk innvendig å. Ett minus er at teppet under stolene bygger så mye nå (når man skviser isolasjonen) at det lager litt trøbbel for justeringsmekanismen under setet. Er jeg fornøyd? Ja. Hadde jeg håpet på mer? Ja. Er jeg farget av at jeg har fått bilen ut av garasjen for sesongen? Ja. Hadde jeg gjort det igjen? Tja. Antakelig. Begynner jeg å bli ferdig med å skrive denne posten? Ja. Skal jeg ut å kjøre idag? Ja. Forza Alfa. Se bilder nedenfor (ser nå at jeg la på et par striper ved dørene og tunell etter at bildene ble tatt). Report 15 May 2018 at 22_47_32.pdf dB_maling_2017.pdf
  6. Helt på linje hva gjelder alskens ekstrautstyr, som snarere hindrer en god kjøreopplevelse. Uansett; Jeg hadde paddle-shift (F1-giring ) på min forrige bil, men brukte dette minimalt, grunnet en temmelig god 8-trinns automatkasse. Har ikke paddle shift på min nåværende bil, som er utstyrt med samme 8 trinns ZF-kasse som Alfa opererer med (ZF 8HP). Og merker intet savn. Det hjelper naturligvis at man kan sette automaten i ulike moduser. Og man kan da alltids gire med spaken.
  7. Supert, har du vipps eller konto nummer så kan du sende en SMS til 90758967 og jeg vil overføre når frakt prisen er klar
  8. Jeg er ikke noen utstyrsfreak og er i utgangspunktet ute etter en "analog" bil som er vakker å se på, god å sitte i og god å kjøre. Minst mulig stæsj og ting som piper, blinker og kan konfigureres. Er imidlertid paddle-shift et must å få med på automat? Skjønner at de adderer til sportsligheten og er tøffe å ha, men brukes de i praksis (av dere som har)?
  9. Ikke så mye aktivitet i garasjen, men nye Goodyear UGI 2 er montert på felg og klare til vinteren. So long Nokian Hakkashait! Vurderer også å kjøpe Ferodo ds2500 til front, da dette satt montert da bremser ble byttet sist, tydeligvis montert av forrige forrige eier. Ikke helt fornøyd med bittet i standardklosser fra trw..
  10. Se bra ut med disse skvettlappene. Veldig bra beskyttelse! Jeg har akkurat fått satt på skvettlapper på min Giulietta. Hvor kjøpte du disse?
  11. Burgunderfarget Delta med HF-skilter spottet på Brobekk i går. Klarte ikke å se noen detaljer i farta, men fin var den
  12. ASR og ABS bruker vel samme sensor? Tipper det er en ABS-sensor som er gåen. Soting og effekttap høres veldig ut som defekt EGR-ventil.
  13. I går
  14. Pris kr 1000 pluss frakt, visst det er ok, så skal jeg se hvordan jeg kan få pakket dette på den rimeligste måte
  15. Glemte helt å si hva slags bil! 156 1.9 jtd 2004 mod. Skal også sies at ABS lampen lyser og -Men ABS fungerer da jeg har testet dette.
  16. Hei Etter noen år med Alfa 166 V6 har jeg kjent på behovet for noe litt mer eksotisk italiensk. Drømmen er selvsagt en Ferrari, men enn så lenge må drømmene også være litt kompatible med småbarnsliv. 166 er et supert kompromiss mellom noe som er litt eksotisk, men som også kan frakte kone og to barn, samt far med ett smil om munnen. Jeg setter stor pris på komfort og egenskapene som langtursbil som166 innehar. I tillegg har min bil vært driftsikker uten noen særlige problemer. Eneste jeg savner på 166 er egentlig litt mer punch under panseret, derfor har jeg siklet litt på Quattroporte 4. Jeg elsker Ghandi designet og den hærlige kombinasjonen av skinn, tre, alcantara og billige italienske brytere. Er det noen som kan svare på om hvordan der er å eie en Qattroporte? Hvordan er driftsikkerheten, vanlige feil, deletilgang, intervaller på reg reim og hva koster bytte etc? Hva er forskjellen på 2.8V6 og 3.2 V8? Tips mottas med takk. Martin
  17. Bremselysbryter er vel innvolvert i ASR-systemet også. Villet tatt en diagnose og lest ut feilkoder for alle problemene her, litt lettere å kunne tipse om mulige feilkilder da
  18. Hva slags bil er det snakk om? Hvis ASR lyser så fungerer trolig ikke antispin (forsøk å spinne litt, f.eks på grus/gress) Kan være hjulsensor, men da burde det påvirket ABS også.
  19. Hei alle Alfaguruer. Som jeg allerede har "advart" om så kommer det nok mange spørsmål fra en grønn Alfaeier..... Er det noen som vet om støtdempermansjetter og fjærbeinslager kan passe fra andre Alfamodeller? Bilen min er en 96 Spider 916 2,0 TS.....
  20. Nei det kan jeg ikke tenke meg da den ikke er chippet? Har lite peiling på sånt
  21. Er det chipbox på den?
  22. Helt siden jeg fikk bilen har Asr off knappen lyst, også lampa i dashbordet. Jeg hører knappen funker når jeg trykker på den, og jeg har åpnet opp å sjekket og rengjort rundt. Noen som vet hvordan jeg skrur denne av? Det finnes ikke en egen ledning til denne knappen så det ut som (?). Finnes det noe sikring til Asr? Sliter også med at turboen kutter helt ut, spesielt på langkjøring. Soter også om jeg gir på. Slår jeg av og på bilen igjen funker turboen. Det skjer ikke hver dag men rimelig ofte. Er det partikkelfilter jeg må bytte da? Eller noe så simpelt som luftfilter?
  23. Det er dette jeg ikke helt forstår. Det må da være mulig å bestille ny bil fra fabrikk som leveres, ferdig registrert, før nyttår. Hvorfor blir det brukt ny målemetode (ny avgift) da?
  24. NAF er opptatt med å raljere om at elbiler må få flere fordeler her til lands, i duett med elbilforeningen; https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jPJO4z/naf-frykter-elbilkoe-hvis-det-ikke-bygges-flere-ladepunkter Skuffet over at regjerningen ser sitt snitt til å grafse til seg flere avgiftskroner via en overgang fra NEDC til WLTP, når produktene slipper ut nøyaktig like mye før og etter. Hadde forventet dette av en rødgrønn regjering, men ikke denne. Det som kommer til å skje er at elbilene får et enda større forsprang enn de allerede har, utrolig nok. Og ramme bensinmotorer hardere enn diesel(!). Det er Statens Vegvesen som avgjør om det er ny eller gammel målemetode som skal ligge til grunn for norsk registrering (og avgiftsgrunnlag). De har for lengst uttalt at det kommer til å legge ny metode (WLTP) til grunne for norsk godkjenning fra og med 1. januar 2019; https://bilimportorene.no/vegvesenet-orienterer-om-overgangen-til-wltp/ Regjeringen sitter pal, og karrer til seg avgiftskroner i håp om at det statlige underskuddet reduseres. Siden det tar tid fra bestilling til registrering vil denne avgiftsøkningen treffe nybilsalget allerede nå fra sommeren av. BMW har skiltet, via annonser, at økningen inntreffer fra 1. juli. Kjipt for de som går svanger med et ønske om å kjøpe seg en motorsterk benzina.
  25. NB! Juni arrangementet er flyttet fra 10. til 3. juni
  26. Siste uke
  27. Jeg var i gang med akkurat samme operasjon på Runes GT.....men vi senket bare bæreramme om 4 / 5 cm. Jobben krever helt klart løftebukk og girkasseløfter (2 mann) Hilsen fra garage til garasje....
  28. Da ble endelig fremre travers jokket, sparket, og løftet på plass. Brukte to jekker, flere bukker, klosser, bannskap og stahet - og halve dagen. Garasjemekking på egenhånd når svintunge komponenter er involvert, er ikke mye gøy. Veldig fornøyd da den endelig var på plass. Mindre fornøyd da jeg ikke fikk hullene til de nedre motorfestene til å passe....😑 Etter mere bannskap og hodekløing har jeg konkludert med at motoren er et par cm ute av stilling. Satan. Skal låne meg et spett i morgen.....
  29. 4 biler i dag. Stabilisator fant sitt posisjon på GTen, 2 x Oljeskift på Dagfinns GTV og 159 2,4. Til slutt montering av oppfrisket pyntedeksel til JTSen. God humør i garasjen med kaffe og kake ..........
  1. Last inn mer aktivitet