Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres     

  1. Siste time
  2. Benzina Vintage Finder

    Prosjekt Carabinieri Bertone

    Akkurat nå vet jeg ikke om noen som bredder stålfelger og gjør det bra. Det lønner seg å lakke innvendig først med sprøytesparkel, så lakk. Ofte lekker breddede felger i sveiser. Når det gjelder lys bør begge lamper virke, men det er lurt å sette på separat rele (fås på Biltema med ledninger), så ikke bryteren din tar kvelden. De tåler ikke noe særlig strøm nemlig. Spør meg ikke hvorfor jeg vet...
  3. I dag
  4. Stiletto

    Masi`s Alfa-garage

    Ja, jeg hadde en mellomgrønn 2002 engang. Tror det var 3 grønnfarger å velge mellom. Nå skal det vel fint holde med en. Det var også oransj og flere sinte farger å velge i. Styringen var derimot alt annet en Alfaskarp. Tror den hadde snekke og rull, ikke tannstang. Men en artig ungdomsbil på midten av 80 tallet var det. Min hadde også sammenbrettbart soltak ala 2CV som så fløff fløff så fort du kom opp i 80 km.
  5. I går
  6. Masi

    Masi`s Alfa-garage

    så er Kjetil på tur med Holländern…...Her bilde fra turen , side ved side ser 164 ut som B-segment kjøretøy, men litt elegant
  7. Masi

    Masi`s Alfa-garage

    Tid for litt oppdatering. Vi er i gang med Dagfinns 2,4 . Vi hadde en god plan …..men det kom helt omvendt. Dager av frustrasjon , banning og fortvilelser . Vi skulle skifte skiver og klosser foran, fort viste det seg at Brembo calippere var ubrukbare , så skulle byttes bakre bærearmer pga gjenomrusting, samme gjelder for hjelperamme / Motorramme …… Nederste bolten var det umulig å få ut av foringen, brukte flere kvelder bare for dette. Bildene kan snakke for seg selv.
  8. Da ble den vasket, og jeg fikk polert opp fronten igjen👍
  9. Kupp, tror ikke du får base som 1K....🤓
  10. Monza

    Lancia Bros, Delta Integrale

    Gamlebilen min jo! Eide denne i 6 år, hvor de 3 første vintrene ble brukt på restaurering av karosseriet. Solgte den i 2014. Herlig å se at den blir skikkelig tatt vare på, liker det jeg ser Jeg hadde en del planer for motoren selv, men med alt karroseriarbeidet ble det aldri realisert. Jeg hadde problemer med at den fikk for mager blanding over ca 5000 RPM ved for høyt ladetrykk, selv med dysene vid åpne, og mener dette kom som en årsak av at bensinpumpa ikke flowet nok. Ville derfor byttet denne hvis det ikke er gjort. Måtte begrense ladetrykket til ca 1.2 bar for å sikre fet nok blanding. Turboen som satt i var en del større enn den originale, men nå har du jo uansett byttet denne. Chipen som satt i når jeg solgte den ble forøverig mappet mens jeg satt med laptopen i fanget på landeveien, den har nok et forbedringspotensiale hvis den fortsatt er i bruk
  11. MariusA

    2007 - 159 1.9 JTD 120 hk

    Ligger nå til 35 000 + omreg på Finn https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=128864679.
  12. @Sillyspeed: Takk for at du sjekket! @Masi Usikker på om jeg forstår deg riktig.... Nå tenker jeg ikke at du skal kassere en sammensatt komponent for å gi meg fjæren billig. Tenkte å høre om noen hadde en slik liggende. Disse fjærene selges noen ganger i 5-pakk og større.
  13. FSteinsvik

    1995 Lancia Kappa 2.4 LS

    Har i likhet med de fleste her inne for mange biler og håper noen vil overta Bella og gi henne den omsorgen hun fortjener. Bella er en litt sliten italiensk skjønnhet som jeg brukte som primærbil siste seks årene frem til årsskiftet. Til tross for understellsbehandling og galvanisert chassis var der rust i jekkfester og krokan i kanalene og hun passerte ikke EU. Bella ble satt til side i påvente av anledning til å få det tatt, men innser etterhvert at det neppe kommer til å skje med det første og forsøker med dette å lodde stemningen for at noen andre vil overta og gi henne den alderdommen hun fortjener. Lancia K var det ypperste av sportslimousin produsert i Italia mellom 1994 og 2000. Få av dem fant veien til Norge, visstnok kun 16 av de tre karroseritypene i de årene den var i produksjon, noen flere har nok kommet til som bruktimport i ettertid. Av motoralternativene er Bella satt opp med 2.4 liters rekkefemmer på 175 hester som er den mest sjeldne, og av mange også ansett som den optimale motoren for denne modellen. Jeg har også en Kappa med treliters Busso og en Alfa Romeo 166 med 2.5 liters Busso. Bella tar dem begge på aksen. Bella kom til Stavanger som privat nybilimport sent i 1995 når merket ikke ble ført her til lands. Den lykkelige eieren var en pensjonert Statoilansatt som pensjonerte sin Thema Super og ville ha ny Lancia. Bilen var i denne familiens eie frem til jeg adopterte henne i mars 2011. Har sikkert brukt over 100k på henne siden, da hun var gått 240k alt da. Hun fikk ny lakk på de fleste paneler forutenom tak og bakdører, og ble rustbehandlet. Stoffsetene ble byttet ut med skinninteriør fra en treliters som ble hugget i Munchen. Siden har omtrent alt som kan byttes i drivlinje og hjuloppheng. Ny eksos kom også til. Såvidt meg vites virker alt forutenom at viften som fører luft inn i kupeen takket for seg i desember, defekt vindusheis på førersiden og brudd i en ledning til vindusheisen på passasjersiden. Men hun fremstår med sine 315k på klokken som sliten å se til. Klarlakken flasser på taket og to av bakdørene, og der er som sagt denne rusten i kanaler, samt rusthull inn mot bagasjerommet fra høyre hjulhus bak. Motor og girkasse har fått jevnlige oljeskift med Castrol eller Selena og nytt filter, og bærer ikke preg av alderen. Hva dekk angår står hun på gode sommerdekk på fine aluminiumsfelger som dog er noen år gamle. Dårlige vinterdekk på originale og rustne stålfelger kan følge med men kan sikkert like gjerne lempes over på miljøstasjonen. Som sagt har jeg for mange på tunet og håper noen vil adoptere Bella da jeg ikke har samvittighet til å la henne stå ute en vinter til, og heller ikke har noen ferdigheter selv på sveis og lakk. Prøver meg med et prisforlangende på kr. 5000.- Om der overhodet er noen interesse kan jeg sende flere bilder på mail. Bilen står i Aurdal en mil sør for Fagernes i Valdres, og er selvfølgelig kjørbar.
  14. Formann

    D.N.A, diesel, gassrespons og chiptuning

    Hei, jeg har den i min 159 2.0 JTD 170 hk. Fungerer og verdt pengene.
  15. Sillyspeed

    Dele-forespørsel: Liten fjør til 916-dørhandtak

    Negative. Fant ikke fjæra. Mulig jeg brukte den selv.
  16. Duetto105

    1967 Duetto Prosjekt

    Pakning mellom vindu og skinne(ne) på heise mekanisme : Tror teorien må være at skinnene skrus sammen -stål mot stål - med vinduet isolert 100% fra stålet med gummi. Det var ikke mye igjen av gamle gummien på ytter siden , som har foringer for stål puppene som går gjennom glasset. Etter litt leting fant jeg en type bensin slange som passet fint til dia på hull i glasset og innvendig på skinna. Gummi pakning har de på BT ,men den var ikke lang nok til å dekke hele skinna , så det ble klipt og limt. Tess har det på rull hvor du kan kjøpe ønsket brede i 1-1,5 meter lengder. stengt på lørdager - det ble BT på meg. Så er det bare å sette sammen : De 3 øvre trinsene ( er like) , sveiv mek med wire (bare la wire og skinne henge ut av døra til å begynne med) , og vindus føringer m nye pakninger. Sett i vindu og skjekk at den glir fint opp og ned og den ikke er for romslig på noen måte. Det justering i fram/bak og i inn/ut retning i bunn av begge vindusføringer (stolpe). Frammere stolpe lar seg justere litt fram og tilbake + tilte litt på topp. Kanskje for å få en fin linje mot front vindu stolpen. Så fester man indre skinne. Som sagt så skal det være stål mot stål , og da er det markant når boltene er stramme. Hvis ikke bør en ny kanskje ta titt , så man ikke knekker glasset. Så på med wire og braket med trinsene i bunn . Det hele er løst og fint før en strammer opp mutterne på nedere trinse brakett , så ta det til slutt med midterste øvre trinse løst - og finale stramming der. Løfte wire over trinse med ståltråd. Man må kanskje jobbe litt med sveiva mekanisme nå - se at wire spoler seg på riktig . hver ende av wire er festet i ytterkant av spolen på hver sin side. Det er spor hvor wire skal spole fra ytterkant (feste) og innover spole , mens andre enden er halvveis spolet på ,og spoler av mot andre ytterkant. Det er mulig å få av sveive mekanisme av uten å ta av fremre vindusskinne/ stople på Duetto*n ,men en må kanskje løsne den i bunn og tilte litt inn/ut for å få VM forbi. Vinduene ble faste og fine i fisken . Etter 51 år går de som nytt nå!
  17. Etter rydding på loftet dukket det opp en helt ubrukt Walbro bensinpumpe. Denne skal klare å levere 255 l/h. Selges kr 400,-
  18. porka racing

    Laksetrapp til sud

    Ektrautstur til din alfasud 😀 Lasetrapp funnet på "låvefunn" hel og fin i plasten men fester mangler. Støvet følger med 😉 Byttes i en flaske italensk rødvin
  19. Duetto105

    1967 Duetto Prosjekt

    Duetto dør overhaling -Light Det regner noe jævlig here i vest , Så ingen Alfa kjøring i sol om dagen . får skylle på været. Tenkte jeg skulle skrive opp her noen erfaringer om demontering og montering av vindu m wire sveiv , jeg fant lite om det i boka mi eller på nett. kanskje får noen bruk for det. Måte skifte guide/stoffet i vindus skinnene og ved nærmere ettersyn litt annet gummi - det som fester selve vindu til heise mekanisme. Det 5 trinser , 2 nede og 3 oppe , og en merkelig sveive mekanisme hvor wire går på et hjul/spole i den en ende og av i den andre. Tips nr 1 : Demonter bare en dør av gangen -hvis mulig - det ser enkelt ut når det er sammen. Nedre 2 trinser og indre skinne. For å få ut vindu, må en løsne det fra heise skinnen(e) ,en på hver side av vindu - festet sammen med 3 stk 5mm bolter som går gjennom 3 hull i vinduet . Skinna på bak side har gjenger . Knekker boltene er det ikke noe krise . Men prøv å få dem av hele ! For å få slakk på wire kan en løsne de 2 mutterne som har kobber spray i bilde over. Den holder braket med de 2 nedre trinsene. Mellom skinnene og vindu sitter det gummi på begge sider -alså : skinne -gummi - vindu -gummi - skinne.. Dette sitter godt sammen(uten bolter) etter å vært sammen i 50 år ! Men med rustløser eller annet penetrerende stoff så løsner det. Har ikke sett disse pakningene til salgs. Prøv å redd den på innsiden - den har en pølse på øvre kant som holder wire litt vekk fra vinduet (bilde) . Når skinnene er løs fra vindu er det bare a trekke den ut (opp). 3 øvre trinser fester , wire justering på den i midten Ta av fremmere vindus stolpe - 2 bolter oppe , en nede . På Duetto kan det være trangt å få sveiva forbi den innvendige delen av denne stolpen , derfor greit å få den vekk nå. Ta ut wire/sveiv :Nå kan en hekte av wire av på av de nedre trinsene og de 3 oppe , og løsne sveiv mekanisme (3 skruer), og trekke alt ut . OBS ! Før en drar ut sveiva/spolen -Strips wire godt sammen der de går av spole. Da vet du at det var sånn den kom av. Det er lett å vikle ting inni hverandre - og kanskje ikke så lett å finne ut av det etterpå. Jeg har ikke løsnet noen av wire festene eller justeringer på skinna - det ver heller ikke nødvendig. Legg pent som det kom ut - vekk fra ditt arbeids område. Bakere vindus skinne stolpe sitter fast med en bolt nede -lett å få øye på . Feste oppe er en flat "krok" på skinna som går i et "øye/ på dør ramma. Den er ikke så lett å se. Så skinna skal ned 1,5 cm så er den løs. Den satt som F på den ene døra , selv om jeg kunne rikke den fram og tilbake - lurte på om den var festet med en bolt. Neste skritt Vindu, skinner og gummi :
  20. Siste uke
  21. Fått meg tidsriktige skilt. Blei litt knot med innfestingen. Var en skiltplate på før, til nyere skilter, og festene til den var 8 popnagler. Før jeg hadde tenkt meg om dro jeg til med 8 hull i bakskiltet😂 jaja, sitter hvert fall godt fast! Syns ikke så mye, men blei også litt skjevt. Får se om jeg på et eller annet tidspunkt bestiller et nytt. P.s se bort i fra skitten bil. Var regnvær sist den ble brukt, og har dessverre ikke vasket den før jeg tok bildet! for den observante så er det også byttet til tidsriktig eksosstuss. Denne typen ble brukt frem til 87 slik jeg har forstått det .
  22. Bruk 2K, da kan du slipe ned og polere etterpå 😋 hvorfor vet jeg det... ? 🤓
  23. Giulietta-Sprint

    Alfa 159 fjærer

    Sender du med en SMS så jeg kan ringe deg ? Mvh Robert 9177 ni 713
  24. Skal kjøre Alfa 147 til huggeren, men synes egentlig det er for galt å kaste vinterhjula - da det er relativt nye dekk på de. Goodyear Ultra Grip Ice 2 med 7-8 mm mønster igjen, produsert i uke 35 i 2015. Disse var vi veldig fornøyd med i vinter. Selges 600 kr eller høyeste bud over. Hønefoss eller i nærheten. Sendes ikke.
  25. Sillyspeed

    Dele-forespørsel: Liten fjør til 916-dørhandtak

    Jeg tror jeg har. Har fått den selv av noen på forumet. Kan ha vært Atle. Skal sjekke i boden.
  26. Det er jo litt vanskelig...….Jeg har masse 916deler , også innvendig håndtak. Nå skal jeg demontere en vel fungerende del for å selge denne fjær for 25,-Kr ?
  27. classic

    Motorverksted i Oslo?

    Sist brukte jeg Oslo Motorservice i Caspar storms vei. Da var det vask, honing og kontrollmåling av blokk. Tidligere har jeg brukt Oslo sylinderservice men vet ikke om de eksisterer lengre. Der har jeg hona og borra x antall mopedsylindre, samt fått vasket/honet blokk og normalisert råder. Begge steder gjør/gjorde vel all slags maskinering, men vet som sagt ikke om Oslo Sylinderservice eksiterer lengre.
  28. PM om noen som har noen slike liggende, kan hente i Oslo-området. Planen var å kjøpe fra selskapet under, men det tar tid med levering og koster i tillegg 300 kroner. 😕 https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/Spider_Door_Handle.shtml
  1. Last inn mer aktivitet
×